ניתוח לאבחון וטיפול במפרק הכתף (ארתרוסקופיה, ארטרוסקופיה) - מידע רפואי

Shoulder Arthroscopy (קוד בדיקה: 80.3)

עדכון אחרון 09.05.22

רופא מייעץ: ד"ר גבריאל מוזס

הקדמה

הליך זה יבוצע אצל מטופל שפעולת מפרק הכתף שלו נפגמה. ההליך מבוצע בגישה זעיר פולשנית ובאמצעותו ניתן לאבחן מצבי מחלה במפרק ולברר את הגישה הטיפולית הנדרשת.
במקרים מסוימים ניתן אף לתקן את הבעיה הקיימת במפרק בעזרת מכשירי ניתוח נוספים המוחדרים במהלך הפעולה.
הפעולות הניתוחיות בכתף אותן ניתן לבצע בארתרוסקופיה כוללות תפירת קרעים בגידי מסובבי הכתף, שחרור תופעה המכונה 'היתקלות' (impingement, היינו חיכוך בין זיז האקרומיון השייך לעצם השכמה וראש עצם הזרוע (הומרוס) במצבים ניווניים), תפירה והידוק קפסולת הכתף כטיפול בפריקות חוזרות של הכתף וטיפול בדלקת גידים באזור הכתף.

מתוך הסדרה, המדריך הרפואי - אסותא: סרטון בנושא פגיעות כתף - בעיות בכתף סימפטומים, טיפול והחלמה. פגיעות כתף - בעיות בכתף עלולות להיגרם מסיבות שונות כאשר אפשר באופן כללי לחלק אותם לשתי קבוצות עיקריות: הקבוצה החבלתית והקבוצה השחיקתית ניוונית.

תאור ההליך

ארתרוסקופיה של הכתף תבוצע תחת הרדמה כללית.

המנתח יבצע מספר חתכים קטנים באורך כ-1 סנטימטר מעל מפרק הכתף דרכם הוא יכניס את הארתרוסקופ ואת כלי הניתוח הנדרשים. הארתרוסקופ הוא צינור מתכתי בקוטר של עיפרון דק המכיל בתוכו עדשה קטנה ומערכת סיבים אופטיים.

הארתרוסקופ מחובר למקור אור ובאמצעותו ניתן להאיר את המבנים בתוך המפרק ולצלם את תוכנו. התמונה מועברת על ידי מצלמה זעירה למסך וכך יכול הצוות המנתח להתבונן במצב המפרק על גבי מסך גדול בחדר הניתוח.

המנתח יבחן את אזור המפרק ויתקן את הפגם הדורש טיפול. בסיום התיקון יוציא המנתח את המכשירים, יתפור או ידביק את החתכים ויחבוש אותם.

סרטון הדרכה לקראת ניתוח ארטרוסקופיה בבית חולים אסותא. כל המידע שמנותח צריך, לפני אחרי ועל הניתוח עצמו. התהליך לקראת ניתוח ארטרוסקופיה בברך, בכתף, בכף היד, במפרקים או תיקון רצועות. תהליך הטרום ניתוח כולל בדיקות אחרונות

במה כרוך?

הליך זה כרוך באשפוז במשך יממה בבית החולים.

משך הפעולה הצפוי בחדר הניתוח הוא 45-90 דקות.

הרדמה, טשטוש ואלחוש

ארתרוסקופיה של הכתף תבוצע תחת הרדמה כללית. לפני תחילת הניתוח יחובר המטופל לעירוי דרכו יזליף הרופא המרדים תרופת הרגעה על מנת להפחית את חרדתו.

הרדמה כללית משמעותה שהמטופל ישן שינה עמוקה, שריריו רפויים והוא אינו חש כלל את מהלך הניתוח. הרדמה מלאה מבוצעת על ידי רופא מומחה בהרדמה שמנטר את מצבו הגופני של המטופל במשך הניתוח כולו.

ההרדמה תבוצע באמצעות הזלפת חומר ההרדמה אל שקית העירוי של המטופל. כעבור פרק זמן קצר ביותר (עשרות שניות) יחווה המטופל ערפול הכרה וישקע בשינה עמוקה. בסיום הניתוח ותפירת החתכים יפסיק הרופא המרדים את הזלפת חומרי ההרדמה, המטופל יתעורר ויועבר אל מחלקת ההתאוששות כדי לאפשר התעוררות איטית ובטוחה מהניתוח.

הנחיות

לפני הניתוח

מצב הכתף יאובחן על ידי אורתופד, בהתאם לבדיקת המקום ולתוצאותיהן של בדיקות דימות כגון צילום רנטגן, סריקת אולטרה סאונד ודימות בתהודה מגנטית (MRI).

בהתאם לגילו ולמצבו הרפואי ידרש המטופל לבצע בדיקות מתאימות טרם ביצוע ההליך לרבות בדיקות דם, אלקטרוליטים (לרבות סידן, מגנזיום וזרחן), תפקודי כבד, תפקודי קרישה, צילום חזה ואק"ג.

מטופלים שעברו ניתוחים קודמים, אושפזו בעבר, לוקים במחלות כרוניות, סובלים מאלרגיה או נוטלים תרופות מרשם או תוספי מזון יעדכנו על כך את הרופא המנתח ואת הרופא המרדים. מטופלים שסובלים ממחלות נוספות ידרשו לקבל ייעוץ מרופא מומחה בתחום טרם ההליך.

יש להפסיק את נטילתן של תרופות נוגדות קרישה (דוגמת אספירין או קומדין) שבוע לפני הליך זה. יש להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי הצורך בנטילת תחליפים.

במהלך שיחת ההכנה ידביק המנתח על האזור המיועד לניתוח מדבקה מיוחדת על מנת לסמן מקום הניתוח. זהו מעין קעקוע זמני שאינו מסוכן או גורם לכאב.

כדי לאפשר החלמה מהירה ובטוחה לאחר הניתוח יש להימנע מעישון במשך שבועיים לפחות לפני מועד הניתוח וכן במשך שבועיים לאחריו. אין להשתמש בתקופה זו בתחליפי עישון המכילים ניקוטין.

ביום הניתוח

יש להיות בצום מוחלט לרבות נוזלים 6 שעות לפני תחילת הניתוח.

טרם הניתוח יש להסיר שיניים תותבות, תכשיטים וביגוד אישי ולהמנע מלעיסת מסטיק או מעישון.

שערות באזור המיועד לניתוח (אם ישנן) יגולחו על ידי צוות בית החולים טרם הכניסה לחדר הניתוח.

לאחר הניתוח

לאחר סיום הניתוח ישהה המטופל כשעתיים במחלקת ההתאוששות על מנת לאפשר התעוררות איטית ובטוחה מהניתוח. מספר שעות לאחר הניתוח יסייע צוות המחלקה למטופל לרדת ממיטתו ולשבת בכורסה.

בהתאם לסוג הפעולה שתבוצע ייתכן שבמקום הניתוח יהיו נקזים אשר ינקזו דם ונוזלים מאזור הניתוח.

התאוששות והחלמה מההליך

ידו של המטופל תושם במתלה. ניתן ליטול משככי כאב בהתאם לצורך.

במרבית המקרים ניתן להשתחרר מבית החולים עוד ביום הניתוח, או למחרת.

ניתן לחזור לעבודה כשבוע עד עשרה ימים ממועד הניתוח.

המטופל יוזמן לביקורת אצל המנתח שבועיים לאחר ההליך.

סיכונים וסיבוכים

סיכונים הכרוכים בהליך

זהו הליך ניתוחי פולשני ולכן עלול להיות כרוך בסיכונים ובסיבוכים לרבות דימום, זיהום (בפצע הניתוחי או במפרק עצמו), פגיעה עצבית, פגיעה בגיד או בשריר, הגבלה הגורמת לכאב וניכרת בתנועת הכתף (מצב המכונה 'כתף קפואה') ולעיתים אף צורך בניתוח נוסף עקב כישלון הניתוח להקל על הסימפטומים בגינם בוצע.

סיבוכי הניתוח נדירים.

סיכונים הכרוכים בהרדמה

סיכונים שעלולים להגרם בעקבות הרדמה כללית כוללים חסימה של נתיב האוויר כתוצאה מחנק, ירידה פתאומית בלחץ הדם והדופק וכן נזק לשיניים או למיתרי הקול עקב החדרת צינורות לקנה הנשימה. במקרים נדירים ביותר תיתכן תגובה אלרגית לחומרי ההרדמה.

סיבוכים

עליית חום מעל 38 מעלות צלזיוס מחייבת פניה דחופה לרופא המנתח, למוקד החירום או לחדר המיון.

בכל מקרה של דימום מתמשך או אדמומיות יש לפנות לרופא המטפל על מנת לשלול התפתחות זיהום.