נזקי השמש

עדכון אחרון 04.04.22

חשיפה מוגברת לשמש היא גורם הסיכון העיקרי להתפתחות סרטן עור מסוג מלנומה והיא גם מעודדת הזדקנות מוקדמת של העור ופגיעה במערכת החיסונית שלו. העור 'זוכר' את החשיפה לשמש ולכן חשוב מאוד להתגונן מפני נזקי קרינת השמש כבר מינקות. אבחון מוקדם של מלנומה מעלה את שיעור הריפוי באופן משמעותי.

רק חשיפה מבוקרת לשמש

ניתן להפחית את התפתחות  עור באמצעות הקפדה על חשיפה מבוקרת לשמש.

 

  • יש להימנע מחשיפה לשמש בין השעות 10:00 - 16:00, כי במהלכן עוצמת הקרינה היא מרבית.
  • יש להקפיד על כיסוי הגוף בעזרת לבוש מלא שיגן על העור. לבוש כזה כולל שרוולים לפחות עד המרפק ומכנסיים ארוכים, כובע רחב שוליים המגן על הפנים, האוזניים והעורף ומשקפי שמש.
  • כשנמצאים בחוץ כדאי לשהות בצֵל. אף את השהות בצל מומלץ להגביל, מפני שגם שם אנו נפגעים מקרני השמש. בים ובבריכה הקרינה מוחזרת מהמים ומהחול ולכן מזיקה עוד יותר.
  • מסנני קרינה: יש למרוח את העור החשוף לשמש במסנן קרינה בעל מקדם הגנה (SPF) של 30 ומעלה ויש לחדש את המריחה מידי שעתיים. אין ערך מוסף במסנן קרינה בעל מקדם הגנה גבוה מ- 50. מסנני הקרינה מיועדים לשימוש במקביל לשאר אמצעי ההגנה ואין ביכולתם להגן באופן מוחלט על העור.
  • ילדים ופעוטות: כאשר יוצאים מהבית יש להשתמש בקרם הגנה המתאים לגיל הילד. מומלץ להרגיל את הפעוט למרוח קרם הגנה לפני כל יציאה מהבית, ואף לצייד אותו בתכשיר מתאים לשימוש בגן הילדים, בקייטנה או בבית הספר. גם בעת שהייה בצל חשוב להקפיד על מריחת קרם הגנה. בעת רחצה בים או בבריכה יש להקפיד על מריחה חוזרת של קרם ההגנה, בפרט לאחר שהייה במים) חלק מהתכשירים נספגים ומאבדים מיעילותם).

 

לעמוד העמותה הישראלית לסרטן העור לחצו כאן >

מי נמצא בקבוצת סיכון?

  • בהירי עור, בעלי שיער בהיר ובעלי נמשים. מחקרים הראו שסרטן העור שכיח יותר בקרב בהירי עור הנוטים להיכוות כתוצאה מחשיפה לקרינת השמש, ובעיקר בקרב אלו שנחשפו לשמש בעוצמה רבה. בעלי עור רגיש חייבים לנקוט זהירות יתר בעת חשיפה לשמש.
  • אנשים שעורם נצרב בקלות, או שאינו נשזף כלל.
  • אנשים הנוטים לפתח בקלות  מהשמש.
  • אנשים בעלי מספר רב של שומות (למעלה מ- 20 נקודות חן).
  • אנשים השוהים זמן ממושך בשמש, דוגמת חקלאים, גננים והעוסקים בספורט ימי.
  • אנשים שקרובי משפחתם חלו בסרטן העור.

כהי עור אינם מוגנים מסרטן העור

גם אנשים בעלי עור כהה (באופן טבעי) עלולים לחלות בסרטן העור. בשנים האחרונות חלה עלייה בשיעור התחלואה בקרב ילידי הארץ שהוריהם ממוצא אסיה-אפריקה. לפיכך גם אוכלוסייה זו צריכה להימנע מחשיפה בלתי מבוקרת לשמש ולנקוט באמצעי ההגנה המתאימים.

מגינים על הילדים

ילדים נחשפים עד פי 3 יותר ממבוגרים לקרינה האולטרא סגולית של השמש. הקרינה אותה 'זוכר העור' גורמת לנזק מצטבר ומגבירה את הסיכון להתפתחות סרטן עור בעתיד - ולכן הפעולות להגנה מקרינת השמש חייבות להתחיל בינקות.

 

מסתבר שנזקי שמש מופיעים כבר בגילאים צעירים. מחקר אמריקאי שכלל כ- 600 ילדים מצא שכבר בגיל 12 ניתן להבחין בנזקים מצטברים על העור כתוצאה מחשיפה לשמש, בפרט בקרב ילדים בהירי עור או בעלי שיער בהיר או נמשים.

 

ממצאים אלו מדגישים את הצורך בנקיטת אמצעי זהירות קפדניים בכל יציאה לשמש עם תינוקות, פעוטות וילדים ואת החשיבות של הנחלת כללי התנהגות נכונה בשמש כבר בגיל הרך. ככל שניתן, רצוי להימנע מחשיפת תינוקות ופעוטות מתחת לגיל 3 לשמש וגם בגיל מאוחר יותר יש להעדיף מקומות שהייה מוצלים, לרבות גינות משחק מוצללות. בזמן שהות ארוכה בחוץ יש לשים לב לתזוזת השמש המשנה את מיקום האזורים המוצללים.

 

קרם הגנה: כאשר יוצאים מהבית יש להשתמש בקרם הגנה המתאים לגיל הפעוט. מומלץ להרגיל את הפעוט למרוח קרם הגנה לפני כל יציאה מהבית ואף לצייד אותו בתכשיר מתאים לשימוש בגן הילדים, בקייטנה או בבית הספר. גם בזמן שהייה בצל חשוב להקפיד על מריחת קרם הגנה. בעת רחצה בים או בבריכה יש להקפיד על מריחה חוזרת של קרם ההגנה (בפרט לאחר שהייה במים) מאחר שחלק מהתכשירים נספגים ומאבדים מיעילותם.

 

בגדים: יש לוודא שבגדי הפעוט מכסים אזורי גוף חשופים וכדאי להרגיל אותו לחבוש כובע בכל יציאה מהבית. עדיף כובע רחב שוליים או בעל מצחייה, ואף שימוש במשקפי שמש אינו מותרות (אם גיל הפעוט מאפשר זאת). ככול שמדובר בבגדי ים, מומלץ לרכוש כאלו העשויים מבדים מיוחדים המגינים מקרינת השמש ומכסים שטח ניכר מגופו של הפעוט או הילד. ראוי גם לוודא שהפעוט אינו פושט את בגד הים (או כל בגד מגן אחר) בעת חשיפה לשמש.

 

שתייה: יש להקפיד (כולל באמצעות דוגמה אישית) על שתיית מים מרובה (לא מיצים ממותקים) כדי למנוע סכנת התייבשות.

מבצע מוצרי הגנה מהשמש מבית מכבי Care

סדרת Sunny Care הנה בעלת הגנה משולשת: אנטי אייג'ינג, הגנה מפני קרינת UVA ו-UVB. התחליב לילדים מספק הגנה גבוהה במיוחד, לפי התקן האוסטרלי.
לרכישה באמצעות שירות אל-תור במכבי Online >>

 

בדיקה עצמית של נקודות חן

 

חשוב להכיר את נקודות החן שעל הגוף, ובכל מקרה של שינוי בגודלן או בצבען יש לפנות לבדיקה אצל רוא עור.

כיצד מבצעים את הבדיקה?

  • יש לעמוד בעירום מלא מול מראת קיר בגודל של כל הגוף ולהיעזר במראת יד לבדיקת אזורים נסתרים.
  • לבדיקת שומות בגב, יש לעמוד עם הגב למראת הקיר ולהיעזר במראת יד או בבן או בת זוג.
  • חשוב לבדוק בעיקר באזורי הגוף (גב חזה ובטן) וברגליים, אך יש להקפיד לבדוק את כל העור, כולל האזורים החבויים, כמו בין אצבעות הידיים ובהונות הרגליים, אזורי המפשעה, חלל הפה והקרקפת. לבדיקת הקרקפת יש לפשק את השיער ואף ניתן להשתמש במייבש שיער.
  • חשוב לשים לב לשינויים בנקודות חן, כמו גדילה פתאומית, שינוי צבע או שליחת שלוחות צבע לסביבה, דימום,  או גרד.

 

סימני ההיכר של מלנומות, להבדיל מנקודות חן 'פשוטות':

 

סימנים מחשידים למלנומה: גודל - קוטר של חצי ס

מתי צריך להיבדק אצל רופא עור?

  • אנשים שיש להם יותר מ-20 שומות  - לפחות אחת לשנה
  • אנשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן עור - לפחות פעם בשנה
  • במקרה של הופעת שומה חדשה שהולכת וגדלה בהתמדה
  • בעת הופעת פצע עורי שאינו חולף

 

בכל מקרה של ספק מומלץ לגשת לרופא עור ולהיבדק.

ומה עם ויטמין D?

לוויטמין D תפקיד חשוב בספיגת הסידן, בריאות העצם, מצב השרירים, שיווי משקל והסיכון לנפילות.

 

מחקרים חדשים מראים שלוויטמין D יש גם תפקיד במניעת מחלות לב, , סרטן, זיהומים ומחלות אוטואימוניות.

 

עדויות עקיפות תומכות גם בתפקידו של ויטמין D למניעה וטיפול בזיהומים בדרכי הנשימה ומכאן עלו השערות שעשוי להועיל במניעה וטיפול של מחלת הקורונה.

 

תצרוכת של 1000 יחידות בינלאומיות (IU) של ויטמין D ליום מומלצת עבור כל המבוגרים, בגילאי 50 ומעלה.

 

נוסף לכך, לאחרונה הוציא איגוד רופאי הילדים הנחיות הממליצות על חשיפה קצרה לשמש ונטילת תוסף יומי של ויטמין D במינון של 1,000 יחידות ביום לכלל הילדים בישראל למשך שישה שבועות.

ויטמין D, מה כל כך טוב בו?