הקדמה

אפילפסיה אינה מחלה אלא סימפטום המתפתח על רקע בעיות רפואיות שיכולות לגרום להתקפים חוזרים שלו.

מהו התקף אפילפטי?

תאי העצב שבמוחנו מתקשרים ביניהם באמצעות אותות חשמליים. במהלך התקף אפילפטי חלה הפרעה לאותות החשמליים. מצב כזה גורם לגוף ולמוח להתנהג בצורה מוזרה.

חומרת ההתקפים וצורתם משתנה מאדם לאדם. אנשים מסוימים עלולים לחוות מצב דמוי טראנס לכמה שניות או דקות, בעוד שאחרים עלולים לאבד את הכרתם ולפתח פרכוסים (עוויתות בלתי רצוניות).

בדרך כלל אפילפסיה אינה מסכנת חיים, אך היא עלולה לגרום לפציעות כתוצאה מההתקפים. במקרים נדירים עלולה אפילפסיה לגרום למוות פתאומי ובלתי מוסבר – sudden unexpected death in epilepsy (SUDEP) . מספר קורבנות ה-SUDEP מוערך בכמה עשרות אנשים מדי שנה.

קיימות מספר תרופות המשמשות למניעת התקפים אפילפטיים. תרופות אלה הוכחו כיעילות מאד עבור מרבית האנשים הלוקים באפילפסיה. 70%-75% מהמטופלים לא יסבלו יותר מהתקפים לאחר תחילת נטילת התרופות.

שכיחות אפילפסיה

מדובר בתופעה הפוגעת בכ-70,000 אנשים בישראל, כרבע מתוכם ילדים ובני נוער.

לרוב, האפילפסיה מתחילה בגיל הילדות, אם כי היא יכולה להופיע בכל גיל. היא פוגעת באחד מתוך 100 ילדים ובאחד מתוך 150 מבוגרים. הבעיה נפוצה יותר בקרב בעלי מוגבלות מסוימת. למשל, כשליש מהאנשים שיש להם קשיי למידה לוקים בצורה מסוימת של אפילפסיה.

סימפטומים

הסימפטום העיקרי של אפילפסיה הינו ההתקפים החוזרים.

רופאים המטפלים בלוקים באפילפסיה נוהגים לסווג את ההתקפים על פי המידה שבה נפגע המוח:

    • התקפים חלקיים – בהם נפגע רק חלק קטן מהמוח.
    • התקפים כלליים – בהם נפגע רוב המוח או כולו.

התקפים חלקיים

קיימים שני סוגים של התקפים חלקיים:

    • התקפים חלקיים פשוטים - התקף בו האדם נשאר בהכרה.
    • התקפים חלקיים מורכבים – אלו הם התקפים שבהם נפגעת ההכרה ותחושת המודעות ואין זיכרון של האירוע. ייתכן שאותו אדם ילקה בסוגים שונים של התקפים בזמנים שונים.

הסימפטומים של התקף חלקי פשוט כוללים:

    • שינויים בתפיסת הדברים שאנשים רואים, שומעים ומרגישים. כמו כן, יש גם שינויים בתחושות הריח והטעם.
    • תחושה חזקה של דז'ה-וו (תחושה שאירועים מסוימים קרו כבר בעבר).
    • התפרצות רגשית חזקה, כמו פחד או שמחה.
    • נוקשות בשרירי הגפיים.
    • עוויתות המופיעות רק בצד אחד של הגוף.

סימפטומים של התקף חלקי מורכב מאופיינים לרוב על ידי התנהגות מוזרה ואקראית, כגון:

    • מצמוצי שפתיים.
    • שפשוף ידיים.
    • השמעת רעשים אקראיים.
    • הזזת ידיים מסביב לגוף.
    • לעיסה או בליעה.

יתכן שבמהלך התקף חלקי מורכב האדם שלוקה בו לא יוכל לשמוע אף אחד ולא יזכור מה קרה לו במהלך האירוע.

התקפים חלקיים מורכבים נפוצים למדי ומהווים כ-20% מכלל ההתקפים שחווים אנשים החיים עם אפילפסיה.

התקפים כלליים

ישנם 6 סוגים עיקריים של התקפים כללים.

התקף אבסנס (Absense)

סוג זה של התקפים מופיע בעיקר בקרב ילדים. התקפי אבסנס גורמים לילד לאבד קשר עם סביבתו למשך מספר שניות עד דקה. הילד נראה כאילו הוא סתם בוהה בחלל, אם כי אצל חלק מהילדים יכולים להופיע מצמוצי עיניים או תנועות שפתיים במהלך ההתקף. התקפים כאלו עלולים להופיע מספר פעמים ביום. אמנם התקפי אבסנס אינם מסוכנים, אך הם עלולים לפגוע בביצועים ובהישגים של הילד בבית הספר.

התקף מיוקלוני

סוג זה של התקפים עלול לגרום לפרכוסים של ידיים, רגליים או של פלג הגוף העליון, בדומה למה שקורה כשמקבלים הלם חשמלי. לרוב נמשכים התקפים אלה חלקיקי שנייה ואינם גורמים לאיבוד ההכרה.

התקף קלוני

סוג זה של התקפים גורם לאותם פרכוסים ועוויתות אשר מתרחשים בעת התקפים מיוקלוניים, אלא שבמקרה זה ההתקף נמשך זמן רב יותר ויתכן גם איבוד ההכרה.

התקף אטוני

התקפים אלו גורמים לרפיון שרירים פתאומי, כך שמי שלוקה בהם עלול ליפול ארצה.

התקף טוני

בניגוד להתקפים אטוניים, התקפים אלו גורמים לכל השרירים להתקשות, מבלי שהאדם מסוגל לזוז. במצב כזה עלול החולה לאבד את שיווי המשקל וליפול.

התקף טוני-קלוני

בסוג זה של התקפים יש שני שלבים: תחילה הופך הגוף נוקשה ואז הגפיים מתחילות לפרכס. במצב כזה החולים מאבדים הכרה וחלקם אף מאבדים שליטה על הסוגרים (אין שליטה על יציאות ועל הפרשת שתן).

בדרך כלל נמשכים התקפים כאלו 1-3 דקות. הם הנפוצים ביותר מבין סוגי ההתקפים השונים ומהווים כ- 60% מכלל ההתקפים שחווים אנשים הלוקים באפילפסיה.

אנשים יכולים לחוות את כל סוגי ההתקפים, אך בדרך כלל דפוס הסימפטומים נשאר קבוע אצל אותו החולה. דפוס זה מכונה הסינדרום האפילפטי.

הילות

לעיתים אנשים שלוקים באפילפסיה חווים תחושה מסוימת או מקבלים סימני אזהרה שההתקף עומד להתרחש. סימנים אלו מוכרים כהילות. סוגי ההילות משתנים מאדם לאדם.

כמה מההילות הנפוצות כוללות:

    • תחושת ריח או טעם מוזרים.
    • תחושת דז'ה וו.
    • תחושה שהעולם החיצוני הופך פתאום ללא מציאותי, דמוי חלום.
    • חוויה של פחד או חרדה.
    • הגוף מרגיש בפתאומיות מוזר.

למרות שבדרך כלל לא ניתן למנוע התקף אפילפטי, עדיין ניתן להיערך להתרחשותו כאשר מרגישים את סימני האזהרה. החולה יכול להודיע לאנשים בסביבתו שהוא עומד לקבל התקף. במצב זה רצוי להגיע למקום בטוח או לאמץ תנוחה בטוחה כדי לא להיפגע בעת ההתקף.

לא כל התקף מעיד על אפילפסיה

המשמעות של "התקף" היא אירוע קצר ופתאומי שגורם לשינוי בהכרה, בהתנהגות או ברגשות אצל האדם שחווה אותו. לא כל ההתקפים מעידים על אפילפסיה. ישנם מצבים שבהם אנשים חווים התקפים הנקראים התקפים לא-אפילפטיים, בעקבות סוכרת, בעיות לב ומצבים פסיכולוגיים.

גורמים

אפילפסיה לכשעצמה אינה מחלה, אלא סימפטום המלווה מחלות אחרות שפוגעות במוח.

המוח מורכב מתאי עצב ופועל באמצעות גירויים חשמליים והשפעות של מתווכים עצביים. הוא מהווה מחשב חי. כל נזק שקורה למחשב הזה עלול לגרום להפרעה בפעילות המוח ולהוביל להתקפים.

לאפילפסיה יכולים להיות מספר גורמים, למשל נזק מוחי בשל פציעה או זיהום, שבץ, שיתוק מוחי, גידול או בעיות במהלך הלידה. בשליש ממקרי האפילפסיה לא ניתן לזהות את הסיבה להתפתחותה. מקרים אלו מכונים אפילפסיה אידיופתית.

מצבים שיכולים להוביל לאפילפסיה כוללים:

    • שבץ.
    • גידולים במוח.
    • מחלות הפוגעות במבנה המוח, כמו שיתוק מוחי.
    • שימוש באלכוהול ובסמים.
    • מומים מולדים.
    • בעיות במהלך הלידה הגורמות למצוקת חמצן אצל התינוק.
    • מחלות זיהומיות שעלולות לגרום לנזק מוחי, כמו דלקת קרום המוח (מנינגיטיס).
    • פציעות ראש.

אפילפסיה על רקע גנטי

"תעלות יונים" הם חלבונים המסייעים להעביר גירויים חשמליים בין תא עצב אחד למשנהו. בקרב אנשים מסוימים האפילפסיה יכולה לנבוע מבעיה גנטית (שיבוש בגנים מסוימים) אשר גורמת ליצירת "תעלות יונים" בעלות תפקוד לקוי.

קיימת סברה כי תפקוד לקוי של תעלות היונים עלול לגרום להפרעה במעבר הגירויים החשמליים במוח ולהוביל להתפתחות של התקף אפילפטי. נדרשים מחקרים נוסף על מנת לקבוע אלו גנים מעורבים בהתפתחות התופעה, מי נמצא בסיכון וכיצד לטפל בבעיה.

גורמי סיכון

אנשים רבים הלוקים באפילפסיה מוצאים כי נסיבות מסוימות או שימוש בחומרים מסוימים עלולים לגרום להתקף. גורמי הסיכון כוללים את המצבים הבאים:

    • סטרס (מצבי לחץ ומתח).
    • חוסר שינה.
    • אלכוהול, במיוחד אם שותים כמות גדולה בפרק זמן קצר.
    • שימוש בסמים. (קוקאין, אמפטאמינים, אקסטזי, הרואין, מתדון או קודאין).
    • מחלות שגורמות לעליית חום הגוף.
    • אורות מהבהבים או מרצדים. זהו גורם נדיר יחסית המשפיע רק על 5% מהאנשים הלוקים באפילפסיה.

חלק מהנשים החוות התקפים אפילפטיים נוטות לפתח יותר התקפים בסמוך להופעת המחזור החודשי. הדבר נובע מכך שההורמונים שהגוף מייצר בתקופה זו עלולים לשנות את האיזון העדין של המתווכים העצביים במוח ולגרום להתפתחות התקף אפילפטי בקלות רבה יותר.

אף השינויים במצב הרוח, שחלק מהנשים חוות לפני הופעת הדימום הווסתי (תסמונת קדם-ווסתית), עלולים לגרום לתחושות של לחץ וחרדה שיובילו לעליית הסיכון להתפתחות התקפים אפילפטיים.

אבחון

קשה לאבחן אפילפסיה מאחר שקיימות מחלות נוספות שאף הן מסוגלות לגרום להתקפים, כמו מיגרנה והתקפי חרדה. לרוב יופנו אנשים החווים התקפים לנוירולוג, רופא שהוא מומחה בטיפול בבעיות הפוגעות במערכת העצבים והמוח.

רצוי שאדם החווה התקף, יאסוף מידע רב ככול האפשר לגבי הסימפטומים מהאנשים שהיו עדים להתקף שעבר, מאחר שהוא עלול שלא לזכור את האירוע. חלק מהאנשים מביאים לאבחון חבר או בן משפחה שנכחו בעת ההתקף, כדי שיוכלו לתאר לרופא המאבחן את מה שראו.

הרופא ישאל גם על סימפטומים אחרים שיכולים להיות קשורים לבעיה, כגון תחושות מוזרות לפני ההתקף או סימני אזהרה. בנוסף לכך הוא יתהה על שימוש בתרופות, משקאות אלכוהוליים או סמים. חשוב לספק לרופא מידע רב ככול האפשר כדי שיוכל לבנות תוכנית טיפולית מתאימה ויעילה.

יתכן שיהיה צורך בבדיקות נוספות. אמנם הבדיקות הנוספות אינן יכולות לקבוע בוודאות אם אכן מדובר באפילפסיה, אך הן יכולות להצביע על מחלות שעלולות לגרום להתקפים או לשלול בעיות אחרות. שתי הבדיקות הנפוצות ביותר הן EEG וסריקת MRI.

EEG (רישום הפעילות האלקטרומגנטית של המוח)

בבדיקה זו מודדים את הפעילות האלקטרומגנטית של המוח באמצעות חיבור של אלקטרודות אל הראש. במהלך הבדיקה יכול המאבחן לבקש מהנבדק לנשום נשימות עמוקות או לעצום עיניים משום שפעולות אלו יכולות לגלות שינויים בפעילות המוח אשר קשורים לאפילפסיה.

המאבחן יכול גם לבדוק את השפעת האור המהבהב על הפעילות החשמלית של המוח. כמובן שהוא יפסיק את הבדיקה אם האורות המהבהבים יגרמו להתפתחות התקף.

סריקת MRI (דימות בעזרת תהודה מגנטית)

סריקה זו של המוח יכולה לגלות סיבות אפשריות להתקפים, כמו פגמים במבנה המוח או התפתחות של גידול מוחי. הבדיקה עושה שימוש בשדה מגנטי כדי לבנות תמונות חתך רוחביות של המוח. חלק מהאנשים מקבלים זריקת צבע מיוחד לתוך הוריד בזרוע על מנת לשפר את איכות ההדמיה.

במהלך הבדיקה יתבקש הנבדק לשכב ללא תזוזה, על מיטה בתוך גליל גדול, למשך כ- 30 דקות. אם הנבדק חושש מחללים סגורים, כדאי ליידע על כך את הטכנאי. תהליך סריקת ה- MRI מרעיש ביותר, ולכן יקבל הנבדק אטמי אוזניים או אוזניות.

כיוון שהגליל הוא מגנט חזק ביותר, יש להסיר לפני הכניסה לחדר את כל חפצי המתכת שעל הנבדק (תכשיטים, שעונים). אנשים שבגופם מושתל קוצב לב או תותבים כירורגיים לא יכולים לעבור סריקת MRI בשל השדות המגנטיים. תוצאות הבדיקה תהיינה מוכנות בתוך מספר ימים ממועד ביצוע הבדיקה.

טיפול

כל האנשים הלוקים באפילפסיה צריכים לעבור בדיקת בריאות שנתית אצל רופא.

הטיפול באפילפסיה יתחיל בדרך כלל לאחר שאדם חווה התקף שני, משום שהתקף בודד אינו מהווה סימן מובהק לכך שהוא לוקה באפילפסיה.

 

יחד עם זאת ישנם מספר מצבים בהם הרופא יתחיל את הטיפול כבר בעקבות התקף ראשון:

    • סריקת EEG מצביעה על פעילות אלקטרומגנטית במוח שקשורה לאפילפסיה.
    • סריקת MRI שמראה פגמים במבנה המוח.
    • מצב שבו נגרם נזק למוח, כמו שבץ מוחי.

גם החולה עצמו יכול לבקש לקבל טיפול כבר לאחר ההתקף הראשון שחווה.

הטיפול יכול להיות תרופתי, באמצעות גירוי עצב הוואגוס, באמצעות תזונה מסוימת (דיאטה קטוגנית) ולעיתים כאשר הטיפולים האחרים אינם מסייעים אף ניתוח.

תרופות נוגדות פרכוסים

אמנם תרופות נוגדות פרכוסים אינן מרפאות אפילפסיה, אך הן מונעות את ההתפרצות ההתקפים.

קיימים מספר סוגים של נוגדי פרכוסים שיינתנו על פי סוג ההתקפים האפילפטיים. לא כל התרופות יעילות לכל סוגי ההתקפים. יתכן שהחולה יקבל טיפול באמצעות תרופה אחת בלבד (מונותרפיה) וישנם מצבים בהם החולה יזדקק לשילוב של מספר תרופות. הדבר תקף במיוחד כאשר אדם לוקה בהתקפים מסוגים שונים.

יש לזכור שאנשים שונים מגיבים באופן שונה לתרופות, כאשר חלק מהם מפתחים תופעות לוואי וחלק עלולים שלא להגיב כלל לטיפול. לפיכך יכול לעבור זמן מה עד שמוצאים את התרופה המתאימה במינון המתאים עבור מטופל הלוקה באפילפסיה.

רוב התרופות פועלות באמצעות שינוי בהעברת האותות החשמליים ובייצור המתווכים העצביים במוח. כך הן מקטינות את הסיכון להתפתחות התקפים אפילפטיים.

נוגדי הפרכוסים מצליחים למנוע לאורך זמן התפתחות התקפי אפילפסיה כמעט אצל מחצית מהמטופלים. 20% נוספים מדווחים על ירידה משמעותית בתדירות ההתקפים. למרות שעורי ההצלחה הגבוהים, יותר מ-20% מהמטופלים ממשיכים לחוות התקפים ואחרים סובלים מתופעות לוואי של התרופות.

ככלל, אין להפסיק נטילת תרופות נוגדות פרכוסים בבת אחת, כי הדבר עלול לגרום לחזרת ההתקפים.

קרבמזפין

Carbamazepine (Tegretol®, Teryl

קרבמזפין משמש לטיפול בכל סוגי ההתקפים החלקיים ובהתקפים טוניים-קלוניים כלליים (גראנד מאל). בדרך כלל מהווה תרופה זו "בחירה ראשונה" לטיפול באפילפסיה. עם זאת, התרופה אינה יעילה ואף עלולה להזיק בהתקפי אבסנס כלליים ובהתקפים מיוקלוניים.

קרבמזפין עלול להפריע לפעילותן של תרופות אחרות לטיפול באפילפסיה ושל תרופות נוספות כמו קומדין® (לדילול הדם), תיאופילין® (לקוצר נשימה) ודוקסיציקלין (אנטיביוטיקה). כמו כן הוא עלול להפחית מהיעילות של גלולות למניעת הריון.

תופעות הלוואי הנפוצות של קרבמזפין כוללות ישנוניות, סחרחורת, ראיה מטושטשת, ראיה כפולה, קושי בחשיבה, שלשול, בחילה והקאה. התרופה עלולה לגרום להגברת רגישות העור לקרינת UV (אולטרא-סגולה) או לפריחות אלרגיות בעור (נדיר, כ-10% מהמטופלים).

בנוסף, קרבמזפין עלול לגרום לרמת נתרן נמוכה בדם ואצל אנשים הלוקים בגלאוקומה ללחץ תוך עיני מוגבר. במקרים נדירים עלולה התרופה לגרום לדיכוי של מח העצם ואפילו לנזק לכבד. יש לנקוט זהירות בשימוש בתרופה בקרב אנשים עם מחלות דם, לב וכבד.

 

חשוב לשמור את התרופה במקום יבש וקריר, כי חום ולחות מפחיתים את הזמינות (הכמות שנספגת לדם לאחר הנטילה) של קרבמזפין ב-50%. כמו כן, שתיית מיץ אשכוליות עלולה לגרום לעלייה ברמות קרבמזפין. לעומת זאת, השימוש בצמח המרפא היפריקום (לטיפול בדיכאון בדרגה קלה ומתונה) עלול להפחית מיעילות התרופה.

 

הריון: נשים שמטופלות בתרופה זו ומתכננות הריון צריכות להיוועץ ברופא לפני ההתעברות, על מנת להתאים את הטיפול התרופתי לתקופת ההריון. זאת משום שהתרופה מעלה את הסיכון למומים מולדים בעמוד השדרה של העובר (spina bifida) ולמומים נוספים.

אוקסקארבזפין

Oxacarbazepine (Trexapin®, Trileptin

התרופה בעלת אותה רמת יעילות כמו זו של קרבמזפין. בניגוד לקרבמזפין היא מחוללת פחות תופעות לוואי או הפרעות לפעילותן של תרופות אחרות. אוקסקארבזפין משמש הן כתרופה יחידה והן בשילוב עם תרופות אחרות לטיפול בהתקפים חלקיים אצל מבוגרים וילדים מעל גיל 4.

תופעות הלוואי הנפוצות של התרופה כוללות עייפות, כאב ראש, סחרחורת, ישנוניות, חוסר יציבות, בחילה, הקאה וראיה כפולה. לפעמים מתפתחת גם פריחה אלרגית בעור, אך זו מתרחשת לעיתים רחוקות יותר בהשוואה לטיפול בקרבמזפין.

 

במינונים של 1200 מ"ג ליום, אוקסקארבזפין גורם לעלייה ברמות פניטואין בדם. לעומת זאת, פנובארביטון, פניטואין וקרבמזפין עלולים להפחית את רמות הנגזרת הפעילה של אוקסקארבזפין בדם. בנוסף לכך, התרופה עלולה להפחית מיעילותן של הגלולות למניעת הריון.

 

הריון: בטיחות התרופה בהריון לא נקבעה. נשים שנוטלות אותה ומתכננות להרות צריכות להיוועץ ברופא לגבי אפשרויות הטיפול הקיימות עבורן בתקופת ההריון.

חומצה וואלפרואית או וואלפרואט

valproic acid/valproate (Valporal®, Depalept

התרופה משמשת לטיפול בהתקפים חלקיים או בהתקפי אבסנס כטיפול בודד או בשילוב עם תרופות אחרות. בנוסף, היא משמשת גם לטיפול בהפרעות הקשורות למצב הרוח ולטיפול בכאב ראש חזק.

מדענים סבורים כי תרופה זו מגבירה את יעילות גאבא GABA, אחד המתווכים העצביים (חומר שמעביר מסרים עצביים בין התאים במוח) בעלי השפעה מרגיעה במוח.

תופעות הלוואי של החומצה הוואלפרואית כוללות בחילה והקאה, עלייה בתיאבון ועלייה במשקל כתוצאה מכך, נשירת שיער (זמנית), הפרעות במחזור הווסת ואפילו הפסקת וסת לחודש-חודשיים.

תופעות לוואי נדירות יותר כוללות השפעות קוגניטיביות, רעד ועלייה באנזימי כבד.

פניטואין

Phenytoin (Epanutin

משמש כתרופה נוגדת פרכוסים מאז שיצא לשוק בשנת 1938. מהווה "בחירה ראשונה" לטיפול בהתקפים חלקיים ובהתקפים טוניים-קלוניים כלליים. התרופה אינה יעילה נגד התקפים מיוקלוניים, אטוניים והתקפי אבסנס.

פניטואין עלול להפריע לפעילות של נוגדי פרכוסים אחרים ושל תרופות אחרות הכוללות גלולות למניעת הריון, קומדין (תרופה לדילול הדם), קינידין (תרופה לקצב לב), ויטמין D וחומצה פולית.

 

במינונים גבוהים כל שינוי קטן במינון של פניטואין גורם לשינוי משמעותי ברמת התרופה בדם. לפיכך חשוב להיזהר משינויים לא מבוקרים במינון התרופה. זאת כדי למנוע התפתחות התקפים (אם רמת הפניטואין בדם יורדת) או הגברת תופעות הלוואי (אם רמת התרופה בדם עולה).

 

כשמינון התרופה גבוה, עלולות להתפתח תופעות לוואי דוגמת קשיי ריכוז, איטיות בתנועה, חוסר יציבות, ראיה כפולה, בחילה וישנוניות. תיתכן גם עלייה בהתקפים.

תופעות הלוואי שעלולות להופיע בעקבות שימוש ממושך בתרופה כוללות נפיחות ברקמת החניכיים, שיעור יתר (הירסוטיזם), ניסטגמוס (תנועות עיניים מהירות או מרצדות בלתי נשלטות), פריחה בעור וחוסר בחומצה פולית. תגובות נדירות לתרופה כוללות פריחה חמורה בעור, דיכוי מח העצם, פגיעה במערכת הלימפתית ותסמונת דמוית לופוס (זאבת).

הריון: בטיחות התרופה בהריון לא נקבעה. נשים שנוטלות אותה ומתכננות להרות צריכות להיוועץ ברופא טרם התעברות לגבי אפשרויות הטיפול הקיימות עבורן בתקופת ההריון.

לבטיראצטאם

Levetiracetam (Keppra

לבטיראצטאם משמש לטיפול בהתקפים חלקיים בקרב מבוגרים בשילוב עם תרופות אחרות.

תופעות הלוואי כוללות ישנוניות, חוסר יציבות, זיהומים, הפרעות בהתנהגות וסחרחורת. תופעות אלה מתפתחות ברוב המקרים כבר ב-4 השבועות הראשונים של הטיפול. אין דיווחים על כך שהתרופה מפריעה לפעילותן של תרופות אחרות או של גלולות למניעת הריון. אין להפסיק את נטילת התרופה בבת אחת, כי הדבר עלול לגרום לעלייה בתדירות ההתקפים, אלא אם זה מתחייב עקב תופעות לוואי.

הריון: בטיחות התרופה בהריון לא נקבעה. נשים שנוטלות אותה ומתכננות להרות צריכות להיוועץ ברופא טרם התעברות לגבי אפשרויות הטיפול הקיימות עבורן בתקופת ההריון.

למוטריגין

Lamotrigine (Lamodex®, Lamotrigine®, Lamogine®, Lamictal

התרופה משמשת לטיפול במבוגרים ובילדים מעל גיל 12 במצבים של התקפים חלקיים פשוטים ומורכבים והתקפים טוניים-קלוניים ראשוניים ושניוניים.

בנוסף ניתנת למוטריגין בשילוב עם תרופות נוספות, לטיפול במבוגרים ובילדים מעל גיל שנתיים, במקרים של התקפים חלקיים פשוטים ומורכבים והתקפים טוניים-קלוניים שניוניים.

ישנם דיווחים על תוצאות טיפוליות טובות אצל חולי אפילפסיה עם קשיי למידה ואצל כאלו שמפתחים מספר סוגי התקפים.

תופעות הלוואי של למוטריגין הן מעטות יחסית. אצל ילדים המטופלים בה יש סיכון מוגבר לפריחות קשות בעור – כ-0.1%. סיכון זה קטן פי 2 בקרב מבוגרים, רק 0.05%. התפתחות הפריחה עלולה להחמיר עם עלייה מהירה במינון התרופה או כשהתרופה ניתנת במינון גבוה מלכתחילה. לפיכך, על מנת להפחית את הסיכון להופעת פריחה, כדאי להתחיל את הטיפול במינון נמוך ולהעלותו בהדרגה.

תופעות לוואי נוספות כוללות ראיה כפולה, ישנוניות, סחרחורת, אטאקסיה (חוסר קואורדינציה וחוסר יציבות בשל הפרעה בתפקודי המוח), כאב ראש, בחילה, הקאה ופריחה בעור.

הריון: נשים המטופלות בלמוטריגין ומתכננות הריון, צריכות להיוועץ ברופא טרם התעברות לגבי אפשרויות הטיפול הקיימות עבורן בתקופת ההריון. טיפול בלמוטריגין כתרופה יחידה (מונותרפיה) במהלך הטרימסטר הראשון להריון מגביר את הסיכון לחיך שסוע אצל הילוד (2.7%).

למוטריגין מפריע לפעילות של פניטואין, קרבמזפין, וואלפרואט ופנוברביטון ומפחית מיעילותן של הגלולות למניעת הריון.

כשהתרופה ניתנת בשילוב עם וואלפרואט, עולה הרמה בדם של שתיהן ויש צורך להתאים את המינון היומי. בנוסף לכך, מעלה השילוב של שתי התרופות את הסיכון לפריחות בעור. כדי להימנע מכך רצוי להתחיל במינון נמוך של למוטריגין ולהעלותו בהדרגתיות.

 

אנשים הלוקים בבעיות כבד או אלרגיים לתרופה צריכים להימנע מהשימוש בה.

פרגאבאלין

Pregabalin (Lyrica

פרגאבאלין משמש בשילוב עם תרופות נוספות, לטיפול בהתקפים חלקיים בקרב מבוגרים. בנוסף הוא משמש לטיפול בכאב במערכת העצבים ולטיפול בפיברומיאלגיה.

תופעות הלוואי של פרגאבאלין כוללות סחרחורת, ראיה מטושטשת, עלייה במשקל, ישנוניות, קשיי ריכוז, נפיחות בכפות הידיים והרגליים ויובש בפה. אין דיווחים על השפעת התרופה על נוגדי פרכוסים אחרים.

הריון: בטיחות התרופה בהריון לא נקבעה. כיוון שידוע כי שכיחות המומים המולדים גבוהה יותר בקרב תינוקות לאמהות שטופלו בנוגדי הפרכוסים במהלך ההריון, יש להגביל את השימוש בפרגאבאלין בתקופת ההריון אך ורק למצבים שמצדיקים את הסיכון האפשרי.

נשים שנוטלות את התרופה ומתכננות להרות צריכות להיוועץ ברופא טרם התעברות לגבי אפשרויות הטיפול הקיימות עבורן בתקופת ההריון.

הנקה: לא ידוע אם פרגאבאלין עובר לחלב האם, אך זהו מצב נפוץ ביחס לרוב נוגדי הפרכוסים.

פנובארביטון

Phenobarbitone (Phenobabitone

זוהי התרופה הוותיקה ביותר מבין נוגדי פרכוסים (מאז 1912), שמיועדת לטיפול בהתקפים טוניים-קלוניים כלליים ובהתקפים חלקיים בקרב מבוגרים וילדים. כמו כן ניתן להשתמש בה לטיפול בהתקפים מיוקלוניים. חשוב לציין שיכולים לחלוף כשבועיים עד שרמת התרופה בדם עולה מספיק והיא מתחילה להשפיע.

בעבר הרבו להשתמש בפנובארביטון אך השימוש בו ירד עם הפיתוח של תרופות חדשות שהיו להן פחות תופעות לוואי או סיכונים. ישנם מקרים בהם פנובארביטון עלול להחמיר התקפי אבסנס או לשבש פעילות של נוגדי פרכוסים אחרים.

תופעות הלוואי של פנובארביטון כוללות ישנוניות, קשיי חשיבה, חוסר ריכוז או איזון והיפר-אקטיביות בקרב ילדים שמטופלים בה. חלק מהמטופלים עלולים להיות אלרגיים לתרופה ולפתח פריחה בעור. פנובארביטון גורם גם לסבילות (הגוף מגיב פחות לתרופה) ולהתמכרות. יש להדגיש שאין להפסיק את הטיפול בתרופה בבת אחת, כי הדבר עלול לגרום לחזרת ההתקפים.

הריון: בטיחות התרופה בהריון לא נקבעה. נשים שנוטלות אותה ומתכננות להרות צריכות להיוועץ ברופא טרם התעברות לגבי אפשרויות הטיפול הקיימות עבורן בתקופת ההריון.

פרימידון

Primidone (Prysoline

פרימידון משמש לטיפול בהתקפים חלקיים ובהתקפים טוניים-קלוניים כלליים (גראנד מאל), בעיקר בשילוב עם תרופות אחרות. הוא הופך בגוף לפנובארביטון שיש לו השפעה נוגדת פרכוסים. בדומה לפנובארביטון, גם פרימידון אינו יעיל להתקפי אבסנס ולהתקפים מיוקלוניים.

תופעות הלוואי של התרופה כוללות ישנוניות, קשיי חשיבה, בחילה, שינויים מנטליים וחוסר יציבות. הפסקת השימוש בתרופה זו צריכה להיות הדרגתית, כדי להימנע מחזרת ההתקפים או מהשפעות שליליות אחרות (כמו האמור לגבי פנובארביטון).

הריון: בטיחות התרופה בהריון לא נקבעה. נשים שנוטלות אותה ומתכננות להרות צריכות להיוועץ ברופא טרם התעברות לגבי אפשרויות הטיפול הקיימות עבורן בתקופת ההריון.

טופירמאט

Topiramate (Topamax®, Topitrim®, Topiramate-Teva

טופירמאט משמש בשילוב עם תרופות אחרות לטיפול בהתקפים חלקיים, התקפים טוניים קלוניים כלליים ובהתקפים הנגרמים על ידי תסמונת לנוקס-גאסטו, בקרב מבוגרים וילדים מגיל שנתיים. התרופה יעילה גם להתקפים מיוקלוניים ואף עשויה לעזור לפרכוסים אצל תינוקות.

טופירמאט ניתן גם כטיפול למניעת מיגרנות אצל מבוגרים, אם כי השימוש שלו כטיפול בהתקפי מיגרנה עדיין לא נחקר.

טופירמאט עלול להפריע לפעילות של קרבמזפין ופניטואין ולהפחית מיעילותן של הגלולות למניעת הריון (במינון של 200 מ"ג). לאור זאת, על מנת להבטיח מניעת הריון, יש צורך להשתמש בגלולות למניעת הריון בעלות מינון גבוה יותר של הורמונים.

תופעות הלוואי כוללות קשיי ריכוז, בעיות בדיבור ובשפה, האטה בתפקוד הקוגניטיבי, ישנוניות, סחרחורת, עקצוצים בגפיים או בפנים, חוסר יציבות ועייפות. בנוסף לכך קיימים דיווחים על ירידה בתיאבון ובמשקל ועל עלייה בהיווצרות אבנים בכליות בעקבות השימוש בתרופה. תופעות הלוואי נפוצות יותר כשמתחילים את הטיפול במינונים גבוהים או כשעולים מהר במינון התרופה.

הריון: בטיחות התרופה בהריון לא נקבעה. נשים שנוטלות אותה ומתכננות להרות צריכות להיוועץ ברופא טרם התעברות לגבי אפשרויות הטיפול הקיימות עבורן בתקופת ההריון.

אתוסוקסימיד

Ethosuximide (Zarontin

אתוסוקסימיד מיועד לטיפול בהתקפי אבסנס (פטיט מאל). התרופה גורמת להשקטת גלי מוח לא תקינים האופייניים לסוג זה של התקפים. אצל רוב המטופלים באתוסוקסימיד חוזרת הפעילות החשמלית של המוח (כפי שהיא נרשמת ב-EEG) להיות תקינה.

תופעות הלוואי כוללות בעיות במערכת העיכול (כאבי בטן, עוויתות, בחילה, הקאה, שיהוקים ושינויים בתיאבון), ישנוניות, עייפות, סחרחורת, בעיות שינה ושינויים בהתנהגות. לפעמים מתפתחות גם תגובות אלרגיות בצורת פריחה על העור או זאבת אדמנית מערכתית.

אתוסוקסימיד עלול לפגוע בייצור כדוריות הדם הלבנות ולגרום לדיכוי מח העצם.

הריון: בטיחות התרופה בהריון לא נקבעה. עם זאת, כיוון שידוע כי נטילת תרופות לטיפול באפילפסיה בתקופת ההריון עלולה להגביר את הסיכון למומים מולדים, על נשים שנוטלות אותה ומתכננות להרות, להיוועץ ברופא טרם התעברות לגבי אפשרויות הטיפול הקיימות עבורן בתקופת ההריון.

הנקה: אתוסוקסימיד מופרשת בחלב האם.

 

התרופה עלולה לגרום לעלייה ברמות פניטואין. בנוסף לכך חומצה וואלפרואית עלולה לגרום לשינוי ברמות אתוסוקסימיד בדם. השימוש בתרופה אינו מומלץ לאנשים שלקו במחלות כליה או כבד או כאלו שאלרגיים אליה.

זוניסאמיד

Zonisamide (Zonergan

זוניסאמיד מאושר לטיפול בהתקפים אפילפטיים חלקיים בשילוב עם תרופות אחרות, אך הוא משפיע על פניטואין, קרבמזפין, וואלפרואט ופנובארביטון. ישנם דיווחים שהתרופה עשויה להיות יעילה מאד לטיפול גם בהתקפים מיוקלוניים.

תופעות הלוואי כוללות עייפות וישנוניות. תופעות לוואי נדירות כוללות היווצרות אבנים בכליות, ירידה בהזעה, פריחה בעור, איבוד תיאבון, דיכאון וקשיי ריכוז ודיבור.

הריון: בטיחות התרופה בהריון לא נקבעה. נשים שנוטלות אותה ומתכננות להרות צריכות להיוועץ ברופא טרם התעברות לגבי אפשרויות הטיפול הקיימות עבורן בתקופת ההריון.

הערות ואזהרות ביחס לתרופות נוגדות פרכוסים

חשוב להיצמד להנחיות הרופא ביחס לטיפול התרופתי. אין להפסיק את נטילת התרופה בבת אחת, כי הדבר עלול לגרום לחזרת ההתקפים האפילפטיים.

יש לזכור שאף שינויים קטנים בנטילת התרופות יכולים להשפיע על המחלה. לפיכך, אנשים הנוטלים תרופות נוגדות פרכוסים חייבים להקפיד על כללים הבאים:

    • לקחת את התרופה בדיוק כפי שהרופא רשם.
    • לא לשנות את מינון התרופה מבלי להיוועץ ברופא.
    • לא להפסיק את נטילת התרופה בפתאומיות.
    • להיוועץ ברופא או ברוקח אם קבלו תרופות אחרות או חדשות, מאחר שהן יכולות להשפיע על האפילפסיה.

במהלך הטיפול בנוגדי פרכוסים לא רצוי להשתמש בתרופות אחרות, לרבות תרופות שנמכרות ללא מרשם, תוספי תזונה או צמחי מרפא, מבלי להיוועץ תחילה ברופא המטפל. החומרים שאלו מכילים עלולים לגרום לאינטראקציות (השפעות הדדיות) מסוכנות עם נוגדי הפרכוסים שהחולה נוטל, ולגרום להופעה מחודשת של ההתקפים.

כאשר החולה אינו מגיב לטיפול ההתחלתי עשוי הרופא לנסות סוגים שונים של נוגדי פרכוסים. יש לזכור שמעבר מיידי מתרופה אנטי-אפילפטית אחת לשנייה עלול להיות מסוכן. מומלץ להוריד בהדרגה את המינון של התרופה הראשונה ובו זמנית להעלות בהדרגה את המינון של התרופה החדשה.

אם החולה עדיין אינו מגיב לטיפול, יכול הרופא לנסות לשלב מספר תרופות נוגדות פרכוסים.

כאשר במהלך שנתיים לא אירעו למטופל התקפים, עשוי הרופא לשקול את הפסקת השימוש בתרופות.

VNS גירוי עצב הוואגוס

אם הטיפול התרופתי אינו מחולל הטבה משמעותית מבחינת השליטה על ההתקפים, עשוי הרופא להמליץ על טיפול באמצעות גירוי עצב הוואגוס.

בטיפול זה משתילים מכשיר חשמלי קטן, הדומה לקוצב לב, מתחת לעור בסמוך לעצם הבריח. למכשיר יש חוט חשמל דקיק שמלופף סביב אחד מסיבי עצב הוואגוס, שנמצא בצד שמאל של הצוואר. המכשיר מעביר מנות קבועות של חשמל לעצב ומגרה אותו. תהליך זה יכול לסייע בהפחתת התדירות ועוצמת ההתקפים.

כאשר חש המטופל בסימני אזהרה מקדימים אשר אופייניים להתקף אפילפטי, הוא יכול להגביר את גירוי העצב על ידי המכשיר ובכך למנוע את ההתקף.

עדיין לא ברור לגמרי כיצד פועלת השיטה. סבורים שגירוי עצב הוואגוס משנה את מעבר האותות החשמליים במוח. יחד עם זאת, רוב האנשים שעוברים טיפול בשיטה זו עדיין צריכים לקחת תרופות נוגדות פרכוסים.

תופעות לוואי קלות עד מתונות של הטיפול הפולשני הזה כוללות:

    • צרידות או שינויים זמניים בקול כשמשתמשים במכשיר (קורה כל 5 דקות ונמשך כ-30 שניות).
    • כאבי גרון.
    • קוצר נשימה.
    • שיעול.

גירוי מוחי עמוק (Deep Brain Stimulation)

טיפול המבוסס על גירוי חשמלי של אזורים במוח, ונמצא כטיפול מבטיח במקרים של אפילפסיה שאינה מגיבה לטיפול תרופתי. לצורך הטיפול, מתבצעת השתלה כירורגית של אלקטרודה באתר המטרה בתוך המוח, וכן מותקן קוצב תת עורי המשגר אליה אותות חשמליים. הגירוי משנה את האותות במוח שיוצרים את תסמיני המחלה, ובכך מביא לשיפור בתסמינים.

דיאטה קטוגנית

לפני שהתחילו בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת להשתמש בתרופות נוגדות פרכוסים, הייתה הדיאטה הקטוגנית אחד הטיפולים המקובלים באפילפסיה. מדובר בדיאטה עתירת שומנים ודלה בפחמימות ובחלבונים. סוג זה של תזונה משנה את ההרכב הכימי של המוח ומפחית את הסיכון להתקפים.

הדיאטה יכולה לסייע לילדים שאינם מגיבים טוב לסוגי טיפול אחרים. היא אינה מומלצת למבוגרים, בגלל שהרכבה עלול לגרום למחלות רציניות אחרות, כמו יתר לחץ דם, שבץ ומחלות לב.

הדיאטה הקטוגנית צריכה להיעשות אך ורק בהשגחת רופאים מומחים באפילפסיה ודיאטנים.

ניתוח

אם אין שיפור במצב האפילפסיה אחרי שנתיים של טיפול, עשוי הרופא להפנות את המטופל לבדיקת התאמה לניתוח.

 

הניתוח מומלץ בשני מצבים בלבד:

    • כאשר רק אזור בודד מצד אחד של המוח גורם להתקפים.
    • כשהסרת אותו אזור במוח לא תגרום לפגיעה משמעותית בתפקוד המוחי.

לפני הניתוח יסביר הרופא המנתח את היתרונות והסיכונים בביצועו. החלמה מניתוח כזה אורכת בדרך כלל מספר ימים, אך יכולים לחלוף חודשיים ואפילו שלושה בטרם יחזור המנותח לכושרו המלא ויהיה מסוגל לשוב לעבודתו.

כמו בכל ניתוח פולשני גם הליך זה טומן בחובו סיכונים. 1% מכלל האנשים שעוברים את הניתוח יסבול משבץ ו- 5% מהמנותחים מדווחים על ירידה בזיכרון. אצל חלק קטן מהמנותחים לא יהיה שיפור בעקבות הניתוח.

בעקבות הניתוח מפסיקים ההתקפים לחלוטין אצל יותר מ-70% מהמנותחים. עם זאת, רוב המנותחים חייבים להמשיך בטיפול התרופתי זמן מה לאחר הניתוח, למרות שהם מדווחים על ירידה משמעותית במספר ההתקפים. הרופא יחליט מתי אפשר להפסיק לחלוטין את הטיפול התרופתי.

מתן עזרה ראשונה

לרוב אין צורך להזעיק עזרה רפואית כאשר מישהו עובר התקף אפילפטי. הדבר תקף למעט במקרים הבאים:

    • ההתקף נמשך למעלה מ-5 דקות.
    • אדם חווה סדרת התקפים מבלי לחזור להכרה.

במקרים אלו יש להזעיק אמבולנס. חייגו 101 (מד"א)

בנוסף, חשוב לפנות לעזרה רפואית כשמדובר בהתקף ראשון או כשחולה אפילפסיה נפצע במהלך ההתקף.

התקף טוני-קלוני

אם אתם נמצאים במחיצת מישהו שעובר התקף טוני-קלוני (בסוג זה של התקפים יש שני שלבים: תחילה הופך הגוף נוקשה ואז הגפיים מתחילות לפרכס) כדאי שתעשו את הדברים הבאים:

    • הרחיקו את האדם שעובר התקף ממקום או ממצב שבו הוא עלול להיפצע, כמו כביש סואן, תנור חם, קירות או עצמים חדים.
    • רצוי להניח משהו רך מתחת לראשו.
    • מומלץ לשחרר בגדים שעלולים ללחוץ על הצוואר, כמו עניבה או צווארון הדוקים, על מנת להקל על הנשימה.
    • כשהפרכוסים מסתיימים, חשוב להפוך אותו כך שישכב על הצד.
    • חשוב להישאר עם האדם שלוקה בהתקף ולדבר איתו בצורה מרגיעה, עד שהוא חוזר לעצמו.
    • כדאי לשים לב לזמן תחילת ההתקף ולמועד סיומו.

אין לעשות את הדברים הבאים:

    • אין לנסות לרסן בכוח.
    • אין להכניס שום דבר לפה של האדם שעובר התקף.
    • אין לבצע הנשמה.

הלשון והפה

למרות המיתוס הנפוץ, לא ניתן לבלוע את הלשון בעת התקף. אמנם החולה עלול לנשוך את לשונו במהלך ההתקף, אולם נשיכות אלו בדרך כלל אינן רציניות, והן מחלימות מעצמן תוך מספר ימים. מעולם לא דווח על מקרה בו נתלשה הלשון עקב נשיכה במהלך התקף אפילפטי.

בנוסף, לא כדאי להכניס יד או חפצים אחרים לפה של החולה כשהוא חווה התקף, אפילו במטרה למנוע ממנו לנשוך את לשונו. הדבר עלול להיות מסוכן גם עבורכם וגם עבור החולה.

איסוף מידע לגבי ההתקף

אם נכחתם בעת התקף אפילפטי, תוכלו לעזור על ידי אספקת מידע חשוב לרופא המטפל. מידע כזה עשוי לסייע באבחון ובטיפול.

 

הנתונים הבאים הם בעלי חשיבות:

    • היכן האדם היה ומה הוא עשה?
    • האם הוא הזכיר תחושות משונות, כגון ריח או טעם מוזרים.
    • האם הבחנתם בשינויים במצב הרוח, כמו התרגשות, כעס או חרדה.
    • מה גרם לכם לשים לב להתקף? האם היה זה רעש הנפילה או תנועות גוף משונות, כמו גלגול עיניים או סיבובי ראש.
    • האם ההתקף הופיע ללא סימני אזהרה?
    • האם החולה איבד את הכרתו או היה מנותק מהסביבה?
    • האם צבע עורו השתנה – החוויר, הסמיק או הכחיל? אם כן, היכן: בשפתיים? בפנים? בידיים?
    • האם חלקים מסוימים בגוף הפכו לנוקשים, זזו בצורה בלתי-רצונית או פרכסו?
    • האם היה שינוי בדפוס הנשימה?
    • האם החולה עשה איזושהי פעילות, כמו מלמול, הליכה מצד לצד או מולל קצה של בגד?
    • כמה זמן נמשך ההתקף?
    • האם החולה איבד שליטה על הסוגרים? (לא הצליח לשלוט על פעילות המעיים או על שלפוחית השתן)
    • האם הוא נשך את לשונו במהלך ההתקף?
    • כיצד החולה הרגיש לאחר ההתקף?
    • האם הוא היה זקוק לשינה אחרי ההתקף? אם כן, לכמה זמן?

מניעה

מניעה והפחתה של התקפים

אם מצבי לחץ ומתח (סטרס) הם אלו שגורמים להתפרצות ההתקפים, כדאי לאמץ שיטות המסייעות להרגעה. קיימות דרכים רבות להתמודדות עם מצבי סטרס שכוללות את השיטות הבאות:

    • פעילות גופנית.
    • יוגה.
    • מדיטציה.
    • האזנה למוזיקה מרגיעה.

הצטרפות לקבוצות תמיכה המיועדות לחולי אפילפסיה ומפגש עם אנשים שמתמודדים עם בעיות דומות עשויים להפחית את תחושת המתח בחיים ולהגביר את הביטחון העצמי.

שתיית אלכוהול ואפילפסיה

רצוי להימנע משתייה מרובה של משקאות אלכוהוליים, כי אלכוהול עלול לגרום להתקפים ולהפחית מיעילותן של תרופות נוגדות פרכוסים. בנוסף, קיימות אינטראקציות (השפעות הדדיות) בין האלכוהול ובין התרופות. התרופות עלולות להחמיר את השפעת האלכוהול, והאלכוהול עלול להגביר

את תופעות הלוואי האופייניות של התרופות.

שתיית אלכוהול קשורה גם להפרעות בדפוסי השינה, מצב כשלעצמו עלול להגביר את הסיכון להתקפים.

אין הכוונה כאן לאסור באופן מוחלט על חולי אפילפסיה לשתות משקאות אלכוהוליים, אלא להדגיש את החשיבות שלא לצרוך מעבר למנה היומית המותרת: 3-4 יחידות לגבר ו-2-3 יחידות לאישה (יחידה כזו היא שוות ערך לכ-500 מ"ל בירה בחוזק סטנדרטי, או לכוס קטנה של יין, או 25 מ"ל של משקה אלכוהולי חריף יותר).

אפילפסיה וטלוויזיה

צפייה במסך המהבהב של הטלוויזיה עלולה לגרום להתפתחות התקפים אצל אנשים הרגישים לאורות מרצדים (כ- 5% מכלל חולי האפילפסיה). ככל שיושבים קרוב יותר למסך, כך עולה הסיכון להופעת התקף. הדבר נובע מכך ששטח גדול יותר של רשתית העין עובר גירוי על ידי ריצוד התמונה.

אמצעי זהירות בעת צפייה בטלוויזיה

    • עדיף להשתמש במקלטי טלוויזיה מהדור החדש, עם תדירות של 100Hz, כי הם כמעט אינם גורמים להתקפים. הסוגים הישנים של המכשירים עם 50Hz ו-25Hz נוטים לעורר התקפים רבים יותר בקרב האנשים הרגישים לכך.
    • העדיפו מסכי LCD. מסכי LCD ופלזמה משדרים בשיטה שונה והם אינם מרבים לעורר התקפים. יחד עם זאת, מסכי הפלזמה נוטים להיות בהירים יותר ובעלי ניגודיות רבה יותר, ולכן הם עלולים לעורר התקפים בקרב חולי אפילפסיה הרגישים להבדלי צבעים.
    • בכל מקרה של צפייה בטלוויזיה רצוי לעשות זאת בחדר מואר.
    • לא רצוי לשבת קרוב מדי לטלוויזיה. כדאי לשמור על מרחק של 2.5 מטר לפחות.
    • עד כמה שניתן מומלץ להיעזר בשלט רחוק.
    • אם חייבים להתקרב למקלט הטלוויזיה, יש לכסות את אחת העיניים עם היד. מצב כזה מצמצם בצורה משמעותית את כמות תאי המוח שעוברים גירוי בעקבות החשיפה לאורות המרצדים של הטלוויזיה.

אמצעי בטיחות

    • רצוי להעדיף מקלחת על פני אמבטיה. אבדן הכרה בזמן התקף שקורה באמבט מלא מים עלול לגרום לטביעה.
    • אם מתכננים פעילות גופנית כמו שחייה, כדאי לדאוג לליווי של מישהו שיודע כיצד לפעול בזמן התקף אפילפטי.
    • חשוב לעדכן את המציל או החובש בבריכה לגבי המחלה, על מנת שיוכלו לסייע באופן מיידי אם מתפתח התקף.
    • כדאי להצטייד בכרטיס שמזהה את האדם המחזיק בו כמי שלוקה במחלת האפילפסיה,עם הוראות כיצד ניתן לעזור לו בעת התקף.
    • כדאי שאנשים הלוקים באפילפסיה ינהלו יומן בו הם ירשמו את הפרטים על מהלך ההתקפים שהם חווים. הדבר עשוי לסייע לטיפול.

סיבוכים

הפחתת היעילות של אמצעים למניעת הריון

תרופות אנטי אפילפטיות מסוימות עלולות להפחית מהיעילות של חלק מהתכשירים למניעת הריון:

    • גלולות למניעת הריון המשלבות נגזרות של אסטרוגן ופרוגסטרון.
    • גלולות למניעת הריון על בסיס פרוגסטרון בלבד.
    • שתלים, זריקות ומדבקות למניעת הריון.

חשוב להיוועץ ברופא המטפל לגבי הדרך היעילה למנוע הריון, במיוחד כאשר חולת האפילפסיה מטופלת בנוגדי פרכוסים שעלולים להפחית מיעילות התכשיר למניעת הריון בו היא משתמשת. למוטריגין מפריע לפעילות של פניטואין, קרבמזפין, וואלפרואט ופנוברביטון ומפחית מיעילותן של הגלולות למניעת הריון.

יש לקחת בחשבון את העובדה שחלק מהתרופות לטיפול באפילפסיה עלול להפחית גם מיעילות הגלולות של "הבוקר שאחרי" אשר משמשות במקרי תקלה. כמובן שגם במקרה זה יש ליידע את הרופא המטפל.

סטטוס אפילפטיקוס (Status epilepticus)

סטטוס אפילפטיקוס הוא התקף שנמשך יותר מ-30 דקות או סדרת התקפים חוזרים, שאדם הלוקה בהם אינו חוזר להכרה מלאה בין התקף להתקף. זהו מצב מסוכן, שעלול בסופו של דבר לגרום לנזק מוחי ואפילו למוות, בגלל שהגוף נאבק לספק את החמצן הדרוש לרקמות.

ניתן לטפל בסטטוס אפילפטיקוס באמצעות זריקות או החדרה רקטלית (דרך פי הטבעת) של דיאזפאם (משווקת בארץ בשם Assival, Stesolid).

אם מישהו מבני המשפחה לוקה באפילפסיה, כדאי לעבור הכשרה כיצד להשתמש בדיאזפאם במתן רקטלי, במקרה שמתפתח סטטוס אפילפטיקוס.

מוות פתאומי ובלתי צפוי באפילפסיה

כשמישהו הלוקה באפילפסיה נפטר ללא סיבה ברורה, מכונה התופעה "מוות פתאומי ובלתי צפוי באפילפסיה" – sudden unexpected death in epilepsy SUDEP.

מצב זה הוא נדיר וקורה רק בקרב 0.5% מבין חולי אפילפסיה קשה. לא ידוע מה גורם למוות במקרה של SUDEP, אך קיימת סברה המקשרת בין התקף אפילפטי ובין פגיעה בנשימה ובקצב הלב.

בין גורמי הסיכון ל-SUDEP ניתן למנות:

    • שליטה מועטת באפילפסיה.
    • היסטוריה של התקפים אפילפטיים במהלך השינה.

במקרה של אנשים אשר חוששים כי הטיפול שהם מקבלים אינו מקנה להם שליטה מספקת במחלה, כדאי לפנות לרופא מומחה לאפילפסיה לקבלת טיפול מתאים נוסף.

הריון ואפילפסיה

אין כל סיבה שאישה הלוקה באפילפסיה לא תחווה הריון בריא. יחד עם זאת, עדיף שבמקרה של מחלת אפילפסיה ההריון יהיה מתוכנן. תכנון הריון עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות סיבוכים במהלך ההריון.

ככלל, אין להפסיק נטילת תרופות נוגדות פרכוסים בבת אחת, כי הדבר עלול לגרום לחזרת ההתקפים.

הסיכון העיקרי הוא שנוגדי פרכוסים מסוימים יעלו את ההסתברות להתפתחות של מומים מולדים קשים, כגון ספינה ביפידה (אי סגירה של חוט השדרה) או חור בלב העובר.

תרופות לאפילפסיה והריון

להלן פירוט התרופות האנטי-אפילפטיות הנפוצות והסיכונים הכרוכים בשימוש בהן במהלך ההריון:

    • (Carbamazepine (®Carbamazepine Tegretol®, Teryl. סיכון של 2.2% לגרימת מומים מולדים משמעותיים בעמוד השדרה של העובר לרבות ספינה ביפידה, ולמומים נוספים. נשים שמטופלות בתרופה זו ומתכננות הריון צריכות להיוועץ ברופא לפני ההתעברות, על מנת להתאים את הטיפול התרופתי לתקופת ההריון.
    • (Lamotrigine (Lamodex®, Lamotrigine®, Lamogine®, Lamictal, במינון יומי של פחות מ-200 מ"ג - סיכון של 3.2% לגרימת מומים מולדים משמעותיים. נשים המטופלות בלמוטריגין ומתכננות הריון צריכות להיוועץ ברופא טרם התעברות לגבי אפשרויות הטיפול הקיימות עבורן בתקופת ההריון. טיפול בלמוטריגין כתרופה יחידה (מונותרפיה) במהלך הטרימסטר הראשון להריון מגביר את הסיכון לחיך שסוע אצל היילוד (2.7%).
    • (Lamotrigine (Lamodex®, Lamotrigine®, Lamogine®, Lamictal. במינון יומי של יותר מ-200 מ"ג - סיכון של 5.4% לגרימת מומים מולדים משמעותיים. נשים המטופלות בלמוטריגין ומתכננות הריון צריכות להיוועץ ברופא טרם התעברות לגבי אפשרויות הטיפול הקיימות עבורן בתקופת ההריון. טיפול בלמוטריגין כתרופה יחידה (מונותרפיה) במהלך הטרימסטר הראשון להריון מגביר את הסיכון לחיך שסוע אצל היילוד (2.7%).
    • Sodium valproate (חומצה ולפרואית, Valproic Acid/Valproate® Valporal®, Depalept). במינון יומי של פחות מ-1000 מ"ג - סיכון של 5.1% לגרימת מומים מולדים משמעותיים.
    • Sodium valproate (חומצה ולפרואית, Valproic Acid/Valproate® Valporal®, Depalept). במינון יומי של יותר מ-1000 מ"ג - סיכון של 9.1% לגרימת מומים מולדים משמעותיים.
    • Carbamazepine ו Sodium valproate ביחד - סיכון של 8.8% לגרימת מומים מולדים משמעותיים.
    • Lamotrigine ו Sodium valproate ביחד - סיכון של 9.6% לגרימת מומים מולדים משמעותיים.

בטיחותן של התרופות המפורטות להלן בהריון לא נקבעה. נשים שנוטלות אותה ומתכננות להרות צריכות להיוועץ ברופא לגבי אפשרויות הטיפול הקיימות עבורן בתקופת ההריון. יש צורך במחקר נוסף על מנת להעריך את הסיכון הכרוך בנטילת תרופות אלו במהלך ההריון:

    • אוקסקארבזפין (®Oxacarbazepine (Trexapin®, Trileptin
    • אצטאזולאמיד (®Acetazoamide (Diamox®, Uramox
    • דיאזפאם (®Diazepam (Assival®, Diaz®, Valium
    • פניטואין (®Phenytoin (Epanutin
    • לבטיראצטאם (®Levetiracetam (Keppra
    • קלונאזפאם (®Clonazepam (Clonex®, Rivotril
    • קלוראזפאט (®Clorazepate (Tranxal
    • פרגאבאלין (®Pregabalin (Lyrica
    • פנובארביטון (®Phenobarbitone (Phenobabitone
    • פרימידון (® Primidone (Prysoline
    • טופירמאט (®Topiramate (Topamax®, Topitrim®, Topiramate-Teva
    • אתוסוקסימיד (®Ethosuximide (Zarontin
    • זוניסאמיד (®Zonisamide (Zonergan

חשוב להיוועץ ברופא המטפל כשמתכננים הריון. יתכן שניתן לשנות את סוג התרופה נוגדת הפרכוסים על מנת להקטין את הסיכון לעובר.

נטילת חומצה פולית במינון של 5 מ"ג ליום עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות המומים המולדים.

 

אם חולת אפילפסיה המטופלת בנוגדי פרכוסים אשר נחשבים לבעלי סיכון גבוה מגלה בדיעבד שהיא בהריון, אין להפסיק את נטילת התרופה. הסיכון לעובר מהתקף אפילפטי בלתי נשלט גדול בהרבה מכל הסיכונים הכרוכים בנטילת נוגדי הפרכוסים.

נטילת תרופות אנטי-אפילפטיות במהלך הנקה

ככלל אין סיכון בהנקה בתקופת טיפול בתרופות אנטי-אפילפטיות אך חלק מהתרופות עוברות לחלב האם ולכן רצוי להתחשב במגבלות כמפורט להלן:

    • דיאזפאם עובר לחלב האם. לכן רצוי שנשים מניקות תמנענה מהנקה מספר שעות לאחר נטילת התרופה.
    • קלונאזפאם. כמות קטנה של קלונאזפאם עלולה לעבור לחלב, אך באופן כללי נשים מניקות המטופלות בתרופה זו יכולות להמשיך להניק.
    • פרגאבאלין. לא ידוע אם פרגאבאלין עובר לחלב האם.
    • אתוסוקסימיד. התרופה מופרשת בחלב האם.