ציסטה על שם בייקר

Baker’s Cyst

עדכון אחרון 13.04.22

הקדמה

ציסטה על שם בייקר, המכונה גם ציסטה פופליטאלית (popliteal cyst), היא שק מלא נוזל המתפתח מאחורי מפרק הברך עקב בעיה במפרק או ברקמות הנמצאות מאחוריו.

 

עקב הצטברות הנוזל תיתכנה התופעות הבאות:

    • כאב בברך ובשוק.
    • בצקת סביב הברך.
    • נעילת מפרק הברך או השמעת קולות נקישה תוך כדי הנעת המפרק.

חלק מהמטופלים לא יסבלו מכל סימפטום.

גורמים להתפתחות ציסטה על שם בייקר כוללים פציעות ספורט, דלקת מפרקים ניוונית (אוסטיאוארתריתיס), דלקת מפרקים שגרונית ושיגדון (גאוט).

ניתן להקל על הכאב הנגרם עקב המצב באמצעות קירור המקום, נטילת משככי כאב ושימוש בחבישה מתאימה.

ציסטה על שם בייקר שכיחה יותר אצל נשים מאשר אצל גברים, יתכן שעקב אותן סיבות המעלות את שכיחות דלקות המפרקים בקרב נשים, בהשוואה לשכיחותן בקרב גברים. לרוב תסבולנה מהמצב נשים לאחר גיל 40 אם כי כלל האוכלוסייה עלולה לסבול מציסטות אלו, לרבות ילדים.

יש לפנות לרופא אם מתפתחת ציסטה הפוגעת בשגרת החיים ואינה חולפת. לרוב יש לטפל במצב הראשוני אשר גרם להתפתחותה, למשל, דלקת מפרקים.

אם הציסטה התפתחה עקב דלקת מפרקים ניוונית עלול להיות צורך בניתוח על מנת להסירה, מאחר שלרוב במקרה זה, הציסטה לא תחלוף מאליה.

גורמים

הציסטה מתפתחת עקב בעיה במפרק הברך או ברקמות הנמצאות מאחוריו. לעתים תתפתח ציסטה עקב פציעת ספורט או חבלה במפרק הברך.

 

דלקות מפרקים שונות עלולות אף הן לגרום להתפתחות ציסטה על שם בייקר. אלו כוללות:

    • דלקת מפרקים ניוונית. מצב רפואי המתבטא בפגיעה במפרקים. זהו הסוג השכיח ביותר של דלקות המפרקים הגורם פעמים רבות לצורך בניתוח להחלפת פרק הירך או מפרק הברך.
    • דלקת מפרקים שגרונית. מחלה הגורמת לנפיחות, לכאב ולקושי בהנעת המפרקים.
    • שיגדון (גאוט). דלקת מפרקים הפוגעת בעיקר בבוהן כף הרגל. מחלה זו נגרמת עקב הצטברות חומצת שתן בדם.

אבחון

לרוב יאובחן המצב בבדיקה גופנית במהלכה יעריך הרופא את מצב מפרק הברך. הרופא יברר האם המטופל סובל מדלקות מפרקים שעלולות לגרום להתפתחות מצב זה.

לעתים תידרשנה בדיקות נוספות על מנת לאשר את האבחנה. אלו עשויות לכלול סריקת אולטרה סאונד של מפרק הברך או בדיקת דימות בתהודה מגנטית של הברך (MRI).

טיפול

לרוב ניתן להקל על המצב באמצעות טיפול ביתי שכולל נטילת משככי כאב, קירור המקום, מנוחה מרובה של המפרק וחבישה מתאימה.

במידה שאמצעי הטיפול הביתיים כושלים ואינם מביאים לשיפור במצב ניתן לשקול הזרקת קורטיזון ישירות למפרק הברך. קורטיזון הוא נוגד דלקת ומשכך כאב חזק ולכן עשוי להפחית את שיעור הנפיחות, הדלקת והכאב.

במקרים נדירים עלולה הציסטה להתפוצץ. במקרה זה יזרום הנוזל הנמצא בתוכה אל אזור השוק ויגרום לכאב חד ולנפיחות בשוק. לרוב יספג הנוזל תוך כשבוע עד ארבעה שבועות.

במקרים בהם הנזק במפרק הברך נרחב, לרוב עקב מחלת רקע כגון דלקת מפרקים ניוונית או עקב חבלה חמורה, עלול להידרש ניתוח הנקרא ארתרוסקופיה.

זהו הליך ניתוחי (כירורגי) המתבצע באמצעות אנדוסקופ ומאפשר התבוננות בנעשה בתוך המפרק. ניתוח זה מבוצע בגישה זעיר-פולשנית באמצעות אנדוסקופ. בניתוח זה ניתן לתקן נזקים במפרק הברך ולהסיר רקמות פגועות.