10 יולי 2020 י"ח תמוז תש"פ

קורונה: המלצות להורים

מלי סולן פסיכולוגית קלינית ואשדה בלוך עובדת סוציאלית קלינית, מרפאת בריאות הנפש לילדים ולנוער במחוז השרון, מכבי שירותי בריאות

בתקופה מורכבת זו, כולנו נתונים ללחצים, מתמודדים עם מצבי רוח שלעתים מתעוררים כמו למשל חוסר כוח לעשות שום דבר, דכדוך, חרדה או עצבנות ואי שקט. כמענה למצוקות הרבות, קבלו עצות וטיפים שיכולים לשמש אתכם עם הילדים בזמן הסגר


 

למתחם "עתיד בריא" לחצו כאן >>

כשאתם רגועים – גם הילדים רגועים


שימו לב שאתם זוכרים לשים לב לעצמכם, לתקשר את המצוקה שהתעוררה, ולגייס מישהו שניתן לפרוק אצלו את הלב או לבקש עזרה בעת הצורך. מומלץ לתרגל יוגה. באינטרנט יש הרבה אתרים שמאפשרים להתנסות בתרגולים של יוגה. למשל תרגול מיוחד לשעות הערב – מרגיע ומעורר שינה טובה ותורם לחיזוק המערכת החיסונית.


ילדים זקוקים לתוכנית

הילדים, כמותכם, זקוקים לתוכנית. לא תוכנית מלחיצה, אלא כזו שמעניינת אותם ומעבירה להם את הזמן בנעימים. חשוב לעשות איתם את משימות הלימודים שקיבלו לתקופה זו במסגרת הלימודים המקוונים. כדאי, בהתייעצות עם המורה, לפרק את המשימות למטלות פשוטות יותר ולפרקי זמן קצרים בשעות שבהן הילד במיטבו, כך שיוכל להתמודד עם המשימה בהצלחה.
עם החזרה ללמידה מקוונת, כשעולים קשיים מומלץ להיות בקשר עם המורה.

הבניית סדר יום

שגרה יומית ושבועית היא דבר מרגיע לילדים ולמבוגרים. כדאי לבנות תכנון משפחתי יומי ושבועי, ובו להציב קודם כול את הדברים ההכרחיים בעיניכם. למשל:
  • לימודים
  • ספורט – אפשר לבצע בשטח קטן "אימון מחזורי" או אימון "תחנות" (יש הרבה הצעות לתרגולים באינטרנט).
  • יציאה החוצה
  • זמן איכות של ההורים עם הילדים
  • סידור וניקוי הבית
  • אפשר לנסות לשבת עם הילדים חצי שעה יומית על משימה שבה הם מתקשים, ברמת קושי שאפשרית לביצוע אך עדיין מאתגרת.
  • ואחרי הכול: אחר צהרים רגוע – כולם בבית וכל אחד עסוק בפעילויות שמסבות לו הנאה.
 

עוד דברים שאפשר לעשות בבית

  • ליהנות מהשמש בפיקניק יומי במרפסת
  • פעילות אירובית מדי יום – עלייה וירידה במדרגות
  • התעמלות נוספת לחיזוק ולשחרור הגוף והנפש
  • לבשל יחד מה שאוהבים
  • לצפות יחד בסרט ולהכין פופקורן כאילו אנחנו בסרט
  • לחגוג את ארוחות השבת והחג בזום, עם המשפחה המורחבת
 

חיזוק, חיזוק ועוד חיזוק


בשעה זו, שיתוף הפעולה בתוך המשפחה הוא קריטי. כשהילדים משחקים ביניהם ומעסיקים את עצמם, זה בדיוק הזמן לחזק אותם. אפשר לתת להם תמריצים על כל פעילות חיובית שהם יזמו וביצעו. למשל: שיחקה יפה עם אחיה, עוזר בבית, מכינה משהו מזין לכולם לאכול, לומד בכוחות עצמו משהו בתחום הלימודי או תחום אחר שמעניין אות.
התמריץ יכול להיות כוכבים, נקודות חיוביות לחיזוק, מדבקות - מה שמתאים לכם.


מותר לפחד


אם הילד שלכם סובל מפחדים בתקופה זו, שאף הולכים ומתעצמים, כמו למשל ילד שלא מוכן להיפרד ללילה, מרטיב, מפתח קשיי שינה או היפוכונדריה – הקפידו עמו על זמן איכות יומי.
לעתים, החדשות משפיעות לרעה על מצב רוחם של הילדים ומעצימות אצלם מאוד את החרדות. שימו לכך לב, ייתכן שכדאי לכבות את החדשות בבית.
כדאי לעדכן בכל יום בשיחה משפחתית מהן החדשות, בשפה ובמינון שמתאימים באמת לילד.
דאגו להיות בתקופה זו האדם שנוסך ביטחון ומוצא משימות שהן מאתגרות ואפשריות, לפי רמת המסוגלות של הילד.
אפשר גם לשבת בכיף, רק הורה וילד – בלי הפרעה של אחים, ולקרוא לילד ספר. כך הילד מתאהב בקריאה, ורוצה לחקות את ההורים ולקרוא בעצמו. מותר לנעול דלת אם זה הכרחי כדי להשיג שקט. חשוב לעשות זאת ברוגע, לא בלחץ ולא בשאפתנות מוגזמת. לראות מה מתאים לכם ולילדכם לעשות. הכי חשוב שתהיו שלמים עם מה שאתם מתכננים – האם כשנצא מהסגר תרגישו שעשיתם מה שאתם יכולים והשתמשתם בחוכמה ביתרון שהעניקה התקופה על מנת שהילד יחזק איזשהו תחום חיוני בשבילו?
 
 

*מלי סולן ואשדה בלוך מטפלות במרפאה לבריאות הנפש לילדים ונוער של מכבי במחוז השרון, ומנחות קבוצות הורים לילדים עם ADHD.