על אף הקושי חלק מההורים חשים הקלה רבה לאחר שילדם מאובחן כלוקה באוטיזם מאחר שכעת יש בידיהם דרך וכלים להבין ולהתמודד עם הצרכים של ילדם. אחרים עלולים לחוש
הלם עמוק וחרדה ולעתים אף מסרבים כלל להשלים עם האבחנה.
קבלת האבחנה מאפשרת קבלת תמונה ברורה לגבי מצבו של הילד ומאפשרת להורים לפעול בהתאם כדי לקדם את ילדם ולממש את מלוא יכולותיו הייחודיות.
התנהגות
מאחר שתסמונות הקשת האוטיסטית מאופייניות בהפרעות קשר עם הסביבה ילדים הלוקים באוטיזם עלולים לתפוס את העולם ואת סביבת חייהם כמבלבלת, בודדת ומאיימת. זכרו שהתנהגות בעייתית מצדו של ילדכם אינה תוצאה של כשלונכם כהורים. כדי לצמצם את בעיות ההתנהגות בסביבת הבית למינימום חשוב שתגלו הרבה סבלנות.
הקפידו על שגרת חיים ברורה וידועה עבור ילדכם. וודאו שהילד מבצע פעילות גופנית סדירה. על אף הקושי זכרו שענישה אינה הפתרון המתאים במקרה זה.
שינה ואוטיזם
מרבית הילדים שלוקים באוטיזם יסבלו מקשיי שינה בזמן זה או אחר. קשיי השינה יתחלקו לשתי קבוצות עיקריות: קושי ללכת לישון והתעוררויות חוזרות במהלך הלילה.
אם אתם חוששים שילדכם סובל מקשיי שינה נסו לנהל יומן שבו תתעדו את הרגלי השינה של הילד כצעד ראשון להבנת מידת הבעיה, אם בכלל. שתפו את הרופא המטפל בממצאי היומן וביחד תוכלו להחליט האם דרושה התערבות נוספת.
תזונה
חלק מהילדים שסובלים מאוטיזם סובלים גם מבעיות שונות סביב נושא התזונה לרבות עודף וחסר של מזון מתאים. סיבות שכיחות לאכילה בלתי מספקת כוללות שבירה של השגרה הקבועה, בעיות תחושתיות (חלק מהילדים נרתעים ממרקמים או מטעמים שונים) וקושי חברתי בישיבה לארוחה משפחתית משותפת. מנגד נגררים חלק מהילדים לאכילה עודפת, אוכלים באובססיביות ומתנחמים במזון כפתרון לדימוי עצמי נמוך.
בדומה לסוגיית קשיי השינה גם במקרה זה כדאי לנהל יומן מעקב אחר הרגלי התזונה של ילדכם. יתכן שתגלו דפוס מסוים שקשור בהרגלים אלו ובהתאם לכך תוכלו לפעול לשינוי.
מדרגות ההתפתחות הצפויות וסימנים מחשידים
המרכז לבקרת ומניעת מחלות בארצות הברית (ה- CDC) מציין נקודות חשובות (milestones) בהתפתחות התינוק והילד שיש לעקוב אחריהן וסימנים מחשידים שיש לשים אליהם לב. פעוט שטרם השיג את המטרות בהתאם לגילו יופנה לברור במרכזים להתפתחות הילד.
נקודות אלו מחולקות לפי נושאים התואמים את מדרגות ההתפתחות:
- רגשי-חברתי
- הכרתי (קוגניטיבי)
- תנועה
- ראיה
- שמיעה ודיבור
עבור כל קבוצת גיל מצוינות סימנים שיש לשים אליהן לב במיוחד.
אם מצוין גיל בחודשים הכוונה היא לחודשים מלאים. לדוגמה, 3 חודשים משמעותם בסיום 3 חודשי חיים מלאים.
זכרו תמיד שילדכם יחיד ומיוחד!
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו. חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל אולם זכרו תמיד שגם אם אינו עושה זאת עדיין, הוא ודאי יעשה זאת בקרוב, כשיגיע הזמן המתאים עבורו. ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים), נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדכם שנולדו במועד. בכל מקרה של ספק התייעצו עם אחות טיפת חלב או עם רופא הילדים.
3 חודשים
רגשי-חברתי:
- מתחיל לחייך חיוך חברתי.
- נהנה לשחק עם אנשים ועלול לבכות כשמשחק מסתיים.
- מביע את עצמו באמצעות הבעות פנים ותנועות גוף.
- עשוי לחקות חלק מתנועות הגוף והבעות הפנים שלכם.
תנועה:
- מרים את ראשו וחזהו כשהוא שוכב על הבטן.
- תומך את פלג גופו העליון על זרועותיו כשהוא שוכב על הבטן.
- מותח את רגליו ובועט כשהוא שוכב על גבו או על הבטן.
- פותח וקופץ את אגרופיו.
- מביא את ידו לפיו.
- מושיט את ידיו לעבר חפצים תלויים (למשל, בעת משחק 'באוניברסיטה').
- לופת צעצועים בכפות ידיו ומסוגל לאחוז בהם למשך מספר שניות.
ראיה:
- מתבונן בפני אנשים.
- עוקב בעיניו אחר חפצים נעים.
- מזהה אנשים וחפצים מוכרים ממרחק.
- הקשר עין-יד מתחיל להיות משמעותי.
שמיעה ודיבור:
- מחייך למשמע קולכם.
- מתחיל למלמל.
- מתחיל לחזור אחר קולות וצלילים.
- מסובב את ראשו בכיוון צליל או רעש.
נקודות שיש לשים אליהן לב:
- אינו מגיב למשמע רעש חזק.
- בגיל חודשיים אינו שם לב לתנועת ידיו.
- בגיל חודשיים-שלושה אינו עוקב בעיניו אחר חפצים נעים.
- בגיל 3 חודשים אינו לופת ואוחז חפצים בידיו.
- בגיל 3 חודשים אינו מחייך לאנשים.
- בגיל 3 חודשים אינו מסוגל לשאת את ראשו.
- בגיל 3-4 חודשים אינו מושיט את ידיו לעבר חפצים וצעצועים.
- בגיל 3-4 חודשים אינו ממלמל.
- בגיל 4 חודשים אינו מכניס חפצים לפיו.
- בגיל 4 חודשים אינו תומך לרגע את משקל גופו על רגליו כשהוא 'עומד' (תוך תמיכת מבוגר מתחת זרועותיו).
- מתקשה לעקוב.
- סובל מפזילה קבועה.
- אינו שם לב לפרצופים חדשים או שהוא מפוחד מאד בסביבה חדשה.
- חלה נסיגה התפתחותית משמעותית.