10 יולי 2020 י"ח תמוז תש"פ
מעודכן לתאריך:  02.06.2020 
מעודכן לתאריך:  02.06.2020 

קורונה - חזרה לשגרה החדשה

למי כדאי להישאר בבית ואיך לפעול במרחב הציבורי כדי לשמור על בריאותיכם ובריאותם של הסובבים אתכם?
רוב המשק - הלימודים, מקומות העבודה, העסקים והתחבורה חזרו לסוג של שגרה אך אנחנו עדיין נקראים לשמור על כללי היגיינה בסביבה האישית ובסביבה הציבורית כדי למנוע גל נוסף של נגיף הקורונה.
משרד הבריאות ממשיך לפרסם ולעדכן באופן שוטף את ההנחיות לציבור בשגרה החדשה.

התנהגות במרחב הציבורי

עטיית מסכה

  
מתי יש לעטות מסכה? משרד הבריאות מנחה את הציבור לעטות מסכת פה-אף בכל יציאה מהבית, על מנת להקטין את הסיכון להדביק ולהידבק
מי אינו חייב לעטות מסכה?
  • ילדים מתחת לגיל 7
  • אנשים עם מוגבלות נפשית, שכלית או רפואית המתקשים באופן משמעותי בשימוש במסכה
  • השוהים בכלי רכב, מבנה או חדר ללא אדם נוסף או עם אנשים הגרים באותו בית
  • המשתתפים בשידור באמצעי תקשורת
  • שני עובדים העובדים בקביעות בחדר אחד במקום העבודה ובלבד שיישמרו על מרחק
  • במהלך פעילות ספורטיבית
איזו מסכה מתאימה לי?
סוגי המסכות המתאימים לאוכלוסייה הכללית הינם:
  • מסכה רפואית (מסכת מנתחים)
  • מסכת אף-פה לא רפואית
  • מסכת בד רב-פעמית
 
מסכת N95 ודומיה (FFP2 ,KN95) מגינה גם היא אך אינה נדרשת לציבור הרחב ומיועדת להגנת צוותים רפואיים.
מסכה עם שסתום  - אסור להשתמש. היא עלולה להעלות את הסיכון להדביק אחרים. 
כיצד להשתמש במסכה?
  • יש להקפיד לכסות במסכה את הפה והאף, ולא לגעת בפנים או בחלק הפנימי והחיצוני של המסכה, אלא רק ברצועות
  • יש לשטוף ידיים במים ובסבון או לחטא אותן באלכוג’ל לפני חבישה ואחרי הסרה של המסכה
  • יש להחליף מסכה בכל יום
  • בעת הצורך אפשר לשמור מסכה רפואית או מסחרית לשימוש חוזר במקום נקי ומאוורר, רחוק ממגע יד מקרי, ולהניח אותה על נייר סופג נקי
  • מסכה בלוייה, מלוכלכת או קרועה יש להשליך לפח

היגיינה אישית וסביבתית

יש להקפיד על הפעולות הבאות:
  • רחיצת ידיים עם מים וסבון או בחומר חיטוי על בסיס אלכוהול לעיתים קרובות
  • להימנע מלחיצת ידיים
  • להימנע ממגע באזור הפנים
  • להקפיד על שיעול ועיטוש למרפק או לממחטה חד פעמית (ולהשליך אותה לאחר מכן לאשפה)
  • אוורור מירבי של הבית
  • חיטוי ידיות ודלתות
  • להימנע משיתוף כלי אכילה ואוכל מפה לפה
  • אין המלצה על שימוש בכפפות חד פעמיות בקרב הציבור הרחב. שימוש בכפפות יכול להגדיל את הסיכון להעברת זיהומים, כולל קורונה, עקב זיהום הכפפות עצמן והיעדר שטיפת ידיים בסבון ובמים


שמירת מרחק

בוטלה המגבלה ליציאה למרחב הציבורי וניתן ללכת לכל מקום, למעט מקומות שפעילותם אסורה לפי הנחיות משרד הבריאות המתעדכנות. עם זאת יש להמשיך להקפיד על כללי שמירת ריחוק פיזי:
  • לשמור על מרחק של לפחות 2 מטרים מאדם לאדם, במיוחד במקומות סגורים וצפופים.
  • במעלית - יש להשתמש במעלית עד 2 אנשים  בבניינים מעל 5 קומות ניתן להשתמש במעלית עד מחצית מהתפוסה המירבית המותרת תוך שמירת מרחק מאחרים.
  • במקרה של מחלת חום או הוספת תסמינים נשימתיים, אין להיכנס למקום ציבורי כלשהו, כולל תחבורה ציבורית ומקומות פתוחים כגון פארק או חוף הים.
 

שירותים רפואיים

בתקופה זו חשוב יותר מתמיד לשמור על בריאותכם. ביקורים סדירים אצל המטפלים וביצוע הבדיקות הנדרשות בזמן יסייעו רבות לשמירה על בריאות תקינה ומניעת החמרה במצבים רפואיים.
כל הצוותים שלנו ממוגנים וערוכים לקבל אתכם באופן מקצועי ובטיחותי. על מנת לשמור על בריאותכם ובריאות הצוות הרפואי, הקפידו על ההנחיות הבאות:
  • הימנעו מהגעה עם מלווה. במקרה שנדרש ליווי, הגיעו עם מלווה אחד, כמובן ממוגן כנדרש.
  • עטיית מסיכת פה ואף - במשך כל השהות במרפאה אין להשתמש במסכה עם פילטר
  • שמירת מרחק של 2 מטר במשך כל השהות במרפאה
  • הקפדה על חיטוי הידיים
  • אם אתם סובלים מחום, שיעול או קוצר נשימה, הימנעו מהגעה למרפאה. הישארו בבית לפחות 2 ימים מחלוף החום או התסמינים הנשימתיים.
 
אם קיים מצב רפואי הדורש מעקב רציף - חשוב מאד לחזור לטיפול רציף ולא לדחות את הבדיקות והטיפולים השגרתיים. כמו כן, חשוב להמשיך לקיים שגרת בדיקות וסקירות תקופתיות בהתאם לגיל, למניעת מחלות.
  • בדיקות מעקב - חשוב להמשיך לבצע במקרים של סכרת, יתר לחץ דם, תפקודי כליות, קרישת דם INR
  • תהליך בירור רפואי שהתחיל בעבר -  חשוב להמשיך ולקבוע בדיקות המשך במקרים של בדיקות לא תקינות, ממוגרפיה, ביופסיה, קולונוסקופיה, קולפוסקופיה, הולטר וכדומה
  • רופאים יועצים – אם דחיתם או ביטלתם ביקורים ראשונים או ביקורי מעקב – אל תזניחו וקבעו תור חדש 
  • מצבי חירום - יש לפנות לחדר המיון או למוקדי רפואה דחופה של מכבי. בטרם פנייה לחדר מיון, מומלץ לפנות לטיפול בקהילה, למוקדי רפואה דחופה של מכבי, מוקדים שבהסכם או להתייעץ עם אחות מוקד מכבי ללא הפסקה, בטלפון 3555*
    במצבים שאינם מסכני חיים (חתכים, גופים זרים וחבלות) אפשר לפנות לשירותי מכבי RED – רפואה דחופה בקהילה
  • רפואה מרחוק – עבור אוכלוסיות בסיכון או במקרים בהם לא נדרשת בדיקה על ידי רופא, מומלץ לקבוע תור טלפוני או לפנות לאחד משירותי מכבי מרחוק על מנת למנוע הגעה מיותרת למרפאה
  • מרשמים כרוניים - ניתן לחדש דרך האפליקציה, האתר או דרך המזכירות במרפאות. כמו כן, בן משפחה או מטפל יכולים להגיע ולקחת עבורכם את המרשמים עם כרטיס מכבי שלכם  
 

חזרה לעבודה

אם אתם נמצאים בקבוצת סיכון ועובדים בעבודה הכרוכה במגע פרונטלי עם קהל, מומלץ לשקול עם המעסיק אם לחזור לעבודה -  בהתאם למידת הסיכון שלכם, אופי העבודה וצרכיה.
בכל מקרה, יש לפעול בהתאם להנחיות משרד הבריאות ולהקפיד על:
  • מסכות
  • ריחוק
  • היגיינה
  • תשומת לב לתסמינים
הסמכות לקבוע כשירות לעבודה נתונה בידי מומחים לרפואה תעסוקתית. אם יעלו שאלות בנוגע להתאמתכם לעבודה, תופנו למרפאה תעסוקתית לבדיקת כושר עבודה.
במידת הצורך אפשר לפנות לרופא המטפל להוצאת סיכום מידע רפואי כמקובל, המפרט את רשימת האבחנות, הטיפולים הרפואיים והתרופות שאתם מקבלים. 

חזרה ללימודים

  • בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד החינוך, אין צורך באישור רופא ילדים או רופא משפחה לצורך חזרה ללימודים, אלא נדרשת הצהרת הורים בלבד.
  • לפי הנחיית משרד הבריאות כל הילדים שהלכו ממילא לבית הספר לפני הפסקת הלימודים, יחזרו.
  • ילדים עם אשפוזים חוזרים על רקע מחלות מורכבות (4 אשפוזים ב-3 השנים האחרונות) - מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל המומחה בתחום המחלה (אונקולוג, ריאות, גסטרואנטרולוגיה, אנדוקרינולוגיה, נוירולוגיה וכד') טרם חזרה ללימודים.
  • באיזורים המהווים מוקד לתחלואה והוגדרו "אזורים אדומים" על ידי משרד הבריאות - לא יתקיימו לימודים. 
לתשומת ליבכם,
הסיכון של אדם שחלה בקורונה לפתח סיבוכים ותמותה משתנה על פי גורמים שונים וביניהם תחלואת רקע וגיל. לפיכך, ההמלצות להתנהלות בעת שגרת הקורונה שונות מאדם לאדם, בהתאם לרמת הסיכון שלו לפתח סיבוכים.
משרד הבריאות הגדיר כמה רמות סיכון והמלצות להתנהלות בשגרה לכל רמת סיכון. מאחר שהמצב דינמי ועלול להשתנות, יש להתעדכן בהנחיות המתעדכנות מעת לעת באתר משרד הבריאות > 
היכנסו למתחם "עתיד בריא" וקראו על חזרה לשגרה בתחומי כושר ותזונה, שגרה משפחתית, הריון, הגיל השלישי, אורח חיים ועוד. לכל הכתבות >>