צוואר הרחם

Cervix

עדכון אחרון 30.01.22

אבר צינורי אשר מחבר בין גוף הרחם ובין הנרתיק.

 

 

באופן רגיל, הפתח החיצוני של צוואר הרחם, היינו הצד הנרתיקי שלו, חסום על ידי ריר צמיגי שמתחדש כול העת, במטרה להגן על צוואר הרחם ועל חלל הרחם מחדירת זיהומים.

אצל אישה פורייה, כשהביצית בשלה להפריה, פוחתת צמיגות הריר והרכבו משתנה כדי לאפשר מעבר של זרע דרך צוואר הרחם. בעת ההריון נוצר בתוך צוואר הרחם "פקק" המכונה operculum שמגן על הרחם מפני כניסת זיהומים וחוסם מפני בריחת נוזלים מהרחם עד הלידה.

הדבקה בנגיף הפפילומה האנושי (HPV) גורמת לשינויים בשכבת התאים אשר מצפה את דופן צוואר הרחם. זיהוי מוקדם של שינויים כאלו בעזרת בדיקת HPV (פאפ לשעבר) עשוי למנוע את סרטן צוואר הרחם ולהציל חיים.

קשירת צוואר הרחם בהריון

קשירת צוואר הרחם היא הליך רפואי המבוצע במהלך הריון, במקרים בהם עולה חשש לאי ספיקה של צוואר הרחם, תופעה שעלולה לגרום להפלה. משמעות ההליך היא תפירה של תפר טבעתי סביב צוואר הרחם. ההליך מתבצע תחת הרדמה כללית בין השבוע ה-12 ל-14 של ההריון. התפר מוסר לקראת השבועות 37-38 של ההריון או בכול מקרה של הופעת צירים. קראו על זכויות חברות מכבי לביצוע ההליך.

בדיקות וחיסונים - צוואר הרחם

בדיקת HPV לאבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם

בדיקת HPV היא השיטה הטובה ביותר כיום לאבחון שינויים בתאי צוואר הרחם כבר בשלבים מוקדמים. הבדיקה מתבצעת כחלק משגרת הבדיקה הגינקולוגית. הבדיקה אינה כואבת אך תיתכן אי נוחות. ביצוע הבדיקה באופן שגרתי מדי 3 שנים, ללא קשר להופעת סימפטומים, הוכח כיעיל בהורדת התחלואה והתמותה מסרטן צוואר הרחם.

חיסון נגד סרטן צוואר הרחם (חיסון פפילומה)

כ-80% מהגברים והנשים הפעילים מינית ידבקו בנגיף הפפילומה האנושי במהלך חייהם. בישראל ובעולם קיימים כיום שני חיסונים פורצי דרך נגד נגיף הפפילומה האנושי אשר יכולים לסייע במניעת נגעים טרום סרטניים שעלולים להתפתח לסרטן צוואר הרחם. ההמלצה היא להתחסן עוד לפני חשיפה אפשרית לנגיף. לכן, הזמן הטוב ביותר הוא טרם תחילת קיום מגע מיני.