חיסון הפטיטיס A לתינוקות

Hepatitis A Vaccine

עדכון אחרון 10.04.22

הקדמה

צהבת נגיפית מסוג Hepatitis A) A), הידועה גם בשם דלקת כבד זיהומית מסוג A, היא מחלה מדבקת שנגרמת על ידי נגיף הפוגע בכבד. צהבת מסוג A נחשבת לנפוצה ביותר מבין דלקות הכבד הנגיפיות בעולם.

נגיף הצהבת מסוג A מועבר ברוב המקרים באמצעות מים, כלים או מזון שזוהמו על ידי הפרשותיו של אדם נגוע בזיהום. זמן הדגירה מרגע החשיפה לנגיף עד להתפתחות הזיהום הוא כ-2-6 שבועות.

 

סימפטומים של צהבת A כוללים:

    • סימפטומים דמויי שפעת - עייפות, כאבי שרירים ומפרקים, כאב ראש וחום.
    • איבוד תיאבון.
    • בחילה.
    • הקאה.
    • שלשול.
    • כאב בטן.
    • שתן כהה.
    • צהבת - עור או עיניים בעלי גוון צהבהב.

אצל חלק מהנדבקים במחלה, ובפרט אצל ילדים מתחת לגיל 6, הזיהום אינו גורם כלל לסימפטומים או שמופיעים סימפטומים קלים בלבד.

במרבית המקרים תחלוף המחלה תוך פחות מחודשיים, אך אצל 10%-15% מהנדבקים עלולה ההחלמה לארוך עד 6 חודשים.

אצל מרבית החולים המחלה חולפת לחלוטין ואינה משאירה נזק קבוע לכבד. עם זאת, במקרים קשים ונדירים (פחות מ- 0.5% מהמקרים) עלולה צהבת מסוג A לגרום לקריסת הכבד ואף למוות. חולים לאחר גיל 40 נמצאים בסיכון מוגבר לתמותה מהמחלה (עד כדי פי 4).

טרם נמצאה תרופה נגד הנגיף שגורם לצהבת מסוג A ולכן ניתן בעיקר טיפול תומך הכולל מנוחה ושתייה מרובה למניעת התייבשות.

המחלה ותפוצתה

צהבת מסוג A נדירה יחסית במדינות מתועשות. המחלה נפוצה באזורים בעלי תשתית תברואתית לקויה כמו באפריקה, אסיה, דרום אמריקה ומזרח אירופה, אך לעתים מתפרצת גם בישראל.

המחלה פוגעת בעיקר בילדים ובצעירים אך ניתן להידבק בה בכל גיל.

החיסון ומטרותיו

קיימים שני סוגי חיסון נגד צהבת מסוג A, פעיל וסביל, שמטרתם למנוע את התפתחות המחלה.

חיסון פעיל

החיסון הניתן כיום בישראל הוא חיסון פעיל (שמות מסחריים: הפטייריקס, טווינריקס מבוגרים, טווינריקס ילדים והאבריקס), שגורם לגוף לייצר נוגדנים כנגד הנגיף ועל ידי כך מונע את התפתחות הזיהום ואת סיבוכיו.

חיסון זה מורכב מנגיפי צהבת מסוג A מומתים שעברו פירוק מוחלט ושימור. כשמערכת החיסון בגוף נחשפת לנגיף מומת באופן מלאכותי היא מסוגלת לייצר נוגדנים לנגיף מבלי לגרום לסימפטומים של המחלה.

חיסון סביל

החיסון הסביל (BeriglobinP®, Omr-IgG-am®) ניתן לאחר החשיפה לנגיף או בעת הצורך להגנה מיידית מפני הנגיף.

החיסון הסביל מורכב מנוגדנים (המכונים אימונו-גלובולינים) נגד נגיף צהבת מסוג A ומעניק הגנה חיסונית מיידית למשך כשבועיים מיום ההזרקה.

מידע על החיסון בישראל

החיסון כלול בשגרת החיסונים במדינת ישראל מאז שנת 1998 וניתן לתינוקות בשתי מנות במסגרת טיפות החלב (בגיל 18 חודשים ובגילאי 24-30 חודשים). מאז שהחיסון ניתן לכלל הילדים בישראל חלה ירידה משמעותית בתחלואה מהמחלה, מאלפי מקרים בשנה לפחות מ- 150 מקרים בשנה.

על מנת לקבל חיסון יש להצטייד בפנקס החיסונים. ללא פנקס זה לא ינתן החיסון הנדרש.

מתן החיסון

צורת המתן

החיסון נגד צהבת נגיפית מסוג A ניתן במסגרת חיסוני השגרה לילדי ישראל בהזרקה לשריר. אצל תינוקות יוזרק החיסון לשריר הירך ואילו אצל מבוגרים תינתן הזריקה לשריר הזרוע. אפשר לתת את החיסון בו זמנית עם חיסונים נוספים, אך יש להשתמש במזרקים נפרדים ולהזריק לאזורי גוף שונים.

באיזה גיל ניתן?

על מנת למנוע מחלה יש להקפיד על קבלת החיסון במועד ולוודא את קבלת מספר המנות הנדרש.

תינוקות

החיסון ניתן בשתי מנות:

    • מנה ראשונה - בגיל 18 חודשים.
    • מנה שנייה (מנת דחף) - בגיל 24-30 חודשים.

מבוגרים

מבוגרים (מגיל 19 ואילך) הנמצאים בסיכון להדבקה בצהבת מסוג A ואינם מחוסנים או מחוסנים חלקית יקבלו שני חיסונים (במינון המתאים למבוגרים). בדרך כלל תינתן המנה השניה (מנת הדחף) 6-12 חודשים לאחר החיסון הראשון.

אפשר להזריק את המנה השנייה עד 5 שנים ממתן המנה הראשונה. במקרה שעברו יותר מ- 5 שנים ממועד החיסון הראשון, לא מומלץ לתת מנה שנייה אלא לקבל שנית חיסון מלא (שתי מנות) בהפרש של 6-12 חודשים, על מנת להבטיח חיסוניות יעילה וארוכת טווח.

מועד תחילת ההשפעה ומשך ההשפעה

מומלץ לקבל את מנת החיסון הראשונה לפחות שבועיים לפני חשיפה אפשרית לנגיף מאחר שיחלפו 10-14 יום עד שהגוף יפתח נוגדנים נגד הנגיף.

לאחר קבלת שתי המנות נשמרת השפעת החיסון במשך 5-10 שנים, ובמקרים מסוימים אף במשך 25-20 שנה.

החיסון הסביל מעניק הגנה מיד עם הזרקתו. משך ההגנה שמעניק החיסון הסביל קצרה יחסית והיא נמשכת בין 2 ל-6 חודשים.

היכן ניתן לקבל?

החיסון ניתן במסגרת טיפות החלב והתחנות לבריאות המשפחה. מבוגרים יוכלו לקבל את החיסון במרפאת האחיות במרכזים הרפואיים של מכבי או בסניפי קופות החולים.

אופן נטילת החיסון

אצל תינוקות וילדים עד גיל 3 יוזרק החיסון לאזור הקדמי-צדדי של הירך.

למבוגרים יוזרק החיסון לשריר הכתף. הזרקה לשריר העכוז או הזרקה תת-עורית אינן מומלצות מאחר שדרכי מתן אלו עלולות לגרום לתגובה חיסונית פחותה.

לחולים הסובלים מבעיות קרישה ונטייה לדימומים (לדוגמה, חולי המופיליה או חולים הסובלים מרמה נמוכה של טסיות) ינתן החיסון בהזרקה תת-עורית (S.C.) באזור שריר הכתף.

על המתחסן להישאר בהשגחה במשך 20-30 דקות לאחר ההזרקה על מנת לנטר את מצבו הרפואי בעקבות קבלת החיסון. במידה שמתפתחת תגובה חריגה ינתן במקום טיפול רפואי ראשוני.

למי מומלץ להתחסן?

קהלי יעד

בנוסף לחיסון השגרתי לתינוקות, החיסון נגד צהבת נגיפית מסוג A מומלץ למספר קבוצות באוכלוסייה, כמפורט:

    • צוות רפואי. אנשי צוות רפואי שלא חלו בעבר בצהבת נגיפית מסוג A, לא חוסנו בחיסון פעיל או שרמת הנוגדנים לנגיפי צהבת מסוג A בדמם נמוכה.
    • חולים כרוניים (ללא נוגדנים נגד צהבת בדמם). חולים הלוקים במחלות כבד כרוניות, חולים העומדים לפני השתלת כבד וחולי איידס.
    • מטיילים הנוסעים לתקופה ארוכה של חצי שנה ומעלה, לרבות תרמילאים או אנשים הנוסעים לצרכי עבודה, מומלץ שיקבלו חיסון פעיל מבעוד מועד. מטיילים היוצאים לנסיעה קצרה יכולים לבחור בחיסון הסביל.

כאשר הזמן בין קבלת החיסון והנסיעה הינו 10-14 ימים, מומלץ לקבל הן את החיסון הפעיל והן את הסביל.

תופעות לוואי

ייתכנו תופעות לוואי מקומיות קלות הכוללות אדמומיות, נפיחות, רגישות או כאב באזור ההזרקה. תופעות אלה תחלופנה בדרך כלל תוך כיומיים. אפשר להניח תחבושת לחה פושרת על אזור ההזרקה על מנת להקל על חלק מהתופעות. יש לפנות לבדיקת רופא במקרה של נפיחות או כאב חזקים.

 

כמו כן תיתכנה תופעות לוואי כלליות הכוללות:

בדרך כלל יחלפו התופעות תוך יומיים. ניתן ליטול תרופה להורדת חום במקרה הצורך. אם חלה עליית חום משמעותית יש לפנות לרופא.

במקרים נדירים יתכנו תופעות לוואי חמורות כגון הפרעות בייצור טסיות דם, הפרעות במערכת העצבים ובמוח, דלקת פרקים, הגדלת בלוטות הלימפה ותגובה אלרגית מאוחרת שתתבטא בנזלת, שיעול, אדמומיות, פריחה ותגובה עורית חריפה (אורטיקריה).

לעיתים נדירות ביותר תיתכן תגובה אלרגית חמורה מיידית המכונה הלם אנפילקטי. תופעה זו מאופיינת בקשיי נשימה, נפיחות בפנים ובגרון, פריחה נרחבת, ירידה חדה בלחץ הדם, בצקת ואף איבוד הכרה.

אזהרות

מתי לא לחסן

    • לא מומלץ לחסן תינוקות מתחת לגיל שנה.
    • מומלץ לדחות את מתן החיסון בעת מחלה זיהומית או מחלה שמלווה בחום גבוה (מעל 38 מעלות) עד לאחר ההחלמה.
    • אין לחסן אם ידועה רגישות קודמת לחיסון עצמו או לאחד ממרכיביו או אם קיימת רגישות לאנטיביוטיקה מסוג נאומיצין.

 

החיסון נגד צהבת מסוג A מכיל שיירי אנטיביוטיקה מסוג נאומיצין וכן רכיבים מסוג פורמלין (פורמאלדהיד) ואלומיניום הידרוקסיד שעלולים לגרום לתגובה אלרגית לאנשים הרגישים לרכיבים אלו.

אזהרות מיוחדות

    • התגובה החיסונית אצל חולים המטופלים בכימותרפיה, בהקרנות או בנגזרות של קורטיזון וכן בקרב חולים שהמערכת החיסונית שלהם מדוכאת עלולה להיות חלשה ולכן יש לשקול האם לחסן במצב זה או לא.
      לעיתים יומלץ על מתן מנה נוספת כדי להגביר את ייצור הנוגדנים בעקבות החיסון אצל חולים אלו.
    • לחולים הסובלים מבעיות קרישה ונטייה לדימומים (כגון חולי המופיליה או חולים הסובלים מרמה נמוכה של טסיות הדם) החיסון ינתן בהזרקה תת-עורית (SC) באזור שריר הכתף, על מנת למנוע סכנת דימום.
    • אם החיסון ניתן בו זמנית עם חיסונים נוספים או עם חיסון סביל נגד צהבת מסוג A יש להקפיד על שימוש במזרקים נפרדים ועל הזרקה באזורי גוף שונים.

הריון

החיסון אינו מומלץ לנשים הרות אלא אם קיים סיכון להידבקות בזיהום מאחר שלא נערכו מחקרים על השפעת חיסון זה על העובר.

הנקה

לא ידוע אם החיסון עובר אל התינוק דרך חלב האם.

קשישים

יעילות החיסון לאחר גיל 65 לא נבדקה.