השבחת זרע והזרעה מלאכותית ותוך רחמית - מידע רפואי

Artificial Insemination, Intra-Uterine Insemination

עדכון אחרון 28.02.21

סקירה רפואית

מבוא על הזרעה מלאכותית (הזרעה תוך רחמית)

השבחת זרע והזרעה מלאכותית היא שיטת טיפול באי פריון שכרוכה בהזרקת זרע ישירות לרחם האישה.

מתי תבוצע השבחת זרע והזרעה מלאכותית?

השבחת זרע והזרעה מלאכותית תבוצע במקרים הבאים:

    • ספירת זרע נמוכה או בעיה בתנועתיות הזרע.
    • עקרות בלתי מוסברת (זוג שאינו מצליח להרות מסיבה שאינה ברורה או ידועה).
    • האישה סובלת מאנדומטריוזיס קל עד בינוני שעלול לפגוע בפוריותה. אנדומטריוזיס הוא מצב בו תאים מרירית הרחם משגשגים בחלקים אחרים של מערכת הרבייה.
    • הריון של זוג חד מיני.

הזרעה תוך רחמית (Intrauterine insemination, IUI)

ניתן לבצע הזרעה מלאכותית באמצעות שיטות שונות. הזרעה תוך רחמית היא השיטה השכיחה והיעילה ביותר.

לצורך הזרעה תוך רחמית יתן הגבר דגימת זרע שתעבור השבחה על מנת לברור את הזרעים הטובים והחזקים ביותר לצורך ההליך. דגימת הזרע תרוכז ותוזרק ישירות לרחם האישה דרך צנתר (קטטר) מיוחד.

במקרים בהם זרעו של הגבר אינו תקין או אצל זוגות חד מיניים ניתן להשתמש בתרומת זרע מבנק הזרע.

מועד ההזרעה התוך רחמית מבוצע בתאום עם מחזורה הטבעי של האישה (במהלך הביוץ). לפיכך מתאפשר מחזור טיפול אחד מדי חודש.

מדוע יש צורך בהזרעה מלאכותית?

הזרעה מלאכותית היא טיפול יעיל עבור זוגות שמסוגלים לייצר זרעים וביציות תקינים אולם עקב סיבות אחרות אינם מצליחים להרות באופן טבעי דרך קיום יחסי מין. כמו כן יתכנו מצבים רפואיים מסוימים, כמפורט להלן, עבורם תידרש הזרעה מלאכותית לצורך השגת הריון.

השבחת זרע והזרעה מלאכותית לטיפול בבעיות פוריות בגברים

השבחת זרע והזרעה מלאכותית עשויה לספק פתרון יעיל עבור גברים בעלי ספירת זרע נמוכה או שסובלים מאין אונות (קושי בהשגת זקפה).
מצבים וטיפולים רפואיים מסוימים עלולים לפגוע באיכות הזרע ובפריון הגבר לרבות כימותרפיה, טיפול קרינתי או ניתוח לכריתת אשך אחד או שני האשכים. גברים שעומדים לעבור טיפולים אלו מומלץ שיקפיאו דגימות זרע טרם תחילתם כדי שיוכלו להפרות את בת זוגם בעתיד.

הזרעה לטיפול בבעיות פוריות בנשים

עקרות עקב כשל בתפקוד צוואר הרחם

הזרעה מלאכותית ובפרט הזרעה תוך רחמית שכיחה בקרב נשים שסובלות מעקרות עקב כשל בתפקוד צוואר הרחם. אצל חלק מהנשים הריר שמופרש בצוואר הרחם דליל מדי ואינו מאפשר את תנועתיות הזרע במעלה הנרתיק לתוך הרחם. אצל אחרות מכיל ריר זה חומרים שפוגעים בחיות הזרע ולעתים אף הורגים את התאים.

הזרעה תוך רחמית היא שיטה מצוינת עבור נשים אלו מאחר שבאמצעותה ניתן לעקוף את צוואר הרחם ולהזריק את הזרע ישירות לתוך רחם האישה.

אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס הוא מצב בו תאים מרירית הרחם משגשגים בחלקים אחרים של מערכת הרבייה לרבות בשחלות או בחצוצרות. אנדומטריוזיס עלול לגרום לדימום וסתי כבד ולכאב חמור במהלך המחזור. לעתים עלול מצב זה לגרום לבעיות פריון אצל האישה.

הזרעה תוך רחמית מתאימה לנשות שסובלות מאנדומטריוזיס קל עד בינוני. חומרת המצב נקבעת לפי כמות תאי רירית הרחם שמשגשגים מחוץ לרחם. השיטה אינה מתאימה לשנים שלוקות באנדומטריוזיס חמור שעלול לגרום להצטלקויות ברחם. אם קיימות הצטלקויות סיכויי ההזרעה להצליח קלושים.

עקרות בלתי מוסברת

אצל זוגות שסובלים מעקרות שאינה מוסברת הושג לעתים הריון באמצעות הזרעה תוך רחמית אולם ההסבר לכך אינו ידוע. בקרב זוגות אלו שיעור ההצלחה של ההזרעה דומה לשיעור ההצלחה של הפריה חוץ גופית. מאחר שההזרעה היא טיפול זול, פשוט וקל יותר בהשוואה להפריה מומלץ לזוגות שסובלים מעקרות בלתי מוסברת לפנות תחילה לקבלת טיפול זה.

מתי יש לבצע את ההזרעה המלאכותית?

כדי שהסיכוי להריון יהיה גבוה ביותר יש לבצע את ההזרעה כשהאישה נמצאת בשיא פוריותה, בדרך כלל מיד לאחר הביוץ.
אצל מרבית הנשים מתרחש הביוץ 12-15 יום לאחר היום הראשון של הדימום הווסתי. ניתן לקבוע את מועד הביוץ המדויק באמצעות בדיקות ביוץ שניתן לרכוש בבתי המרקחת או על ידי ניטור זקיקי השחלה באולטרה סאונד. בדיקה זו מכונה 'מעקב זקיקים'.

כיצד מבוצעת הזרעה מלאכותית?

הזרעה תוך רחמית באמצעות זרע של בן הזוג

לצורך ההזרעה ידרש בן הזוג לתת דגימת זרע בדרך כלל ביום ההזרעה עצמה. בן הזוג יתבקש להמנע מקיום יחסי מין או מאוננות יומיים לפני מתן דגימת הזרע על מנת שלא לפגוע באיכות הזרע.

דגימת הזרע שיספק בן הזוג תלקח למעבדה ותעבור השבחה. תאי זרע מתים או פגומים יסולקו ותתקבל דגימה מרוכזת של זרע איכותי בעל תנועתיות וספירה גבוהות.

לצורך ההזרעה תתבקש האישה לשכב על כיסא בדיקה גינקולוגי ומפשק ('ספקולום') יוחדר לנרתיקה. זרע הגבר יוזרק לרחם באמצעות צנתר מיוחד (קטטר) שיוחדר דרך הנרתיק וצוואר הרחם. מדובר בפעולה קצרה שאינה מאד כואבת אך עלולה לגרום להתכווצויות דמויות כאבי מחזור.

ההליך אורך כעשר דקות ובסיומו משוחררת האישה לביתה.

הזרעה באמצעות תרומת זרע

הליך ההזרעה זהה לזה שמבוצע באמצעות זרעו של בן הזוג אלא שדגימת הזרע מתקבלת קפואה מבנק הזרע. דגימת הזרע תופשר ותשטף טרם הזרקתה לרחם.

תרופות פריון לפני הליך ההזרעה

בעבור היה נהוג לטפל בתרופות שמעודדות ביוץ טרם ביצוע הזרעה תוך רחמית. כיום מעדיפים לבצע את ההליך ללא הכנה תרופתית מאחר שתרופות מעודדות ביוץ מעלות את הסיכון להריון מרובה עוברים.
נשים שסובלות מאנדומטריוזיס קל עד בינוני יטופלו בתרופות פריון טרם ביצוע ההזרעה כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה.

סיבוכים עקב הזרעה מלאכותית

הריון מרובה עוברים

שילוב של הזרעה תוך רחמית עם קבלת תרופות לפריון מעלה את הסיכון להריון מרובה עוברים בשיעור של כ- 18-33%. הריונות מרובי עוברים כרוכים בסיבוכים כגון הפלה, משקל לידה נמוך ולידת פגים.

גירוי יתר שחלתי

זהו סיבוך נדיר יחסית אך מורכב שנגרם עקב גירוי יתר של שחלותיה של המטופלת על ידי תרופות הפריון. השחלות מתנפחות ועלולות להגרם תופעות כגון נפיחות בבטן, כאב שעלול להיות חמור וכן בחילה או הקאה. ב- 3% מהנשים עלול להתפתח גירוי יתר חמור שיתבטא בכאב בחזה, איבוד נוזלים וקוצר נשימה.
הסימנים מתפתחים בדרך ככל כ- 4-5 ימים לאחר תחילת נטילת תרופות הפריון. בכל מקרה של חשד לגירוי יתר שחלתי חמור יש לפנות בהקדם לבדיקת הרופא המטפל.
מקרים קלים של גירוי יתר שחלתי ניתנים לטיפול ביתי שכולל נטילת משככי כאב ושתיה מרובה. מקרים חמורים יטופלו במסגרת אשפוז בבית חולים.

שיעורי ההצלחה של הזרעה מלאכותית

שיעור ההצלחה של הזרעה תוך רחמית הוא כ- 15% מדי מחזור טיפול. ככל שהמטופלת צעירה יותר כך עולה הסיכוי להשגת הריון באמצעות טיפול זה.

מרבית המומחים סבורים כי אם לא מושג הריון תוך 6 מחזורי הזרעה תוך רחמית הסיכוי להצלחה עתידית נמוך ומומלץ לשקול טיפולים אחרים דוגמת הפריה חוץ גופית (IVF).