התינוק שולט היטב בידיו ומסוגל לגרוף חפצים כדי לקרבם אליו. כמו כן עוקב התינוק אחר חפצים בתנועה, מושיט אליהם את ידיו, מנסה לתפוס אותם ולהביאם לפיו.
עודדו את התינוק לתפוס ולהרים: תנו לו צעצועים מענינים אך ודאו כי הם מעט רחוקים כדי שידרש ממנו להתקרב ותפוס בעצמו. הציעו לתינוק להחזיק רעשן קטן ביד אחת ולמדו אותו להעביר את החפץ מיד ליד. אם ניקח ממנו חפץ בו התעסק, יגיב התינוק בכעס ובבכי.
התינוק מסוגל לשבת למשך פרקי זמן קצרים כשהוא נתמך (למשל על ידי כריות) אך עדיין אינו מסוגל להתיישב. המנעו מהושבת התינוק כשגבו זקוף ללא תמיכה. כשהוא שוכב על בטנו מסוגל התינוק להתרומם על כפות ידיו ולהתהפך מהבטן לגב. חלק מהתינוקות מתחיל להתהפך גם מהגב לבטן. תוך כדי שכיבה על הבטן מתחיל התינוק לדחוף עם רגליו, כהכנה לזחילה.
לפני שיוכל לזחול (תחילה על הגחון ובהמשך על שש) יתחיל התינוק להתנועע תוך כדי גלגול מהבטן לגב, וחזרה.
אין להשאיר את התינוק על משטח מוגבה או על מיטה ללא השגחה מאחר שהוא עלול להתגלגל מטה, ליפול ולהיחבל.
מרבית התינוק מסוגלים לישון שנת לילה רציפה אולם חלקם יתעוררו לאכול מדי מספר שעות. נסו לשמור על שגרה של ערב והכנה לשינה.
שגרת השינה תסייע לתינוק ללמוד להרדם בעצמו.
נסו להשכיב את התינוק במיטתו כשהוא ישנוני אך אינו ישן שינה עמוקה על מנת שילמד להרגע ולהרדם בעצמו. כשהתינוק מתחיל לגלות סימני עייפות התחילו את תהליך ההרדמה ולא כשהוא מותש לגמרי ועצבני.
בנוסף לשנת הלילה זקוק התינוק לשתי תנומות במשך היום: אחת בבוקר ואחת אחר הצהריים.
ראייתו של התינוק ממשיכה להתפתח ולהשתפר.
התינוק מסוגל להבחין בעצמים מרוחקים ולמקד את עיניו מבלי לפזול. כעת מסוגל התינוק להבחין בין שני גוונים של אותו צבע אולם עדיין קיימת העדפה ברורה לצבעים חזקים וברורים כגון אדום, כחול וצהוב.
יכולת התקשורת של התינוק מתפתחת בקצב מהיר וכעת הוא מסוגל להשמיע קשת רחבה של קולות וצלילים בגבהים ועוצמות משתנים.
כמחצית מהתינוקות מסוגלים להשמיע הברה יחידה כגון "אה", "בה'" או "דה" אולם עדיין אינם יכולים לחבר מילה למשמעותה ולכן "דיבורם" חסר משמעות.
כשישמע התינוק צליל יסובב את ראשו בכיוון מקור הקול. תוכלו לפתח את שמיעתו באמצעות רעשנים ופעמוני רוח. התינוק אף מזהה כשקוראים לו בשמו ולכן הקפידו לפנות אליו בשם כשאתם מדברים עימו.
התינוק מסוגל להביע את רגשותיו בברור. צחוקו רם ומתגלגל כשהוא שמח ושבע רצון ואילו עצב או מצוקה יבטא באמצעות בכיו. ככל שיגדל ילמד להביע אי שביעות רצון אם תעזבו אותו לבדו ויבכה כשתצאו מהחדר. כשתחזרו ינופף התינוק בידיו וברגליו בהתרגשות ויקבל אתכם עם חיוך. עם הזמן יתפתח גם חוש ההומור שלו והוא יצחק בתגובה לפרצופים מצחיקים, קולות משונים והעוויות פנים.
הושבת התינוק ואף הישיבה המתוארת (באמצעות הפעלת שרירי הבטן) אינן חלק מיכולת ההתיישבות העצמית של התינוק שמתפתחת בדרך כלל לקראת גיל 8-9 חודשים. הושבה של התינוק בגיל צעיר מדי עלולה ליצור עומס יתר על עמוד השדרה ולכן אינה רצויה.
התינוק יתיישב בעצמו דרך שכיבה על הצד ודחיפה או מעמידה על 6, בדרך כל סמוך לתחילת הזחילה או לאחריה. הטו את גב העגלה קרוב לתנוחת שכיבה מלאה.
אם התינוק מסרב לשכב לגמרי בעגלה אפשרו לו זוית קלה שתאפשר לו לראות את סביבתו אך תמנע ממנו להתרומם לישיבה מלאה. אפשרות נוספת היא השכבת התינוק על הבטן בעגלה באופן שיעודד אותו להרים את ראשו כדי להתבונן החוצה.
חשוב לעודד את התינוקת להתהפך לשני הצדדים מאחר שקיימת חשיבות רבה לסימטריה של תנועות הגוף. חוסר סימטריה בשלב ההתהפכות עלול לגרור אחריו זחילה תוך השענות על צד אחד של הגוף, נטייה של הצוואר לצד אחד או ישיבה תוך נטיה לצד אחד.
הבחינו אם בתכם מתקשה להתהפך אך מסוגלת או שכלל אינה מסוגלת להתהפך דרך הצד השני. במידה שהתינוקת מסוגלת להתהפך עודדו אותה לעשות זאת דרך הצד השני על ידי גירוי ומשיכה עם צעצוע או רעשן. במידה שכלל אינה מסוגלת להתהפך דרך הצד החלש כדאי לפנות לייעוץ פיזיותרפי. ניתן להתאים תרגילים פשוטים שיעודדו וילמדו את התינוקת להתהפך גם דרך הצד החלש של הגוף.
חלפו כ - 16 שבועות ממועד הלידה וגופך נכון לחזור לפעילות גופנית.
חשוב להקפיד על חזרה מתונה מאחר שהמפרקים והרצועות עלולים להיות מעט רפויים בעקבות ההריון והלידה. פעילות גופנית אינה פוגעת בתפוקת החלב או בהרכבו ולכן גם אם את מניקה אין כל סיבה להמנע מפעילות גופנית. הקפידי על לבישת חזיה שתספק תמיכה טובה לשדייך בזמן הפעילות.
חלק מהאמהות בוחרות פעילות גופנית שמאפשרת שילוב של התינוק בזמן הפעילות כגון הליכה מהירה או ריצה עם עגלה מיוחדת, רכיבה על אופניים בעלי מנשא מתאים לתינוק או התעמלות על מזרן כשהתינוק מונח על בטן אמו. מרכזי ספורט גדולים וחדרי כושר מציעים שירותי שמרטף בחלק משעות היום על מנת לאפשר השתתפות אמהות בשיעורים. בררי סמוך למקום מגורייך מה הן האפשרויות ובחרי את זו שמתאימה ביותר עבורך.
במרבית המקרים אחד משני בני הזוג יהיה המטפל העיקרי בתינוק. חשוב לשתף גם את בן הזוג שאינו המטפל העיקרי בהתאם לזמינותו. הדבר ישחרר את המטפל העיקרי ויפנה עבורו מעט זמן אך גם יתרום לחיזוק הקשר בין התינוק להורה השני.
אמהות רבות מתקשות "לשחרר" ולתת לבן זוגן לטפל בתינוק בטענה שאינו יודע, מסוגל או יכול באותה מידה כמותן. חשוב לתת לבן הזוג להתנסות ולבצע את הדברים בדרכו שלו. לעתים הדרך הטובה ביותר היא להשאיר את בן הזוג עם התינוק לבדו להתמודד ולפנות את השטח, בבחינת "מה שלא רואים לא כואב". כשאינך בסביבה בן זוגך עשוי לחוש פחות לחוץ ויתמודד בדרכו.
חלק מהאמהות ששבות לעבודה סמוך ללידת תינוקן בוחרות לשאוב חלב כדי שהתינוק ימשיך לאכול אך ורק חלב אם גם בהעדרן. שאיבת חלב במשך שעות העבודה תסייע לך לשמור על אספקת החלב בכמות שתספיק עבור תינוקך. עם זאת פעולת השאיבה עלולה להיות קשה בהתחלה ועלולה לדרוש אימון ונסיון.
מומלץ להתאמן על השאיבה בבית לפני שמתכוונים להתחיל לשאוב בעבודה. מעבר לשאיבה עצמה בעבודה חשוב להערך גם לשמירת החלב השאוב עד לחזרתך הביתה. אם אין מקרר זמין בו תוכלי לאחסן את החלב השאוב הצטיידי בצידנית קטנה ובקרחונים.
אם אין בנמצא במקום עבודתך חדר זמין בו תוכלי לשאוב התייעצי עם הממונים עליך באשר למקום המתאים ביותר בו תוכלי לשמור על פרטיותך ללא פגיעה בשגרת העבודה.
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו.
חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל אולם זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין ודאי יעשה זאת בקרוב, כשיגיע הזמן המתאים עבורו. ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד. בכל מקרה של ספק התייעצו עם אחות טיפת החלב או עם רופא הילדים.
פנו לבירור אצל רופא הילדים אם אתם חוששים שיכולתו השפתית של תינוקכם אינה מתפתחת כראוי. שימו לב:
לצפייה מיטבית יש לגלוש בדפדפן גוגל כרום