ניתוח לשחרור אצבע הדק (בכף היד)

Trigger Finger Surgery (קוד בדיקה: 82.01)

עדכון אחרון 01.05.22

רופא מייעץ: ד"ר יורם עוזר

הקדמה

מתי יבוצע הליך זה ומה מטרתו?

הליך זה יבוצע לשחרור מצב המכונה אצבע הדק (בלעז, trigger finger), דהיינו נעילה של האצבע במצב דמוי לחיצה על ההדק. מדובר בסוג של דלקת בגידים המכופפים של האצבעות הגורמת להפרעה במעבר הגיד בתעלה שלו. לכל אצבע שני גידים למעט לאגודל, שלה רק גיד מכופף ארוך אחד.

הגידים מחליקים בתוך תעלה הקשורה לעצמות האצבע במספר מקומות המכונים pulleys ונעים בכל כיפוף של האצבעות. התעבות של הגיד או היצרות של התעלה בה הגיד עובר עלולה לגרום לכך שייתפס בתעלה, יחליק בקושי ולעיתים אף יתקע. במקרה כזה האצבע תינעל, בדרך כלל תוך ניסיון ליישרה. המצב יכול להיות זמני או קבוע ולגרום לרמה משתנה של כאב.

הסיבה להופעת אצבע הדק לא תמיד ידועה. התופעה תיתכן עקב תנועות חוזרות ונשנות של האצבעות, מאמץ גדול של היד או כתוצאה ממחלת פרקים. סימפטומים אופייניים כוללים רגישות במגע מעל התעלה הראשונה של האצבע, כאב בעת כיפוף האצבע וקושי ביישורה וכן נפיחות ונוקשות באצבע. במצב מתקדם תיתפס האצבע כשהיא מכופפת.

במקרים קלים יומלץ על טיפול שמרני (לא ניתוחי) הכולל מנוחה, טיפול תרופתי נוגד דלקת, סד לאצבע, ריפוי בעיסוק והזרקת סטרואידים באופן מקומי. במקרים חמורים, או כאשר הטיפול השמרני נכשל, יומלץ על ניתוח.

תאור ההליך

ניתוח לשחרור אצבע הדק יבוצע תחת הרדמה מקומית עם טשטוש. סוג ההרדמה יקבע בהתאם לשיקול דעתו של המנתח ולרצונו ולמצבו של המטופל.

במהלך הניתוח תשוחרר התעלה סביב הגיד. לפני ביצוע החתך ישים המנתח חסם עורקים על היד על מנת למנוע דימום אשר יקשה על ביצוע הניתוח.

לאחר אלחוש המקום יבצע המנתח חתך באורך של 1-1.5 סנטימטרים מעל האצבע הפגועה. דרך חתך זה ירחיב המנתח את התעלה המקיפה את הגיד על ידי חיתוך המעטפת שמרכיבה את התעלה בה עובר הגיד. לאחר שחרור הגיד ייתפר החתך.

במה כרוך?

לרוב לא יידרש אשפוז. משך הפעולה הצפוי בחדר הניתוח הוא 10-20 דקות.

הרדמה, טשטוש ואלחוש

ניתוח לשחרור אצבע הדק יבוצע בדרך כלל תחת הרדמה מקומית עם טשטוש.

המנתח יזריק את חומרי ההרדמה מקומית לאזור ביצוע החתך בלבד. טרם הניתוח יינתנו למטופל חומרי הרגעה וטשטוש דרך הוריד ולכן במהלך הניתוח יהיה המטופל ער אך מטושטש, ולא יחוש כל כאב או אי נוחות. השפעת חומר ההרדמה המקומי כמעט מיידית, ונמשכת כשעתיים.

הנחיות

לפני הניתוח

לרוב לא תידרשנה בדיקות דם או בדיקות דימות מקיפות לפני ניתוח זה.

עם זאת, חלק מהמטופלים ידרשו לבצע בדיקות מתאימות טרם ביצוע ההליך לרבות בדיקות דם, אלקטרוליטים, תפקודי כבד, תפקודי קרישה, צילום חזה ואק"ג. הדבר יקבע בהתאם לשיקול דעתו של המנתח, בהתאם לגילו ולמצבו הרפואי של המטופל.

מטופלים שעברו ניתוחים קודמים, אושפזו בעבר, לוקים במחלות כרוניות, סובלים מאלרגיה או נוטלים תרופות מרשם או תוספי מזון יעדכנו על כך את הרופא המנתח ואת הרופא המרדים. מטופלים שסובלים ממחלות נוספות ידרשו לקבל ייעוץ מרופא מומחה בתחום טרם ההליך.

יש להפסיק את נטילתן של תרופות נוגדות קרישה (דוגמת אספירין או קומדין) שבוע לפני הליך זה. יש להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי הצורך בנטילת תחליפים.

במהלך שיחת ההכנה ידביק הרופא המנתח מדבקה מיוחדת על האצבע המנותחת (מעין "קעקוע" זמני שאינו גורם לכאב) כדי לוודא שהצד הנכון הוא זה שינותח.

התאוששות והחלמה מההליך

לרוב ישוחרר המטופל לביתו תוך מספר שעות לאחר הניתוח. היד תישאר חבושה כשבועיים. יש להקפיד על הרמת היד כדי למנוע נפיחות וכאב ולהקפיד על הזזת האצבע המנותחת מהר ככל הניתן לאחר הניתוח על מנת למנוע נפיחות וקשיון של האצבע. ניתן להשתמש במשככי כאב לאחר הניתוח.

כשבועיים לאחר הניתוח יוזמן המטופל להסרת החבישה ולביקורת. המטופל יופנה בהמשך לריפוי בעיסוק על מנת להפעיל את האצבע המנותחת בצורה הטובה ביותר.

סיכויי הצלחת הניתוח גבוהים ועומדים על כ- 100%. חזרה מוחלטת של פעילות האצבע צפויה תוך מספר שבועות.

סיכונים וסיבוכים

זהו הליך ניתוחי פולשני ולכן עלול להיות כרוך בסיכונים ובסיבוכים לרבות הידבקויות והגבלת תנועה שיצריכו פיזיותרפיה ממושכת, זיהום בפצע הניתוח ופגיעה עצבית (שלרוב חולפת). סיבוכים אלה עלולים להצריך ניתוח נוסף לתיקון.

הישנות של הבעיה לאחר הניתוח נדירה ביותר.

סיכונים הכרוכים בהרדמה

הרדמה מקומית נחשבת בטוחה ובעלת תופעות לוואי מועטות בלבד. במקרים נדירים תיתכן השפעה על קצב הנשימה, קצב הלב ועל לחץ הדם.

סיבוכים

עליית חום מעל 38 מעלות צלזיוס מחייבת פניה דחופה לרופא המנתח, למוקד החירום או לחדר המיון.

בכל מקרה של דימום מתמשך או אדמומיות יש לפנות לרופא המטפל על מנת לשלול התפתחות זיהום.