מבוא

הורים רבים חוששים שמא תינוקם אינו מתפתח בהתאם לקצב הרצוי או המצופה. פעמים רבות קרובי משפחה או חברים בעלי כוונות טובות עלולים אף הם לתרום ללחץ כשישאלו: "מה, הוא עדיין אינו זוחל? הנכד של השכנה זוחל מזמן..."

 

חשוב לזכור שבמרבית המקרים הכל בסדר ותינוקכם מתפתח היטב בהתאם לקצב האישי שלו. רובם המכריע של התינוקות משיגים את מדרגות ההתפתחות שצפויות בהתאם לגילם בטווח הגילאים המצופה וגם אם הם מתמהמהים לפעמים בדרך כלל ידביקו את הפער תוך זמן קצר.

 

מאידך אם קיימת בעיה חשוב לזהותה מוקדם ככל שניתן על מנת למנוע עיכוב התפתחותי משמעותי ולאפשר קבלת טיפול מתאים.

מה המשמעות של "עיכוב התפתחותי"?

עיכוב התפתחותי משמעותו איחור בהשגת מדרגות ההתפתחות שצפויות בהתאם לטווח גילאים מקובל.

 

ייתכן עיכוב התפתחותי בתחום אחד או יותר לרבות תנועתיות (מוטוריקה) עדינה וגסה (היינו, היכולת להתיישב, לתפוס או להשתמש בחפצים), תקשורת וכישורים שפתיים (הן ברמה תפיסתית והן ביכולת להתבטא, לדבר ולהסביר את עצמו), קושי בגמילה מחיתולים, קושי להתלבש לבד או קושי ביצירת קשרים חברתיים (החל מהעדר יכולת ליצור קשר עין ועד חוסר יכולת לשתף ולשחק עם ילדים אחרים).

 

בכל הנוגע לקצב ההתפתחות חשוב מאד לזכור כי כל ילד הוא יחיד ומיוחד בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו.
חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל, אולם תמיד זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין, הוא ודאי יעשה זאת בקרוב כשיגיע הזמן המתאים עבורו.
ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד.

 

לדוגמה, תינוק בן 7 חודשים מפותח מאד מבחינה תנועתית, אוהב מאד להתנועע במרחב ולחקור את סביבתו אולם אינו מקשקש או ממלמל לעתים תכופות. לעומתו, תינוק אחר בן אותו גיל מסוגל כבר לומר "אבא" אך טרם למד לזחול על גחונו ולהתגלגל במרחבי החדר. חשוב לעקוב כי התינוק מתפתח וכי חלה התקדמות בכל המישורים, כל העת.

עד כמה שכיחה התופעה של עיכוב התפתחותי?

לפי נתוני איגוד רופאי הילדים האמריקאי (AAP, American Academy of Pediatrics) כ-9% מהתינוקות מתחת לגיל 36 חודשים לוקים במידה זו או אחרת בעיכוב התפתחותי שעלול להתבטא בקשיי תקשורת, קושי במשחק, קשיי למידה וקושי לפתח הרגלי התנהגות יומיומיים שגרתיים.

 

כ-18-16% מכלל הילדים בגילאי 18-0 שנים סובלים מלקויות שונות לרבות פיגור שכלי, קשיי שפה ותקשורת, קשיי למידה ובעיות רגשיות והתנהגותיות. חלק ניכר מקשיים אלו יעלמו לקראת כניסת הילד לבית הספר ואילו אחרים עלולים שלא להיות מאובחנים כלל עד לכיתה ב'.
פחות מ-3% מילדים אלו יסבלו מלקויות חמורות כגון פיגור, אוטיזם, שיתוק מוחין או ליקויי שמיעה או ראייה חמורים.

מה עלול לגרום לעיכוב התפתחותי?

לידת פג, מחלות מסוימות, חבלה או גורמים גנטיים עלולים לגרום לעיכוב התפתחותי.
ליקויי שמיעה עלולים לגרום לעיכוב בהתפתחות יכולתו השפתית והתקשורתית של התינוק כמו גם בעיות אף-אוזן-גרון (לדוגמה, בעיה במיתרי הקול או ליקוי מבני של חלל הפה והלוע).
בעיות עצביות (נוירולוגיות) עלולות להשפיע על יכולותיו ההכרתיות (קוגניטיביות) של התינוק ולעכב את התפתחותו הרגשית ואת יכולותיו ליצור קשרים חברתיים.

 

במקרים רבים לא ניתן להצביע על גורם מסוים או בלעדי ויתכן שמדובר במכלול גורמים.

מתי יש לפנות לבירור?

אם אתם חשים או חוששים כי משהו "לא בסדר" עם תינוקכם פנו להתייעצות עם רופא הילדים.
הסבירו את חששותיכם ותארו בפרוט את הנקודה בהתפתחותו של תינוקכם שמטרידה אתכם (לדוגמה, התינוק אינו זוחל, אינו עוקב, אינו יוצר קשר עין). בהתאם לצורך תופנו למרפאה או למכון להתפתחות הילד.

 

אם הרופא יחשוב שהכל תקין הוא ימליץ לכם להמשיך לעקוב אחר התפתחותו של התינוק ולשוב אליו לביקורת כעבור פרק זמן.
במידה שתחפצו תוכלו תמיד לפנות להתייעצות נוספת וקבלת חוות דעת שיניה.

סימני אזהרה העלולים להצביע על עיכוב התפתחותי

מרבית ההורים עוקבים בדקדקנות אחר קצב התפתחותו של תינוקם ובפרט אחר נקודות ציון משמעותיות כגון מתי התהפך לראשונה, מתי התחיל לזחול, התיישב וכדומה.
חשוב לשים לב גם ליכולות תנועתיות עדינות דוגמת היכולת להשתמש בתפיסת "פינצטה" או היכולת להעביר צעצוע מיד אחת ליד השניה.

 

ברמה השפתית נסו לשים לב האם תינוקכם מתקשה להבין מילים, משפטים או הוראות פשוטות או שמא הוא מתקשה דוקא לדבר ולהביע את עצמו באמצעות דיבור.

 

קצב התפתחותו של תינוקכם ינוטר במסגרת טיפת החלב ולכן חשוב שתשתפו את האחות בכל חשש שמקנן בכם לגבי תינוקכם.
במסגרת טיפת החלב יבוצעו לתינוקכם גם בדיקות מעקב התפתחות תקופתיות על ידי רופאי ילדים מומחים.

 

אף שלכל תינוק קצב התפתחות ייחודי משלו מרבית התינוקות משיגים נקודות ציון במדרגות ההתפתחות בהתאם לקצב מצופה, בטווח גילאים נתון.
מאחר שאתם מכירים את תינוקכם טוב מכל אחות או רופא עקבו מקרוב אחר התפתחותו ושימו לב לסימני האזהרה שמפורטים להלן, בהתאם לקבוצות גילאים.
בכל מקרה של חשש או חשד פנו להתייעצות מסודרת עם רופא הילדים. במידת הצורך תופנו לברור מסודר ולבצוע אבחון התפתחותי.

יילוד עד גיל חודשיים

    •  בתום החודשיים הראשונים לחייו התינוק אינו מפגין שליטה בתנועות ראשו ואינו מסוגל להחזיק את ראשו כשאתם מרימים אותו מתנוחת שכיבה על הגב.
    •  בתום החודשיים הראשונים לחייו גופו של תינוקכם נוקשה במיוחד, או להפך, רופס במיוחד.
    •  בתום החודשיים הראשונים לחייו התינוק מקשית את גבו וצווארו לאחור כשאתם מערסלים אותו בזרועותיכם, כאילו מנסה להמלט.
    •  בתום חודשיים או שלושה התינוק מקשיח או מצליב את רגליו כשאתם מחזיקים אותו באזור הבטן.

3 עד 6 חודשים

    •  לאחר גיל 4-3 חודשים התינוק אינו מושיט ידיים כדי לתפוס צעצועים או חפצים.
    •  לאחר גיל 4-3 חודשים התינוק אינו מרים את ראשו ושולט בתנועתו.
    •  לאחר גיל 4 חודשים התינוק אינו מכניס חפצים וצעצועים לפיו.
    •  לאחר גיל 4 חודשים התינוק אינו דוחף עם רגליו כלפי מטה אם הוא "עומד" כשכפות רגליו נוגעות במשטח.
    •  לאחר גיל 6 חודשים התינוק מושיט רק יד אחת ואילו ידו השניה נותרת מאוגרפת כל העת.

6 עד 9 חודשים

    •  בגיל 7 חודשים התינוק מפגין שליטה מועטת בלבד בתנועות ראשו.
    •  בגיל 7 חודשים התינוק אינו מסוגל להכניס חפצים או צעצועים לפיו.
    •  בגיל 7 חודשים התינוק אינו מנסה להגיע לחפצים או לצעצועים.
    •  בגיל 7 חודשים התינוק אינו מסוגל לשאת את משקלו על רגליו למשך מספר שניות.
    •  בגיל 8 חודשים התינוק אינו מסוגל לשבת ללא תמיכה.

9 עד 12 חודשים

    •  לאחר גיל 10 חודשים התינוק זוחל תוך שהוא גורר צד אחד של גופו.
    •  לאחר גיל 12 חודשים התינוק אינו זוחל.
    •  לאחר גיל 12 חודשים התינוק אינו עומד ללא תמיכה.

12 עד 24 חודשים

    •  בגיל 18 חודשים התינוק אינו הולך.
    •  לאחר שהולך מספר חודשים, הליכתו של תינוקכם אינה מתבססת או מתייצבת.

36 חודשים

    •  התינוק אינו מסוגל לעלות או לרדת במדרגות בעצמו.
    •  התינוק נופל לעתים תכופות.
    •  התינוק מרייר כל הזמן.
    •  התינוק אינו מסוגל לתפעל או להשתמש בחפצים קטנים (קושי בתנועתיות עדינה).