PET/CT - מידע רפואי

PET/CT

עדכון אחרון 11.05.22

רופא מייעץ: פרופ' דוד גרושר

מבט כללי

הקדמה

PET/CT היא בדיקה המשלבת רפואה גרעינית (PET) ושיטת דימות המבוססת על קרני רנטגן (CT) כדי ליצור תמונת אבר או רקמה בעלת דיוק מרבי. סריקת ה- CT מספקת מידע מבני ואילו ה- PET מספק מידע לגבי תפקוד האבר שנבדק.

חברי מכבי יכולים לבצע בדיקות MRI, CT ומיפויים מורכבים בהפניית רופא. לחלק מהבדיקות נדרש אישור מקדים של מרכז הייעוץ הארצי לבדיקות דימות.

 

לזכאות המלאה של בדיקות דימות MRI, CT ומיפויים מורכבים

מהי סריקת CT?

טומוגרפיה ממוחשבת (CT, Computerized Tomography) היא שיטת דימות שמבוססת על קרני רנטגן (קרני X). השיטה מאפשרת הדגמה (צילום) יעילה של רקמות ואיברים בגוף וזיהוי שינויים מבניים המעידים על תהליכי מחלה במערכות הגוף השונות. הבדיקה מהירה מאד ומבוצעת תוך שניות עד דקות ללא כל כאב או אי נוחות לנבדק.

מתוך הסדרה, המדריך הרפואי - אסותא: סרטון בנושא בדיקת CT - בדיקת סי-טי.

 

באמצעות סריקת טומוגרפיה ממוחשבת ניתן להדגים רקמות רכות, כלי דם ועצמות ולכן משמשת הבדיקה לאבחון גידולים, דימומים, מצבי מחלה בכלי דם, תהליכים דלקתיים ופגיעות במערכת השרירים והשלד. בחלק מהבדיקות נעשה שימוש בחומר ניגוד על בסיס יוד. חומר הניגוד צובע את כלי הדם ומאפשר לזהות ליקויים, חסימות ושינויים מבניים בכלי הדם.

בבדיקת CT נעשה שימוש בציוד המקרין קרני רנטגן ובתוכנת מחשב מתוחכמת שבעזרתה מתקבלת תמונת חלקי הגוף אליהם בוצעה ההקרנה.

בעיקרון אופן הפעולה של סורק ה-CT דומה לצילום רנטגן רגיל. בצילום רנטגן רגיל מקרינים כמות קטנה של קרינת קרני X (רנטגן) לאזור בגוף הנבדק וכתוצאה מכך מתקבלת תמונה על גבי סרט צילום או על גבי לוח הקלטה מיוחד הרגישים לקרני X. עצמות יתקבלו בלבן, רקמות רכות תופענה בגווני אפור ואילו אוויר יופיע ככתם שחור.

בסריקת ה-CT, קרני הרנטגן שנעות במסלול מערבולת (ספיראלי) חודרות לאזור הנבדק ובו בזמן מערכת חיישנים חכמה מעבדת את המידע המתקבל. מידע זה מוצג כתמונה דו-ממדית של חתכי רוחב מגוף הנבדק.

ככל שמכשיר ה-CT מתקדם יותר כך הוא מסוגל להציג חתכי רוחב דקים יותר. כל חתכי הרוחב הללו נאספים ומעובדים בעזרת תוכנת מחשב לתמונה תלת ממדית המשקפת באופן מדויק את האזור שצולם.

מכשירי ה-CT החדישים המשמשים כיום כה מהירים עד שהם מסוגלים לסרוק אזורי גוף נרחבים תוך שניות ספורות. מהירות הבדיקה חשובה עבור כלל הנבדקים, ובפרט עבור ילדים, מבוגרים וחולים במחלות קשות.

סריקת PET

ב-Positron Emission Tomography) PET) נעשה שימוש בחומרים רדיואקטיביים המיועדים למטרת אבחון רפואי. חומרים אלו מוזרקים לגוף הנבדק ונוטים להתרכז בחלק מאברי הגוף והרקמות. הם פולטים כמות מזערית של פוזיטרונים (חלקיקים בעלי מטען חיובי) אשר נקלטת על ידי מצלמת ה-PET. בסיום הצילום מתבצע עיבוד ממוחשב של הנתונים שהתקבלו מהמצלמה.

במרבית המקרים תוזרק נגזרת רדיואקטיבית של הסוכר גלוקוז (מכונה FDG), עקב שכיחותו הרבה בתהליכי חילוף החומרים בגוף. הקרינה הנפלטת מחומר זה אינה מסכנת את הנבדק. תאים סרטניים יספגו כמות גדולה של גלוקוז ולכן אזורי גידול או גרורות יודגשו בצילום ה-PET. בשילוב התמונה מסריקת ה-CT יתקבל מידע שיעיד על מידת תפקוד האיבר ומיקום מדויק של אזור הגידול.

בדיקת ה-PET יעילה מאד לצורך הדגמת מחלות לב, גידולים ומצבי מחלה במערכת העצבים ובמוח.

חומר ניגוד – כן, לא, איזה?

בבדיקה זו נעשה שימוש בחומר רדיואקטיבי שניתן בהזרקה תוך ורידית ולעתים יוזרק גם חומר ניגוד על בסיס יוד שמטרתו לשפר את איכות ההדגמה. חומר הניגוד יינתן בהזרקה תוך ורידית, בשתייה או בחוקן.

מצבים בהם נדרשת בדיקה זו

סריקת PET/CT תבוצע במקרים הבאים:

    • חשד לגידול.
    • הערכת יעילות הטיפול בגידול סרטני.
    • קביעת היקף הנזק בעקבות אוטם של שריר הלב ('התקף לב').
    • הערכת פגיעות תפקודיות במוח בעקבות התקפים או עוויתות.

מהלך הבדיקה

שלבי הבדיקה

בדיקה זו מבוצעת במסגרת מכוני הדימות של רשת בתי החולים 'אסותא' וכן במרפאות חוץ של מרכזים רפואיים גדולים.

לפני הבדיקה יש לפשוט את הבגדים וללבוש כותונת בדיקה רפויה. בשלב הראשון יוחדר לגופו של הנבדק החומר הרדיואקטיבי על ידי הזרקה ישירה לווריד. לאחר הזרקת החומר יש להמתין במכון לרפואה גרעינית 45-60 דקות על מנת לאפשר ספיגה מלאה של החומר בגוף. בפרק זמן זה יש להמנע מפעילות גופנית ולהרבות במנוחה.

בתחילת הבדיקה ימקם הטכנאי את הנבדק על גבי מיטת ה-CT הממונעת. מרבית הסריקות מבוצעות בשכיבה אך ניתן לבצע את הסריקה גם בתנוחה אחרת, בהתאם לצורך הרפואי.

עם תחילת הבדיקה יצא הטכנאי מחדר הבדיקה והמיטה תנוע אל תעלה במרכז המכשיר. במהלך הבדיקה יוכל הנבדק לתקשר עם הטכנאי באמצעות מערכת אינטרקום.

תחילה יבוצע צילום ה-CT שאורך כ-2 דקות ולאחריו תבוצע סריקת ה-PET שתימשך כחצי שעה. חלק מסריקות ה-CT מבוצעות עם חומר ניגוד שמטרתו לשפר את איכות התמונה ולהדגים ביעילות כלי דם. חומר הניגוד ניתן בשתיה, בהזרקה תוך ורידית, או על ידי חוקן, בהתאם לאבר הגוף שנסרק.

הסריקה עצמה אינה מכאיבה אך הזרקת חומר הניגוד עלולה להיות כרוכה באי נוחות. חלק מהנבדקים חשים תחושת חום לאחר ההזרקה ואילו אחרים חשים טעם מתכתי תוך כדי פיזור חומר הניגוד בגוף. תופעות אלו אינן מסוכנות וחולפות תוך דקות ספורות.

במשך הסריקה עצמה יש לשכב בשקט ולהמנע מתזוזה כדי לא לפגוע באיכות התמונה או לגרום לטשטושה. לעתים יתבקש הנבדק לעצור את נשימתו למשך מספר שניות.

לאחר סיום הסריקה תנוע המיטה אל מחוץ לסורק והטכנאי יעזור לנבדק לרדת ממנה באופן בטוח.

לאחר הבדיקה

אין מניעה לשוב לשגרה לאחר ביצוע בדיקה זו מאחר שרמות הקרינה שנפלטות מגופו של הנבדק אינן מסוכנות לסביבה. מומלץ להמנע ממגע ממושך עם נשים בהריון וילדים רכים במהלך השעות הראשונות שלאחר הבדיקה, מאחר שחשיפה לקרינה עלולה להיות מסוכנת לעובר, לתינוקות ולילדים.

בשעות ובימים שלאחר הבדיקה יופרשו עודפי החומר הרדיואקטיבי מהגוף באמצעות השתן והצואה. על מנת לסייע בהפרשת עודפי החומר יש לשתות הרבה מים. כדי למנוע כל אפשרות לזיהום רדיואקטיבי של הסביבה הקרובה יש להקפיד על הורדת המים בבית השימוש פעמיים וליטול היטב ידיים.

בעקבות הזרקת חומר הניגוד תיתכנה תופעות לוואי קלות שכוללות בחילה וכאב מקומי בזרוע. תופעות אלו תחלופנה תוך זמן קצר. בכל מקרה של תגובה אלרגית חריפה שכוללת קוצר נשימה, גרד בעיניים או כל תופעה אחרת, יש לפנות לרופא המטפל לקבלת טיפול מתאים.

מומלץ לשתות הרבה נוזלים לאחר הבדיקה על מנת לשטוף את חומר הניגוד מהגוף.

תוצאות הבדיקה יהיו מוכנות תוך מספר ימים מיום הבדיקה.

אזהרות והנחיות

הנחיות מדויקות ינתנו לנבדק לפני הבדיקה עצמה.

תזונה

אין מניעה להמשיך בתזונה רגילה לפני בדיקה זו. יש להיות בצום במשך מספר שעות לפני הבדיקה מאחר שרמות גבוהות של סוכר בדם עלולות לשבש את תוצאות סריקת ה-PET.

תרופות

ניתן לצרוך תרופות מרשם כרגיל. יש ליידע את הרופא אם ידועה כל רגישות לתרופות, לבריום או ליוד. חומר הניגוד שניתן בסריקה מבוסס על יוד שעלול לגרום לתגובה חריפה אצל חלק מהנבדקים. במקרים נדירים ביותר עלול חומר הניגוד לגרום לנזק כלייתי לחולי כליות. כמו כן יש ליידע את הרופא על כל מחלה או ניתוח שארעו לאחרונה, ובפרט אסטמה או מחלת כליות.

אזהרות

לפני הבדיקה יתבקש הנבדק להוריד תכשיטים, משקפיים או כל אביזר מתכתי אחר מהאזור שיועד לבדיקה מאחר שאלו עלולים לגרום לעיוותים ולפגוע בקבלת תמונה חדה וברורה.

נשים הרות ומניקות

אישה הרה או מניקה תיידע על כך את הטכנאי. מומלץ להמנע מהנקה במשך 24 שעות לאחר סריקה שבוצעה עם חומר נגוד מאחר שהוא עובר בחלב האם.

דגשים לנבדק

    • יש להצטייד בהפניה מרופא.
    • יש להביא תעודה מזהה (תעודת זהות או רישיון נהיגה).
    • יש להצטייד באישור ממרכז יעוץ ודימות, התחייבות או טופס 17.
    • יש להביא צילומים קודמים של איזור הבדיקה (לא בהכרח CT או PET/CT).
    • יש להיות בצום 4 שעות לפני הבדיקה. ניתן לשתות מים בלבד. חולי סוכרת - יש להיות 3 שעות בצום. ניתן לאכול משהו קטן ומתוק במידת הצורך.
    • רצוי להביא בדיקת דם עדכנית שבוצעה בטווח של עד שלושה חודשים ממועד הבדיקה של תפקודי כליה.

תוצאות

הממצאים יבדקו על ידי רדיולוג מומחה ברפואה גרעינית והתוצאה המפוענחת תימסר לנבדק תוך מספר ימים.

כאשר הבדיקה מתבצעת בבית החולים 'אסותא', עם סיומה, יקבל הנבדק דיסק (CD) המכיל את צילומי הדימות. בנוסף יקבל הנבדק קוד וסיסמה לאתר האינטרנט של 'אסותא' על מנת שיוכל לקבל את תוצאות הפענוח של הבדיקה מהבית, בלי צורך להגיע שוב למערך הדימות.

במרבית המקרים ישלח הפענוח ישירות גם לרופא המפנה ב'מכבי שרותי בריאות'.

משמעות התוצאות

בדיקה זו מספקת מידע לגבי המבנה, המיקום והתפקוד של האבר או הרקמה שנבדקים. ספיגה מוגברת של החומר הרדיואקטיבי עלולה להצביע על קיומו של גידול סרטני. בהתאם לממצאים שיועלו בסריקה יופנה הנבדק לבצע בדיקות נוספות שיסייעו בקבלת אבחנה מדויקת של מצבו הרפואי.

 

ניתן לצפות בתוצאות הבדיקה באתר מכבי Online, באפליקציית מכבי או בעמדות מכבילי.

צפייה בתוצאות בדיקות online