נפטרים מכאב הראש

כאב ראש מזדמן עלול להפוך לבעיה יומית מלווה. מנוחה לאחר מתח או ריחות מסוימים עלולים לחולל כאב ראש. במיגרנה ניתן לטפל בעזרת פולס מגנטי. החדשות הטובות: כשתחצו את גיל 50 יהיו לכם פחות כאבי ראש.

כאב ראש, שמתבטא בתחושת כאב, לחץ או חוסר נוחות באזור הראש או הצוואר, מהווה את אחד המצבים המציקים הנפוצים ביותר. החדשות הטובות הן שמרבית כאבי הראש אינם בעיה רפואית רצינית. אלו ניתנים למניעה בעזרת כמה שינויים פשוטים באורח החיים, דוגמת יותר מנוחה והקפדה על שתייה מספקת. הטיפול בעזרת הרפיה, דיקור, לחיצות (אקופרסורה) ועיסוי (שיאצו) יכול לסייע וכמובן נטילת משכבי כאבים.

כאב ראש הוא סמן למצב נפשי או גופני בעייתי שבא וחולף כתלות בבעיה הראשונית שחוללה אותו. מרבית החווים כאב ראש לא יזדקקו לטיפול רפואי על ידי איש מקצוע אלא יסתפקו בטיפול עצמי שיכול לכלול גם תרופות ללא מרשם.

כאב ראש ראשוני

כאב ראש ראשוני הוא כזה שאינו נגרם על ידי מחלה כלשהי דוגמת דלקת קרום המוח (מנינגיטיס) או גידול במוח. כאבי הראש הראשוניים נחלקים לשני סוגים עיקריים, אלו הנובעים ממתח נפשי או פיזי ומגרנות. אף פזילה או יציבה לא נכונה עלולים להביא לכאב ראש.

כאב הראש אשר נובע במרבית המקרים ממתח, מתבטא בכאב עמום מלווה בלחץ סביב קידמת הראש, החלק העליון של הגולגולת וצידי הראש, עם אפשרות לרקות 'פועמות'. אמנם מתח נפשי הוא סיבה נפוצה אולם גם השתכרות (הנגאובר בבוקר שאחרי), מחסור בשעות שינה, דיכאון, פסיחה על ארוחות והתייבשות בשל שתייה לא מספקת.

כאבי ראש מסיבה של מתח מתחילים להוות בעיה רפואית רק כאשר הם מתפתחים לתופעה יומית. כאשר זה המצב כדאי לפנות לייעוץ רפואי, לרבות לשם ברור אם נטילת משככי כאבים בתדירות גבוהה מידי היא הגורם לכאבי הראש החוזרים.

מיגרנות

מיגרנות הן בעיה נפוצה פחות. כאשר כאבי הראש מתפתחים לתופעה חוזרת בנסיבות כאלו או אחרות, והם מקשים על התפקוד השוטף, עלול להיות שמדובר במיגרנה. כאבי המיגרנה יהיו בדרך כלל ככאב חד והולם בצד אחד או בשני צידי הראש. למיגרנה מלווים בדרך כלל סימפטומים נוספים דוגמת רגישות לאור, לריחות, תחושת מחלה ואף הקאות. מיגרנה קלה יחסית ניתנת לטיפול בעזרת תרופות ללא מרשם אולם מיגרנה קשה יותר דורשת תרופות מרשם ייעודיות וטיפולים אחרים.

נוירומודולציה

הטיפול בנוירומודולציה הוא יעיל ולא פולשני. באמצעותו משרים שינוי בפעילות המוח או מערכת העצבים הפריפרית על ידי גירוי חשמלי או מגנטי. הטיפול נמצא בשימוש במקרים שבהם המטופל לא יכול ליטול תרופות או בוחר שלא ליטול תרופות או שהטיפול התרופתי אינו מועיל.

התקפי מיגרנה ווסתית

אישה עם כאב ראש

נטילה יומית של 500 מ"ג מגנזיום ו-400 מ"ג ויטמין B2 עשויה לסייע במניעת התקפי מיגרנה ווסתית.

התקפי מיגרנה ווסתית מתרחשים על פי רוב בסמוך להופעת הווסת, מיומיים לפני היום הראשון להופעת הדימום הווסתי ועד יומיים לאחריו. בדרך כלל סוג זה של מיגרנה מטופל באמצעות תרופות נוגדות כאב ממשפחת נוגדי דלקת לא-סטרואידליים (NSAID's) ותרופות ממשפחת טריפטאנים. גם מדבקות של ההורמון אסטרוגן עשויות לסייע.
מחקרים מוכיחים שנטילה יומית של 500 מ"ג מגנזיום ו-400 מ"ג ויטמין B2 עשויה לסייע במניעת התקפים של סוג זה של מיגרנה.

מקבץ כאבי ראש

מקבץ כאבי ראש הוא סוג נדיר למדי של כאב ראש ראשוני. כאבי ראש אלו מסבים כאב חזק סביב עין אחת. הם מכונים כך בשל התרחשותם במקבצים של חודש או חודשיים, בדרך כלל בעונה קבועה של השנה. תרופות ללא מרשם אינן משככות כאב ראש מסוג זה אולם תרופות מרשם מסוימות עשויות להקל.

כאב ראש שניוני הוא זה הנגרם על ידי מחלה, קלה או חמורה, או פגיעת ראש. כאב ראש שניוני עלול להיגרם גם בשל נטילת תרופות מסוימות. כאב ראש המתלווה לצינון, שפעת, דלקת בסינוסים או אלרגיה נחשב לשניוני.

נהלו יומן

ניהול יומן 'כאבי ראש' נחשב לאמצעי יעיל לשם איתור מקור הבעיה. כתיבת פרטים הנוגעים להתרחשויות המקדימות כאב ראש דוגמת מספר שעות השינה, מה אתם אוכלים או שותים ופעילויות שביצעתם תסייע לרופא באבחון ומתן פיתרון מיטבי. אף ציון משכו של כאב הראש חשוב. במקרים רבים דפוס ההתנהגות המוביל להתפתחות כאב ראש הוא דילוג על ארוחות, שינוי בדפוס השינה ואף שינויי מזג אוויר.

כאבי ראש נוטים להחמיר בשנות השלושים והארבעים, דבר שנזקף לתקופה העמוסה ביותר בחיים הכוללת עבודה, ילדים, משכנתא, והורים מבוגרים. בשנות החמישים חלה בדרך כלל הטבה בכאבי הראש.

מתי לפנות לעזרה רפואית?

במקרים נדירים ביותר מהווה כאב הראש סמן לבעיה רפואית חמורה המצריכה פנייה לרופא. יחד עם זאת עדיף לפנות פנייה מיותרת לרופא מאשר להסתכן בהזנחת בעיה. יש לפנות לרופא בכול מקרה בו אתם חשים שלא בטוב בין כאבי הראש, או שכאבי הראש אינם חולפים בעקבות טיפול (לרבות תרופות ללא מרשם), או שכאבי הראש מציקים וחמורים עד כדי שיבוש התפקוד השוטף.

עשר סיבות מפתיעות לכאב ראש

  1. מנוחה לאחר מתח. במהלך כול שבוע העבודה המתיש והלחוץ אתם מרגישים מצוין והנה שנת סופשבוע ארוכה מניבה כאב ראש רצחני. הסיבה לכך פשוטה, רמת הורמוני הדחק נופלת, דבר שמביא להפרשת מתווכים עצביים אשר שולחים אותות לכלי הדם וגורמים לכיווצם ולכאב הראש המתלווה.
    הימנעו מהפיתוי לצנוח לשנת סופשבוע ארוכה. שינה של יותר מ-8 שעות ברציפות עלולה לגרום לכאב ראש. שלבו במהלך שבוע העבודה פעילויות מרגיעות דוגמת יוגה, פילאטיס או כול פעילות גופנית אחרת שיאזנו את המתח.
  2. כעס. כאשר אתם כועסים השרירים באחורי הצוואר ובגולגולת נמתחים וגורמים לתחושת עיטוף הדוק של הראש. זה סמן מובהק לכאב ראש הנובע ממתח.
    כאשר אתם מתחילים לחוש כעס נשמו עמוק ולאט. נשמו רק דרך האף ופילטו אוויר דרך הפה.
  3. יציבה לא טובה. יציבה לא טובה גורמת למתח בשרירי הגב העליונים, צוואר וכתפיים המובילים לכאב ראש. לעיתים הכאב הולם בבסיס הגולגולת ומקרין לפנים.
    הימנעו מישיבה או מעמידה אחידה לפרק זמן ארוך. שבו ישר ותמכו את הגב התחתון. הימנעו מאחזקת טלפון בין הכתף והראש. היעזרו באוסטיאופט או מומחה בשיטת אלכסנדר שיכולים לסייע בפיתרון בעיות הנובעות מהרגלי יציבה.
  4. ריחות. הבושם בו אתם משתמשים, ריחות של נוזלי ניקוי ומטהרי אוויר וריחות גוף חזקים מהווים מקור לא אכזב לכאבי ראש.
    כאשר אתם חושדים שכאב הראש נגרם עקב חשיפה לריח מסוים הימנעו ממנו. ככלל עדיף להימנע משימוש בבשמים בעלי ריחות כבדים, סבונים, שמפו או מייצבי שיער המדיפים ריח חזק. הקפידו על אוורור החללים בהם אתם שוהים. אם הבושם של עמית גורם לכאב הראש הציבו מאוורר קטן על שולחנכם. כאשר הבעיה נעוצה בריח הגוף של העמית, נסו להסביר לו או לה בעדינות.
  5. מזג האוויר. שמיים אפורים, לחות גבוהה, חום וסופות הם חלק משינויי מזג אוויר שעלולים לגרום לכאבי ראש.
    את מזג האוויר כנראה שלא נצליח לשנות, אולם להיערך ניתן. עקבו אחר התחזית ובמידה שאתם חוששים שמזג אוויר מסוים יביא לכאב טלו מראש משככי כאב מתאימים כאמצעי מניעה.
  6. חריקת שיניים בעת שינה. חריקת שיניים בעת שינה עלולה להביא להתפתחות כאב ראש. כיווץ שרירי הלסת הנובע מחריקת שיניים מביא להתפתחות כאב ראש עמום.
    רופא השיניים יכול לצייד אתכם במתקן המכונה 'שומר שיניים'.
  7. אורות בוהקים או מרצדים. אלו עלולים לגרום להתקפי מיגרנה. הם מאיצים הפרשת חומרים מסוימים במוח המשפיעים על האזורים מחוללי מיגרנה.
    השתמשו במשקפי שמש בעלי עדשה מקטבת בבית ובחוץ בכול שעות היממה. התאימו את בוהק מסך המחשב. אורות פלורוסנטים (ניאונים לסוגיהם) נוטים להבהב ועל כן יש להחליפם במקור אור אחר.
  8. ארוחת הצהריים שלכם. חזה הודו טעים, כריך גבינה או חטיף שוקולד מריר עלולים להיות מקור להתקף מיגרנה. בקבוצה זו כלולים גם גבינה מיושנת כמו סטילטון או ברי, משקאות דיאטה מוגזים ודגים ובשר מעובדים. מזונות אלו מכילים כימיקלים שיש בהם לחולל מיגרנה אצל המועדים ללקות במצב זה.
    נהלו יומן תזונה. כאשר אתם חושדים שמזון מסוים מחולל התקף מיגרנה הסירו אותו מהתפריט. בנוסף, הקפידו על ארוחות סדירות כי דילוג על ארוחה עלול להביא לכאב ראש שיציק לא פחות מהתקף מיגרנה.
  9. יחסי מין. נכון שלעיתים אנו משתמשים בתירוץ של כאב ראש כדי להימנע מיחסי מין אולם הבעיה האמיתית טמונה בכאבי ראש המתלווים ליחסי מין אשר מיוחסים למתח הנבנה. הם יכולים להופיע במהלך המשחק המקדים או ממש טרם חווית אורגזמה ועלולים להימשך מספר דקות עד שעה.
    כאבי ראש אלו נובעים מסיבה טובה והפיתרון אינו בהימנעות מקיום יחסי מין אלא בנטילת משכך כאב מספר שעות לפני קיום יחסי מין.
  10. גלידה. אם הביס בגלידה מביא עימו כאב חד בקדמת הראש אתם נמנים על הרגישים לכאבי ראש הנובעים מאכילת גלידה אבל אתם גם רגישים לכול חומר קר שיוחדר לגג הפה ולאחורי הלוע.
    החדשות הטובות הן שלא תזדקקו לטיפול רפואי והכאב יעלם תוך דקה או שתיים.