הצהרת נגישות
מכבי מעניקה חשיבות רבה לנושא הנגשת שירותיה
כ-20% מאוכלוסיית ישראל (יותר מ-1.6 מיליון אנשים) חיים עם מוגבלות בדרגות שונות - מוגבלות בניידות, לקות ראייה או קריאה, לקות שמיעה, לקות קוגניטיבית והיחלשות יכולות תפקודיות שונות – באופן קבוע או זמני. אנשים עם מוגבלות עשויים להזדקק להתאמות בנגישות באופן כללי ובאתרי אינטרנט בפרט.
מכבי שירותי בריאות מייחסת חשיבות רבה להנגשת השירותים והמבנים, כך שיוכלו לשרת באופן מיטבי אנשים עם מוגבלויות. הדבר בא לידי
ביטוי בחזון מכבי, אשר מצהיר כי מכבי "תעניק רפואה אינטגרטיבית ומותאמת אישית לכל חבר".
במכבי נבחנים כלל ההיבטים הנוגעים להנגשת ערוצי השירות, לרבות המרכזים הרפואיים, המעבדות והמכונים ומוקדי המידע השונים.
שירותים מותאמים עבור אוכלוסיות שונות
שירותים מותאמים לאנשים עם מוגבלות בשמיעה ודיבורעמדות שירות
עמדות "מכבי לי" לקבלת מידע אישי
עמדות השירות "מכבי לי", המצויות ברחבי הארץ בתוך מתקני מכבי ובחלקם החיצוני, מאפשרות קבלת מידע אישי (הן רפואי והן מנהלתי) בשירות עצמי. כל עמדות "מכבי לי" הן נגישות: גובה העמדה מותאם למשתמשים בכיסא גלגלים ובנוסף הן מכילות שקע לחיבור אוזניות עבור אנשים עיוורים ואנשים עם מוגבלות בראייה המעדיפים קבלת הנחיות קוליות.
ההנחיות בעמדות "מכבי לי" ניתנות בארבע שפות: עברית, רוסית, צרפתית וערבית. השירות עצמו ניתן בשפה העברית.
כיצד עמדות שירות אחרות של מכבי נגישות לי?
- למכבי עמדות לניהול תורים בשם "תור לי", שעוברות בימים אלה תהליך הנגשה. מכבי מתכננת להשלים את הנגשת כל עמדות ניהול התורים עד סוף דצמבר 2024.
- למכבי עמדות פיזיותרפיה - עמדות אלה נגישות לאנשים עם מוגבלות בניידות, ומעניקות שירות ב- 5 שפות.
כיצד המוקד הטלפוני "מכבי ללא הפסקה" נגיש לי?
מוקד השירות הטלפוני של מכבי שירותי בריאות, "מכבי ללא הפסקה", זמין ונגיש לכלל החברים, לרבות אנשים עם מוגבלויות.
שירות המענה הקולי זמין בכל שעות היממה, ובאמצעותו ניתן לזמן תורים לשלל שירותי מכבי ולקבל מידע אודות מגוון נושאים: זכויות חברי מכבי, פרטי מרכזים רפואיים ברחבי הארץ וייעוץ על ידי אחיות. המענה הקולי הנו בשפה פשוטה ובקצב דיבור איטי וברור, ללא מוסיקת רקע.
מוקד המידע ומוקד האחיות פעילים בכל ימות השנה ובכל שעות היממה. מוקד זימון התורים פעיל בימים א'-ה' ברציפות בכל שעות היממה, בימי ו' עד השעה 13:00 ובימי שבת מתחדשת פעילותו שעה לאחר צאת השבת.
נגישות אתרי האינטרנט של מכבי שירותי בריאות, מה זה אומר?
מכבי שירותי בריאות משקיעים מאמצים רבים כדי להפוך את אתרי האינטרנט לזמינים ונגישים לאנשים עם מוגבלות. על מנת לאפשר לאנשים עם מוגבלויות לגלוש בנוחות ובקלות, הוטמעה מערכת הנגשה בשם User1st המאפשרת את הצגת האתרים השונים באופן המותאם לצרכי המשתמשים.
ראשית, כדי ליהנות מאתר מונגש למוגבלות בראייה צריכה להיות מותקנת במחשב שלך תוכנת הקראה.
בפינה הימנית העליונה של האתר מופיע כפתור שעליו המילה "נגישות". הקשה עליו תפעיל את מערכת הנגישות. לנוחותכם בחירה בין מספר אפשרויות, וניתן לבחור את זו שתואמת לצרכיכם:
- קורא מסך - אפשרות זו תציג את האתר בתצורה הנוחה יותר לקריאה על ידי תוכנות קוראות מסך, לשימוש עיוורים ואנשים עם לקויות ראייה אחרות.
- ניווט מקלדת - אפשרות זו תציג את האתר בתצורה המאפשרת ניווט פשוט בין כל חלקיו באמצעות המקלדת או עזרים המדמים מקלדת, לשימוש אנשים עם מגבלות תנועתיות ואחרות.
- חדות צבעונית - אפשרות זו מבצעת היפוך צבעים, לשימוש עיוורי צבעים ואנשים עם לקויות ראייה אחרות.
- צבעוניות חד-גוונית - אפשרות זו תציג את האתר כולו בגווני שחור ולבן, לשימוש עיוורי צבעים ואנשים עם לקויות ראייה אחרות.
- חסימת הבהובים - אפשרות זו חוסמת כל רכיב שעלול להבהב, לשימוש חולי אפילפסיה ואנשים עם מוגבלויות אחרות.
- צרו קשר - הקלקה על כפתור "צרו קשר" שבראש המסך פותחת מרכז מידע והדרכה מקוון בנושאים מנהלתיים. בין היתר הוא מאפשר איתור טפסים, קבלת הדרכה במגוון נושאים והעברת פנייה מקוונת. מי שמתקשה במילוי טופס מקוון יכול לפנות לקבלת סיוע ממוקדני "מכבי ללא הפסקה".
- עזרה - אפשרות זו תציג מידע נוסף אודות כל רכיב בעת התמקדות בו, לשימוש כל הזקוק לסיוע זה.
כמו כן ניתן להגדיר פרופיל מותאם אישית בהתאם לצרכיכם, כולל הגדלת או הקטנת הטקסטים באתר, שליטה בגוונים שיוצגו, שליטה בהבהובים או במהירות ההתחלפות של רכיבים מתחלפים ועוד.
מהי רמת הנגישות של אתרי מכבי שירותי בריאות?
אתר מכבי (ללא הזדהות)
האתר של מכבי שירותי בריאות קיבל תקן דרגה 2 (AA) על פי ההנחיות של ארגון ה-W3C העולמי.
האתר נתמך על ידי דפדפנים תקינים. התכנים בו נכתבו בצורה פשוטה, ברורה ונהירה, ומבנה האתר מושתת על ניווט נוח וברור לפי העדפות המשתמש - באמצעות מנוע חיפוש פנימי יעיל, או דרך תפריטים המאפשרים התמצאות קלה, פשוטה ומהירה באתר.
חלק מהאתר הונגש ברמת הקוד. קיימים עמודים באתר שטרם הונגשו באופן מלא. בעמודים אלו אפשר להשתמש ברכיב ההנגשה - לוחצים על כפתור נגישות בצד ימין למעלה.
חוברות מכבי: אלו חוברות מסוגים שונים אותן מכבי מפרסמת למבוטחיה באמצעות כלי טכנולוגי המדמה קריאה מתוך חוברת מודפסת, אך אינו מונגש באופן מלא. מכבי תנגיש חוברות אלה עד סוף שנת 2024.
העמודים הם:
מכביתון, הקוד האתי של מכבי, מניעת נפילות בגיל השלישי.
ארכיונים המכילים קבצים בלתי מונגשים:
אתר מכבי כולל אזור המכיל מידע על מכרזים ורכש, לרבות ארכיון היסטורי של כל הפרסומים בנושא שפרסמה מכבי מזה שנים. עקב מורכבותו וגודלו של האזור, מכבי לא יכולה להנגיש את כל הקבצים המצורפים לפרסומים הישנים. למעט הקבצים המצורפים, האזור עצמו מונגש באופן מלא וכך גם כל הקבצים המצורפים לפרסומים חדשים.
העמודים שחלק מהקבצים הנכללים בהם אינם מונגשים הם: ארכיון מכרזים, איתור מכרזים, איתור בקשות להצעות מחיר, הודעות על הכוונה להתקשר עם ספק יחיד.
קבצים שלא ניתן להנגישם כעת:
קיימים קבצים באתר מכבי שמסיבות שונות מכבי לא יכולה להנגיש כעת. עם עליית האתר החדש במלואו (עד סוף שנת 2024) קבצים אלה יונגשו.
קבצים אלו הם:
הזמנה לתוכנית הדרכה בנושא ביצוע מחקרים רפואיים בבני אדם עשר עצות לשינה טובה יותר
ובנוסף, קבצים ישנים אותם מכבי פועלת להנגשתם:
תקנונים: תקנון מכבי, תקנון מכבי שלי, תקנון מכבי זהב, תקנון מכבי כסף.
- קבצי הפוליסה ואחרים של תוכניות הביטוח מבית כלל חברה לביטוח בע"מ "מכבי סיעודי" לביטוח סיעודי ו"מכבי עילית" לביטוח בחו"ל .
- עלוני השתתפויות עצמיות, תקרות ופטורים לשנים שקדמו לשנת 2017.
- קבצי התקנון בשפה האנגלית, טפסים ואחרים של תוכנית Wellcome.
- קבצי מחירוני עדשות מולטיפוקל תחת זכאות עדשות משקפיים למבוגרים.
- תקנות וטפסים של תוכנית "מכבי מגן".
- ובנוסף עלונים מידע של מכבי בנושאי מידע להורים על הפרעות בקשת האוטיסטית, מניעת אלימות כלפי נשים, מידע למטופלים אונקולוגיים, ושיפור איכות החיים ומניעת נפילות בגיל השלישי.
מכבי Online
עמודי האתר השירותי של מכבי שירותי בריאות, מכבי Online, שהוא אתר המציג מידע אישי לאחר הזנת פרטי משתמש, עוברים תהליך הנגשה לתקן דרגה 2 (AA) על פי ההנחיות של ארגון ה-W3C העולמי. ישנם קבצים וטפסים שונים באתר שאינם מונגשים עדיין, ומכבי מתכננת לסיים את הנגשתם עד סוף שנת 2024.
לאחר הזנת שם משתמש וסיסמה האתר מאפשר זימון תור לרופאים, קבלת תוצאות בדיקות ועוד. העמוד "בקשות מרופאים" מאפשר משלוח בקשות בכתב בנושאים שונים לרופא המשפחה. את הסיסמה ניתן לקבל בחינם בסניפי מכבי.
לשימוש חברי מכבי, קיים באתר המידע הפתוח אזור הדרכה לשימוש באתר מכבי Online, המונגש במלואו.
מדריך השירותים
אתר מדריך השירותים של מכבי שירותי בריאות, הוא אתר המרכז מידע לגבי מיקום, שעות וימי פעילות או דרכי יצירת קשר עם מגוון נותני השירות במכבי. האתר עומד בתקן דרגה 2 (AA) על פי ההנחיות של ארגון ה-W3C העולמי.
במדריך השירותים תוכלו למצוא שני סוגי חיוויים:
שמשמעותו: במקום ישנם חניית נכים, דרך נגישה מהחנייה לכניסה, מעלית תקנית ושירותי נכים.
שמשמעותו: המקום אינו נגיש לניידות. יש להתקשר לבירור פרטים על פי צרכים.
לרשות חברי מכבי עומד באתר המידע הפתוח עמוד הדרכה לזימון תור באמצעות מדריך השירותים, חופשי לשימוש ומונגש במלואו.
אפליקציית מכבי
באפליקציית מכבי לסלולר בוצעו התאמות נגישות לתקן דרגה 2 (AA) על פי ההנחיות של ארגון ה-W3C העולמי. האפליקציה, במתכונתה הנוכחית, קיבלה את אישור נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות.
יש מספר שירותים באפליקציה שאינם מונגשים עדיין ובהם בוצעו התאמות בהתאם ליכולות הנגישות של מערכת ההפעלה במכשירכם:
- האפליקציה מאפשרת הגדלה של הכתב עד 130%
- לוח השנה (calendar) המתבסס על מערכת ההפעלה של המכשיר הסלולרי - בחלק קטן מהמכשירים, אינו נגיש.
- בחלק קטן מהמסכים, בעת הגעה לתחתית המסך לא מופעלת גלילה אוטומטית למעלה. ניתן לגלול ידנית לראש המסך.
- מסמכי PDF המוצגים באזור האישי (כגון הפניות וטפסי התחייבות) יונגשו עד שנת 2021 כנדרש ברגולציה.
- קיימת חלופה למסך הבית (הבועות) שאינו נגיש - ניתן לגשת לכל השירותים באמצעות התפריט הראשי באפליקציה, שהונגש במלאו.
לאחר הזנת שם משתמש וסיסמה, האפליקציה מאפשרת זימון תור לרופאים, צפייה בתוצאות בדיקות, שליחת בקשות לרופאי משפחה ונשים, בקשת התחייבות (טופס 17) ועוד.
לנוחותכם, ניתן להיעזר באזור ההדרכה לשירותים הדיגיטליים, המונגש במלואו. באזור זה תמצאו הסברים והנחיות לשימוש במכלול השירותים הכלולים באפליקציה ובאתר מכבי Online.
מהו השירות המונגש בחברות מקבוצת מכבי?
יצירת קשר בנושא נגישות
בכל שאלה בנושא נגישות לאנשים עם מוגבלויות במכבי שירותי בריאות ניתן לפנות אל אלכסיי קוחרציוק, מנהל תחום נגישות מטעם מכבי.
- בכל פנייה יש לציין שם מלא ותעודת זהות
- מענה יינתן בתוך 14 יום
- כתובת דוא"ל לפנייה בנושא נגישות: negishut@mac.org.il