חזרה לשגרה - האתגר של ילדי ADHD

כיצד ניתן לסייע לילדים עם ADHD לחזור אל שגרת הלימודים לאחר תקופת החופש הגדול?

עדכון אחרון 26.08.24

הפרעת קשב ופעלתנות יתר (ADHD), היא הפרעה נוירוביולוגית התפתחותית המשפיעה על ילדים ומבוגרים. הפרעה זו יכולה להיות מאתגרת לאורך מעגלי החיים ויש לה השפעות פסיכולוגיות, רגשיות, התנהגותיות ובעיקר תפקודיות. כ-50% מהילדים עם הפרעת קשב סובלים גם מלקויות למידה.

 

הקריטריונים לאבחנה של קשיי קשב כוללים חוסר תשומת לב לפרטים בשיעורי הבית, אי שמירה על קשב במשימות הדורשות זאת, קושי לעקוב אחר הוראות וקושי בסיום משימות, קושי בארגון, הימנעות ממשימות המחייבות מאמץ מנטלי ממושך, הסחת דעת מגירויים חיצוניים, קושי לשמור על החפצים וקושי לזכור פעילויות יומיומיות.

 

הקריטריונים לאבחנה של פעלתנות יתר כוללים תנועתיות ותזזיתיות, קושי להישאר על הכיסא, קושי לעסוק בפעילויות פנאי בשקט, פטפטנות וקושי להמתין לתור בשיחה או במשחק.

מתן אבחנה לא חייב לכלול את כל הקריטריונים.

כיצד ADHD משפיע על חיי היום יום?

קשיים בתפקודים הניהוליים משפיעים על השתתפות הילדים בעיסוקים משמעותיים כמו למידה, חיי חברה, חיי משפחה ופעילויות פנאי.

 

אצל ילדים עם ADHD אנו רואים קשיים בתפקודים הניהוליים, אותם תפקודים המשפיעים על ההתנהלות היומיומית. מדובר במיומנויות חשיבה מתוחכמות המאפשרות לנו שליטה עצמית ובקרה על התנהגות, מחשבה ורגש, ביניהן:

 

עכבות 

(אינהיביציה) היכולת לעצור ולבחור למה להתייחס ואיך לפעול. ילדים (וגם מבוגרים) עם הפרעת קשב פעמים רבות יפעלו באימפולסיביות ויתקשו לסנן גירויים ולהתעלם מגירויים מסיחים.


זיכרון עבודה

היכולת לשמור במוח מידע באמצעות החושים ובאמצעות דיבור פנימי, לזכור חוקים, לעקוב אחר הוראות מורכבות ולפעול בהתאם. ילדים עם הפרעת קשב יבצעו לעיתים הוראות באופן חלקי בלבד, יזכרו את ההוראה הראשונה או האחרונה ויתקשו לנהוג לפי החוקים על אף שיודעים אותם.


ויסות עצמי של רגשות ומוטיבציה

היכולת לווסת רגשות משפיעה על יכולת הילדים להגיב בצורה מותאמת לאירוע, לבצע פעילויות גם בהיעדר תגמול חיצוני ולייצר מוטיבציה עצמית.


תכנון ופתרון בעיות

יכולת טובה של תכנון מאפשרת לשקול מגוון אפשרויות תוך גמישות מחשבתית ולמצוא פתרון יעיל לבעיה.

 

ובתקופת החופש הגדול?

סדר היום לא מאורגן כמו בשגרה, הדרישה לניהול עצמי וניהול זמן גוברת. בחופש הגדול הנוכחי ובשנת הלימודים החולפת, נוספה למשוואה גם המלחמה, שמשפיעה על הויסות העצמי והחרדה.

מה ניתן לעשות כדי לסייע לילדים לחזור אל שגרת הלימודים לאחר חופשה ארוכה?

 

כאן נכנסת מורכבות נוספת, של שינוי והתארגנות מחדש. אם נחזור לקושי בתפקודים הניהוליים, נבין שהקושי בזיכרון עבודה, ויסות רגשי ומוטיבציה, יקשה אף יותר על ילדים עם הפרעת קשב בחזרה ללימודים.

 

החזרה דורשת התארגנות מחודשת ושינוי הסביבה וסדר היום שהתרגלו אליו, והתגובה לשינוי אצל ילדים אלו יכולה להיות קיצונית יותר בשל הקשיים שציינו.

להורים תפקיד חשוב של תמיכה וליווי בחזרה לשגרה

 

חשוב לזכור שילד עם הפרעת קשב יכול לחוות כאוס סביב החזרה ללימודים ולהתקשות לעשות את השינוי בעצמו באופן יעיל. מה שנראה לנו כמובן מאליו (מסדרים את התיק וחוזרים לבית הספר…), כלל לא מובן לילד ונדרשת התערבות ותמיכה של ההורה בכמה מישורים:

 

שיחה אישית

בדקו עם ילדכם ממה הוא חושש ותנו מקום לחששות הקשורים ללימודים, לקשיים חברתיים, למלחמה או לכל נושא אחר. חישבו ביחד על פתרונות מתאימים. לעיתים תגלו שהפתרונות פשוטים וברי ביצוע.


ארגון מחדש של הסביבה הביתית

האם סביבת העבודה מתאימה לגילו ולאופיו של ילדיכם? הקפידו על סביבת עבודה נקייה מגורמים מסיחים, שקטה, מוארת ומאורגנת. סדרו מגירות מתאימות לציוד, תיקיות נפרדות לכל מקצוע ותלו לוח משימות יומי במקום בולט ונגיש.


ארגון מחדש של תיק בית הספר והקלמר

בכיתות הנמוכות חשוב להשתמש בתיק בי"ס עם מספר תאים כדי להפריד את הציוד. הקלמר צריך להכיל לפחות שני תאים – תא אחד לציוד יומיומי כגון עפרונות מחודדים, מחדד, מחק, מספריים ודבק סטיק. את התא השני יעדו לצבעים שונים על פי דרישת המורה.

הרגילו את הילד לבדוק בכל ערב את תכולת הקלמר על פי רשימה שתכינו ביחד, בתחילה בעזרתכם ולאחר מכן באופן עצמאי.


הגדרת זמן ללמידה אחר הצהריים

חשוב להשאיר זמן לפעילויות פנאי. ילדים עם הפרעת קשב זקוקים לחלוקת המטלות לחלקים קצרים יותר והפסקות יזומות. קבעו מראש את זמן הלמידה (לא יותר מ-20 דקות ברצף בכיתות הנמוכות) ושימו טיימר – כיום ניתן לעשות זאת גם באפליקציות שונות. הטיימר עוזר לילד לכמת את מסגרת הזמן, להתמקד ולהרגיש יותר שליטה.

בזמן הפסקה בין מטלה למטלה מומלצת פעילות ספורטיבית אשר תורמת להעלאת העוררות והקשב, ולא צפייה במסכים.


התאמות למידה

אם ילדכם עבר אבחון ונמצא זכאי להתאמות שונות בבית הספר (הארכת זמן במבחן, שימוש במחשבון וכדומה) ודאו שהוא מקבל אותן.


פתיחות לרעיונות מצד הילד

זכרו תמיד לבדוק מה עובד ומה לא, לשנות ולהתאים לפי הצורך. בדקו עם ילדכם מה עוזר לו ואפשרו לו להציע רעיונות. הרעיונות הטובים ביותר הם שלהם.


חיזוק חיובי

הדבר האחרון אך החשוב ביותר: הקפידו לתת חיזוקים חיוביים רבים ומידיים, גם על הצלחות קטנות (זכרו את הקושי לייצר מוטיבציה עצמית).

ילדים עם הפרעת קשב מוציאים אנרגיה רבה כדי להשלים את האינפורמציה שהם מפספסים במהלך היום, כדי לזכור רצף של פעולות וכדי להתארגן, והם זקוקים לחיזוקים רבים מצידכם, ההורים – בעיקר למילה טובה ולזמן איכות משותף.

 

הכתבה באדיבות: בטי רון בצלאל, מנהלת ריפוי בעיסוק במכבי ומנחת הורים בגישת POET

על קצה המזלג

הקפידו לתת חיזוקים חיוביים רבים ומידיים, גם על הצלחות קטנות
המליצו להם על פעילות ספורטיבית התורמת להעלאת העוררות והקשב
בדקו עם ילדכם מה עוזר לו ואפשרו לו להציע רעיונות. הרעיונות הטובים ביותר הם שלהם.