מבוא

מידע כללי על פוריות הגבר

אי פריון הוא מצב בו אישה אינה נכנסת להריון על אף ניסיונות מכוונים וקיום יחסי מין סדירים, ללא אמצעי מניעה.
נהוג להגדיר מצב של אי פריון רק לאחר שנתיים של ניסיונות להרות שאינם מצליחים, אך הנטייה היום היא להתחיל בבירור כבר לאחר 12 חודשים של ניסיונות.
בקרב זוגות שלא הצליחו להרות מעולם תוגדר הבעיה כאי פוריות ראשונית. אי פוריות משנית היא מצב בו לזוג יש ילד אחד או יותר מהריונות קודמים, אולם הם נתקלים בבעיה להרות שוב. אחד מכל שבעה זוגות המנסים להרות יתקל בקשיים. אי פריון עלול להיגרם עקב בעיה אצל האישה, הגבר או אצל שניהם גם יחד.

סיבות אפשריות לבעיות פוריות אצל גברים

אי פריון אצל גברים יתכן עקב פגם בכמות או באיכות הזרע. איכות הזרע מושפעת ממבנה הזרע, יכולת התנועה שלו, ליקויים בנוזל הזרע או יצירה לקויה של זרע באשכים. הסיבות לפגמים אלו כוללות:

    • דלקות חוזרות באשכים.
    • מומים מולדים (היעדר צינוריות זרע).
    • אשך טמיר (תופעה שבה האשכים אינם יורדים למקומם בשק האשכים לפני הלידה או לאחריה).
    • סתימה בצינוריות ההולכה של נוזל הזרע מהאשך לשופכה.
    • בעיות הורמונליות.
    • וריקוצלה (Varicocele) – דליות בורידי האשכים.
    • סיבות שאינן ניתנות לאבחון.


אם אתם מעריכים כי ישנם גורמים המגבירים את הסיכון לבעיות פוריות במקרה שלכם, ובפרט אם האישה בת למעלה מ-35, מומלץ להתחיל בבירור אצל רופא נשים.

במידה שיאובחן אי פריון, ישנם מגוון תהליכים וטיפולים שיכולים לסייע לכם להרות. בין ההליכים האפשריים:

    • ניתוח לפרוסקופי לפתיחת תעלות זרע חסומות באשכים, המאפשר חתכים דקים והתאוששות מהירה.
    • טיפול בדליות באשכים (וריצקולה) באמצעות קשירה או סגירה של הורידים הפגועים, המאפשרת התפתחות של ורידים עוקפים תקינים, ושיפור בכושר ייצור הזרע.
    • טיפולי השבחת זרע לשם הזרעה תוך רחמית או הפריה חוץ גופית.

 

לקריאה נוספת על טיפולים בבעיות פריון של גברים>

סיבות

סיבות לבעיות פריון אצל גברים

אי פריון בגברים נגרם עקב פגם בכמות או באיכות הזרע. איכות הזרע מושפעת ממבנה הזרע, יכולת התנועה שלו, ליקויים בנוזל הזרע או יצירה לקויה של זרע באשכים. הסיבות לפגמים אלו כוללות:

    • דלקות חוזרות באשכים
    • מומים מולדים (חוסר בצינוריות זרע)
    • אשך טמיר (תופעה שבה האשכים אינם יורדים למקומם בשק האשכים לפני הלידה או לאחריה)
    • סתימה בצינוריות ההולכה של נוזל הזרע מהאשך לשופכה
    • בעיות הורמונליות
    • וריקוצלה (Varicocele) – דליות בורידי האשכים
    • סיבות שאינן ניתנות לאבחון

בעיות בזרע

בעיות בנוזל הזרע הן הסיבות השכיחות ביותר לאי פריון של הגבר ומהוות כ- 75% מהמקרים. נוזל הזרע הוא הנוזל שנפלט מפין הגבר במהלך קיום יחסי מין. לא כל הגורמים לפגיעה בנוזל הזרע ברורים, אולם גורמים שכיחים כוללים:

    • ירידה במספר הזרעונים – ספירת זרע נמוכה, או חסר כללי בזרע.
    • ירידה בתנועתיות הזרע – פוגמת ביכולת הזרע לשחות אל הביצית ולהפרותה.
    • זרע לא תקין – בעל מבנה פגום שמקשה על תנועתיות הזרע ויכולתו להפרות את הביצית.

בעיות באשכים

האשכים מייצרים ואוגרים את הזרע הגברי. פגיעה באשכים עלולה לפגוע באיכות הזרע. פגיעה באשך עלולה להיגרם בעקבות זיהום באשכים, סרטן באשכים או ניתוח באשכים.

וריקוצלה

וריקוצלה היא גורם מרכזי לאי פריון בגברים. כ- 90% מהמקרים מיוחסים לווריקוצלה. מדובר בדליות, היינו ורידים מורחבים באשכים, שמתפתחים בעקבות תקלה מבנית בשסתומי הורידים שמנקזים את חומרי הפסולת מהאשך. תקלה זו גוררת ירידה באספקת החמצן לאשכים ופגיעה בכושר ייצור הזרע. וריקוצלה עלולה להופיע כבר בשנות העשרים, אך שכיחותה עולה עם עליית הגיל.

בעיות בשפיכה

חלק מהגברים סובלים מבעיות שפיכה, כגון שפיכה מוקדמת או שפיכה נסוגה, שמשמעותה שפיכה של נוזל הזרע לתוך שלפוחית השתן. במקרים מסוימים צינוריות השפיכה נחסמות באופן שפוגע בשפיכה התקינה של נוזל הזרע ובכך נמנעת אפשרות מעשית של הגעת הזרע לביצית.

תרופות

טיפולים תרופתיים מסוימים עלולים לפגוע באיכות נוזל הזרע. תרופות אלו כוללות:

סולפהסלאזין – תרופה נוגדת דלקת לטיפול במצבים כמו מחלת קרוהן (מצב דלקתי של מערכת העיכול והמעיים) או בדלקת מפרקים שגרונית (rheumatoid arthritis), מחלה בה המפרקים מתנפחים. התרופה פוגעת בספירת הזרע, אולם השפעתה זמנית בלבד. לאחר הפסקת הטיפול תחזור ספירת הזרע לערכים תקינים.

סטרואידים אנאבולים (בוני שרירים) – מדובר בדרך כלל בצריכה בלתי חוקית של תרופות סטרואידליות על ידי שרירנים וספורטאים לצורך בניית מסת שריר ושיפור היכולת האתלטית. שימוש ארוך טווח עלול לפגוע הן בספירת הזרע והן בתנועתיות הזרע.

כימותרפיה והקרנות – טיפול כימותרפי עלול לפגוע באופן חמור בייצור הזרע. מומלץ להקפיא זרע לפני תחילת טיפול כימותרפי או טיפול קרינתי. ניתן להפשיר זרע קפוא ולבצע באמצעותו הזרעה תוך רחמית או הפריה חוץ גופית, על מנת להשיג הריון.

קלמידיה

קלמידיה היא מחלת מין חיידקית נפוצה שעלולה לגרום לאי פריון. אצל גברים תתבטא המחלה בהפרשות חריגות מהפין, כאב במהלך הטלת שתן, נפיחות באשכים וחום. סיבוך של המחלה הוא התפתחות תהליך דלקתי בבלוטת יותרת האשך (Epididymis), עד כדי עקרות. המחלה ניתנת לריפוי באמצעות אנטיביוטיקה ממשפחת הטטרה-צקלינים.

אבחון

אבחון של בעיות פריון אצל גברים

תהליך הברור והאבחון כולל בדיקה גופנית ובדיקות נוספות שמטרתן לאתר את הסיבות לאי הפריון ולהתאים את הטיפול לבעיה.

הבדיקה הגופנית כוללת בדיקה של האשכים, על מנת לוודא שאין גושים או עיוותים מבניים. כמו כן יבדוק הרופא את צורת הפין, כדי לוודא שהמבנה תקין ומאפשר פליטה תקינה של נוזל הזרע.

בדיקות נוספות:

    • ספירת זרע – הזרע הנובע מפליטה (אורגזמה) אחת ייספר וייבדק במעבדה כדי לקבוע האם הספירה נמוכה מהרמה התקינה, האם התנועתיות של הזרע תקינה או נמוכה וכדי לקבוע אם צורתו ומבנהו של הזרע תקינים.
    • בדיקה לקלמידיה – תוצאה חיובית המעידה על נוכחות החיידק תחייב מתן אנטיביוטיקה לשם חיסול החיידק.
    • אולטרה סאונד אשכים לאבחון וריקוצלה (ורידים מורחבים באשכים), כולל דופלר אולטרה סאונד שמאפשר הערכה של כושר זרימת הדם בכלי הדם באשך.

טיפול

טיפול בבעיות פריון של גברים

בהתאם לממצאי האבחון, יותאם הטיפול המיטבי בבעיה. כיום, רק במקרים נדירים יחסית יהיה צורך בתרומת זרע, כיוון שברוב המקרים ניתן להשיג זרע מהאב הביולוגי המיועד.

ניתוח לפרוסקופי

יבוצע במקרים בהם יש צורך לפתוח חסימה של תעלות הזרע באשכים. ניתוח לפרוסקופי הוא ניתוח שבו נמנעים מביצוע חתכים גדולים וההחלמה ממנו מהירה. במהלכו מחדיר המנתח לאזור המנותח מצלמה זעירה אשר מקרינה את מה שהיא רואה על מסך ווידאו. על סמך התמונות המתקבלות מתבצע "התיקון", תוך שימוש במכשירי ניתוח ארוכים ודקים שמוחדרים לאזור דרך חתכים קטנים בדופן הגוף.

טיפול באמצעות שיטות מיקרו-כירורגיות

אלו הן שיטות חדשניות שמאפשרות טיפול בחסימה של צינור הזרע, או במצב של היעדרות מוחלטת של צינוריות הזרע, או אף במצב של אי הפרשת זרע. במצב של היעדרות צינוריות זרע תבוצע שאיבת זרע ממוצא צינור הזרע באשך. כאשר מדובר בהיעדרות מוחלטת של הפרשת זרע, ניתן כיום לשאוב דגימה ישירות מרקמת האשך, לבודד מתוכה זרעונים בודדים שיעברו תהליך של השבחה ולבצע עימם הפריה חוץ גופית.

טיפול בווריקוצלה

בעיית וריקוצלה (ורידים מורחבים באשכים) היא בעיה הנובעת מפגם בשני האשכים גם יחד, שכן אם רק אשך אחד פגוע והשני תקין, הגבר עדיין פורה. בדרך כלל הניתוח לפיתרון הבעיה יבוצע באשך אחד בלבד תחת הרדמה מלאה. במהלכו ייקשר הוריד הראשי של האשך (ניתוח זה נקרא 'קשירה עליונה'). בעקבות קשירת הווריד יתפתחו ורידים עוקפים בעלי כושר זרימה וניקוז תקינים.

שיטת גת-גורן לטיפול בווריקוצלה

כיום מוצעת בישראל שיטה חדשנית לטיפול בווריקוצלה שמכונה 'שיטת גת גורן', אותה פיתחו ד"ר יגאל גת וד"ר מנחם גורן. השיטה מתאימה לטיפול בווריקוצלה בשני האשכים ועל פי הדיווחים היא זוכה להצלחה בכ- 80% מהמקרים. היא מבוססת על צנתור שמבוצע תחת הרדמה מקומית בלבד. במהלך הצנתור מתבצעת סגירה של הוורידים הפגועים באשכים.

בעקבות הסגירה מתפתחים ורידים עוקפים, שמסייעים בניקוז פסולת האשך ומאפשרים אספקה תקינה של חמצן לאשכים. התוצאה היא שתוך כשלושה עד שישה חודשים מתחדש תהליך ייצור הזרע בתנאים המאפשרים פוריות תקינה. במקרים קשים יתכן שיפור בייצור הזרע רק לאחר כשנה. טיפול זה אינו כלול בסל הבריאות.

השבחת זרע

השבחת זרע היא שיטה שבמהלכה נבררים תאי הזרע בעלי התנועתיות הטובה ביותר מדגימת זרע נתונה, למטרת הזרעה תוך רחמית שתתבצע בסמוך להשבחה. למעשה לא מתבצעת 'השבחה' של תאי הזרע עצמם, אלא ברירה (סלקציה) של הטובים ביותר. התהליך מבוצע על מנת להגדיל את הסיכוי להריון כאשר נמצא שאיכות הזרע ותנועתיותו ירודות.

לצורך תהליך השבחת זרע, על הגבר לתת למכון להשבחת זרע דגימת זרע בצנצנת סטרילית. על מנת להגביר את איכות וכמות הזרע מומלץ להימנע משפיכה של תאי זרע במשך 48-72 שעות טרם מתן הדגימה. תהליך ההשבחה מורכב משתי פעולות: שטיפת הזרע ובחירת הזרע. כתלות באיכות הזרע, לעתים תבוצע פעולה אחת בלבד.

תהליך השטיפה כולל החלפה של נוזל הזרע המקורי (לא של תאי הזרע!) בתמיסה המכילה סוכרים וויטמינים. הפעולה מבוצעת על מנת להקטין את הסיכוי לפליטת נוזל הזרע מרחם האישה. הפעולה נדרשת מאחר שנמצא כי נוכחות חלבונים מסוימים בנוזל הזרע גורמת לפליטתו, מבלי שתאי הזרע מסוגלים לעלות במעלה הנרתיק, עד למפגש עם הביצית.

אם תוצאות ספירת הזרע גבוהות מ- 2 מיליון תאי זרע למיליליטר, יוזרק נוזל הזרע לרחם לאחר שלב זה, ללא צורך בפעולת הברירה.

במידה שספירת תאי הזרע נמוכה, תבוצע פעולה נוספת בה נבררים תאי הזרע בעלי התנועתיות והמבנה הטובים ביותר. על מנת לבצע את בחירת תאי הזרע הטובים מוכנסת הדגימה למכשיר צנטריפוגה, בו במהלך פעולה סיבובית מהירה צפים למעלה הזרעים האיכותיים שייאספו מהדגימה לצורך הזרעה.

תאי הזרע שנבחרו מוזרקים ישירות לרחם. רצוי לבצע את ההזרעה התוך רחמית בסמיכות גבוהה ככל הניתן למועד השבחת הזרע. נפח נוזל תאי הזרע המוזרקים לרחם הוא כ- 0.3 מיליליטר.

במקרים בהם תהליך השבחת הזרע אינו מספיק כדי לברור תאי זרע איכותיים דיים, תבוצע מיקרו-מניפולציה. מדובר בהליך מעבדתי שמאפשר בידוד של תא זרע תקין יחיד שיפרה ישירות ביצית, באמצעות תהליך של הפריה חוץ גופית.

ההזרעה התוך רחמית

הזרעה תוך רחמית הוא הליך פשוט יחסית, המבוצע בשלבים מוקדמים של טיפולי פוריות בזוגות המתקשים להרות באופן טבעי. ההליך מיועד לזוגות עם בעיות פוריות הנובעות מאיכות נמוכה של הביצית או של הזרע, או מבעיות בדרכי הובלת הזרע. ההזרעה אינה כרוכה בסיבוכים או בסיכונים מיוחדים וקיימת נטייה לבצעה גם כאשר לא נמצאה סיבה ברורה לאי הפוריות, ובכל מקרה, לפני ביצוע טיפולי פוריות מורכבים יותר, כגון הפריה חוץ גופית.

ההזרעה מבוצעת על ידי הרופא המטפל בסמיכות למועד הביוץ. לעיתים, כחלק מהטיפול, מקבלת האישה תרופות דוגמת איקקלומין (קלומיפן ציטראט) במטרה להאיץ את תהליך התפתחות הזקיקים והבשלת הביציות. בעקבות טיפול זה עולה הסיכוי להיווצרות יותר מביצית בשלה אחת, כך שהסיכוי להפריה עולה. כדי לקבוע את מועד הביוץ המדויק, מבצעת האישה מעקב זקיקים באמצעות אולטרא סאונד.

ההזרעה התוך רחמית מתבצעת סמוך ככול האפשר למועד השבחת הזרע. במהלך ההזרעה מוזרק באמצעות צנתר (קטטר) נפח קטן אך מרוכז של תאי זרע נבחרים אל חלל הרחם. יתרונה של ההזרעה התוך רחמית בכך שהיא יוצרת ריכוז מקומי גבוה של תאי זרע איכותיים קרוב ככל האפשר לביצית המיועדת להפריה. כשבועיים לאחר ההזרעה ניתן לבצע בדיקת הריון על מנת לברר אם התרחשה הפריה.

הצלחת ההזרעה מושפעת ממספר גורמים, ובכלל זה גיל האישה, הגורמים לבעיית הפריון ואיכות הזרע המוזרק. שעור ההריונות המושג במחזור הזרעה אחד (במהלך ביוץ) נע סביב 10-15%, בעוד ששיעור ההריונות המושג מקיום יחסי מין טבעיים במהלך הביוץ עומד על כ- 20-25% (בקרב זוגות שהרו בעבר).