17 נובמבר 2017 כ"ח חשון תשע"ח

מעודכן לתאריך  13.04.2011 

התפתחות הילד: תפיסה ולפיתה

מידע לפי גיל

מדריך להתפתחות המוטוריקה העדינה, המגע ויכולת המשחק אצל תינוקות ופעוטות מגיל 0 ועד גיל 5–6. כאן תוכלו ללמוד מהם שלבי ההתפתחות הצפויים בכל קבוצת גיל ואיך ההורים יכולים לתמוך בהתפתחות התנועה העדינה ושיפור יכולות המשחק אצל ילדיהם.

התפתחות התנועתיות (מוטוריקה) העדינה

0-6 שבועות

התפתחות צפויה

  • אגרופים קמוצים במשך רוב הזמן .

תפקיד ההורים

6 שבועות עד 3 חודשים

התפתחות צפויה

  • מסוגל לאחוז חפץ קטן במשך מספר דקות, אם יוכנס לידו.
  • הידיים יהיו בדרך כלל לצידי הגוף.
  • לקראת גיל 3 חודשים יתחיל התינוק להביא את הידיים לקו האמצע של גופו.

תפקיד ההורים

  • להכניס חפץ לכף ידו.
  • להעניק גירוי תחושתי לחלקי גוף שונים.
  • מומלץ לעסות את התינוק.
3 עד 6 חודשים

התפתחות צפויה

  • ממקד מבט על חפץ או פני אדם. בודק ומתעניין.
  • עוקב אחר חפץ נע ברצף בכל הכיוונים .
  • מטה את ראשו כדי להתבונן בסביבתו. מושיט את ידיו ואוחז בחפץ הנמצא במרחק נגיעת יד .
  • משחק יד ביד ("רוחץ ידיים"), מביא ידיים לפה ומשלב אצבעות.
  • מתחיל להעביר חפץ מיד ליד .

תפקיד ההורים

  • לתלות צעצועים ותמונות בתחום שדה הראיה של התינוק, ובמרחק נגיעה .
6 עד 9 חודשים

התפתחות צפויה

  • שולח את שתי ידיו להרים עצמים קטנים
  • החל מגיל 5 חודשים, מעביר חפץ מיד ליד.

תפקיד ההורים

  • לאפשר משחק עם חפצים קטנים תוך השגחה מתמדת .
9 עד 12 חודשים

התפתחות צפויה

  • תופס חפץ קטן בעזרת 3 אצבעות.
  • לקראת גיל שנה מסוגל לתפוס חפץ קטן בין אצבע לאגודל בתפיסת צבת או 'תפיסת פינצטה'.
  • מסוגל לתאם שימוש בין שתי ידיו. לדוגמה, להאחז ביד אחת ובשניה לשחק.
  • מתחיל לבנות מגדל מ- 2 קוביות .
  • מדפדף בספר .
  • מכניס חפצים לקופסא .
  • לקראת גיל שנה מצביע משתמש באצבע ומכניס אצבע לחורים קטנים .

תפקיד ההורים

  • לאפשר משחק בשרוכים, דפדוף בספר ומשחק במגדל כוסות עגול.
  • יש לתת חפצים קטנים למשחק תוך כדי השגחה מתמדת .
  • לעודד הצבעה על תמונות, חפצים או אנשים .
12 עד 18 חודשים

התפתחות צפויה

  • מבחין בחפצים קטנים מאוד ותופס אותם בתפיסת צבט ('פינצטה').
  • נהנה לזרוק חפצים ולראות כיצד הם נעלמים. עוקב אחר החפץ שנזרק, מצביע בכיוונו ומנסה למצוא אותו. לעתים ינסה 'להזמין' את החפץ לחזור אליו בעצמו.
  • מתחיל להניח קובייה על קובייה. לקראת גיל 18 חודשים מתחיל לבנות מגדל מ- 2-3 קוביות .

תפקיד ההורים

  • לעודד תנועה והליכה עצמאית במרחב בטוח .
  • לאפשר עמידה והליכה באמצעות דחיפת כסא או עגלת משחק .
  • רצוי להימנע מהולכת הפעוט בעזרת ידיים או משימוש בהליכון.
  • יכולת הניידות הגבוהה של הפעוט בשילוב חוסר המודעות מצדו לסכנה דורשת הקפדה יתרה על כללי בטיחות בבית ובחוץ.
18 עד 24 חודשים

התפתחות צפויה

  • מחזיק עפרון בתפיסת אגרוף ומשרבט קווים ונקודות על דף .
  • משתמש בשתי ידיו לסירוגין. תיתכן העדפת יד.
  • בונה מגדל של 2-4 קוביות ואף יותר.
  • מעלעל במספר דפים בספר בבת אחת.

תפקיד ההורים

  • לספק לפעוט עפרונות, צבעים ודפים לציור וכן משטח עבודה ישר וחלק .
  • לשחק עם הפעוט בקוביות ולהדגים בפניו בניית מגדל .
  • לתת לפעוט ספר תמונות עם ציורים מלווים בחרוזים קצרים ולאפשר לו לדפדף.
24 עד 36 חודשים (2-3 שנים)

התפתחות צפויה

  • משפר ומייצב את אחיזת העיפרון ומשרבט קווים ועיגולים.
  • מתחילה העדפת יד .
  • בונה מגדל של 6 קוביות או יותר, פותח אריזות מנייר, משחיל חרוזים גדולים על חוט שבקצהו מוביל קשיח (לדוגמה, שרוך נעל).
  • מעלעל דף-דף בספר, מזהה ומצביע על פרטים קטנים מאוד בספרים כגון פרחים קטנים, פרפרים או דמויות.
  • מזהה דמויות מוכרות בתמונות משחפתיות.
  • לקראת גיל 3 שנים מתחיל להחזיק עפרון בעזרת אגודל ושתי אצבעות (אחיזת 'חצובה').
  • מסוגל להניע כל אצבע בנפרד (בכף היד ).
  • משחיל חרוזים בגדלים שונים על חוט ניילון.
  • מעתיק צורה של עיגול או קו אנכי .
  • צובע באמצעות צבעים ומכחול .
  • בצעצועים קטנטנים .

תפקיד ההורים

  • לשחק משחקים דוגמת בניית מגדל או יצירת רכבת בעזרת קוביות בגדלים שונים או לגו גדול .
  • לאפשר ציור באמצעות צבעים ועפרונות מגוונים .
  • לעלעל בספר או באלבום תמונות .
  • לקראת גיל 3, להשחיל חרוזים בהשגחת מבוגר ולעודד משחקי השחלה .
  • להדגים ציור של עיגול לעודד את הפעוט להעתיק את הצורה.
36 עד 48 חודשים (3-4 שנים)

התפתחות צפויה

  • מסוגל לבנות מבנים מורכבים כגון מגדל של 9 קוביות או יותר, דגמים פשוטים של גשר ומבנים דמויי בית.
  • משחיל חרוזים גדולים וקטנים על שרוך .
  • יכול לקפוץ את ידו לאגרוף תוך כדי הנעת האגודל ימינה ושמאלה, בנפרד משאר האצבעות (הכנה לקראת אחיזת עיפרון משוכללת).
  • מעתיק עיגול וקו אנכי או מאוזן (בדרך כלל ביד המועדפת). לקראת גיל 4 שנים, מעתיק ריבוע .
  • מתחיל לצייר דמות אדם בעלת 3 חלקים.
  • אוהב לצייר במכחול ולגזור במספריים.

תפקיד ההורים

  • לספק קוביות, לגו גדול וחרוזים בגדלים, צורות וצבעים שונים .
  • לעודד ציור חופשי בצבעי גואש, צבעי מים ואחרים .
  • להדגים צורות גיאומטריות וללמד את הילד להעתיק אותן.
  • לעודד גזירה במספריים לא חדים המתאימים לילדים.
  • לעודד הרכבת פאזל רצפה.
48 עד 60 חודשים (4-5 שנים)

התפתחות צפויה

  • מחזיק עפרון בצורה יציבה .
  • מצייר דמות בעלת 3-5 חלקים (לרוב ראש, רגליים, זרועות ואצבעות).
  • מסוגל לגזור קו ישר במספריים .
  • בגיל 5 שנים, מעתיק עיגול, ריבוע, סימן 'פלוס' ומשולש .
  • מסוגל לבנות מגדל מ– 10 קוביות ואף יותר.
  • מסוגל לבנות מבנים מורכבים יותר כגון גשר או בית.
  • בונה פאזל של 10 חלקים ואף יותר .

תפקיד ההורים

  • לספק אביזרי וחומרי יצירה (מספריים, עפרונות, צבעים, בצק, כלי בית).
  • להדגים בניית מבנים מורכבים מקוביות ומלגו (גשר, בית ).
  • לעודד הרכבת פאזלים בהתאם ליכולותיו של הילד.
60 עד 72 חודשים (5-6 שנים)

התפתחות צפויה

  • משתמש באחיזת עיפרון יציבה. קיימת העדפה ברורה ליד אחת. בגיל 6 שנים, מעתיק 2 פריטים כגון עיגול, סימן 'פלוס', ריבוע, משולש או מעוין מתוך דוגמה מורכבת.
  • 'מוליך עיפרון בתוך מבוך או מסלול צר.
  • מצייר דמות בעלת 9 חלקים .
  • מסוגל לצייר בית עם דלת, חלונות וארובה .
  • מצייר ציורים שמכילים מספר פריטים .
  • מונה אצבעות על יד אחת בעזרת האצבע המורה של ידו השניה .
  • מסוגל לבנות 3 מדרגות בעזרת 6 קוביות (על פי דגם) ולעיתים אף בונה 4 מדרגות מ- 10 קוביות .

תפקיד ההורים

  • לעודד ציור חופשי ולספק חומרים כגון צבעי עיפרון, צבעי מים וגואש .
  • לספק חוברות צביעה, ציורי מבוך וחוברות פעילות.
  • לעודד משחק משותף בקוביות בנייה והרכבה על פי דגם .
  • לעודד כתיבת אותיות .
  • ניתן ללמד את הילד לכתוב את שמו .

התפתחות המגע ויכולת המשחק

0-6 שבועות

התפתחות צפויה

  • ממקד מעקב עיניים אחר האם ואחר חפצים נעים.
  • בוכה בתגובה לאי נוחות.
  • נרגע בעקבות מגע של אמו ואביו ונהנה מאמבט ומטיפול גופני.
  • קיימת תגובה תחושתית גסה בעקבות גירוי בגוף (לדוגמה, דגדוג או ליטוף) אך אינו מסוגל להבחין במקום המגע על פני גופו.

תפקיד ההורים

  • לאפשר מגע רך ונעים.
  • להרבות לחבק ולשאת בתנוחת כירבול או ערסול.
  • לארגן בבית סביבת משחק מתאימה. רצוי להניח משטח מרופד על הרצפה (מזרון או שטיח עבה).
  • להחזיק את התינוק תוך תמיכה בראשו.
  • לקרב משחק כגון פעמון, רעשן, או ספר תמונות לפניו של התינוק, בטווח ראייתו, כדי לגרות את מערכותיו התחושתיות.
  • רצוי להימנע מעודף גירויים.
6 שבועות עד 3 חודשים

התפתחות צפויה

  • זמן התגובה לגירויים מתקצר.
  • כפות הידיים מאוגרפות ונפתחות בתגובה למגע.
  • לקראת גיל 3 חודשים מסוגל לאחוז צעצוע במשך מספר דקות.

תפקיד ההורים

  • להניח בכף ידו צעצועים מפיקי צליל בעלי מרקם, גודל, וצורה מגוונים.
3 עד 6 חודשים

התפתחות צפויה

  • נהנה מאמבט ומטיפול גופני .
  • התינוק מושיט יד למשחק, מחזיק ומכניס לפיו.
  • התינוק מנענע חפץ על מנת להפיק ממנו צליל, תחילה באופן מקרי ובהמשך בצורה מכוונת.
  • נהנה ממגע עם מרקמים שונים אך נרתע ממרקמים שאינם נעימים (לדוגמא, דשא).
  • לאחר גיל 5 חודשים, מעביר חפץ מיד ליד.

תפקיד ההורים

  • בזמן הרחצה, להציע לתינוק צעצועים שצפים באמבט.
  • יש לשחק עם התינוק במשחקים שמפעילים ומערבים את חושיו, כגון רעשן או פעמון.
  • לחשוף את התינוק לחומרים במגוון מרקמים.
6 עד 9 חודשים

התפתחות צפויה

  • סקרן, מתעניין במשחק, חוקר אותו ומראה לסובבים.
  • לקראת גיל 9-8 חודשים, מסוגל לחפש צעצוע שנעלם או שיצא מטווח ראייתו.
  • מביא הכל לפיו.
  • לקראת גיל 9 חודשים, שומט חפץ מידיו בכוונה תחילה.
  • מחזיק חפץ אחד בכל יד ומתייחס לשניהם בצורה מכוונת.
  • מקיש קובייה בקובייה.

תפקיד ההורים

  • אם עדיין אינו יושב בעצמו, יש להושיב את התינוק בין רגליו של מבוגר (לתמיכה).
  • לתת לו קופסא שיוכל להוציא מתוכה חפצים דוגמת קוביות (ובהמשך, אף להכניס חזרה).
  • להצביע ולגעת בחפץ תוך אמירת שם החפץ.
  • להחביא חפצים או להפיל קוביה ולחפש ביחד.
  • לשחק ב- 'קוקו', 'מחא כפיים' וללמד את התינוק לנופף לשלום.
9 עד 12 חודשים

התפתחות צפויה

  • מכניס חפצים לפה.
  • דופק עם חפץ על שולחן ומוציא חפצים מקופסא.
  • מוצא צעצוע מוסתר.
  • משליך צעצוע למרחק, עוקב אחריו ונהנה מצליל החבטה.
  • מנסה להפיק צלילים מכל חפץ, מקיש צעצוע בצעצוע.
  • מתחיל להתייחס לזולת בזמן משחק.
  • מפיל חפץ על מנת שירימו עבורו.
  • משחרר חפץ על מנת לקחת אחר

תפקיד ההורים

  • לאפשר לו להכניס חפצים לפה תוך כדי השגחה מתמדת.
  • עודד משחק בצעצועים מגוונים שמפיקים צלילים שונים.
  • לשחק משחקי 'קוקו'.
  • לכסות צעצוע ולאפשר לו לגלותו.
  • ליזום משחק משותף הורה-ילד הן בבית והן מחוץ לבית.
  • לאפשר משחק בכלי מטבח בלתי שבירים כגון סירים, מכסים או כפות.
  • לעודד משחקי חצר, דשא וחול תוך כדי השגחה.
12 עד 18 חודשים

התפתחות צפויה

  • מתחיל להניח קובייה על קובייה.
  • מכניס פחות חפצים לפיו ומשחק יותר בידיו.
  • מכניס חפצים לתוך קופסאות שפתחן הולך וצר.
  • מחקה משחק לאחר הדגמה (לדוגמה, השחלת טבעות על מגדל).
  • נהנה ממשחקים המשמיעים צלילים שונים ומגוונים.
  • כשנשאל, נותן צעצוע למבוגר.
  • מפגין חיבה לחפץ מוכר (למשל, לדובי אהוב).
  • נהנה ממשחק דמיוני (לדוגמה, האכלת בובה).
  • משחק בכדורים בגדלים ובצבעים שונים.
  • מגלגל כדור קטן לעבר ההורה.
  • נהנה מדפדוף בספר, זיהוי תמונות ואמירת שם החפץ בתמונה.
  • מזהה מגע באיבר גוף מסוים, ומגיב בהתאם.

תפקיד ההורים

  • לעודד משחק בקוביות בגדלים שונים.
  • לאפשר משחק בקופסאות בעלי פתחים בגדלים שונים לצורך הוצאתם והכנסתם של חפצים.
  • לעודד משחק דמיוני בעזרת חפצים כגון בובה, כלי בית, או עגלת משחק.
  • לאפשר משחק בכדור, גלגול, דחיפה והרמה.
  • לאפשר משחקים הדורשים הפעלה דוגמת לחיצה על כפתור או משיכת חוט.
  • לספר סיפור, להצביע על פרטים ולבקש מהפעוט להצביע עליהם גם כן.
  • תוך כדי מגע, לכנות בשם את האיבר בו נוגעים.
18 עד 24 חודשים

התפתחות צפויה

  • מפסיק להכניס צעצועים לפיו.
  • מפסיק להשליך חפצים על הרצפה למעט כשהוא כועס.
  • מחקה פעולות מבוגר (מאכיל בובה, קורא ספר, מטאטא עם מטאטא קטן, מנגב שולחן עם מטלית).
  • יודע להעסיק את עצמו לבד אך עדיין זקוק לגילויי חיבה, לתשומת לב ולחיזוק חיובי ממבוגר בתגובה למעשיו.
  • משחק במחבואים ומתעניין במשחקי יצירה ובניה.
  • נהנה מצפייה בתכניות טלוויזיה קצרות לילדים (במשך 5-15 דקות).
  • מקשיב לחרוזי שירה ואוהב כאשר שרים לו.
  • נהנה ממשחקי חצר (מגלשה, נדנדה, משחקי חול ומים).

תפקיד ההורים

  • לעודד משחק דמיוני כגון: האכלת בובה, השכבתה לישון.
  • לשתף את הילד בעבודות הבית כגון: טאטוא ריצפה, עבודה בבצק.
  • לאפשר לילד לשחק לבד תוך השגחה.
  • לשחק עם הילד ב- 'מחבואים'.
  • לאפשר בחירה בין שני משחקים.
  • לאפשר משחקי יצירה ובניה בבית ובחוץ ולהשתמש באביזרים כגון קופסאות, בקבוקי פלסטיק, אטבי כביסה, מגדל כוסות, קוביות ופאזלים של 2-3 חלקים.
  • להקפיד לבחור תכניות טלוויזיה מתאימות תוך הגבלת זמן הצפייה.
  • לעודד משחק בחול ומים, כף ודלי, או צבעי אצבעות.
 
24 עד 36 חודשים (2-3 שנים)

התפתחות צפויה

  • סקרן ופעיל מאד.
  • אינו מודע לסכנות.
  • עקשן ודווקאי.
  • בעת המשחק מדבר אל עצמו ונואם נאומים ארוכים. חלק מדברי הפעוט אינו מובן לאחרים.
  • משחק על יד ילדים אחרים אך לפעמים משחק גם איתם במשחקים של 'תן וקח', 'מחבואים' ו- 'תופסת', מבלי לציית לכללי המשחק.
  • מתעניין במשחקי בניה ויצירה.
  • יכולת הריכוז וההקשבה מתארכים.
  • לקראת גיל 3 שנים משתכללת יכולת החיקוי תוך כדי משחק.
  • משחק במשחק דמיוני.
  • אוהב לשחק בחברת ילדים בני גילו ונוטה להשתעמם לבדו. משתף מבוגרים במשחק.
    מתחיל להתחלק בצעצועים השייכים לו ולציית לחוקי המשחק.
  • מזהה וממיין חפצים לפי צבע.
  • אוהב משחקי חצר, משחקי חול ומשחקי מים.

תפקיד ההורים

  • לאפשר מרחב משחק בטוח.
  • לעודד משחק משותף עם ילדים באותה קבוצת גיל.
  • לשחק עם הפעוט ב- 'מחבואים', 'תופסת', משחקי כדור ומשחקי בניה ויצירה.
  • לאפשר לפעוט לבחור סיפור או שיר שהוא אוהב. להקריא לו, לשתף אותו בחריזה ולהמחיז את הסיפור עמו ביחד.
  • לקראת גיל 3 שנים לשחק עם הפעוט משחקי מיון לפי צבע, צורה, חומר, גודל וכמות.
  • לעודד משחק דמיוני עם כלי מטבח קטנים או תחפושת.
  • לספק פאזלים של צורות פשוטות (עד 6 חלקים).
  • לצאת לפעילות בחצר ולטיולים קצרים.
36 עד 48 חודשים (3-4 שנים)

התפתחות צפויה

  •  אוהב לעזור בעבודות הבית.
  • לאחר משחק עוזר בארגון החדר וסידור כל חפץ במקומו.
  • נהנה ממשחקי רצפה (קוביות גדולות, רכבת, משחק עם ארגזים וקופסאות כמעין בית).
  • מצטרף למשחקי 'כאילו'.
  • מקבל על עצמו תפקיד בתוך משחק מתוכנן ומובנה עם קבוצות ילדים.
  • עשוי להעדיף חבר מסוים.
  • מבין שצריך להתחלק במשחקים.
  • מתייחס בהבנה ובהתאמה לילדים קטנים ממנו..

תפקיד ההורים

  • לשחק עם הילד ולשתפו בעבודות הבית והגינה.
  • לבקש מהילד לסדר ולארגן את החדר לאחר ששיחק.
  • לעודד משחקי בניה והרכבה מגוונים ומשחקי זיכרון.
  • לאפשר וליזום משחק בחברת ילדים (כולל משחק ב- 'תור').
  • לצאת לפעילויות בטבע לרבות איסוף עלים, משחק בשלוליות או ביקור בגן החיות.
  • להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב. לוודא התאמה לגיל הילד.
48 עד 60 חודשים (4-5 שנים)

התפתחות צפויה

  • משחק במשחקי דמיון וחיקוי.
  • מבטא את רגשותיו באמצעות תיאטרון בובות והמצאת סיפורים.
  • משחק במשחקי הרכבה. מרכיב פאזל של 10 חלקים ויותר ובונה ומרכיב מבנים מורכבים (מלגו או מקוביות).
  • גוזר וצובע במסגרת של קוים וגבולות.
  • בוחר את חבריו. חברות חשובה עבורו והוא הולך אחרי המנהיג.
  • משחק במשחק קבוצתי מתוכנן. קיימת העדפה ל- 2-5 ילדים למשחק.
  • בשעת משחק, מגן על ילדים קטנים ממנו.
  • יוזם וממציא משחקים לבד ובשיתוף תוך שימוש בחוקים ובכללים.
  • תחרות מהווה גורם מאתגר עבורו.
  • מעוניין לסיים משימות שהחל בהן.
  • נהנה להשתתף במשחקי תנועה בשילוב ריצה, קפיצה ודילוגים.
  • משחק עם כדורים בגדלים שונים באמצעות ידיו, רגליו וראשו.
  • מסוגל לצפות בתכנית טלוויזיה מתחילתה ועד סופה..

תפקיד ההורים

  • לנהוג בעקביות לגבי איסורים. חשוב להקפיד על תיאום בין שני ההורים.
  • לשחק יחד עם הילד.
  • לעודד משחקי דמיון ותיאטרון בובות. רצוי ליצור בבית פינת תחפושות.
  • לעודד ביקור משותף עם הילד בהצגות ילדים.
  • לשיר לילד ואתו וללמדו שירים.
  • להקשיב לסיפוריו של הילד ולספר לו סיפורים מספרים או מהדמיון.
  • לבקר עם הילד בספריה, להשתתף בשעת סיפור ולהחליף ספרים.
  • להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב. לוודא התאמה לגיל הילד.
60 עד 72 חודשים (5-6 שנים)

התפתחות צפויה

  • משחק במשחקי דמיון וחיקוי.
  • מבטא את רגשותיו באמצעות תיאטרון בובות.
  • ממציא סיפורים ואוהב להאזין כשמספרים לו סיפור.
  • משחק במשחקי הרכבה ומסוגל להרכיב פאזל של 15 חלקים ואף יותר.
  • משחק במשחקי הרכבה מורכבים.
  • גוזר וצובע בתוך גבולות מוגדרים.
  • משחק עם כדורים בגדלים שונים כשהוא מפעיל את ידיו ורגליו הן לחוד והן ביחד.
  • משחק במשחקי מחשב.
  • משתתף במשחקי תנועה שכוללים ריצה, קפיצה ודילוגים, עם וללא ליווי מוסיקלי.
  • צופה בתוכנית טלוויזיה מתאימה מתחילתה ועד סופה.
  • משחק במשחק קבוצתי מתוכנן. קיימת העדפה למשחק עם 2-5 ילדים. תוך כדי משחק, מגן על ילדים קטנים ממנו.
  • יוזם וממציא משחקים לבד ובשיתוף אחרים.
  • הולך אחרי מנהיג חברתי.
  • מאותגר על ידי פעילות תחרותית.
  • לעודד משחק משותף של הורים וילדים.
  • לעודד משחקי דמיון והמחזה באמצעות תאטרון בובות.
  • לחשוף את הילד למשחקים שונים ומגוונים.
  • ליצור בבית פינת תחפושות.
  • לשיר לילד ואתו. ללמד את הילד שירים חדשים.
  • להקשיב לסיפוריו של הילד, להקריא לו ספרים ולספר לו סיפורים. ניתן לשלב השמעה מקלטות שמע או מ- DVD.
  • לבקר עם הילד בספריה, להשתתף בשעת סיפור ולהחליף ספרים.
  • להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב. לוודא התאמה לגיל הילד.
  • לבקר עם הילד בהצגות ילדים מתאימות.