שימוש בטוח בתרופות

עדכון אחרון 14.07.22

מגר' טלי קניג, אחראית רוקחות קלינית - מערך רוקחות ופרמקולוגיה

הבושה לשאול עלולה להיות מסוכנת. כשהרופא רושם לכם תרופה כדאי לשאול כמה שאלות, בבית המרקחת ודאו שאתם מקבלים את התרופה שנרשמה לכם, ודאגו תמיד שתהיה עמכם בתיק רשימה עדכנית של התרופות והוויטמינים שאתם נוטלים.

ליידע את הרופא

תרופות רבות יכולות לגרום לתופעות לוואי בלתי רצויות ולנטילה משולבת של תרופות וויטמינים או תוספי תזונה עלולה להיות השלכה על בריאותכם. הרופא לא תמיד מודע לכול מה שאתם נוטלים. על כן יש ליידע אותו אודות כול תרופה, ויטמין או תוסף תזונה שאתם נוטלים. כמו כן חובה ליידע את הרופא אודות רגישות ידועה או אלרגיה ולא להתבייש לשאול שאלות אודות תרופה חדשה הנרשמת לכם.

 

תנו לצוות הרפואי המטפל בכם את כל המידע לגבי תרופות ותוספי תזונה שאתם נוטלים:

 

    • תרופות מרשם.
    • תרופות שרכשתם ללא מרשם, כגון אקמול, אספירין, כדורי הרגעה, נוגדי חומצה לטיפול בצרבת, משלשלים, תרופות לאלרגיה ותרופות נוגדות צינון ושיעול.
      ויטמינים ומולטי וויטמינים.
    • תוספי תזונה או צמחי מרפא בהם אתם עושים שימוש (לדוגמה: ג'ינקו בילובה ,ג'ינג'ר, אכינצאה).
    • הרגלי תזונה לרבות צמחונות או צריכת מזונות ייחודיים בכמות גדולה.

 

בנוסף, וודאו שהצוות הרפואי המטפל בכם מודע למצבכם הבריאותי:

 

    • אלרגיות שאתם סובלים מהן, לרבות אלרגיות הנגרמות עקב נטילת תרופות או כל בעיה אחרת שיש לכם כשאתם נוטלים תרופות.
    • הריון, הנקה  או אף ניסיון להיכנס להריון.
    • מחלה או בעיה בריאותית, כגון סוכרת, לחץ דם גבוה, מחלת כליות, צליאק או רגישות/ חוסר סבילות ללקטוז או פרוקטוז

 

ככלל, בעת ביקור אצל הרופא, הרוקח או בבית החולים, מומלץ להביא עמכם רשימה או שקית של כל התרופות ותוספי התזונה שאתם נוטלים. זה כולל הן את התרופות שרשם לכם הרופא והן את התרופות ותוספי התזונה שרכשתם ללא מרשם, לרבות תוספי תזונה, ויטמינים וצמחי מרפא בהם אתם משתמשים.

 

הטופס הבא יעזור לכם לנהל מעקב אחר התרופות ותוספי התזונה שאתם נוטלים:

רשימת תרופות ותוספי תזונה לארנק

שאלות שכדאי לשאול את הרופא כאשר נרשמת לכם תרופה חדשה

    • מדוע עלי ליטול את התרופה?
    • מתי התרופה אמורה להתחיל להשפיע? כיצד אדע שהיא משפיעה?
    • כמה מהתרופה עליי ליטול ובאיזו תדירות עליי לקחת אותה?
    • כמה זמן עליי לקחת את התרופה? האם אפשר להפסיק לקחת את התרופה אם הרגשתי השתפרה? האם עליי לחדש את המרשם כאשר סיימתי את המארז? כל כמה זמן עליי לבקש חידוש מרשם לתרופה?
    • האם עליי לעבור בדיקות כלשהן בזמן נטילת התרופה (כגון בדיקות מעבדה) ואם כן באיזו תדירות והיכן ההפניה לביצוע הבדיקות.
    • האם בטוח לקחת את התרופה עם תרופות או תוספי מזון אחרים שאתם לוקחים? האם צפויות תופעות לוואי בין תרופתיות?
    • האם התרופה החדשה מתווספת לתרופות הנוכחיות שלי או שהיא במקום אחת התרופות?
    • מהן תופעות הלוואי הצפויות? מתי עליי ליידע את הרופא על תופעת לוואי או בעיה בריאותית המופיעה בעת נטילת התרופה?
    • אם מחיר התרופה מהווה בעיה עבורכם, שאלו את הרופא אודות חלופות זולות יותר אשר יעילות באותה מידה.

 

כאשר הרופא המטפל רושם לכם מרשם בכתב ידו, וודאו שאתם מסוגלים לקרוא אותו. אם אינכם מצליחים לקרוא את כתב היד של הרופא ייתכן שגם הרוקח לא יצליח לעשות זאת.

 

הכינו רשימה של תרופותיכם לפי הטבלה המצורפת ובקשו מהרופא או מהרוקח לעזור לכם בהשלמת מידע שאתם לא בטוחים לגביו. (למשל – למה משמשת כל תרופה)

טיפים לנטילת תרופות באופן בטוח

 

    • התייעצו עם הרופא או עם הרוקח לפני נטילת תרופה או תוספי תזונה כדי להימנע מתופעות לוואי לא רצויות ומתגובות בין-תרופתיות.
    • קראו בעיון את הוראות השימוש המופיעות בעלון לצרכן אשר מצורף לתרופה וכל מידע נוסף שניתן לכם יחד עם התרופה. אל תהססו לבקש מהרופא שלכם או מהרוקח להסביר לכם כל פרט שאינכם מבינים (גם אם הדבר דורש ביקור נוסף בבית המרקחת).
    • הקפידו ליטול את התרופות אך ורק על פי ההנחיות בעלון המצורף לתרופה, מכיוון שאופן הנטילה עשוי להשפיע על ספיגת התרופה, על יעילותה ועל תופעות הלוואי שלה.
    • מומלץ לסדר את התרופות בקופסה שבועית כדי למנוע בלבול וטעויות.
    • אין להפסיק את הטיפול התרופתי בלי להתייעץ עם הרופא.
    • שימו לב לתגובה האישית שלכם לנטילת התרופה - חשוב לזכור כי לא כל מה שטוב לאדם אחר טוב גם בשבילנו. כל אחד מאיתנו הוא שונה וגופנו יכול להגיב לתרופות ולתוספי תזונה באופן שונה.
    • שימו לב לשינוי לרעה במצבכם - אם במהלך תקופת נטילת התרופות חלה הרעה במצב הבריאותי או מופיעה תופעת לוואי, יש לפנות לרופא בהקדם.
    • השמידו תרופות שסיימתם לקחת ותרופות שפג תוקפן, כדי למנוע בלבול עם תרופות אחרות. חשוב מאוד לא לזרוק תרופות לפח הביתי אלא להביא אותן לנקודות האיסוף הייעודיות שנמצאות במרכזים הרפואיים של מכבי כדי לשמור על הסביבה.

 

תופעות לוואי של תרופות

כל תרופה עלולה לגרום לתופעות לוואי בלתי רצויות. המודעות לתופעות הלוואי האפשריות תאפשר לפעול בזמן ותימנע סיכון אפשרי. לפני נטילת התרופה שאלו את הרופא אודות תופעות הלוואי הצפויות, עד כמה הן סבירות ואילו מהן עלולות להיות חמורות. חשוב מאוד ליידע את הרופא אם אתם סובלים מרגישות כלשהי או אלרגיה, כי אלה לפעמים עלולות להגביר את הסיכוי לתופעות לוואי.

 

אם אתם סובלים מתופעות לוואי אל תהססו לפנות לרופא. ייתכן שהוא יורה לכם לקחת מינון שונה של אותה תרופה או ירשום תרופה חלופית. חלק מתופעות הלוואי עלולות להפריע לכם בתחילת הטיפול, אך עשויות להתמתן או לחלוף בהמשך. לעומת זאת חלק מתופעות הלוואי עלולות לדרוש הפסקת נטילה של תרופה. ככלל, אין להפסיק ליטול תרופת מרשם ללא הוראת רופא.

 

כאשר תופעות הלוואי חמורות, או שתופעת לוואי אינה חולפת ומציקה, בהחלט ייתכן שיש לרופא מענה על ידי שינוי מינון או החלפת תרופה באחרת. 

 

דיווח תופעות לוואי online

על מה להקפיד בבית המרקחת?

      • ודאו שהתרופה היא אכן זו שנרשמה לכם על ידי הרופא ושאתם זוכרים למה היא משמשת
      • ודאו שעל גבי אריזת התרופה מופיעות הנחיות הנטילה שרשם הרופא במרשם ושהנחיות אלו ברורות לכם עד תום כגון:
        • מתי ליטול את התרופה (בוקר? ערב? כמה פעמים ביום?)
        • האם ליטול את התרופה על קיבה ריקה או לאחר האוכל?
        • האם יש להימנע ממאכלים, משקאות (כולל אלכוהול) תרופות אחרות או פעילויות כלשהן במשך תקופת נטילת התרופות? (לרבות נהיגה או עישון).
      • ודאו שאתם יודעים כיצד לאחסן את התרופה. האם דורשת קירור?

תרופות שאינן תרופות מרשם ותוספי תזונה

כאשר רוכשים תרופות ללא מרשם או תוספי תזונה (וויטמינים, מינרלים ואף צמחי מרפא), יידעו את הרוקח אודות תרופות ותוספי תזונה שאתם נוטלים, כמו גם אודות רגישות ידועה לתרופה או אלרגיה כלשהיא. שאלו אם התרופה או תוסף התזונה בטוחים לנטילה יחד עם שאר התרופות ותוספי התזונה שאתם נוטלים. חשוב לשאול את הרוקח מהן תופעות הלוואי הצפויות עקב נטילת התרופה ללא מרשם או תוסף התזונה.

 

תרופות מרשם שקיבלתם נרשמו אך ורק לכם. אם בתום הטיפול נותרה לכם כמות, מקומה בפח. פחי איסוף לתרופות שפג תוקפן ממוקמים בבתי מרקחת מכבי פארם. לעולם אל תעבירו תרופת המרשם למישהו אחר וכמובן אל תיטלו תרופת מרשם שלא נרשמה לכם, אף אם היא ניתנה כאמצעי לפתרון בעיה רפואית דומה לשלכם.

התחלתם בנטילת תרופה? התמידו בתכנית הטיפול

    • תופעות לוואי - אל תהססו לפנות לרופא אם אתם חשים בתופעות לוואי. ייתכן שהוא יציע לכם תרופה חלופית או ישנה את מינון התרופה.
    • מעקב השפעה - שאלו את הרופא אם נדרש מכם לבצע בדיקות דם או בדיקות אחרות, כדי לוודא שהתרופה אכן פועלת, לא גורמת נזק כלשהו או דורשת החלפה. בקשו מהרופא להסביר לכם מה הבדיקות אמורות להראות, מהי תוצאה תקינה ואיזו תוצאה מחייבת פנייה לרופא או הפסקת נטילה. אם המליץ לכם הרופא על בדיקות מעקב הקפידו על ביצוען במועד.
    • אנטיביוטיקה - יש ליטול ולסיים את כל האנטיביוטיקה שהרופא רשם לכם כדי לטפל בזיהום. חשוב שתסיימו ליטול את כל המנות במשך כל התקופה שהומלצה לכם, גם אם חל שיפור במצבכם. אם לא תסיימו את התרופה הזיהום עלול לשוב והטיפול בו יהיה קשה יותר.
    • תרופות כרוניות (הניטלות לפרק זמן ארוך) - שאלו את הרופא אם יש צורך בחידוש המרשם. במקרים רבים תרופות כרוניות (למשל תרופות להורדת כולסטרול או לחץ דם גבוה) ניתנות לחידוש ללא ביקור אצל הרופא, באמצעות אתר האינטרנט של מכבי (לאחר הזדהות). אחת לשנה כדאי להעריך האם נדרש שינוי בטיפול התרופתי שלכם.
    • מעקב נטילה - על מנת לא לשכוח מתי ליטול תרופה מומלץ להסתייע ביומן תזכורות (אלקטרוני עדיף, כזה שמקפיץ לכם תזכורת) וכן בקופסאות (נמכרות בבתי מרקחת) שניתן למלא בהן את הכדורים על פי ימות השבוע.

שאלות ותשובות נפוצות

בהיעדר המלצה אחרת, אפשר ליטול תרופות במקביל לתרופות אחרות, בהתאם לשעת הנטילה ולתנאי הנטילה המומלצים לכל תרופה.

 

יש מספר מצומצם של תרופות אשר נטילתן דורשת הפרדת זמן מיתר התרופות כגון: אלטרוקסין (לבלוטת התריס), או פוסלאן/מקסיבון/אקטונל (לבריחת סידן) אותן מומלץ ליטול בשעות הבוקר, לא בסמוך לאכילה או לנטילת תרופות אחרות.

מומלץ לא ליטול סותרי חומצה בסמוך לנטילת חלק מן התרופות בעקבות חשש לפגיעה בספיגתן.

 

תרופות אשר עלולות לספוח אליהן תרופות אחרות ובכך למנוע את ספיגתן (כגון: פחם פעיל/קרבוסילן) מומלץ ליטול בנפרד מיתר התרופות, בהפרש של שעתיים לפחות.

לא קיימת הנחייה גורפת לנטילת הטיפול התרופתי רק לאחר הארוחה. לכל תרופה תנאי נטילה מומלצים בהתאם לאופן ספיגתה במעי, תופעות לוואי אפשריות ומנגנון פעילותה. שאלו את הרופא או עיינו בעלון ההנחיות שמגיע עם התרופה כדי לברר כיצד מומלץ ליטול את התרופה.

 

תרופות רבות מומלץ ליטול לאחר הארוחה על מנת למנוע אי נוחות במערכת העיכול, אפילו אם הדבר גורע במעט מיעילות ספיגתן. עם זאת, ישנן תרופות אשר מומלץ ליטול לפני הארוחה עקב בעיות משמעותיות בספיגתן דרך מערכת העיכול או כחלק ממנגנון פעילותן.

תכשירים המכילים חומרים פעילים זהים במינונים זהים קרויים תכשירים גנריים, ולרוב אין הבדל ביעילותם או בתופעות הלוואי שלהם. לפיכך, לא סביר ששינוי בהרגשה הכללית או בתוצאות בדיקות המעבדה קשור בהחלפת שמות התרופות.

 

לעתים נדירות החלפה בין תכשירים גנריים עלולה לגרום לפגיעה באיזון המטופלים (כדוגמת התכשיר אלטרוקסין) או להבדלים בתופעות הלוואי. במצבים אלו נדרש מעקב סביב החלפת הטיפול והתאמתו לתגובת המטופל.

חשוב להתייעץ עם הרוקח ועם הרופא המטפל לפני נטילת תרופות ללא מרשם, צמחי מרפא או ויטמינים.

 

תכשירים שונים הניתנים ללא מרשם רופא עלולים לא להתאים במצבי מחלה מסוימים או בשילוב עם תרופות מסוימות. חלקם אף משפיעים או מושפעים מתפקודי הכליות או  ועלולים לגרום לתופעות לוואי.

תרופות יש לאחסן במקום קריר, חשוך ויבש, הרחק מהישג ידם של ילדים. תרופות הדורשות קירור יש לאחסן במקרר, אך לא במקפיא. הנחיות אחסון מיוחדות לרוב מצוינות על גבי העלון ויש לפעול על פיהן.