אבחון מוקדם לעין עצלה

עדכון אחרון 15.12.19

ד"ר עלוית וולף, ד"ר מיכאל כינורי וד"ר דינה מוסטובוי

עין עצלה - מדוע צריך לאבחן כבר בגיל הרך

עין עצלה תוכל להפוך לעין תקינה רק אם ההפרעה מאותרת ומטופלת בגיל הרך. בגיל מאוחר יותר אין אפשרות לפתח את מרכז הראייה, ולכן עין עצלה שלא טופלה בילדות תישאר עצלה לתמיד.

"עין עצלה" היא תופעה שקיימת אצל כ -2-5% מהאוכלוסייה. היא הגורם השכיח ביותר לירידה בראייה אצל ילדים, והיא ניתנת לטיפול אם היא מזוהה בגיל הילדות הרכה. לכן חשוב מאוד שכל ילד יעבור בדיקה לגילוי עין עצלה.

 

הגיל המיטבי לביצוע הבדיקה הוא 3, והטיפול האפקטיבי ביותר הוא עד גיל 5.

 

עין עצלה תוכל להפוך לעין תקינה רק אם ההפרעה מאותרת ומטופלת בגיל הרך (התקופה הקריטית). בגיל מאוחר יותר אין אפשרות לפתח את מרכז הראייה במוח, ולכן עין עצלה שלא טופלה בילדות תישאר עצלה לתמיד.

בגיל 3 - נבדקים

מומלץ שכל ילד עד גיל 3 יעבור בדיקה לגילוי עין עצלה לפחות פעם אחת. מומלץ לבצע בדיקה ראשונה אצל רופא העיניים כבר בגיל שנה. חשוב להקפיד על ביצוע הבדיקות גם אם לא נראה שום דבר חשוד - ילד שאינו רואה כמעט בכלל בעין אחת יכול להתנהג נורמלי לחלוטין, מתוך הסתמכות מוחלטת על העין האחרת. מסיבה זו אי אפשר "לאבחן" לבד בבית אם הילד לא רואה טוב בעין אחת, חשוב שהבדיקה תבוצע בידי רופא עיניים.

הבדיקה מבוצעת בידי רופא עיניים

יש גורמים לעין עצלה שניתן לזהות בקלות, כמו צניחת עפעף או פזילה גדולה, ואולם פזילות קטנות ובעיות בתשבורת לא ניתן לזהות בלי בדיקה מכוונת. הבדיקה המקיפה ביותר היא בדיקה של רופא עיניים. היא יכולה להתבצע בכל גיל, גם אצל תינוקות רכים, והיא כוללת זיהוי של גורמי סיכון לעין עצלה ובדיקה מלאה של מבנה העין והתשבורת.

 

בדיקות אחרות הן בדיקות סקר ראייה - למשל בדיקת חדות ראייה המתבצעת בטיפת חלב בגיל 3 עם  לוח תמונות או מספרים.  בדיקה זו דורשת שיתוף פעולה של הילד ומיומנות של הבודק; בדיקה נוספת מבוצעת עם מכשירים המיועדים לגלות גורמי סיכון לעין עצלה: המכשירים מצלמים את העין, ועל פי עיבוד התמונה מחליטים אם להפנות את הילד לבדיקת רופא.

 

בדיקת הסקר לגילוי עין עצלה הוכנסה לסל הבריאות, ובעתיד היא תבוצע עם מכשיר בגני הילדים. עד אז, חשוב מאוד שאתם ההורים תיקחו את הילדים לבדיקה אצל רופא עיניים. צריך לזכור שבדיקות סקר הן בדיקות חלקיות, הן לא מזהות את כל הילדים עם גורמי סיכון לעין עצלה ולפעמים אף ממליצות לילדים עם עיניים תקינות להמשיך לבדיקת רופא.  לכן חשוב להיות ערניים ולפנות לבדיקת רופא עיניים אם יש לכם חשש גם כאשר בדיקת הסקר תקינה.

עד גיל 5 - מטפלים

הטיפול בעין עצלה יעיל רק בגיל הרך ולפני סיום התקופה הקריטית של התפתחות  מרכז הראייה במוח, עדיף לפני גיל 5. אז הטיפול גם קל יותר לילד ולסביבה.

 

הטיפול כולל 2 שלבים:

 

  1. ראשית, צריך לטפל בבעיה הבסיסית של העין -  הפרעה בתשבורת מתקנים באמצעות משקפיים, פזילה ניתנת לטיפול באמצעות משקפיים, ניתוח או שילוב של שניהם. אם יש בעיה כמו קטרקט או צניחת עפעף משמעותית, יש צורך בתיקון ניתוחי.  
  2. השלב הבא הוא חיזוק העין החלשה –עושים זאת על ידי כיסוי (סגירה) של העין החזקה  ברטיות מיוחדות למשך כמה שעות ביום. מטרת הסגירה היא ללמד את המוח לראות באמצעות העין החלשה. יש ילדים שבמקום רטיות מטפלים בהם באמצעות טיפות שמטשטשות את הראייה בעין הטובה.
    הטיפול על כל צורותיו מאתגר את הילד ואת הוריו. עם זאת, על ההורים להבין את ההכרח שבטיפול, שכן אחרת הילד יישאר עם לקוי ראייה לכל ימי חייו.

מקרים שדורשים ערנות מוגברת

מקרים שבהם צריך להיות ערניים במיוחד ולמהר לקחת את הילד לבדיקת עיניים:

 

  • כשיש פזילה או חשש לפזילה
  • תינוק שאינו ממקד את המבט או עוקב אחרי חפץ או פנים
  • הופעה של תנועות עיניים לא רגילות
  • אם במשפחה יש עוד מישהו שסובל מעין עצלה או שסבל בעבר וטופל
  • ילד שמרבה להתקרב לטלוויזיה
  • ילד שנולד פג
  • ילד עם עיכוב התפתחותי