כריתת הזיז הפטמתי מאחורי האוזן

עדכון אחרון 01.05.22

הקדמה

מתי יבוצע הליך זה ומה מטרתו?

ניתוח לכריתת הזיז הפטמתי (בלעז, mastoid), היינו עצם הגולגולת הממוקמת מאחורי האוזן, יבוצע על מנת למנוע דלקת חריפה בעצם זו או באוזן התיכונה.

האוזן מורכבת משלושה אזורים. האוזן החיצונית מורכבת מהאפרכסת ומצינור האוזן המגיע עד עור התוף. עור התוף מפריד בין האוזן החיצונית לאוזן התיכונה. האוזן התיכונה מכילה את שלוש עצמות השמע (הפטיש, הסדן והארכובה) והיא מלאה באוויר. האוזן הפנימית (שבלול האוזן) מלאה מים.

מאחורי האוזן התיכונה נמצאת בליטה של הגולגולת המכונה הזיז הפטמתי, ובלעז, מסטואיד. זוהי עצם אוורירית, מלאה חורים. אם חורים אלו מזדהמים עלול הזיהום להתפשט לאוזן התיכונה ולפגום בעצמות השמע, בעור התוף ואף בעצבי הפנים. במרבית המקרים ניתן לרפא את הזיהום באמצעות טיפול אנטיביוטי אך חלק מהזיהומים, דוגמת כולסטאטומה, אינם חולפים גם לאחר טיפול זה.

כולסטאטומה מתבטאת בהתפשטות תאי עור בתוך האוזן התיכונה. תאים אלו ממלאים את החללים בזיז הפטמתי ובעצמות השמע ולמעשה גורמים להריסת עצמות אלו. תאי העור אף עלולים להתפשט אל מערכת שיווי המשקל ולגרום לסחרחורת ולאי יציבות ולהגיע גם אל העצב הראשי בפנים, הממוקם סמוך לאוזן התיכונה, ולגרום לשיתוק.

על מנת לעצור את תהליך התפשטות תאי העור יש צורך לכרות את כלל האזורים הנגועים באוזן התיכונה, באמצעות הליך זה.

היקף הניתוח יקבע בהתאם לשיעור התפשטות המחלה.

אם רק המסטואיד נפגעה ניתן להציל את האוזן התיכונה ואת עצמות השמע. אם המחלה התפשטה אל הפטיש, הסדן ואל עור התוף, יציל המנתח את עצם הארכובה על מנת לאפשר השתלת אביזר שמע בעתיד כדי שהמטופל יוכל לשמוע. במידה שניזוקו כל עצמות השמע (הפטיש, הסדן, והארכובה) כריתתן עלול להיות קושי לבצע שיחזור מלא באופן שישיב למטופל את יכולת השמיעה.

הניתוח יעיל בכ-80% מהמקרים מאחר שמדובר במחלה עיקשת הנוטה לחזור אצל כ-10% מהמטופלים. בעקבות ניתוח זה ידרשו לרוב ניתוחים נוספים על מנת לשחזר את עור התוף, את עצם הזיז הפטמתי ואת עצמות השמע או על מנת להתקין אביזר שמיעה, לפי הצורך.

תאור ההליך

ניתוח לכריתת הזיז הפטמתי יבוצע תחת הרדמה מלאה.

על מנת לאפשר גישה אל האוזן התיכונה ואל העצם יבצע המנתח חתך מאחורי האוזן דרכו יבחן את האזורים הדלקתיים שנפגעו ויש צורך להסירם.

לאחר הסרת כל העצמות והרקמות אשר נפגעו מהמחלה יטפטף המנתח אנטיביוטיקה באוזן התיכונה ויתפור בחזרה את האוזן.

בסיום ניתוח תוחדר תחבושת ספוגה באנטיביוטיקה לאוזן והיא תכוסה בתחבושת.

במה כרוך?

הליך זה אורך שעה וחצי עד שלוש שעות וכרוך באשפוז במשך יומיים עד שלושה בבית החולים.

הרדמה, טשטוש ואלחוש

ניתוח לכריתת הזיז הפטמתי יבוצע תחת הרדמה מלאה. לפני תחילת הניתוח יחובר המטופל לעירוי דרכו יזליף הרופא המרדים תרופת הרגעה על מנת להפחית את חרדתו של המטופל.

הרדמה מלאה משמעותה שהמטופל ישן שינה עמוקה, שריריו רפויים והוא אינו חש כלל את מהלך הניתוח. הרדמה מלאה מבוצעת על ידי רופא מומחה בהרדמה שמנטר את מצבו הגופני של המטופל במשך הניתוח כולו.

ההרדמה מבוצעת באמצעות הזלפת חומר ההרדמה אל שקית העירוי של המטופל. כעבור פרק זמן קצר ביותר (עשרות שניות) יחווה המטופל ערפול הכרה וישקע בשינה עמוקה. בסיום הניתוח יפסיק הרופא המרדים את הזלפת חומרי ההרדמה, המטופל יתעורר ויועבר אל מחלקת ההתאוששות כדי לאפשר התעוררות איטית ובטוחה מההליך.

הנחיות

הנחיות ואזהרות מיוחדות עבור הליך זה

לקראת הניתוח יש לבצע בדיקת שמיעה ולקבל טיפול אנטיביוטי מקדים.

בהתאם לגילו ולמצבו הרפואי ידרש המטופל לבצע בדיקות מתאימות טרם ביצוע ההליך לרבות בדיקות דם ובדיקת תפקודי קרישה.

מטופלים שעברו ניתוחים קודמים, אושפזו בעבר, לוקים במחלות כרוניות, סובלים מאלרגיה או נוטלים תרופות מרשם או תוספי מזון יעדכנו על כך את הרופא המנתח ואת הרופא המרדים. מטופלים שסובלים ממחלות נוספות ידרשו לקבל ייעוץ מרופא מומחה בתחום טרם ההליך.

מטופלים הסובלים ממחלות נלוות לבעיה בגינה נדרש הניתוח נדרשים לייעוץ של רופא מומחה בתחום (דוגמת קרדיולוג או רופא פנימאי) טרם הבדיקה.

יש להפסיק את נטילתן של תרופות נוגדות קרישה (דוגמת קומדין או אספירין) שבוע לפני ביצוע הליך זה. יש להתייעץ עם הרופא המטפל ועם המנתח לגבי תחליפים.

ביום הניתוח

יש להיות בצום מוחלט לרבות נוזלים 6 שעות לפני תחילת ההליך.

טרם ההליך יש להסיר שיניים תותבות, תכשיטים וביגוד אישי ולהמנע מלעיסת מסטיק ומעישון.

לאחר הניתוח

לאחר סיום ההליך ישהה המטופל כשעתיים במחלקת ההתאוששות על מנת לאפשר התעוררות איטית ובטוחה. לאחר מכן הוא יועבר אל מחלקת האשפוז. מספר שעות לאחר מכן יסייעו לו לרדת ממיטתו ולשבת בכורסה.

התאוששות והחלמה מההליך

ההתאוששות מהליך זה תלויה בהיקף הניתוח, היינו, במידת התפשטות המחלה והיקף הכריתה הנדרשת. בהתאם להיקף הניתוח יקבע משך האשפוז.

בדרך כלל ניתן לחזור לתפקוד מלא תוך שבועיים-שלושה.

על המטופל להיות במעקב קפדני על מנת לוודא כי לא מתפתח זיהום וכי התפשטות הכולסטאטומה נחסמה.

כשבועיים-שלושה לאחר הניתוח יוזמן המטופל לביקורת אצל הרופא המנתח. במועד זה ניתן יהיה לבחון האם הניתוח הצליח.

סיכונים וסיבוכים

ניתוח לכריתת הזיז הפטמתי הוא הליך פולשני ולכן עלול להיות כרוך בסיכונים ובסיבוכים לרבות פגיעה באיברים סמוכים, דימום, זיהום ופגיעה בעצב הטעם הסמוך לאוזן התיכונה. שכיחות הסיבוכים היא כ-1-2%. במקרים נדירים תיתכן פגיעה בעצם הפנים. ככל שהמחלה מפושטת כך גובר הסיכון לסיבוכים.

כריתת הזיז הפטמתי משנה את צורת האוזן וגורמת ליצירת חלל גדול יותר באוזן התיכונה אשר עלול להיות רגיש יותר לזיהומים הנובעים מהרטבת האוזן או ממחלות אחרות.

סיכונים הכרוכים בהרדמה

סיכונים שעלולים להיגרם בעקבות הרדמה מלאה כוללים חסימה של נתיב האוויר כתוצאה מחנק, ירידה פתאומית בלחץ הדם והדופק וכן נזק לשיניים או למיתרי הקול עקב החדרת צינורות לקנה הנשימה. במקרים נדירים ביותר תיתכן תגובה אלרגית לחומרי ההרדמה.

סיבוכים

עליית חום מעל 38 מעלות צלזיוס, התפתחות סימפטומים חדשים וכל החמרה פתאומית ומשמעותית במצבו של המטופל מחייבת פנייה דחופה לרופא המנתח, למוקד החירום או לחדר המיון.