צילום בריום של מערכת העיכול העליונה - מידע רפואי

Upper Gastrointestinal Tract Barium X-ray

עדכון אחרון 12.07.22

מבט כללי

רנטגן היא שיטת הדימות השכיחה ביותר להדגמת ממצאים בעצמות ורקמות הגוף. שיטה זו מבוססת על קרני X שמכונות גם קרני רנטגן. אלו הן קרניים עתירות אנרגיה שחודרות בקלות נוזלים ורקמות רכות בגוף האדם אך נחסמות על ידי רקמות צפופות ודחוסות כגון עצם.

חלק מצילומי הרנטגן מבוצעים עם חומר ניגוד שמאפשר הדגמה של מבנים חלולים או מלאים בנוזל דוגמת מערכת העיכול, כלי הדם או מערכת השתן. ללא חומר הניגוד מבנים אלו אינם ניתנים להדגמה באמצעות רנטגן. חומר הנגוד חוסם את מעבר הקרניים ולכן אזורים בהם נספג יופיעו בצבע לבן בצילום.

מבחינים בין צילום לשיקוף רנטגן. הצילום מספק תמונה של מצב קבוע ואילו שיקוף מאפשר הסרטה של תנועה לאורך זמן דוגמת תהליך הנשימה בריאות או זרימת הדם בכלי הדם.

כיום מבוצעים ומפוענחים צילומי הרנטגן באמצעים דיגיטליים והמידע מעובד באופן ממוחשב. עצמות יתקבלו בלבן, רקמות רכות וחללים מלאי נוזל יופיעו בגווני אפור ואילו אוויר יופיע ככתם שחור.

על מנת למנוע פגיעה מיותרת של קרני הרנטגן באברי גוף רגישים כגון אברי מערכת הרבייה או בלוטות הם יכוסו במהלך הצילום בסינור עופרת מיוחד שמונע את מעבר הקרניים.

צילום עם בריום

בריום סולפאט הוא מלח לבן וחסר ריח בעל כושר ציפוי יעיל של דופן המעי ולכן משמש כחומר ניגוד להדגמת מערכת העיכול. הבדיקה מבוצעת תחת שיקוף רנטגן שמאפשר מעקב אחר מעבר תמיסת הבריום לאורך אברי מערכת העיכול כמדד לפעולתם ולתנועתיותם התקינה. לצורך הדגמת מערכת העיכול התחתונה יוחדר הבריום לגוף באמצעות חוקן ואילו להדגמת מערכת העיכול העליונה תינתן תמיסת בריום לשתיה.

חומר ניגוד – כן, לא, איזה?

בבדיקה זו נעשה שימוש בחומר הניגוד בריום סולפאט. לתמיסה טעם אבקתי ולכן יוספו לה חומרי טעם על מנת למסך את טעמי הלוואי ולהקל על שתייתה.

בנוסף לבריום יעשה לעתים שימוש בסודה לשתיה שמטרתה הגברת חדות הצילום ויעילות ההדגמה. שיטה זו מכונה 'צילום בריום עם ניגוד אוויר'.

מצבים בהם נדרשת בדיקה זו

בדיקה זו משמשת להדגמת אברי מערכת העיכול העליונה לרבות הוושט, הקיבה והתריסריון אך אינה משמשת לבדיקת המעי הדק לכל אורכו.

 

הבדיקה משמשת ככלי אבחנתי יעיל במצבים הבאים:

    • כיב.
    • גידול ממאיר או שפיר.
    • דלקת.
    • בקע באזור הסרעפת ובית החזה.
    • הצטלקויות.
    • חסימות.
    • שינויים ותחלואה בדופן השרירית של מערכת העיכול העליונה.

כמו כן תבוצע הבדיקה לצורך ברור המצבים הבאים:

    • קשיי בליעה.
    • כאב בטן או כאב באזור החזה.
    • ריפלוקס (זרימה חוזרת של מזון ומיצי קיבה דרך שסתום הקיבה במעלה הושט).
    • הקאה בלתי מוסברת.
    • צרבת חמורה.
    • קשיי עיכול חמורים.
    • דם בצואה (עלול להצביע על דימום שמקורו במערכת העיכול).

אם קיים חשש לניקוב של דופן המעי לא תבוצע הבדיקה עם בריום אלא עם תמיסה מימית של יוד.

מהלך הבדיקה

שלבי הבדיקה

בדיקה זו מבוצעת במסגרת מכוני הרנטגן של 'מכבי שרותי בריאות' וכן במרפאות חוץ של מרכזים רפואיים גדולים.

לפני תחילת הבדיקה יתבקש הנבדק לשתות את תמיסת הבריום. לאחר מכן ימקם הטכנאי את הנבדק על גבי מיטת הבדיקה ויניח את לוחות הצילום תחת האזור המיועד לבדיקה. סינר עופרת ימוקם על גבי אזורי גוף רגישים לקרינה לרבות אזור האגן, החזה והצוואר על מנת למזער את מידת החשיפה לקרינה.

כדי לוודא פיזור אחיד של תמיסת הבריום באברי מערכת העיכול ישנה הטכנאי את זווית מיטת הבדיקה ובמידת הצורך אף יפעיל לחץ על הבטן. צילום בריום אינו מכאיב אך טלטולי מיטת הבדיקה עלולים לגרום לתחושת נפיחות בבטן ושתיית הבריום עלולה לגרום לבחילה.

אם ידרש גם צילום עם ניגוד אויר יתבקש הנבדק לשתות תמיסה של סודה לשתיה ולאחר מכן תבוצע סדרת צילומים נוספת.

במהלך הצילום יש להמנע מתזוזה כדי לא לפגוע באיכות התמונה או לגרום לטשטושה. לעתים יתבקש הנבדק לעצור את נשימתו במשך מספר שניות. שתיית תמיסת הסודה עלולה לגרום לצורך לשהק. מומלץ לבלוע את הרוק על מנת להמנע משיהוק שעלול לפגום בחדות הצילום.

צילום בריום אורך כעשרים דקות.

לאחר הבדיקה

אין צורך בהשגחה או שהייה במקום מעבר לזמן הבדיקה ואין מניעה לשוב לשגרה בסיום הבדיקה. ניתן לשוב לתזונה רגילה ולחדש את נטילת תרופות המרשם כרגיל.

מומלץ לשתות הרבה נוזלים לאחר הבדיקה על מנת לשטוף את תמיסת הבריום מהגוף.

בריום צובע את הצואה בלבן ולכן תיתכן צואה לבנה במשך מספר ימים.

שתיית הבריום עלולה לגרום לעצירות במשך מספר ימים לאחר הבדיקה. ניתן להקל על המצב על ידי נטילת חומר משלשל. נבדק שסובל מעצירות במשך למעלה מיומיים לאחר הבדיקה ואף אינו מסוגל לשחרר אויר ('גזים', 'נפיחות') ממערכת העיכול התחתונה יידע על כך את הרופא המטפל. במקרים נדירים תיתכן חסימה של בריום במערכת העיכול שדורשת טיפול באמצעות חוקן (תופעה שמכונה Barium Impaction).

תוצאות הבדיקה יהיו מוכנות תוך מספר ימים מיום הבדיקה.

אזהרות והנחיות

הנחיות מדויקות ינתנו לנבדק לפני הבדיקה עצמה.

תזונה

יש להיות בצום 6 שעות לפני הבדיקה. מותרת שתיית נוזלים צלולים בלבד לרבות מיץ, תה, קפה שחור ומרק זך. אין לאכול מוצרי חלב. לאחר חצות הליל לפני הבדיקה יש להיות בצום מוחלט ולהמנע מלעיסת מסטיק ומעישון.

תינוקות עד גיל שנתיים יהיו בצום מוחלט 3 שעות לפני הבדיקה.

פעוטות בגילאי 2-6 שנים יהיו בצום מוחלט 4 שעות לפני הבדיקה.

החל מגיל 6 יש להיות בצום מוחלט 6 שעות לפני הבדיקה. ילדים עד גיל 14 יכולים לשתות חצי כוס מים כחצי שעה לפני הבדיקה.

אם ידועה רגישות לשוקולד, פרי הדר או פרי יער יש ליידע על כך את הרופא לפני שתיית תמיסת הבריום מאחר שחומרי הטעם המוספים עלולים להכיל רכיבים דומים.

תרופות

יש להפסיק נטילת תרופות דרך הפה יממה לפני הבדיקה ובפרט את נטילתן של תרופות נוגדות חומצה. מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל וליטול תחליפים במידת הצורך. יש ליידע את הרופא אם ידועה כל רגישות לתרופות או ליוד. יש ליידע את הרופא על כל מחלה או ניתוח שארעו לאחרונה, ובפרט אסטמה או מחלת כליות מאחר שתפקודי כליה לקויים עלולים לגרום לסיבוך נדיר בעקבות הזרקת חומר הנגוד.

אזהרות

יש להסיר תכשיטים מאזור הצוואר ובית החזה לפני תחילת הבדיקה מאחר שאלו עלולים לגרום לעיוותים ולפגוע בקבלת תמונה חדה וברורה.

נשים הרות ומניקות

אישה הרה או מניקה תיידע על כך את הטכנאי. אין לבצע בדיקה זו אם הנבדקת בהריון.

קרני הרנטגן עלולות להזיק לעובר במהלך ההריון ולכן מומלץ לדחות צילומים שאינם חיוניים לתקופה שלאחר הלידה או לבחור בשיטות דימות אחרות שאינן כרוכות בחשיפה לקרינה. במצבים של חוסר ברירה יכוסה אזור הבטן והרחם בסינר עופרת על מנת להגן על העובר.

אם בוצע צילום רנטגן מבלי שהאישה ידעה כי היא הרה מומלץ שתפנה ליעוץ גנטי על מנת לברר את מידת החשיפה של העובר.

דגשים לנבדק

    • מחיר הבדיקה הוא 36 שקלים (היטל רבעוני).
    • הבדיקה מתבצעת במכוני מכבי ובמכונים שבהסכם.
    • יש להצטייד בהפניה מרופא.
    • יש להצטייד בכרטיס המגנטי של קופת החולים.
    • יש להביא תעודה מזהה (תעודת זהות או רישיון נהיגה).
    • יש להצטייד באישור ממרכז יעוץ ודימות, התחייבות או טופס 17.
    • יש להביא צילומים קודמים (אם בוצעו).
    • רצוי להביא בדיקת דם עדכנית של תפקודי כליה שבוצעה בטווח של עד שלושה חודשים ממועד הבדיקה.

תוצאות

הממצאים יבדקו על ידי רדיולוג מומחה והתוצאה המפוענחת תימסר לנבדק תוך מספר ימים.

פענוח תוצאות הבדיקה ישלח ישירות לרופא המפנה ב-'מכבי שרותי בריאות'.

משמעות התוצאות

בדיקה זו משמשת כאמצעי יעיל להדגמת אברי מערכת העיכול העליונה לרבות הוושט, הקיבה והתריסריון. בהתאם לממצאי הבדיקה יותאם לנבדק הטיפול המיטבי.

בדיקה זו אינו משמשת לצורך הדגמת המעי הדק לכל אורכו, אינה יעילה בגילוי הגורמים לגירויים קלים בדופן הפנימית של הבטן או של הושט ומוגבלת לאיתור כיבים גדולים בלבד (שקוטרם עולה על 0.6 סנטימטרים). בהתאם לצורך יופנה הנבדק לבצע בדיקות נוספות לרבות גסטרוסקופיה שכרוכה בהחדרת אנדוסקופ לוושט שמאפשר התבוננות באברי מערכת העיכול העליונה.

קבלת תוצאות הבדיקה

ניתן לצפות בתוצאות הבדיקה באתר מכבי Online, באפליקציית מכבי, או בעמדות מכבילי.

לצפייה בתוצאות בדיקות online