30 נובמבר 2020 י"ד כסלו תשפ"א
תאריך:  22.10.2020 
תאריך:  22.10.2020 
חולים במחלת הפרקינסון מתמודדים עם מגוון רחב של ליקויים בתפקוד מערכת התנועה ומערכות נוספות בגוף האדם. קצב התקדמות המחלה משתנה בין החולים, אך מרביתם חווים פגיעה ממשית באיכות החיים ובתפקוד היומיומי. 
התסמינים הנפוצים של המחלה הם: איטיות בתנועה, נוקשות שרירים (rigidity), רעד במנוחה וקושי להתחיל תנועה רצונית. כתוצאה מכך, ביצוע פעולות שגרתיות הופך למאבק, אשר יכול להוביל לאימוץ אורח חיים יושבני וירידה משמעותית ביכולות הגופניות.
המחקר העדכני תומך ביכולתה של הפעילות הגופנית להאט את התקדמות המחלה.
בנוסף לכך, ביצוע פעילות גופנית באופן תדיר משפרת את איכות החיים, הזיכרון ויכולות חשיבה, מעלה את מצב הרוח ומפחיתה את הסיכון לנפילות, מחלות לב וכלי דם.
מסיבות אלה, ארגוני הבריאות מנחים ומעודדים ביצוע של פעילות גופנית סדירה בקרב חולי פרקינסון.

איזו פעילות גופנית כדאי לבצע?

כל פעילות שתוכלו לבצע באופן תדיר ועקבי, תביא לתועלת משמעותית.
כמה היבטים שכדאי להתייחס אליהם כשבאים לבחור פעילות גופנית מתאימה:
הגדרת מטרות – כדאי לבנות תוכנית שתהיה מותאמת למטרות, לרצונות וליכולות של כל אחד. יעוץ מקצועי והתאמת תכנית אימון אישית ניתן לקבל מפיזיותרפיסטים יועצים לפעילות גופנית במכוני הפיזיותרפיה של מכבי.
הנאה – ככל שתיהנו יותר מהפעילות, כך הסיכוי שתתמידו בה גבוה יותר. תוכלו לנסות: הליכה, ריצה, אופניים, שחייה, חתירה, טאי צ'י, ריקוד ועוד.
זמינות – כדי להתמיד בפעילות לאורך זמן, יש חשיבות רבה לזמינות.  אם הפעילות מתבצעת הרחק מהבית, יהיה קל יותר לוותר עליה, מאשר אם מדובר בפעילות בסביבה הקרובה אליכם, שהגישה אליה קלה ומהירה.
גיוון - כדי להשיג את התוצאות הטובות ביותר לחולי פרקינסון, רצוי שהפעילויות יהיו מגוונות וישלבו בתוכן מאמץ אירובי (כמו הליכה ממושכת), התנגדות (כמו הרמת משקולות), שיווי משקל וגמישות. בנוסף, מומלץ לשלב בין פעילות מחוץ לבית לפעילות בתוך הבית.

מתי להתחיל?

על מנת להשיג את מירב התועלת מפעילות גופנית סדירה, מומלץ להתחיל מיד, סמוך ככל הניתן ליום קבלת האבחנה. חשוב לזכור: בכל שלב של המחלה ניתן וכדאי לבצע פעילות גופנית. כדי להתאימה ליכולתכם ולרמת התפקוד שלכם תוכלו כאמור להתייעץ עם פיזיותרפיסטים במכוני הפיזיותרפיה של מכבי.

כמה לעשות?

ארגון הבריאות העולמי ממליץ על כ-150 דקות של פעילות גופנית אירובית מתונה או כ-75 דקות של פעילות עצימה בשבוע. איך תדעו אם אתם בפעילות עצימה? נסו לדבר תוך כדי מאמץ, חוסר היכולת להשלים משפט מלא יתן לכם אינדיקציה שהגעתם לפעילות עצימה.
בתוך מסגרת זמן זו, ממליץ הארגון לשלב שני אימוני התנגדות לחיזוק השרירים ושלושה אימונים לשיפור שיווי המשקל (במיוחד עבור בני 65 ומעלה). חשוב לציין שגם בפחות זמן, תשיגו יתרונות משמעותיים לבריאותכם.

טיפים

  • מוסיקה - שלבו מוסיקה קצבית ומהנה. מוסיקה כזו עשויה לעודד את מהירות התנועה שלכםולהקל על הקושי בתנועה בזמן הפעילות.
  • יומן - נהלו יומן מעקב המתעד את הפעילות הגופנית, תוך התייחסות למשך הפעילות שביצעתם עד שהתעייפתם. כך תוכלו לעקוב אחר התקדמותכם.
  • טיפול תרופתי - תזמנו את מועד ביצוע הפעילות עם זמן השפעת הטיפול התרופתי ובהתאם לתסמיני המחלה בשיאה. התייעצו ברופא במידת הצורך.
  • פעילות העשרה – עקבו אחר עמותת פרקינסון בישראל העמותה מקיימת פעילויות העשרה ותמיכה בחולים ובני משפחותיהם.
  • פעילות בקבוצה – פעילות בקבוצה תורמת למוטיבציה, גורמת להתחייבות לאורך זמן ולהנאה מהחברה. ברבים ממכוני הפיזיותרפיה של מכבי מתקיימות קבוצות תרגול ייעודיות לחולי פרקינסון על בסיס שבועי, יחד עם פיזיותרפיסטים שישמחו לסייע לכם בבניית תוכנית תרגול מותאמת ליכולותכם ולמטרותיכם.
 
 לאור מורכבות ההשפעות של מחלת הפרקינסון יש להיוועץ בגורמים המוסמכים טרם תחילת ביצוע פעילות גופנית.
יניב נודלמן הינו פיזיותרפיסט מורשה (B.P.T), דוקטורנט לפיזיותרפיה ובוגר קורס טיפול בחולי פרקינסון של העמותה לקידום הפיזיותרפיה.
יאיר שחר הינו פיזיותרפיסט מורשה (B.P.T) ומאמן אתלטיקה, בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה-פילוסופיה ובוגר קורס טיפול בחולי פרקינסון של העמותה לקידום הפיזיותרפיה.