17 אוקטובר 2017 כ"ז תשרי תשע"ח
מעודכן לתאריך  12.01.2014 

מחסור בוויטמין D

(Vitamin D Deficiency)

מקורות של ויטמין D

הקרינה האולטרה סגולית וויטמין D

ייצור של ויטמין D פעיל דורש חשיפה לשמש, וזו הסיבה שהוא מכונה גם "ויטמין השמש". החשיפה לקרניים האולטרא-סגולות (UV) מהווה שלב ראשון בהפיכת ויטמין D בלתי פעיל להורמון בעל פעילות והשפעה על מערכות גוף רבות.
ויטמין D3 נוצר בעור בעקבות תגובה של 7-דהידרוכולסטרול (חומר דמוי כולסטרול שנמצא בשפע בעור) עם קרינת השמש. תהליך זה מתרחש בעיקר בשכבות הפנימיות של האפידרמיס (השכבה החיצונית של העור) בעזרת קרינה מסוג UVB שחודרת בקלות לתוך האפידרמיס.
7-דהידרוכולסטרול קולט קרינה באורך גל של 270-300 נ"מ, כשהייצור של ויטמין D מגיע לשיאו בטווח אורכי גל של 295-297 נ"מ. עוצמת הקרינה ואורך הגלים המתאימים יקבעו מה תהיה כמות הוויטמין D שתיווצר בעור.
מחקרים מראים שאנשים הנחשפים לשמש בבגד-ים, למשך הזמן בו עורם מתחיל להפוך ל'וורוד', מסוגלים לייצר כמות של 10,000 – 50,000 יחידות בינלאומיות של ויטמין D3 בעורם. כשרמות הוויטמין בעור עולות לכדי 20,000 יחידות בינלאומיות, הקרינה האולטרא סגולה שעזרה לייצר אותו פועלת לפירוק העודפים ובכך מונעת רעילות ונזקים של מינון עודף. מסיבה זו מעולם לא דווח על רעילות ויטמין D כתוצאה מחשיפה מהשמש.

בעלי עור כהה יזדקקו ליותר חשיפה

לריכוז המלנין בעור יש השפעה על כמות ויטמין D שתיווצר, כי מלנין פועל כמסנן קרינה טבעי המונע את חדירת קרני ה-UV דרך השכבות החיצוניות של העור. אנשים בעלי גוון עור כהה המכיל כמות גדולה של מלנין יזדקקו לתקופת חשיפה ממושכת יותר לשמש בהשוואה לאנשים שעורם בהיר.
תקופת החשיפה לשמש, לשם ייצור מספיק של ויטמין D , תלויה גם במספר גורמים סביבתיים.

עונת השנה ואזור גיאוגרפי

ככל שמתמעטות שעות אור השמש, למשל בחורף, או שהאזור מרוחק יותר מקו המשווה – כך קטנה קרינת ה-UVB ופוחת הייצור של ויטמין D בעור.
באזורים הנמצאים צפונית לקו רוחב ?42 (צפון תורכיה ויוון), במהלך החודשים נובמבר – פברואר אין קרינת השמש מספיקה לשם ייצור ראוי של ויטמין D בעור. באזורים המרוחקים עוד יותר מקו המשווה המחסור בקרני UV באורכי גל מתאימים יכול להימשך אפילו 6 חודשים.
תושבי אזורים שנמצאים דרומית לקו רוחב ?34 (דרומית לקפריסין וביירות בלבנון), שכוללים את ישראל, יכולים ליהנות מייצור עורי של ויטמין D במהלך כל השנה.

מזג האוויר

ביום מעונן, כשהשמיים מכוסים לחלוטין בעננים, יורדת רמת הקרינה ב- 50%. צל, אובך או זיהום אוויר חמור מפחיתים את עוצמתה ל-40% בלבד.

מסנני קרינה

קרינת UVB אינה חודרת דרך זכוכית ולכן חשיפה לשמש מבעד לשימשה, בבית או במכונית אינה מאפשרת ייצור ויטמין D בעור. קרמים או תחליבים בעלי מקדם הגנה העולה על 8 SPF חוסמים את הקרניים האולטרא-סגולות באורכי הגל המתאימים לייצור ויטמין D.
כיוון שאנשים רבים אינם מקפידים למרוח כמות נדיבה של מסנן, או לכסות בו את כל חלקי העור החשופים, או למרוח שוב לאחר הכניסה למים בים או בבריכה, הרי עדיין יש סיכוי שתיווצר כמות מסוימת של ויטמין D.

כמה זמן להיחשף לשמש?

קשה לאמוד במדויק כמה זמן יש להיחשף לשמש על מנת לאפשר ייצור רמות נאותות של ויטמין D. חלק מהחוקרים מציעים לשהות בשמש במשך 5-30 דקות בין השעות 10:00 ל-15:00 (שעה שקרינת השמש חזקה), לפחות פעמיים בשבוע, תוך כדי חשיפת הפנים, הזרועות, הרגליים והגב, ללא קרם הגנה.

אבל קרינת השמש מזיקה, לא?

בדיוק. יחד עם כול האמור יש להיזהר מחשיפה בלתי מבוקרת לשמש. אין לשכוח את העובדה שקרינה אולטרא סגולה גורמת להתפתחות מלנומה (סרטן העור) ואחראית לנזקים נוספים בעור, כמו יובש, גירויים והאצת הזדקנות העור. הפיתרון הוא ככול הנראה בתזונה ובתוספי תזונה.

תזונה

אנשים שאינם נחשפים לשמש בצורה מספקת, צריכים לדאוג לתזונה העשירה בוויטמין D או ליטול תוספי תזונה.
ויטמין D, ממנו מייצר הגוף את הצורה הפעילה, נמצא בעיקר במזונות מהחי. מזונות צמחיים מכילים מעט מאד ויטמין D, כשריכוזים סבירים יחסית ניתן למצוא בפטריות ובירקות ירוקי עלים.
המקורות העיקריים כוללים דגים שמנים כמו מקרל, סלמון, סרדינים, טונה והרינג, חלמון ביצה, חמאה וכבד. כיום, מוסיפים בתעשיית המזון ויטמין D גם לחלב ומוצריו ולדגני הבוקר.

תוספי תזונה

אנשים הממעטים לאכול מזונות מהחי או כאלו שנמנעים כלל מאכילתם, כמו צמחוניים או טבעונים, עלולים לסבול מחוסר בוויטמין D וצריכים ליטול תוספים. שמן כבד דגים הוא המקור העשיר ביותר אשר משמש כבר עשרות שנים כמקור לייצור תוספי מזון המספקים ויטמין A ו-D.
מכבי קייר משווקת מספר תוספי מזון המהווים מקור טוב לוויטמין D. המוצרים נמכרים במכבי פארם, ברשת ניו-פארם ובבתי מרקחת פרטיים נבחרים. הנחה לחברי מכבי ניתנת בהעברת כרטיס מגנטי. ניתן לקבל ייעוץ אישי והדרכה בטלפון 1-800-36-36-34.

ויטמין D3 400 יחב"ל

תכולה: ויטמין D3 Cholecaliciferol 400 יחב"ל
אריזה של 90 טבליות.
הנחיות נטילה: 2-1 טבליות ביום, עם הארוחה.
יתרונות:
  • מופיע בצורתו הפעילה, הזמינה לספיגה ישירה בגוף.
  • טבלית מסיסה במים, מאפשרת ספיגה מרבית גם אצל מבוגרים והמתקשים לספוג שומנים.
  • מתאים לסובלים ממחלות של מערכת העיכול.
  • מתאים לנוטלים תרופות הפוגעות בספיגת שומנים.
  • טבליות נוחות לבליעה.
  • אינו מכיל ויטמין A (נטילת ויטמין A במינונים גבוהים עלולה לתרום להיווצרות שברים בירך).
  • אינו מכיל סוכר.
  • אינו מכיל חומרים משמרים, חומרי צבע, טעם וריח מלאכותיים.
  • כשר.
 

D בייבי – טיפות לילדים

תכולה: טיפות ויטמין D3 Cholecaliciferol טבעי בשמן זית. כל טיפה מכילה 200 יחב"ל.
אריזה של 10 מ"ל.
הנחיות: תינוקות עד גיל שנה – 2 טיפות ביום. אפשר ליטול עם מזון.
יתרונות:
  • נוח לבליעה.
  • אינו מכיל סוכר.
  • אינו מכיל צבעי מאכל וחומרי טעם וריח.
  • ניתן למהול במזון.
  • כשר.
 

D care - טיפות למבוגרים

תכולה: טיפות ויטמין D3 Cholecaliciferol טבעי בשמן זית 200 יחב"ל.
אריזה של 20 מ"ל.
הנחיות: 2 טיפות ביום או לפי הוראות המטפל
יתרונות:
  • נוח לבליעה.
  • אינו מכיל סוכר.
  • אינו מכיל צבעי מאכל וחומרי טעם וריח.
  • ניתן למהול במזון.
  • כשר.