רצפטור לאסטרוגן (בדגימת רקמה)

ERs , Estrogen receptors (קוד בדיקה: 84233)

עדכון אחרון 19.07.22

מבט כללי

מטרת הבדיקה

הערכת הסיכוי להצלחת טיפול הורמוני בגידול סרטני בשד.

סקירה

קולטנים (רצפטורים) לאסטרוגן ולפרוגסטרון נמצאים בגרעינים של תאי סרטן השד. ניתן לזהות את קיומם על ידי צביעות מיוחדות.

גידולי שד סרטניים שמזוהים בהם קולטנים לאסטרוגן ו/או פרוגסטרון, תלויים בהורמונים אלו על מנת לגדול. בערך שני שליש מגידולי השד נצבעים בבדיקה ולפיכך מוגדרים "חיוביים" לקולטנים אלו.

טיפול הורמוני יהיה יעיל עבור גידולים שזוהו בהם רצפטורים לאסטרוגן, לפרוגסטרון או לשניהם.

צורה אפשרית אחת של טיפול הורמוני היא הטיפול באמצעות תרופות החוסמות רצפטורים לאסטרוגן כגון טמוקסיפן (tamoxifen). קיימות גם תרופות המעכבות את תהליך ייצור האסטרוגן בגוף, דוגמת ארומזין (aromasin), ארימידקס (arimidex) ופמרה (femara).

צורה נוספת של טיפול הורמוני היא כריתה כירורגית או כימית של השחלות, שהן מקור הייצור העיקרי של אסטרוגן ופרוגסטרון אצל נשים צעירות לפני גיל המעבר. קיים מגוון טיפולים הורמוניים הנמצאים כיום בשימוש.

זיהוים של רצפטורים לאסטרוגן ופרוגסטרון הוא חלק מתהליך הבירור שעוברת כל מטופלת שאובחן אצלה גידול ממאיר בשד, בין אם מדובר בגידול חדש שהתגלה ובין אם מדובר במחלה שחזרה לאחר טיפול.

אודות הבדיקה

הבדיקה מבוצעת על דגימה של רקמת גידול המוצאת בזמן ניתוח.

הנחיות לנבדק

הכנות לבדיקה

לא נדרשת הכנה מיוחדת.

תוצאות

המידע מתייחס להסבר כללי על אפשרויות התוצאות המתקבלות בבדיקה זו ואין לראות במידע זה כתוצאות הבדיקה של המטופל. יש לפנות אל הרופא המטפל ולדון עמו בתוצאות שהתקבלו.

הסבר לתוצאות

    • Estrogen receptors - Positive או ERs positive: גידולים המבטאים רצפטורים לאסטרוגן נקראים "חיוביים", וצפויים להגיב לטיפול הורמוני.
    • Estrogen receptors - Negative או ERs negative: גידולים שאינם מבטאים רצפטורים לאסטרוגן נקראים "שליליים", ואינם מגיבים לטיפולים הורמוניים.