ניתוח השתלת פין תותב - מידע רפואי

Penile Implant Surgery (קוד בדיקה: 64.97)

עדכון אחרון 04.05.22

רופא מייעץ: ד"ר רענן טל

הקדמה

ניתוח להשתלת פין תותב יבוצע במקרה של אין אונות וחוסר יכולת להשיג זיקפה, אם טיפולים אחרים דוגמת טיפול תרופתי (בתרופות כגון ויאגרה או סיאליס) או הזרקות תוך מחילתיות נכשלו. השתלת פין תותב היא פעולה שאינה הפיכה. לא ניתן להוציא את התותב ולחזור לטיפולים קודמים.

התותב אינו גורם לשינוי בתחושות באיבר המין , ביכולת להגיע לריגוש מיני (אורגזמה), בשפיכה או בהטלת השתן. כמו כן אין התותב משפיע באופן ישיר על החשק המיני.

יש להיוועץ באורולוג מומחה על מנת לבחור בתותב המתאים ביותר למטופל. קיימים מספר סוגי תותבים המיוצרים בגדלים שונים. המנתח יבחר את הגודל הגדול ביותר שניתן להשתיל בפין. לרוב, גברים הסובלים מהפרעה קשה בזיקפה מתארים קיצור משמעותי של הפין אך בניתוח זה לא ניתן לשחזר את אורך הפין שאבד. לפיכך חשוב לדון עם המנתח בנושא אורך הפין הצפוי לאחר הניתוח.

שיעור ההצלחה של הליך זה הוא 90%-95% והמטופלים מדווחים על שביעות רצון גבוהה. 80%-90% מהמטופלים מדווחים כי הם מרוצים מתפקודם המיני בעקבות הניתוח וכי היו בוחרים לחזור על הפעולה.

תאור ההליך

ניתוח השתלת פין תותב יבוצע תחת הרדמה כללית.

הניתוח יבוצע דרך חתך קטן בעור. במהלך הניתוח יושתלו חלקי התותב, בהתאם לסוג התותב שנבחר.

אם הוחלט על השתלת תותב מתנפח ישתיל המנתח את המשאבה המפעילה את התותב בשק האשכים.

במה כרוך?

הליך זה כרוך באשפוז במשך 1-2 ימים בבית החולים.

משך הפעולה הצפוי בחדר הניתוח הוא כשעה וחצי עד שעתיים וחצי.

הרדמה, טשטוש ואלחוש

ניתוח להשתלת פין תותב יבוצע תחת הרדמה כללית. לפני תחילת הניתוח יחובר המטופל לעירוי דרכו יזליף הרופא המרדים תרופת הרגעה על מנת להפחית את חרדתו של המטופל.

הרדמה כללית משמעותה שהמטופל ישן שינה עמוקה, שריריו רפויים והוא אינו חש כלל את מהלך הניתוח. הרדמה כללית מבוצעת על ידי רופא מומחה בהרדמה שמנטר את מצבו הגופני של המטופל במשך הניתוח כולו.

ההרדמה מבוצעת באמצעות הזלפת חומר ההרדמה אל שקית העירוי של המטופל. כעבור פרק זמן קצר ביותר (עשרות שניות) יחווה המטופל ערפול הכרה וישקע בשינה עמוקה. בסיום הניתוח ותפירת החתכים יפסיק הרופא המרדים את הזלפת חומרי ההרדמה, המטופל יתעורר ויועבר אל מחלקת ההתאוששות כדי לאפשר התעוררות איטית ובטוחה מהניתוח.

הנחיות

לפני הניתוח

בהתאם לגילו ולמצבו הרפואי ידרש המטופל לבצע בדיקות מתאימות טרם ביצוע ההליך לרבות בדיקות דם (כולל תפקודי קרישה), צילום חזה ואק"ג.

מטופלים שעברו ניתוחים קודמים, אושפזו בעבר, לוקים במחלות כרוניות, סובלים מאלרגיה או נוטלים תרופות מרשם או תוספי מזון יעדכנו על כך את הרופא המנתח ואת הרופא המרדים. מטופלים שסובלים ממחלות נוספות ידרשו לקבל ייעוץ מרופא מומחה בתחום טרם ההליך.

יש להתייעץ עם הרופא המטפל ועם המנתח לגבי המשך נטילתן של תרופות נוגדות קרישה (דוגמת אספירין או קומדין). בהתאם להחלטת הרופאים תיתכן הפסקה בנטילת תרופות אלו כשבוע לפני ביצוע ההליך.

כדי לאפשר החלמה מהירה ובטוחה לאחר הניתוח יש להימנע מעישון במשך שבועיים לפחות לפני מועד הניתוח וכן במשך שבועיים לאחריו. אין להשתמש בתקופה זו בתחליפי עישון המכילים ניקוטין.

ביום הניתוח

יש להיות בצום מוחלט לרבות נוזלים 6 שעות לפני תחילת הניתוח.

טרם הניתוח יש להסיר שיניים תותבות, תכשיטים וביגוד אישי ולהמנע מלעיסת מסטיק.

שערות באזור המיועד לניתוח (אם ישנן) יגולחו על ידי צוות בית החולים טרם הכניסה לחדר הניתוח.

התאוששות והחלמה מההליך

לאחר הניתוח ישהה המטופל בבית החולים במשך כיומיים.

לאחר השחרור מבית החולים על המטופל ליטול טיפול אנטיביוטי למניעת זיהום.

בימים הראשונים לאחר הניתוח יתכנו כאב ונפיחות באזור הניתוח. מרבית המטופלים יזדקקו ליטול משככי כאב.

מומלץ להימנע מהרמת משאות כבדים או מביצוע פעילות גופנית מאומצת בארבעת השבועות הראשונים לאחר הניתוח או כל עוד סובל המטופל מכאב.

רצוי לא לנהוג במשך שבועיים או עד חלוף הכאב וחזרה לתפקוד מלא. לרוב יומלץ על חופשת מחלה במשך שבועיים. בזמן זה רצוי להקפיד על מנוחה מרובה.

הפעלה של התותב תבוצע לראשונה במרפאת המנתח כ-4-6 שבועות לאחר הניתוח, בהתאם להחלמת המטופל מהניתוח. אין לנסות להפעיל את התותב בפעם הראשונה ללא הנחייה מהמנתח.

לאחר מכן מומלץ להפעיל את התותב באופן יומי על מנת לאפשר התרחבות מלאה ותקינה של חלקי התותב בתוך הפין. יש להיוועץ במנתח ולפעול לפי הנחיותיו.

סיכונים וסיבוכים

סיכונים הכרוכים בהליך

ניתוח להשתלת פין תותב הוא הליך ניתוחי פולשני ולכן עלול להיות כרוך בסיכונים ובסיבוכים הכוללים זיהום של התותב, בעיה בפעולת התותב, דימום (המטומה בשק האשכים) וכאב.

זיהום עלול להתרחש אצל 1%-3% ממטופלים. במקרה של זיהום יש להוציא את התותב בהקדם האפשרי. כדי למנוע זיהום יקבל המטופל טיפול אנטיביוטי לפני ואחרי מועד הניתוח. יש לוודא כי המטופל אינו סובל מחתכים מזוהמים באבר המין ובמידת הצורך, לטפל לפני הניתוח.

בעיות בפעולת תותב המושתל עלולות להתרחש אצל 10%-15% מהמטופלים במהלך 10 שנים לאחר השתלת התותב.

סיבוכים נדירים נוספים כוללים יציאה של חלקי התותב דרך העור. מצב כזה מעיד לרוב על זיהום של התותב ומחייב הוצאה מיידית שלו.

סיכונים הכרוכים בהרדמה

סיכונים שעלולים להיגרם בעקבות הרדמה כללית כוללים חסימה של נתיב האוויר כתוצאה מחנק, ירידה פתאומית בלחץ הדם והדופק וכן נזק לשיניים או למיתרי הקול עקב החדרת צינורות לקנה הנשימה. במקרים נדירים ביותר תיתכן תגובה אלרגית לחומרי ההרדמה.

סיבוכים

במקרה של חום, דימום משמעותי או הפרשה מוגלתית מהחתך יש לדווח מיד לרופא המנתח.

בכל מקרה של הופעת סימפטומים חריגים יש לפנות לרופא המנתח.