31 מרץ 2020 ו' ניסן תש"פ

במהלך שנות החיים הראשונות ילדכם עובר שינויים רבים.
באזור זה תמצאו מידע מפורט אודות שינויים אלו, במגוון רחב של תחומים.
לחצו על הנושאים השונים לקבלת מידע נוסף אודות התפתחות התינוק בתחום זה:
מעודכן לתאריך  13.04.2011 

התפתחות הילד: תפיסה ולפיתה

מעודכן לתאריך  13.04.2011 

מידע לפי גיל

מדריך להתפתחות המוטוריקה העדינה, המגע ויכולת המשחק אצל תינוקות ופעוטות מגיל 0 ועד גיל 5–6. כאן תוכלו ללמוד מהם שלבי ההתפתחות הצפויים בכל קבוצת גיל ואיך ההורים יכולים לתמוך בהתפתחות התנועה העדינה ושיפור יכולות המשחק אצל ילדיהם.

התפתחות התנועתיות (מוטוריקה) העדינה

0-6 שבועות

התפתחות צפויה

  • אגרופים קמוצים במשך רוב הזמן .

תפקיד ההורים

6 שבועות עד 3 חודשים

התפתחות צפויה

  • מסוגל לאחוז חפץ קטן במשך מספר דקות, אם יוכנס לידו.
  • הידיים יהיו בדרך כלל לצידי הגוף.
  • לקראת גיל 3 חודשים יתחיל התינוק להביא את הידיים לקו האמצע של גופו.

תפקיד ההורים

  • להכניס חפץ לכף ידו.
  • להעניק גירוי תחושתי לחלקי גוף שונים.
  • מומלץ לעסות את התינוק.
3 עד 6 חודשים

התפתחות צפויה

  • ממקד מבט על חפץ או פני אדם. בודק ומתעניין.
  • עוקב אחר חפץ נע ברצף בכל הכיוונים .
  • מטה את ראשו כדי להתבונן בסביבתו. מושיט את ידיו ואוחז בחפץ הנמצא במרחק נגיעת יד .
  • משחק יד ביד ("רוחץ ידיים"), מביא ידיים לפה ומשלב אצבעות.
  • מתחיל להעביר חפץ מיד ליד .

תפקיד ההורים

  • לתלות צעצועים ותמונות בתחום שדה הראיה של התינוק, ובמרחק נגיעה .
6 עד 9 חודשים

התפתחות צפויה

  • שולח את שתי ידיו להרים עצמים קטנים
  • החל מגיל 5 חודשים, מעביר חפץ מיד ליד.

תפקיד ההורים

  • לאפשר משחק עם חפצים קטנים תוך השגחה מתמדת .
9 עד 12 חודשים

התפתחות צפויה

  • תופס חפץ קטן בעזרת 3 אצבעות.
  • לקראת גיל שנה מסוגל לתפוס חפץ קטן בין אצבע לאגודל בתפיסת צבת או 'תפיסת פינצטה'.
  • מסוגל לתאם שימוש בין שתי ידיו. לדוגמה, להאחז ביד אחת ובשניה לשחק.
  • מתחיל לבנות מגדל מ- 2 קוביות .
  • מדפדף בספר .
  • מכניס חפצים לקופסא .
  • לקראת גיל שנה מצביע משתמש באצבע ומכניס אצבע לחורים קטנים .

תפקיד ההורים

  • לאפשר משחק בשרוכים, דפדוף בספר ומשחק במגדל כוסות עגול.
  • יש לתת חפצים קטנים למשחק תוך כדי השגחה מתמדת .
  • לעודד הצבעה על תמונות, חפצים או אנשים .
12 עד 18 חודשים

התפתחות צפויה

  • מבחין בחפצים קטנים מאוד ותופס אותם בתפיסת צבט ('פינצטה').
  • נהנה לזרוק חפצים ולראות כיצד הם נעלמים. עוקב אחר החפץ שנזרק, מצביע בכיוונו ומנסה למצוא אותו. לעתים ינסה 'להזמין' את החפץ לחזור אליו בעצמו.
  • מתחיל להניח קובייה על קובייה. לקראת גיל 18 חודשים מתחיל לבנות מגדל מ- 2-3 קוביות .

תפקיד ההורים

  • לעודד תנועה והליכה עצמאית במרחב בטוח .
  • לאפשר עמידה והליכה באמצעות דחיפת כסא או עגלת משחק .
  • רצוי להימנע מהולכת הפעוט בעזרת ידיים או משימוש בהליכון.
  • יכולת הניידות הגבוהה של הפעוט בשילוב חוסר המודעות מצדו לסכנה דורשת הקפדה יתרה על כללי בטיחות בבית ובחוץ.
18 עד 24 חודשים

התפתחות צפויה

  • מחזיק עפרון בתפיסת אגרוף ומשרבט קווים ונקודות על דף .
  • משתמש בשתי ידיו לסירוגין. תיתכן העדפת יד.
  • בונה מגדל של 2-4 קוביות ואף יותר.
  • מעלעל במספר דפים בספר בבת אחת.

תפקיד ההורים

  • לספק לפעוט עפרונות, צבעים ודפים לציור וכן משטח עבודה ישר וחלק .
  • לשחק עם הפעוט בקוביות ולהדגים בפניו בניית מגדל .
  • לתת לפעוט ספר תמונות עם ציורים מלווים בחרוזים קצרים ולאפשר לו לדפדף.
24 עד 36 חודשים (2-3 שנים)

התפתחות צפויה

  • משפר ומייצב את אחיזת העיפרון ומשרבט קווים ועיגולים.
  • מתחילה העדפת יד .
  • בונה מגדל של 6 קוביות או יותר, פותח אריזות מנייר, משחיל חרוזים גדולים על חוט שבקצהו מוביל קשיח (לדוגמה, שרוך נעל).
  • מעלעל דף-דף בספר, מזהה ומצביע על פרטים קטנים מאוד בספרים כגון פרחים קטנים, פרפרים או דמויות.
  • מזהה דמויות מוכרות בתמונות משחפתיות.
  • לקראת גיל 3 שנים מתחיל להחזיק עפרון בעזרת אגודל ושתי אצבעות (אחיזת 'חצובה').
  • מסוגל להניע כל אצבע בנפרד (בכף היד ).
  • משחיל חרוזים בגדלים שונים על חוט ניילון.
  • מעתיק צורה של עיגול או קו אנכי .
  • צובע באמצעות צבעים ומכחול .
  • בצעצועים קטנטנים .

תפקיד ההורים

  • לשחק משחקים דוגמת בניית מגדל או יצירת רכבת בעזרת קוביות בגדלים שונים או לגו גדול .
  • לאפשר ציור באמצעות צבעים ועפרונות מגוונים .
  • לעלעל בספר או באלבום תמונות .
  • לקראת גיל 3, להשחיל חרוזים בהשגחת מבוגר ולעודד משחקי השחלה .
  • להדגים ציור של עיגול לעודד את הפעוט להעתיק את הצורה.
36 עד 48 חודשים (3-4 שנים)

התפתחות צפויה

  • מסוגל לבנות מבנים מורכבים כגון מגדל של 9 קוביות או יותר, דגמים פשוטים של גשר ומבנים דמויי בית.
  • משחיל חרוזים גדולים וקטנים על שרוך .
  • יכול לקפוץ את ידו לאגרוף תוך כדי הנעת האגודל ימינה ושמאלה, בנפרד משאר האצבעות (הכנה לקראת אחיזת עיפרון משוכללת).
  • מעתיק עיגול וקו אנכי או מאוזן (בדרך כלל ביד המועדפת). לקראת גיל 4 שנים, מעתיק ריבוע .
  • מתחיל לצייר דמות אדם בעלת 3 חלקים.
  • אוהב לצייר במכחול ולגזור במספריים.

תפקיד ההורים

  • לספק קוביות, לגו גדול וחרוזים בגדלים, צורות וצבעים שונים .
  • לעודד ציור חופשי בצבעי גואש, צבעי מים ואחרים .
  • להדגים צורות גיאומטריות וללמד את הילד להעתיק אותן.
  • לעודד גזירה במספריים לא חדים המתאימים לילדים.
  • לעודד הרכבת פאזל רצפה.
48 עד 60 חודשים (4-5 שנים)

התפתחות צפויה

  • מחזיק עפרון בצורה יציבה .
  • מצייר דמות בעלת 3-5 חלקים (לרוב ראש, רגליים, זרועות ואצבעות).
  • מסוגל לגזור קו ישר במספריים .
  • בגיל 5 שנים, מעתיק עיגול, ריבוע, סימן 'פלוס' ומשולש .
  • מסוגל לבנות מגדל מ– 10 קוביות ואף יותר.
  • מסוגל לבנות מבנים מורכבים יותר כגון גשר או בית.
  • בונה פאזל של 10 חלקים ואף יותר .

תפקיד ההורים

  • לספק אביזרי וחומרי יצירה (מספריים, עפרונות, צבעים, בצק, כלי בית).
  • להדגים בניית מבנים מורכבים מקוביות ומלגו (גשר, בית ).
  • לעודד הרכבת פאזלים בהתאם ליכולותיו של הילד.
60 עד 72 חודשים (5-6 שנים)

התפתחות צפויה

  • משתמש באחיזת עיפרון יציבה. קיימת העדפה ברורה ליד אחת. בגיל 6 שנים, מעתיק 2 פריטים כגון עיגול, סימן 'פלוס', ריבוע, משולש או מעוין מתוך דוגמה מורכבת.
  • 'מוליך עיפרון בתוך מבוך או מסלול צר.
  • מצייר דמות בעלת 9 חלקים .
  • מסוגל לצייר בית עם דלת, חלונות וארובה .
  • מצייר ציורים שמכילים מספר פריטים .
  • מונה אצבעות על יד אחת בעזרת האצבע המורה של ידו השניה .
  • מסוגל לבנות 3 מדרגות בעזרת 6 קוביות (על פי דגם) ולעיתים אף בונה 4 מדרגות מ- 10 קוביות .

תפקיד ההורים

  • לעודד ציור חופשי ולספק חומרים כגון צבעי עיפרון, צבעי מים וגואש .
  • לספק חוברות צביעה, ציורי מבוך וחוברות פעילות.
  • לעודד משחק משותף בקוביות בנייה והרכבה על פי דגם .
  • לעודד כתיבת אותיות .
  • ניתן ללמד את הילד לכתוב את שמו .

התפתחות המגע ויכולת המשחק

0-6 שבועות

התפתחות צפויה

  • ממקד מעקב עיניים אחר האם ואחר חפצים נעים.
  • בוכה בתגובה לאי נוחות.
  • נרגע בעקבות מגע של אמו ואביו ונהנה מאמבט ומטיפול גופני.
  • קיימת תגובה תחושתית גסה בעקבות גירוי בגוף (לדוגמה, דגדוג או ליטוף) אך אינו מסוגל להבחין במקום המגע על פני גופו.

תפקיד ההורים

  • לאפשר מגע רך ונעים.
  • להרבות לחבק ולשאת בתנוחת כירבול או ערסול.
  • לארגן בבית סביבת משחק מתאימה. רצוי להניח משטח מרופד על הרצפה (מזרון או שטיח עבה).
  • להחזיק את התינוק תוך תמיכה בראשו.
  • לקרב משחק כגון פעמון, רעשן, או ספר תמונות לפניו של התינוק, בטווח ראייתו, כדי לגרות את מערכותיו התחושתיות.
  • רצוי להימנע מעודף גירויים.
6 שבועות עד 3 חודשים

התפתחות צפויה

  • זמן התגובה לגירויים מתקצר.
  • כפות הידיים מאוגרפות ונפתחות בתגובה למגע.
  • לקראת גיל 3 חודשים מסוגל לאחוז צעצוע במשך מספר דקות.

תפקיד ההורים

  • להניח בכף ידו צעצועים מפיקי צליל בעלי מרקם, גודל, וצורה מגוונים.
3 עד 6 חודשים

התפתחות צפויה

  • נהנה מאמבט ומטיפול גופני .
  • התינוק מושיט יד למשחק, מחזיק ומכניס לפיו.
  • התינוק מנענע חפץ על מנת להפיק ממנו צליל, תחילה באופן מקרי ובהמשך בצורה מכוונת.
  • נהנה ממגע עם מרקמים שונים אך נרתע ממרקמים שאינם נעימים (לדוגמא, דשא).
  • לאחר גיל 5 חודשים, מעביר חפץ מיד ליד.

תפקיד ההורים

  • בזמן הרחצה, להציע לתינוק צעצועים שצפים באמבט.
  • יש לשחק עם התינוק במשחקים שמפעילים ומערבים את חושיו, כגון רעשן או פעמון.
  • לחשוף את התינוק לחומרים במגוון מרקמים.
6 עד 9 חודשים

התפתחות צפויה

  • סקרן, מתעניין במשחק, חוקר אותו ומראה לסובבים.
  • לקראת גיל 9-8 חודשים, מסוגל לחפש צעצוע שנעלם או שיצא מטווח ראייתו.
  • מביא הכל לפיו.
  • לקראת גיל 9 חודשים, שומט חפץ מידיו בכוונה תחילה.
  • מחזיק חפץ אחד בכל יד ומתייחס לשניהם בצורה מכוונת.
  • מקיש קובייה בקובייה.

תפקיד ההורים

  • אם עדיין אינו יושב בעצמו, יש להושיב את התינוק בין רגליו של מבוגר (לתמיכה).
  • לתת לו קופסא שיוכל להוציא מתוכה חפצים דוגמת קוביות (ובהמשך, אף להכניס חזרה).
  • להצביע ולגעת בחפץ תוך אמירת שם החפץ.
  • להחביא חפצים או להפיל קוביה ולחפש ביחד.
  • לשחק ב- 'קוקו', 'מחא כפיים' וללמד את התינוק לנופף לשלום.
9 עד 12 חודשים

התפתחות צפויה

  • מכניס חפצים לפה.
  • דופק עם חפץ על שולחן ומוציא חפצים מקופסא.
  • מוצא צעצוע מוסתר.
  • משליך צעצוע למרחק, עוקב אחריו ונהנה מצליל החבטה.
  • מנסה להפיק צלילים מכל חפץ, מקיש צעצוע בצעצוע.
  • מתחיל להתייחס לזולת בזמן משחק.
  • מפיל חפץ על מנת שירימו עבורו.
  • משחרר חפץ על מנת לקחת אחר

תפקיד ההורים

  • לאפשר לו להכניס חפצים לפה תוך כדי השגחה מתמדת.
  • עודד משחק בצעצועים מגוונים שמפיקים צלילים שונים.
  • לשחק משחקי 'קוקו'.
  • לכסות צעצוע ולאפשר לו לגלותו.
  • ליזום משחק משותף הורה-ילד הן בבית והן מחוץ לבית.
  • לאפשר משחק בכלי מטבח בלתי שבירים כגון סירים, מכסים או כפות.
  • לעודד משחקי חצר, דשא וחול תוך כדי השגחה.
12 עד 18 חודשים

התפתחות צפויה

  • מתחיל להניח קובייה על קובייה.
  • מכניס פחות חפצים לפיו ומשחק יותר בידיו.
  • מכניס חפצים לתוך קופסאות שפתחן הולך וצר.
  • מחקה משחק לאחר הדגמה (לדוגמה, השחלת טבעות על מגדל).
  • נהנה ממשחקים המשמיעים צלילים שונים ומגוונים.
  • כשנשאל, נותן צעצוע למבוגר.
  • מפגין חיבה לחפץ מוכר (למשל, לדובי אהוב).
  • נהנה ממשחק דמיוני (לדוגמה, האכלת בובה).
  • משחק בכדורים בגדלים ובצבעים שונים.
  • מגלגל כדור קטן לעבר ההורה.
  • נהנה מדפדוף בספר, זיהוי תמונות ואמירת שם החפץ בתמונה.
  • מזהה מגע באיבר גוף מסוים, ומגיב בהתאם.

תפקיד ההורים

  • לעודד משחק בקוביות בגדלים שונים.
  • לאפשר משחק בקופסאות בעלי פתחים בגדלים שונים לצורך הוצאתם והכנסתם של חפצים.
  • לעודד משחק דמיוני בעזרת חפצים כגון בובה, כלי בית, או עגלת משחק.
  • לאפשר משחק בכדור, גלגול, דחיפה והרמה.
  • לאפשר משחקים הדורשים הפעלה דוגמת לחיצה על כפתור או משיכת חוט.
  • לספר סיפור, להצביע על פרטים ולבקש מהפעוט להצביע עליהם גם כן.
  • תוך כדי מגע, לכנות בשם את האיבר בו נוגעים.
18 עד 24 חודשים

התפתחות צפויה

  • מפסיק להכניס צעצועים לפיו.
  • מפסיק להשליך חפצים על הרצפה למעט כשהוא כועס.
  • מחקה פעולות מבוגר (מאכיל בובה, קורא ספר, מטאטא עם מטאטא קטן, מנגב שולחן עם מטלית).
  • יודע להעסיק את עצמו לבד אך עדיין זקוק לגילויי חיבה, לתשומת לב ולחיזוק חיובי ממבוגר בתגובה למעשיו.
  • משחק במחבואים ומתעניין במשחקי יצירה ובניה.
  • נהנה מצפייה בתכניות טלוויזיה קצרות לילדים (במשך 5-15 דקות).
  • מקשיב לחרוזי שירה ואוהב כאשר שרים לו.
  • נהנה ממשחקי חצר (מגלשה, נדנדה, משחקי חול ומים).

תפקיד ההורים

  • לעודד משחק דמיוני כגון: האכלת בובה, השכבתה לישון.
  • לשתף את הילד בעבודות הבית כגון: טאטוא ריצפה, עבודה בבצק.
  • לאפשר לילד לשחק לבד תוך השגחה.
  • לשחק עם הילד ב- 'מחבואים'.
  • לאפשר בחירה בין שני משחקים.
  • לאפשר משחקי יצירה ובניה בבית ובחוץ ולהשתמש באביזרים כגון קופסאות, בקבוקי פלסטיק, אטבי כביסה, מגדל כוסות, קוביות ופאזלים של 2-3 חלקים.
  • להקפיד לבחור תכניות טלוויזיה מתאימות תוך הגבלת זמן הצפייה.
  • לעודד משחק בחול ומים, כף ודלי, או צבעי אצבעות.
 
24 עד 36 חודשים (2-3 שנים)

התפתחות צפויה

  • סקרן ופעיל מאד.
  • אינו מודע לסכנות.
  • עקשן ודווקאי.
  • בעת המשחק מדבר אל עצמו ונואם נאומים ארוכים. חלק מדברי הפעוט אינו מובן לאחרים.
  • משחק על יד ילדים אחרים אך לפעמים משחק גם איתם במשחקים של 'תן וקח', 'מחבואים' ו- 'תופסת', מבלי לציית לכללי המשחק.
  • מתעניין במשחקי בניה ויצירה.
  • יכולת הריכוז וההקשבה מתארכים.
  • לקראת גיל 3 שנים משתכללת יכולת החיקוי תוך כדי משחק.
  • משחק במשחק דמיוני.
  • אוהב לשחק בחברת ילדים בני גילו ונוטה להשתעמם לבדו. משתף מבוגרים במשחק.
    מתחיל להתחלק בצעצועים השייכים לו ולציית לחוקי המשחק.
  • מזהה וממיין חפצים לפי צבע.
  • אוהב משחקי חצר, משחקי חול ומשחקי מים.

תפקיד ההורים

  • לאפשר מרחב משחק בטוח.
  • לעודד משחק משותף עם ילדים באותה קבוצת גיל.
  • לשחק עם הפעוט ב- 'מחבואים', 'תופסת', משחקי כדור ומשחקי בניה ויצירה.
  • לאפשר לפעוט לבחור סיפור או שיר שהוא אוהב. להקריא לו, לשתף אותו בחריזה ולהמחיז את הסיפור עמו ביחד.
  • לקראת גיל 3 שנים לשחק עם הפעוט משחקי מיון לפי צבע, צורה, חומר, גודל וכמות.
  • לעודד משחק דמיוני עם כלי מטבח קטנים או תחפושת.
  • לספק פאזלים של צורות פשוטות (עד 6 חלקים).
  • לצאת לפעילות בחצר ולטיולים קצרים.
36 עד 48 חודשים (3-4 שנים)

התפתחות צפויה

  •  אוהב לעזור בעבודות הבית.
  • לאחר משחק עוזר בארגון החדר וסידור כל חפץ במקומו.
  • נהנה ממשחקי רצפה (קוביות גדולות, רכבת, משחק עם ארגזים וקופסאות כמעין בית).
  • מצטרף למשחקי 'כאילו'.
  • מקבל על עצמו תפקיד בתוך משחק מתוכנן ומובנה עם קבוצות ילדים.
  • עשוי להעדיף חבר מסוים.
  • מבין שצריך להתחלק במשחקים.
  • מתייחס בהבנה ובהתאמה לילדים קטנים ממנו..

תפקיד ההורים

  • לשחק עם הילד ולשתפו בעבודות הבית והגינה.
  • לבקש מהילד לסדר ולארגן את החדר לאחר ששיחק.
  • לעודד משחקי בניה והרכבה מגוונים ומשחקי זיכרון.
  • לאפשר וליזום משחק בחברת ילדים (כולל משחק ב- 'תור').
  • לצאת לפעילויות בטבע לרבות איסוף עלים, משחק בשלוליות או ביקור בגן החיות.
  • להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב. לוודא התאמה לגיל הילד.
48 עד 60 חודשים (4-5 שנים)

התפתחות צפויה

  • משחק במשחקי דמיון וחיקוי.
  • מבטא את רגשותיו באמצעות תיאטרון בובות והמצאת סיפורים.
  • משחק במשחקי הרכבה. מרכיב פאזל של 10 חלקים ויותר ובונה ומרכיב מבנים מורכבים (מלגו או מקוביות).
  • גוזר וצובע במסגרת של קוים וגבולות.
  • בוחר את חבריו. חברות חשובה עבורו והוא הולך אחרי המנהיג.
  • משחק במשחק קבוצתי מתוכנן. קיימת העדפה ל- 2-5 ילדים למשחק.
  • בשעת משחק, מגן על ילדים קטנים ממנו.
  • יוזם וממציא משחקים לבד ובשיתוף תוך שימוש בחוקים ובכללים.
  • תחרות מהווה גורם מאתגר עבורו.
  • מעוניין לסיים משימות שהחל בהן.
  • נהנה להשתתף במשחקי תנועה בשילוב ריצה, קפיצה ודילוגים.
  • משחק עם כדורים בגדלים שונים באמצעות ידיו, רגליו וראשו.
  • מסוגל לצפות בתכנית טלוויזיה מתחילתה ועד סופה..

תפקיד ההורים

  • לנהוג בעקביות לגבי איסורים. חשוב להקפיד על תיאום בין שני ההורים.
  • לשחק יחד עם הילד.
  • לעודד משחקי דמיון ותיאטרון בובות. רצוי ליצור בבית פינת תחפושות.
  • לעודד ביקור משותף עם הילד בהצגות ילדים.
  • לשיר לילד ואתו וללמדו שירים.
  • להקשיב לסיפוריו של הילד ולספר לו סיפורים מספרים או מהדמיון.
  • לבקר עם הילד בספריה, להשתתף בשעת סיפור ולהחליף ספרים.
  • להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב. לוודא התאמה לגיל הילד.
60 עד 72 חודשים (5-6 שנים)

התפתחות צפויה

  • משחק במשחקי דמיון וחיקוי.
  • מבטא את רגשותיו באמצעות תיאטרון בובות.
  • ממציא סיפורים ואוהב להאזין כשמספרים לו סיפור.
  • משחק במשחקי הרכבה ומסוגל להרכיב פאזל של 15 חלקים ואף יותר.
  • משחק במשחקי הרכבה מורכבים.
  • גוזר וצובע בתוך גבולות מוגדרים.
  • משחק עם כדורים בגדלים שונים כשהוא מפעיל את ידיו ורגליו הן לחוד והן ביחד.
  • משחק במשחקי מחשב.
  • משתתף במשחקי תנועה שכוללים ריצה, קפיצה ודילוגים, עם וללא ליווי מוסיקלי.
  • צופה בתוכנית טלוויזיה מתאימה מתחילתה ועד סופה.
  • משחק במשחק קבוצתי מתוכנן. קיימת העדפה למשחק עם 2-5 ילדים. תוך כדי משחק, מגן על ילדים קטנים ממנו.
  • יוזם וממציא משחקים לבד ובשיתוף אחרים.
  • הולך אחרי מנהיג חברתי.
  • מאותגר על ידי פעילות תחרותית.
  • לעודד משחק משותף של הורים וילדים.
  • לעודד משחקי דמיון והמחזה באמצעות תאטרון בובות.
  • לחשוף את הילד למשחקים שונים ומגוונים.
  • ליצור בבית פינת תחפושות.
  • לשיר לילד ואתו. ללמד את הילד שירים חדשים.
  • להקשיב לסיפוריו של הילד, להקריא לו ספרים ולספר לו סיפורים. ניתן לשלב השמעה מקלטות שמע או מ- DVD.
  • לבקר עם הילד בספריה, להשתתף בשעת סיפור ולהחליף ספרים.
  • להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב. לוודא התאמה לגיל הילד.
  • לבקר עם הילד בהצגות ילדים מתאימות.