פפילומה - HPV (משטח צוואר הרחם)

(Human papilloma virus (HPV (קוד בדיקה: 88141)

עדכון אחרון 07.07.22

מבט כללי

מטרת הבדיקה

אבחון זיהום בנגיף הפפילומה האנושי וקביעת זן הנגיף. הבדיקה שמכונה HPV DNA test מסייעת באבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם.

 

הבדיקה שעושים כיום במכבי היא בדיקת HPV, והיא מחליפה את בדיקת PAP SMEAR שמוזכרת בסרטון המומלץ הזה:

כ-80% מהגברים והנשים הפעילים מינית ידבקו בנגיף הפפילומה האנושי במהלך חייהם. מה הוא חיסון פפילומה? ומהי בדיקת פאפ? בסרטון זה תקבלו את כל המידע העדכני והרלוונטי ביותר.

סקירה

נגיף הפפילומה האנושי (Human papilloma virus) מועבר באמצעות מגע מיני וקשור להתפתחות נגעים טרום סרטניים ונגעים סרטניים בצוואר הרחם. סרטן צוואר הרחם הוא אחד מסוגי הסרטן הניתנים לאבחון מוקדם ולמניעה. השאת (הגידול) מתפתחת בדרך כלל לאורך כמה שנים, משינויים טרום-סרטניים לשאת סרטנית.

חשיבות הבדיקה נעוצה באפשרות לאבחן בַזמן נגע טרום-סרטני, לטפל בו ביעילות ולמנוע הופעת סרטן. אף אם מדובר בנגע סרטני הרי ככל שהוא מאובחן מוקדם יותר, כך גדלים הסיכויים להחלים ממנו.

בבדיקה זו לוקח רופא הנשים דגימת תאים מצוואר הרחם. הדגימה נשלחת למכון הפתולוגי, ושם מופק ממנה החומר הגנטי (DNA) במטרה לבדוק האם בנוסף ל-DNA האנושי יש בה גם DNA של הנגיף.

במידה שזוהה DNA של הנגיף, מוגדר בבדיקה גם זן הנגיף. מוכרים למעלה ממאה זנים שונים של הנגיף ולא כולם גורמים לסרטן בצוואר הרחם או ליבלות באברי המין. מדובר בבדיקה רגישה ויעילה למטרת זיהוי נגעים טרום סרטניים ומביאה לפחות תוצאות שליליות שגויות בהשוואה לבדיקות אחרות.

בדיקת ה-HPV DNA test היא בדיקת סקר המומלצת אחת לשלוש שנים לאוכלוסיית הנשים בגילאי 25-65. ניתן להפסיק את בדיקות הסקר בגיל 65, במידה ששתי הבדיקות האחרונות היו תקינות. עבור נשים בגילאי 25-54 הבדיקה במכבי מתבצעת ללא תשלום.

מתי ואיך מבצעים את הבדיקה

הבדיקה מתבצעת כחלק משגרת הבדיקה הגינקולוגית. שעה שהנבדקת שוכבת על מיטת הבדיקות של רופא הנשים כשרגליה מפושקות, נלקחת בעדינות דגימת תאים מאזור צוואר הרחם, באמצעות מברשת מיוחדת המוחדרת בתנועה סיבובית לצוואר הרחם. הבדיקה אינה מכאיבה אך תיתכן אי נוחות קלה.

דגימות המשטח נשלחות למעבדה והתוצאות מגיעות לרופא בתוך שלושה שבועות עד חודש.

הנחיות לנבדקת

הכנות לבדיקה

24 שעות לפני ביצוע הבדיקה אין להתקלח או לעשות אמבטיה, אין לקיים יחסי מין ואין להשתמש בטמפון. טרם ביצוע הבדיקה יש לרוקן את שלפוחית השתן.

תוצאות

המידע מתייחס להסבר כללי על אפשרויות התוצאות המתקבלות בבדיקה זו ואין לראות במידע זה כתוצאות הבדיקה של המטופל. יש לפנות אל הרופא המטפל ולדון עמו בתוצאות שהתקבלו.

דגימת המשטח מצוואר הרחם נבדקת לאיתור החומר הגנטי השייך לנגיף ה-HPV ולזיהוי זן הנגיף.

תוצאות הבדיקה נשלחות לרופא/ה המטפל/ת עד 21 ימי עבודה, לעתים ייתכן עיכוב מעבר לימים אלו, עיכוב זה אינו מעיד על תוצאה שאינה תקינה.
תוצאות הבדיקה יוצגו באפליקציית מכבי, באזור האישי באתר מכבי Online ובעמדת מכבי-לי.

מומלץ לדון עם הרופא/ה המטפל/ת בתוצאות שהתקבלו.

 

ערכים תקינים

לא נמצאה עדות לנוכחות של HPV בדגימה.

ערכים שאינם תקינים

נמצאה עדות לנוכחות של HPV בדגימה.

במידה ונמצאה בדגימה עדות לנוכחות של אחד מהזנים של HPV הנחשבים לבעלי סיכון, תתבצע במעבדה בנוסף בדיקת פאפ על הדגימה שנלקחה.