כאב ראש מקבצי (מקובץ) - מידע רפואי

Cluster headache

עדכון אחרון 15.03.22

הקדמה

כאב ראש מקבצי (המכונה לעתים גם כאב ראש מצררי) הוא התקף כאב עז הגורם לסובל ממנו ייסורים קשים. הכאב מורגש בצד אחד של הראש, בדרך כלל מאחורי העין. הסובלים מכאבי ראש אלו נוהגים לכנות אותם 'כאבי ראש אובדניים' כיוון שהם כה חמורים.

התקפי כאב ראש מקבצי

כאב ראש מקבצי מתחיל באופן פתאומי ובלתי צפוי וגורם לכאב עז מאד שעוצמתו עולה על הכאב הנגרם עקב מיגרנה או כל סוג אחר של כאב ראש.

הסובלים מכאב ראש מסוג זה חווים בדרך כלל קבוצת התקפי כאב מדי יום (לרוב כשלושה) במשך שבועות ואף חודשים טרם שוך ההתקפים, ו

מכאן שם התופעה. לאחר תקופת התקפים מתרחשת תקופה נטולת כאב שעשויה להימשך חודשים או שנים, טרם הישנות סידרת התקפים נוספת.

כל כאב ראש נמשך בין 15 דקות לשלוש שעות (אך לרוב פחות משעה). לעתים יתחיל התקף הכאב בשעות הבוקר המוקדמות ואף יעיר את האדם משנתו.

בגלל חומרת הכאב נוהגים חלק מהסובלים מהתקפי כאב זה להתהלך בחדר, לרקוע ברגליהם ואף להטיח את ראשם בקיר מרוב תסכול, חוסר מנוחה וייאוש.

שכיחות

מדובר בתופעה נדירה הפוגעת ב- 1 מכל 1,000 אנשים. כל אחד עלול לסבול מהתקפי כאב אלו אך בפועל, כ-8 מכל 10 מהסובלים הם גברים, רובם מעשנים.

לא ידוע מה גורם להתפתחות התקף כאב ראש מקבצי אך הם שכיחים בעיקר בסתיו ובאביב. אצל חלק מהאנשים עלולה צריכת אלכוהול או עלייה משמעותית בחום הגוף (למשל, לאחר פעילות גופנית מאומצת במזג אוויר חם) לעורר התקף.

תמיכה וטיפול

התקפי כאב ראש מקבצי עלולים לגרום לפגיעה חמורה באיכות החיים ולכן יש להפנות את הסובלים מהם לטיפול במסגרת מרפאה המתמחה בטיפול, בהקלה ובמניעת התקפים.

אף שמדובר בכאב עז מאד ומייסר אין מדובר במצב מסכן חיים. על פי רוב ניתן להקל על הכאב באמצעות תרופות מסוג טריפטנים או על ידי טיפול בחמצן. יעילות הטיפול משתנה מאדם לאדם. לעיתים יש צורך לנסות מספר טיפולים לפני שמושגת שליטה בהתקפים.

סימפטומים

כאב ראש מקבצי מתחיל במהירות, ללא אזהרה מוקדמת, ומתואר על ידי הסובלים ממנו כעז מאד וגורם לייסורים קשים. הכאב תמיד משפיע על צד אחד של הראש ולרוב מורגש סביב העין. לעיתים מופיע הכאב באזור הרקות (המצח) והלחיים.

מרבית הלוקים בכאב זה חשים חוסר מנוחה וייאוש במהלך ההתקף, עקב עוצמת הכאב. חלקם אף רוקעים ברגליהם, מתהלכים בחדר או מטיחים את ראשם בקיר.

במרבית המקרים מדובר בהתקף קצר יחסית הנמשך 15 דקות עד שלוש שעות (אך לרוב פחות משעה).

דפוס ההתקפים

התקפי הכאב מופיעים בקבוצות, בדרך כלל פעם עד שלוש פעמים ביום (ולא יותר משמונה פעמים). הם מתרחשים כל יום במשך מספר שבועות או חודשים אך לאחר מכן מושגת הפוגה נטולת כאבי ראש, הנמשכת חודשים עד שנים (שנה אחת בממוצע).

כאב ראש מקבצי יופיע לרוב באותו צד של הראש, אם כי לעיתים נודד הכאב לצידו השני של הראש גם כן.

אצל אחד מכל 10 אנשים הסובלים מכאב ראש מקבצי ימשכו התקפי הכאב באופן רציף, ללא הפסקה ותקופה נטולת התקפי כאב.

במרבית המקרים יופיעו התקפי כאב הראש באותו זמן במהלך היממה, במשך כל תקופת ההתקפים. אנשים רבים מדווחים שהם מתעוררים עם כאב ראש כשעתיים לאחר ששכבו לישון, באותה שעה בכל לילה.

סימפטומים נוספים

קיים קשר בין התקפי כאב ראש מקבצי לאחד או יותר מהסימפטומים הבאים:

    • דלקת (אודם ונפיחות) בעין.
    • צניחה ונפיחות של העפעף.
    • היצרות של האישון בזמן התקף.
    • דמעת מהעין.
    • הזעה בפנים.
    • נחיר סתום או לחילופין דליפה מהנחיר, בצד הראש המושפע מההתקף.

גורמים

הגורם לכאב ראש מקבצי אינו ידוע. לרוב מתפתח הכאב בצורה פתאומית. מחקרים בתחום מעלים כי בזמן כאב ראש מקבצי מתרחשת פעילות רבה באזור במוח הנקרא תת הרמה (היפותלמוס).

יתכן כי ההיפותלמוס משחררת הורמונים שמעוררים את כאב הראש דרך הרחבת כלי דם והגברת זרימת הדם למוח.

לא ברור מה גורם להיפותלמוס לפעול בצורה זו. עם זאת, אצל אנשים מסוימים, ידועים גורמים המעוררים את כאב הראש לרבות שתיית אלכוהול או עלייה קיצונית בחום הגוף (לדוגמה, לאחר ביצוע פעילות גופנית במזג אוויר חם).

טיפול

לא ניתן לטפל בכאב ראש מקבצי באמצעות משככי כאב הנמכרים ללא מרשם רופא כגון פאראצטמול מאחר שפעולתם איטית מדי. יש צורך לפנות לקבלת טיפול מתאים על ידי רופא מומחה.

 

קיימים שני סוגי טיפול עיקריים:

    • הקלת כאב הראש.
    • מניעת כאב הראש.

טיפול להקלה על כאב ראש מקבצי

סומטריפטן (sumatriptan) (שמות מסחריים: אימיטרקס, סומטרידקס)

תרופה זו מהווה אמצעי מקובל להקלה על כאב ראש מקבצי. התרופה פועלת במנגנון הדומה לדרך פעולתו של מתווך כימי במוח הנקרא HT5. חומר זה גורם להיצרות של כלי הדם וכך מפחית את זרימת הדם למוח.

יש להזריק סומטריפטן ברגע שכאב הראש מתחיל. חלק מהמטופלים אף לומדים להזריק בעצמם. תוך 10 דקות ממועד ההזרקה מושגת הקלה בעוצמת הכאב.

במקרים בהם הזרקה אינה אפשרית ניתן להשתמש בתרסיסי אף המכילים נגזרות של חומר פעיל זה.

חלק מהמטופלים מדווחים על תופעות לוואי קלות הכוללות בחילה, סחרחורת, עייפות ויובש בפה. במידה שמופיעות תופעות לוואי, מומלץ לפנות לרופא המטפל. אין להשתמש בתרופה זו במידה שקיימת מחלת לב או מחלת כלי דם היקפית .

טיפול בחמצן

ניתן גם להשתמש בגלילי חמצן לטיפול ביתי. המטופל שואף חמצן טהור בכמות גדולה דרך מסיכה במשך 15 דקות. ניתן לבצע את הטיפול עד חמש פעמים ביום. מדובר בטיפול בטוח. קיימות עדויות לכך שטיפול זה יעיל בהקלת הכאב הנגרם עקב כאב ראש מקבצי.

יצויין כי בסל הבריאות הישראלי חמצן מותווה אך ורק לטיפול בקשיים נשימתיים.

טיפול למניעת כאב ראש מקבצי

אם התקפי הכאב שכיחים מאד או נמשכים יותר משלושה שבועות יש צורך בטיפול מניעתי. המניעה כוללת התחלת טיפול ברגע שכאב הראש מתחיל והמשך טיפול מדי יום במשך כל תקופת כאבי הראש, עד לסיומה.

טיפול מניעתי ניתן אך ורק תחת מעקב רפואי צמוד.

וראפאמיל (verapamil)

וראפאמיל היא תרופה המשמשת לטיפול במחלות לב אך יעילה גם במניעת התקפי כאב ראש מקבצי. על מנת להעלות את המינון של תרופה זו יש לבצע מעקב לבבי צמוד באמצעות אלקטרוקרדיוגרף (ECG).

ליתיום (lithium)

ליתיום ניתן לטיפול בהפרעות במצב הרוח אך יכול לסייע גם במניעת כאב ראש מקבצי. יש לבצע מעקב צמוד אחר רמת הליתיום בדם כדי למנוע תופעות לוואי.

חסימת העצב העורפי

העצב העורפי (occipital nerve) מקשר בין חלקו העליון של עמוד השדרה והגולגולת ונמצא קשור בהתקפי כאב ראש מקבצי. חסימת העצב העורפי מבוצעת באמצעות הזרקת חומר אלחוש מקומי כגון לידוקאין, בחלק האחורי של הראש. החסימה מקלה על כאב הראש לתקופה של מספר שבועות.

אף שלא נערכו מחקרים רבים על טיפול זה נראה כי הוא מספק הקלה עבור חלק מהמטופלים.

מניעה

אלכוהול

צריכת אלכוהול בתקופת כאבי הראש עלולה לעורר התקפים נוספים. הימנעות משתיית אלכוהול בתקופות אלו מפחיתה את שכיחות ארועי כאב הראש. בתקופה נטולת כאבי ראש צריכת אלכוהול, ככל הנראה, אינה גורמת להתקפי כאב ראש מקבצי.

ניטרוגליצרין

ניטרוגליצרין בשאיפה, תרופה הגורמת להתרחבות כלי הדם, יכולה לגורם להתקפי כאב ראש מקבצי. מומלץ שמטופל הסובל מכאב ראש מקבצי ימנע מתרופה זו לחלוטין.

עליית חום

עלייה משמעותית במידות החום עלולה לעורר כאב ראש מקבצי. לכן מומלץ להימנע מפעילות גופנית במזג אוויר חם ומכל פעילות אחרת שעלולה להעלות את חום הגוף בצורה משמעותית.

מקורות מידע נוספים

על מיגרנה באתר כמוני