בדיקות לאבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם

עדכון אחרון 15.12.22

ד"ר אדוארדו שכטר וסבטלנה דונסקוי

בדיקות לאבחון מוקדם

מדי שנה מאובחנות כ-200 נשים בישראל עם סרטן צוואר הרחם. במקום בדיקת פאפ שהייתה מקובלת בעבר, מבצעים במכבי בדיקת HPV, היעילה יותר באבחון מוקדם של שינויים טרום סרטניים. בגיל 25-54 יש להיבדק אחת ל-3 שנים. בנוסף אפשר לקבל חיסון היעיל ב-70% למניעת סרטן צוואר הרחם. החיסון אינו מספק הגנה נגד כל זני הנגיף, ולכן חשוב להמשיך לבצע בדיקת HPV באופן סדיר.

חושבת להיבדק?

בדיקת HPV  לאבחון מוקדם של סרטן הרחם יכולה להציל את חייך. הבדיקה מאתרת התפתחות של תאים סרטניים בשלבים ראשוניים, שבהם מספיק טיפול יעיל ופשוט. גם אם התוצאה חיובית זה לא סוף העולם – אין צורך לשנות הרגלי חיים והתנהגות מינית. ברוב הסיכויים הנגיף עשוי לעבור מעצמו

לזימון תור

מה גורם לסרטן צוואר הרחם?

כ-99% מהמקרים של סרטן צוואר הרחם מיוחסים לנגיף הפפילומה האנושי (בפרט זנים 16 ו-18). נגיף הפפילומה מועבר במהלך קיום יחסי מין. זנים מסוימים של הנגיף (6, 11) עלולים לגרום להתפתחות יבלות באברי המין (מחלה הנקראת קונדילומה).

איזו בדיקה עושים במכבי?

במכבי מבצעים את הבדיקה היעילה ביותר לאבחון מוקדם של שינויים טרום סרטניים – HPV. בדיקה זו מחליפה את בדיקת הפאפ שהייתה מקובלת בעבר, משום שהיא יעילה יותר ומאפשרת לזהות את הסיכון להתפתחות סרטן צוואר הרחם באופן מדויק יותר.

 

בדיקת DNA HPV  נועדה לזהות נוכחות של נגיף הפפילומה האנושי, שהוא הגורם העיקרי לסרטן צוואר הרחם.
אם בבדיקה מתגלים ממצאים הדורשים בירור נוסף, מתבצעת בדיקת פאפ אוטומטית על אותה הדגימה (לא צריך לבוא להיבדק מחדש). שילוב של 2 הבדיקות יחד הוא האמצעי היעיל ביותר לזיהוי שנויים טרום סרטניים בתאי צוואר הרחם.

איך מתבצעת הבדיקה?

מדובר בנטילת דגימה מהנרתיק. הבדיקה מבוצעת כחלק משגרת הבדיקה הגינקולוגית, באופן זהה לביצוע בדיקת הפאפ. הבדיקה אינה כואבת, אך תיתכן אי נוחות קלה.

 

את הבדיקה אפשר לעשות גם בהריון, וגם אחרי ניתוח לכריתת רחם, אם צוואר הרחם לא נכרת.

מתי אי אפשר לעבור בדיקה זו

  • בזמן הדימום הווסתי
  • אם ידועה דלקת בנרתיק – דלקת עלולה לפגום בתוצאות שיתקבלו, ואז תידרש בדיקה חוזרת לאחר חלוף הדלקת.

באיזו תדירות צריך לעשות את הבדיקה?

את הבדיקה מומלץ באופן שגרתי אחת ל-3 שנים, גם אם אין שום סימפטום, מגיל 25 עד 65, או על פי הנחיית רופא. הקפדה על שגרה זו הוכחה כאמצעי יעיל להורדת התחלואה והתמותה מסרטן צוואר הרחם.

משמעות התוצאות

מטרת הבדיקה היא לחפש סימנים המצביעים על כך שתאים עובריים עוברים שינוי ממצב תקין למצב שאינו תקין, כלומר טרום סרטני או סרטני. טרם הפיכתם לסרטניים, התאים עוברים כמה שינויים, ואותם אפשר לזהות באמצעות הבדיקה.

בדיקה שתוצאתה תקינה

לא נמצאו תאים חריגים בדגימה.

בדיקה שתוצאתה אינה תקינה

תוצאה לא תקינה אין פירושה בהכרח שיש בעיה בצוואר הרחם, אלא שצריך לעקוב או לבצע המשך בירור, בהתאם לתוצאה.

 

קראו עוד על בדיקת משטח צוואר הרחם (HPV Test) ועל משמעות התוצאות >

זיהוי מוקדם יכול למנוע התפתחות סרטן

סרטן צוואר הרחם מתפתח באופן הדרגתי, כך שעשויות לחלוף כמה שנים עד שיהפוך לפולשני. אפשר לנצל חלון זמן זה לאבחון מוקדם ולטיפול. במרבית המקרים שהתגלתה תוצאה חיובית אין מדובר בסרטן אלא בשינויים מזעריים או בנגעים טרום סרטניים הניתנים לטיפול פשוט ויעיל.
במקרים בודדים ייתכנו שינויים משמעותיים שיחייבו אבחון, בירור וקבלת טיפול מתאים.
. שינויים טרום סרטניים אלו מכונים "נאופלזיה תוך אפילתיאלית בצוואר הרחם" (CIN, Cervical Intra Epithelial Neoplasia).. אמנם אצל מרבית הנשים לא יתפתח סרטן בצוואר הרחם, אבל בלי טיפול מתאים עלולים נגעים אלו להפוך לסרטניים.

 

ההתפתחות ממצב טרום סרטני למצב סרטני היא אטית מאוד, ולכן חשוב מאוד לאבחן את המצב בשלב הטרום סרטני. בכך, על ידי טיפול פשוט ויעיל, למנוע סרטן צוואר הרחם בעתיד. אם לא מאבחנים סרטן צוואר הרחם בשלבים ראשוניים, מדובר במחלה אלימה שעשויה לדרוש טיפולים מורכבים וממושכים.