דיכאון לאחר לידה - מידע רפואי

Post-Partum/Post-Natal Depression

עדכון אחרון 08.02.22

הקדמה

לידתו של תינוק חדש היא ארוע מטלטל ומשנה חיים. הורים רבים מתארים את שנת החיים הראשונה של התינוק כאחת השנים הקשות ביותר בחייהם, שנה שמלווה לא אחת בלחצים רבים, לבטים וחששות. לידת תינוק היא חוויה רגשית עמוקה ועוצמתית וחלק מהאמהות הטריות עלולות לחוש שינויים במצב הרוח, דכדוך, חרדה ודיכאון ולעתים אף יפרצו בבכי ללא סיבה.

אם תופעות אלו אינן זמניות אלא מתמשכות ומחמירות במשך חודשי חייו הראשונים של התינוק יתכן שמדובר בתופעה המכונה דיכאון לאחר לידה. מאחר שלתופעה מגוון רחב סימנים נשים רבות כלל אינן ערות לכך כי הן סובלות מדיכאון לאחר לידה. לכן חשוב שבני הזוג, המשפחה הקרובה, חברים ואנשי מקצוע יזהו את סימני הדיכאון מוקדם ככל האפשר על מנת לתת טיפול מתאים במועד.

שלוש רמות של דיכאון לאחר לידה

יחד עם זאת לא כל שינוי במצב הרוח או דכדוך קל יש לייחס לדיכאון לאחר לידה. השינויים ההורמונליים הקיצוניים המתרחשים בגוף האישה לאחר סיום ההריון וחוויית הלידה עשויים אף הם לגרום למגוון תופעות רגשיות. מבחינים בין 3 רמות של דיכאון לאחר לידה:

1. דכדוך או עצבות לאחר לידה המכונה Baby Blues.

מדובר בדכדוך קל וחולף. זוהי הדרגה הפחותה ביותר של תופעת הדיכאון לאחר לידה שמתבטאת בתחושת עצבות וחוסר אנרגיה ונחשבת לסוג קל יחסית של דיכאון לאחר לידה. תופעה זו אופיינית החל מהיום השלישי לאחר הלידה ועד ליום העשירי לערך. יולדות רבות מתלוננות כי הן עצבניות ונוטות לפרוץ בבכי בקלות רבה, גם ללא כל סיבה. תופעה זו לרוב חולפת מאליה ואינה דורשת כל טיפול או התערבות.

2. דיכאון לאחר לידה.

כ-1 מכל עשר נשים תלקה בדיכאון לאחר לידה. תופעה זו מתפתחת כ-4-6 שבועות לאחר הלידה אולם תיתכן גם בשלבים מאוחרים יותר. דיכאון לאחר לידה כשמו כן הוא. תחושת דיכאון שאינה זמנית וחולפת ולכן מצריכה טיפול.

3. פסיכוזה לאחר לידה.

זהו מצב נדיר אך חמור ביותר הפוגע בכ-1-2 מכל 1,000 נשים לאחר לידה. פסיכוזה היא מצב נפשי שמאופיין על ידי מחשבות אובדניות, התנהגות בלתי הגיונית ובלבול. נשים במצב זה זקוקות לטיפול פסיכיאטרי צמוד.

דיכאון אחרי לידה גם אצל גברים

למרות שברוב המקרים דיכאון לאחר לידה משפיע על נשים קיימים מקרים בהם גם גברים מושפעים מהתופעה. חלק מהאבות מוצאים את ההתמודדות עם התינוק החדש קשה מנשוא, מלחיצה ומתישה ולכן עשויים אף הם לפתח תופעות דכאוניות.

חלק מהאבות חשים שאינם מצליחים להתמודד עם הלחץ הכרוך בטיפול בתינוק קטן או שאינם מעניקים לבת זוגם את התמיכה לה היא זקוקה. הם עלולים להתקשות להסתגל לשינויים ולדרישות שעולות עם לידת התינוק. גם אם מדובר במקרים נדירים יחסית חשוב להיות ערים לאפשרות ולפנות לקבלת טיפול מתאים במידת הצורך.

דיכאון לאחר הלידה עלול להכביד על מערכת היחסים הזוגית ואף לגרום להתפרקות הזוגיות. לכן חשוב לזהות את הסימפטומים של דיכאון אחר לידה כבר בשלבים מוקדמים ולנקוט בצעדים לקבלת טיפול.

זכרו כי גם אם חווים דיכאון לאחר לידה אין משמעות הדבר שאינכם אוהבים או רוצים את התינוק אלא רק כי ההתמודדות עם השינוי קשה ודורשת הסתגלות.

מיתוסים נפוצים בנושא דיכאון לאחר לידה

הרבה מיתוסים נקשרו לנושא הדיכאון לאחר לידה לרבות:

    • דיכאון לאחרי לידה חמור פחות בהשוואה לסוגי דיכאון אחרים. לא נכון! דיכאון לאחר לידה הוא מחלה רצינית בדיוק כמו כל צורה אחרת של דיכאון.
    • דיכאון לאחר לידה נגרם על ידי השינויים ההורמונליים בלבד. לא נכון! דיכאון לאחר לידה מתפרץ בעקבות מספר גורמים.
    • הדיכאון שלאחר הלידה יחלוף מעצמו. לא נכון! בניגוד לעצבות שלאחר הלידה (ה- 'בייבי בלוז') דיכאון לאחר לידה מצריך קבלת טיפול רפואי.

סימפטומים

נשים שונות עשויות לחוות את תופעות הדיכאון לאחר הלידה באופנים שונים. הסימנים עלולים להופיע סמוך למועד הלידה או במהלך החודשים שלאחריה. במקרים קיצוניים במיוחד יתכנו סימנים גם כשנה לאחר הלידה.

 

במרבית המקרים יכללו הסימנים אחת או יותר מהתופעות הבאות:

  1. מצב רוח ירוד במשך תקופה ארוכה (שבועות ויותר).
  2. נטייה להתעצבן בקלות שאינה עוברת במשך זמן רב.
  3. נטייה לפרוץ בבכי בקלות.
  4. התקפי חרדה או תחושת מלכוד.
  5. קשיי ריכוז.
  6. חוסר מוטיבציה.
  7. חוסר עניין של האם בעצמה ובתינוקה.
  8. קושי ביצירת חיבור רגשי עם התינוק.
  9. תחושת בדידות והתרחקות מחברים ומשפחה.
  10. רגשי אשמה ודחייה, תחושה שהאם אינה 'מספיק טובה'.
  11. תחושה שהאם כורעת תחת הנטל.
  12. תחושה שהאם אינה מסוגלת להתמודד.
  13. קשיי שינה.
  14. מתח, כאב ראש, כאב בטן או ראיה מטושטשת.

לעתים ילווה דיכאון לאחר לידה בעייפות מתמדת, חוסר תאבון וירידה בדחף המיני. יחד עם זאת אלו סימנים אופייניים למרבית הזוגות בתקופה שלאחר לידת תינוק חדש ולכן סימנים אלו בפני עצמם אינם מעידים בהכרח על דיכאון לאחר לידה.

דיכאון לאחר לידה עשוי לפגוע בתפקוד השוטף של האם. חלק מהאמהות אינן מסוגלות לטפל בתינוק, בוחרות להסתגר בביתן ומתנתקות מסביבתן הקרובה.

במקרים מסוימים עלולות אמהות שסובלות מדיכאון לאחר לידה לרצות לפגוע בתינוק. על אף חומרת התופעה מדובר במצב שכיח שמתרחש בקרב כ-50% מהנשים הסובלות מדיכאון לאחר לידה. אחרות יצרו לפגוע בעצמן ואף ישקלו להתאבד. פגיעה של האם בעצמה או בתינוקה הם נדירים ביותר. עם זאת תחושות אלו מחייבות פנייה דחופה לקבלת עזרה רפואית. הטיפול יטיב עם בריאות האם, יסייע להתפתחות תקינה של התינוק וישפר את הקשר עם התינוק, עם בן הזוג, המשפחה והחברים.

גורמים

הגורמים לדיכאון לאחר לידה אינם ברורים ואף אין ידוע מדוע דוקא אם זו או אחרת תיפגענה. בעיקרון עלולה התופעה לפגוע בכל אם או אב טריים. במרבית המקרים מדובר בשילוב של גורמים. ככלל דיכאון מתפרץ בעקבות חוויות רגשיות או מלחיצות. מאחר שהלידה והטיפול בתינוק רך הן חוויות מלחיצות ומטלטלות עלול שילוב הלחצים לגרום לדיכאון לאחר לידה.

שינויים גופניים

לאחר הלידה חלה הירידה משמעותית ברמתם של הורמוני המין הנשיים אסטרוגן ופרוגסטרון שתורמת אף היא להתפתחות דיכאון לאחר לידה. כמו כן תיתכן ירידה ברמת הורמוני בלוטת התריס שתתבטא בעייפות, כבדות ודיכאון.

השינויים שחלים בנפח ולחץ הדם, במערכת החיסון ובוויסות חילוף החומרים בעקבות הלידה תורמים אף הם לתחושת עייפות ולשינויים במצב הרוח.

גורמים רגשיים

העומס הרגשי וחוסר השינה האופייניים לתקופה הראשונה שאחרי הלידה עלולים להוביל לקשיי התמודדות ולו עם בעיות פעוטות. מצב כזה מעורר חשש וחרדה לגבי המסוגלות של האם הטרייה לטפל ברך הנולד. חלק מהנשים חשות כי הן מושכות פחות בתקופה זו וחלקן אף מאבדות חלק מזהותן העצמית וחשות חוסר שליטה בחייהן. שילוב הגורמים הללו עלול להוביל להתפתחות דיכאון לאחר לידה.

אורח חיים

הטיפול התובעני בתינוק, קשיי הנקה, תשישות, בעיות כלכליות והעדר תמיכה מבן הזוג או מבני משפחה עלולים אף הם להוביל להתפתחות דיכאון לאחר לידה.

גורמי סיכון

דיכאון לאחר לידה עלול להופיע אחרי כל לידה ולא רק אחרי לידת הילד הראשון. הסיכון לדיכאון לאחר לידה גובר במקרים הבאים:

    • תורשה של בעיות נפשיות במשפחה.
    • היסטוריה של דיכאון במהלך הריון קודם או בתקופות אחרות.
    • דיכאון לאחר לידה שהופיע אחרי לידה קודמת מעלה את הסיכון להשנות התופעה לכדי 25%.
    • התמודדות עם ארועים מלחיצים במשך השנה שקדמה ללידה לרבות מחלה, פיטורין או סיבוכי הריון.
    • בעיות בזוגיות.
    • העדר תמיכה.
    • הריון לא מתוכנן ולא רצוי.
    • עצבות לאחר לידה. 20% מהנשים שחוו 'בייבי בלוז' יפתחו בעתיד דיכאון לאחר לידה.

לידה טראומטית קודמת במהלכה נשקפה סכנה לחיי האם או העובר עלולה לגרום לחרדות ולדיכאון הן בתקופת ההריון והן לאחריו.

הסיכון להתפתחות של פסיכוזה אחרי הלידה גבוה יותר בקרב נשים שלוקות בהפרעה דו-קוטבית (מאניה-דפרסיה).

מחקר שנערך בקרב יולדות בישראל מצא שגורמי סיכון פסיכו-סוציאליים היו בעלי ההשפעה הרבה ביותר על התפתחות דיכאון לאחר לידה בהשוואה לגורמים רפואיים ודמוגראפיים.

 

גורמי הסיכון העיקריים כללו:

    • חוסר תמיכה משפחתית וחברתית.
    • אי-שביעות רצון בחיי הנישואין ובזוגיות.
    • סימני דיכאון במשך ההריון.
    • בעיות רגשיות או נפשיות בעבר.
    • בעיות בריאות מתמשכות של התינוק לאחר הלידה.

בקרב 22% מהמשתתפות במחקר הופיעו סימני דיכאון לאחר לידה ומתוכן אובחנו 13% כלוקות בדיכאון בינוני עד קשה. השיעור היה גבוה יותר בקרב עולות חדשות. ב-65% מהמקרים הופיעו סממני הדיכאון כבר במהלך ההריון.

אבחון

האבחנה יכולה להתבסס על שתי שאלות עיקריות:

  1. במהלך החודש האחרון האם סבלת ממצב רוח רע, דיכאון או תחושה של חוסר תקוה?
  2. במהלך החודש האחרון האם שמת לב כי אינך נהנית מפעילויות שהסבו לך הנאה בעבר?

אמצעי נוסף לזיהוי מוקדם של דכאון לאחר לידה הוא שאלון שפותח במרכז לבריאות הנפש באדינבורו. בשאלון 10 שאלות המבררות את מצב רוחה ותפקודה של האישה לאחר הלידה בשבוע האחרון.

 

שאלון זה מועבר כנוהל של משרד הבריאות לכל הנשים בביקור הראשון בטיפת החלב. בשאלון מתבקשת האישה לציין את מידת השכיחות של כל חוויה המתוארת:

    • הייתי מסוגלת לצחוק ולראות את הצד המצחיק שבדברים
    • ציפיתי בהנאה לקראת דברים
    • האשמתי את עצמי ללא הצדקה כאשר דברים השתבשו
    • הרגשתי דואגת וחרדה ללא סיבה מוצדקת
    • הרגשתי מפוחדת ומבוהלת ללא סיבה מוצדק
    • הרגשתי שהדברים קשים לי מידי
    • הייתי כל כך אומללה שהיה לי קשה לישון
    • הרגשתי עצובה או אומללה
    • הרגשתי כל כך אומללה שבכיתי
    • המחשבה לפגוע בעצמי עלתה במוחי

תשובות חיוביות של אמהות שילדו לאחרונה עלולות להחשיד כי הן סובלות מדיכאון לאחר לידה. הקושי בקבלת האבחנה נובע מאיכות ויושר התשובות. אמהות צעירות חוששות לא אחת להודות כי הן בבעיה ולכן עלולות לענות שלא בתום לב על שאלות אלו.

יש לזכור כי דיכאון לאחר לידה משמעותה אינה כי האם אינה 'מספיק טובה' או שהיא חסרת יכולת לטפל בתינוק. כמו כן, אלא אם מדובר במקרה קיצוני במיוחד התינוק לא ילקח מחסות האם. ההפך דוקא נכון. אחת המטרות העיקריות בטיפול בדיכאון לאחר לידה היא חיזוק הקשר בין האם לתינוקה.

טרם קבלת האבחנה יש לבצע מספר בדיקות דם על מנת לשלול מצבים רפואיים אחרים שעלולים להתבטא כדיכאון דוגמת אנמיה או בעיה בתפקוד בלוטת התריס (בלוטת המגן, התירואיד) שעלולות לגרום לחוסר איזון הורמונלי ולתופעות של לחץ ודיכאון.

סוגים שונים של דיכאון

חומרת המצב תקבע בהתאם לסימנים הנלווים. לצורך קבלת האבחנה המדויקת ישאל הרופא את השאלות שלהלן:

    • האם יש בעיות שינה?
    • האם קיים קושי להתרכז ולקבל החלטות?
    • האם בטחונך העצמי נפגע?
    • האם את חשה ירידה או עליה בתאבון?
    • האם את חרדה?
    • האם את עייפה ונטולת אנרגיה?
    • האם את סובלת מרגשות אשם וביקורת עצמית?
    • האם את חושבת מחשבות אובדניות?

שילוב של שלושה מהסימנים הללו עלולים להצביע על דיכאון קל שמאפשר לקיים את שגרת החיים. אם קיים שילוב של 5-6 סימנים הרי שמדובר בדיכאון בינוני שעלול לשבש את שגרת החיים. אישה שסובלת מכל הסימנים שלעיל סובלת ככל הנראה מדיכאון חמור וזקוקה לקבלת טיפול רפואי מתאים בדחיפות.

טיפול

דיכאון לאחר לידה ניתן לטיפול במספר דרכים. מאחר שעלול לחלוף פרק זמן ממושך עד שיחלפו כל סימני הדיכאון, כדי למנוע החמרה, מומלץ לקבל טיפול מתאים סמוך לקביעת האבחנה.

תמיכה וייעוץ

השלב החשוב ביותר בטיפול הוא שלב ההכרה כי האם סובלת מדיכאון לאחר לידה וזקוקה לטיפול מתאים. יש ליידע את הסביבה הקרובה לרבות בן הזוג, המשפחה והחברים כדי שאלו יוכלו לספק תמיכה רגשית ומעשית.

כחלק מהטיפול בדיכאון לאחר לידה מומלץ לשלב ייעוץ של עובדת סוציאלית, פסיכולוג, או פסיכיאטר. מטפלים אלו יוכלו לסייע בידי האם להבין ולקבל את תחושותיה ויקלו על ההתמודדות הנפשית הכרוכה בטיפול בתינוק.

בהתאם למסגרת הטיפולית שתבחר תיקבע שיגרת הטיפולים. במרבית המקרים תיקבע פגישה שבועית למשך מספר חודשים. יעילות הייעוץ דומה לזו של הטיפול בתרופות נוגדות דיכאון (50-70% הצלחה). תהליך ההחלמה יארך מספר חודשים ולעתים אף שנה. חשוב להמשיך את הטיפול גם אם חל שיפור מאחר שהפסקת הטיפול בשלב מוקדם מדי עלולה להוביל לחזרת הדיכאון.

טיפול תרופתי

מקרים בינוניים עד חמורים של דיכאון לאחר לידה יטופלו, בנוסף לתמיכה משולבת ופסיכותרפיה, גם באמצעות תרופות נגד דיכאון שפועלות דרך איזון מתווכים כימיים במוח המשפיעים על מצב הרוח. תרופות נגד דיכאון מקלות על מגוון מצבים לרבות מצב רוח ירוד, עצבנות, חוסר יכולת להתרכז וקשיי שינה ולכן מאפשרות לקיים שגרת חיים תקינה. כמו כן מאפשרת נטילת תרופות אלו להתמודד עם התינוק החדש בקלות רבה יותר.

הטיפול בתרופות נגד דיכאון נמשך בין ארבעה לשישה חודשים אולם במידה שחלה הקלה משמעותית קודם לכן ניתן להפחית את המינון בהתאם לחוות דעתו של הרופא המטפל.

מרגע תחילת המתן ועד לתחילת ההשפעה יחלפו 2-4 שבועות. יש להמשיך ליטול את התרופות גם אם נדמה תחילה כי הן חסרות השפעה. אין להפסיק את נטילת התרופות ללא התייעצות עם הרופא המטפל. הפסקת הטיפול בשלב מוקדם מדי עלולה להביא לחידוש תופעות הדיכאון.

מקרים חמורים של דיכאון לאחר לידה דוגמת פסיכוזה יטופלו בדרך כלל באמצעות תרופות הרגעה, עד לחלוף הסימנים הקיצוניים.

כ- 50-70% מהנשים המטופלות בתרופות נגד דיכאון בעקבות דיכאון לאחר לידה יחושו בשיפור תוך מספר שבועות מתחילת הטיפול.

הנקה ותרופות נגד דיכאון

מרבית התרופות נגד דכאון עוברות דרך חלב האם. על פי המידע שקיים כיום תרופות נגד דיכאון ממשפחת ה-SSRI, ובפרט התרופות פרוקסטין וסרטרלין, הן המועדפות לטיפול בדיכאון אחר לידה בנשים מניקות. עם זאת, אפשרויות נוספות כמו תרופות ממשפחת נוגדי הדכאון הטריציקלים (TCA), משפחת ה-SNRI ותרופות נוספות, יכולות להיות אפשרות סבירה לטיפול.

טיפול במקרים חמורים של דיכאון לאחר לידה

במקרים חמורים או במקרים שאינם מגיבים לטיפול עלול להיות צורך בטיפול משולב של צוות מומחים שיכלול פסיכולוג, פסיכיאטר ויועצים מתאימים. מיקרים קיצוניים במיוחד יטופלו במסגרת אשפוז במתקן מתאים.

פסיכוזה לאחר לידה דורשת התערבות טיפולית מיידית לרוב במסגרת של בית חולים. הטיפול בפסיכוזה יכול להיות מורכב מתרופות נוגדות דיכאון, תרופות אנטי-פסיכוטיות ותרופות המייצבות את מצב הרוח על מנת להשיג שליטה בסימפטומים הקשים של המחלה.

לעתים יומלץ על טיפול בהלם חשמלי (ECT) במהלכו מחוברות אלקטרודות לראש דרכן מועבר זרם חשמלי שיוצר גלי מוח הדומים לאלו הנוצרים בפרכוסים. השינויים בחומרים שהמוח מייצר בעקבות ההלם החשמלי עשויים להקל על הדיכאון הקשה. עקב הסיכונים יבוצע טיפול זה רק אם טיפולים אחרים כשלו ונדרשת הטבה מיידית במצב החולה.

הטיפול בפסיכוזה לאחר לידה עלול לפגוע ביכולת האם להניק את תינוקה הן בגלל השימוש בתרופות והן מאחר שעלול להיות צורך להפריד בין האם לתינוק למשך תקופה מסוימת.

מניעה

נשים שסבלו בעברן מתקופות של דיכאון או שחשו חרדה או מצב רוח ירוד במהלך ההריון חשוב שיידעו על כך את הרופא המטפל מאחר שהן נמצאות בסיכון ללקות בדיכאון לאחר לידה. כך גם נשים שחוו דיכאון לאחר לידה בהריון קודם. באמצעות תמיכה מתאימה במהלך ההריון ניתן להפחית את הסיכון להתפתחות דיכאון לאחר לידה.

דיכאון לאחר לידה אינו מצב שאפשר להתגבר עליו לבד בדרך כלל אך ניתן להאיץ את תהליך ההתאוששות וההחלמה באמצעות טיפול עצמי נאות.

מנוחה

חשוב להירגע ולנוח כמה שיותר ולהמנע מהעמסת מטלות מרובות מדי. רצוי לתכנן מראש את המשימות תוך שמירה על יעדים הגיוניים ומציאותיים. לא כדאי לנסות לעשות את הכול לבד אלא לבקש ולקבל עזרה. רצוי להנמיך ציפיות ולבצע רק את הדברים ההכרחיים.

מומלץ לאם לפנות זמן עבורה בלבד ועבור בילוי עם בן הזוג.

תזונה

רצוי לשמור על תזונה בריאה, להמנע מלדלג על ארוחות ולהמנע מצריכה מופרזת של אלכוהול שעלול אף הוא לגרום לתחושת מועקה ולשינויים במצב הרוח.

פעילות גופנית

כחלק מהשגרה היומית מומלץ לכלול פעילות גופנית מתונה דוגמת צעידה עם התינוק. כשמזג האויר מאפשר זאת רצוי לבצע את הפעילות הגופנית מחוץ לבית.

קשר ותמיכה

מומלץ לשתף את בן הזוג, משפחה וחברים בחששות ובדאגות ולהתייעץ עם אמהות טריות אחרות על הניסיון והחוויות שהן עברו. חשוב להימנע מבדידות או מהסתגרות בתוך הבית. במידת הצורך ניתן להצטרף לקבוצת תמיכה לאמהות.

רפואה משלימה

מידע מחקרי על יעילותם של טיפולי רפואה משלימה בדיכאון לאחר לידה הוא מועט יחסית ואינו חד משמעי.

דיקור (אקופונקטורה) מעודד הרגעה עמוקה ולפעמים גם שינה ולכן יכול להקל על העייפות שמלווה דיכאון לאחר לידה. קבלת עיסוי מרגיע עשויה להקל על תחושת הדיכאון לאחר לידה. טיפולים בציור, מוזיקה ודרמה הוצעו כדרכים אפשריות להקלה על דיכאון אחרי לידה. טיפולים אלו תורמים ליצירת סביבה מרגיעה ותומכת ומאפשרים דרכים חדשות של ביטוי עצמי ושינויים התנהגותיים חיוביים.

צמחי מרפא ותוספי מזון

חומצות שומן מסוג אומגה-3 מסייעות להתפתחות מוח העובר בתקופת ההריון. ישנם מחקרים לפיהם נטילת אומגה-3 עשויה להקל על דיכאון לאחר לידה. מחקרים אחרים מצאו כי צמח המרפא היפריקום יעיל לטיפול בדיכאון קל עד מתון. עם זאת השפעתו של הצמח לא נחקרה בהקשר של דיכאון לאחר לידה. כמו כן, צמח זה עובר בחלב האם אל התינוק ועלול לגרום לכאב בטן ו לישנוניות ולכן אין להשתמש בו במהלך ההנקה.

מקורות מידע נוספים

הלידה והילוד