04 דצמבר 2016 ד' כסלו תשע"ז
מעודכן לתאריך  06.12.2012  באדיבות ה 

תסמונת מפרק הלסת

TMJ disorders

טיפול בתסמונת מפרק הלסת

במקרים מסוימים עשויים הסימפטומים לחלוף גם ללא טיפול. במידה שהסימפטומים נמשכים עשוי הרופא להמליץ על טיפול תרופתי או על הרכבת מגן מנשך מיוחד שימנע מהמטופל לחרוק את שיניו בלילה או לנעול את לסתותיו.
במקרים נדירים ביותר עלול להיות צורך בניתוח על מנת לתקן או להחליף את המפרק הלסתי-רקתי.

אמצעים תרופתיים

  • תרופות נוגדות
    כאב
    .
    אם תרופות נוגדות כאב הנמכרות ללא מרשם אינן חזקות דיין יכול הרופא לתת למטופל מרשם לתרופות חזקות יותר.
  • נוגדי
    דיכאון
    טריציקליים.
    בחלק מהמקרים נטילת תרופות נוגדות דיכאון כמו אמיטריפטילין (שמות מסחריים: אלטרול®, אלטרולט®) או נורטריפטילין (שם מסחרי: נורטילין®) לפני השינה עשויה להקל על
    הכאב
    במפרק הלסת.
  • תרופות מרפות שרירים. שימוש בתרופות מרפות שרירים במשך כמה ימים או שבועות עשוי לסייע בהפחתת הכאב.
  • תרופות קורטיקוסטרואידאליות. לחומרים אלו פעילות נוגדת
    דלקת
    חזקה. הזרקת תרופות על בסיס קורטיזון לתוך מפרק הלסת עשויה להקל במצב של כאב ודלקת מפרקים משמעותית.
  • רעלן הבוטולינום. הזרקת רעלן הבוטולינום (בוטוקס) לשרירי הלסת המשמשים ללעיסה עשויה להקל על הכאב שנובע מבעיות במפרק הלסת.
 

טיפולים נוספים

  • מגן מנשך. אנשים שחורקים את שיניהם בשנתם יכולים להיעזר במגן מנשך קשיח או רך. מגן זה מונח מעל השיניים ומונע מהשיניים בלסת העליונה לגעת בשיניים בלסת התחתונה. מגני מנשך עלולים להחמיר מצבי דום נשימה בשינה.
  • טיפול הכרתי התנהגותי
    .
    אם הסימפטומים של תסמונת מפרק הלסת מוחמרים על ידי חרדה ולחץ ניתן לשקול טיפול הכרתי (קוגניטיבי) התנהגותי. גישה טיפולית זו מסייעת לאנשים להיות מודעים יותר להתנהגותם ולשנות אותה במידת הצורך על מנת להרפות ולהתמודד עם לחצים.
 

הליכים וניתוחים

  • טיפול שיניים מתקן. רופא השיניים עשוי לשפר את המנשך על ידי איזון פני שטח השיניים, החלפת שיניים חסרות או החלפת סתימות או כתרים. במקרים מסוימים עלולים טיפולים אלו דווקא להחמיר את הכאב במפרק הלסת.
  • ניקור המפרק (Arthrocentesis). הליך זה כרוך בהחדרת מחט לתוך המפרק ושטיפת המפרק על מנת לסלק ממנו תוצרי דלקת ופסולת.
  • ניתוח. כמוצא אחרון יכול הרופא להמליץ על ניתוח להחלפה או לתיקון המפרק. יעילותו של הליך זה שנויה במחלוקת ולכן מומלץ לקבל כמה חוות דעת טרם קבלת החלטה.


טיפול עצמי

הגברת המודעות להרגלים הנובעים ממצבי דחק ומתח דוגמת הידוק הלסתות, חריקת שיניים או לעיסת עפרונות עשויה להפחית את חומרת הסימפטומים.
ההמלצות המפורטות עשויות להקל על הסימפטומים של תסמונת מפרק הלסת.

הימנעות משימוש יתר בשרירי הלסת

כדי להפחית את השימוש בשרירי הלסת רצוי:
  • לאכול מזונות רכים.
  • לחתוך את המזון לחתיכות קטנות.
  • להימנע ממאכלים דביקים שדורשים לעיסה מאומצת.
  • להימנע מלעיסת מסטיק.
  • להשתדל לא לפתוח את הפה יותר מדי בזמן פיהוק.
 

מתיחות ועיסוי

הרופא יכול להראות למטופל כיצד לבצע תרגילי מתיחה לשרירי הלסת ולעסותם. כמו כן ניתן ללמד את המטופל כיצד לבצע תרגילים שישפרו את מנח הראש, הצוואר והכתפיים.

חום
וקור

הנחת מגבת לחה וחמה או רטייה קרה על צידי הפנים עשויה להרפות את השרירים ולהקל על הכאב. יש להימנע ממגע ישיר של קרח עם העור מחשש לכווית קור. רצוי לעטוף את הקרח במגבת מטבח נקיה.

רפואה משלימה

לחץ ומתח עלולים לגרום להתפתחות תסמונת מפרק הלסת. כדי להפחית את הנטייה להידוק לסתות או לחריקת שיניים וכן על מנת להקל על סימפטומים קיימים, מומלץ להשתמש בשיטות להפגת מתחים. השיטות המפורטות נמצאו יעילות להפחתת מתח ולכן עשויות לסייע.

נשימה עמוקה

כדי לתרגל נשימה עמוקה יש לשבת בנוחות, כשכפות הרגליים מונחות על הקרקע. לוקחים שאיפה דרך האף ומאפשרים לבטן להתנפח תוך כדי השאיפה. עוצרים לשנייה ונושפים דרך הפה תוך כדי לחיצה עדינה על הבטן עם היד.

דמיון מודרך

בשיטה זו המטופל שוכב בשקט ומדמיין את עצמו במקום או במצב רגוע ונעים. הוא חש את החוויה עם כל החושים, כאילו שהוא באמת נמצא שם.
לדוגמה, המטופל יכול לדמיין שהוא נמצא על חוף הים. הוא רואה בעיני רוחו את השמים הכחולים, מריח את הריח המלוח של הים, שומע את צליל הגלים וחש את הרוח החמימה על גבי העור. המסרים שהמוח קולט כשהוא חווה את התחושות מסייעים להרפיה.

מדיטציה

מדיטציה נחשבת לדרך טובה להרגיע את הגוף ואת הנפש. במהלך המדיטציה יש לשבת בשקט ולרוקן את הראש מהמחשבות או להתמקד במנטרה – צליל פשוט שחוזר על עצמו. פעולה זו מסייעת להיכנס למצב של הרפיה עמוקה ומפחית את תגובת הגוף ללחץ ולמתח. במצב זה הנשימות נעשות איטיות יותר, השרירים רפויים יותר ופעילות גלי המוח מעידה על מצב של רגיעה.

יוגה

יוגה משלבת נשימה, תנועה ותנוחה נכונות. היא כוללת סדרת תנוחות במהלכן יש לשים לב במיוחד לנשימה. כדי לתרגל יוגה יש לפנות למדריך המוסמך בשיטה זו.