מידע חיוני לתכנון הריון

ההריון הוא שלב מהנה בחיים, והריון ראשון מסמל שינוי משמעותי ומרגש בכל משפחה.

 

ההריון מביא עמו שינויים פיזיולוגים, אנטומיים ורפואיים, כמו גם שינויים משמעותיים בהקשר של קריירה - הורות, התא המשפחתי, נושאי כלכלה ופנאי... ובעצם בכל תחום חברתי ואישי בחייכן כנשים וכחלק מתא משפחתי.

 

תכנון מוקדם יאפשר לכן ולבני זוגכן להיערך הן מבחינה גופנית ורפואית והן מבחינה נפשית ורגשית.

 

כדי שתוכלו ליהנות מהתקופה הזו בחייכן, ישנן מספר בדיקות, המלצות ופעולות שתוכלו לנקוט עוד טרם כניסתכן להריון, וכך להגיע להריון במצב הטוב ביותר לכן ולעובר.

אורח חיים בריא

עוד לפני שהולכים לרופא ומתחילים לברר מה הן הבדיקות הנדרשות, יש כמה דברים שתוכלנה לעשות בשביל עצמכן, בעצם בכל שלב בחיים, אבל במיוחד כשרוצים לתכנן  בריא.
אז אם תמיד רציתן שינוי ורק חיפשתן תמריץ – זה הזמן, אמצו לעצמכן אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית, תזונה בריאה, הימנעות מעישון והפחתה בצריכת אלכוהול.

 

למידע על תזונה נכונה בהריון >>

פגישה עם רופא נשים

רוב הנשים מגיעות לרופא הנשים רק לאחר הכניסה להריון אך כדאי וחשוב להגיע לרופא הנשים עוד בשלב תכנון ההריון.
מטרת הפגישה הראשונית עם רופא הנשים, עוד לפני הכניסה להריון, היא לעבור על ההיסטוריה הרפואית שלכן ולאתר מצבים שכדאי לבדוק ולטפל בהם, כדי להגיע להריון בבריאות הטובה ביותר האפשרית עבורכן.
בדרך כלל הרופא יפנה אתכן לבדיקות דם ולקבלת חיסונים בהתאם לצורך.

 

פגישה עם רופא הנשים חיונית בעיקר אם אתן סובלות ממחלות שונות שעלולות להשפיע על מהלך ההריון, כמו  למשל, וגם אם היה לכן הריון בעייתי בעבר או אם אתן מקבלות טיפול תרופתי קבוע.

 

במקרה של לקיחת תרופות באופן קבוע, עליכן לבדוק האם תוכלו להמשיך ליטול תרופות אלה בזמן ההריון או שיש צורך לרשום תרופות חלופיות.

 

למידע נוסף על נטילת תרופות בהריון >>

פגישה עם רופא שיניים

רופא שיניים לא נשמע כמו אחד הרופאים שתחשבו לגשת אליהם בהקשר של הריון דווקא, אך מסתבר שבמהלך ההריון, החניכיים נהיים רגישים יותר ועלולות להתפתח דלקות לעיתים קרובות יותר. בנוסף, ישנם טיפולי שיניים שמומלץ לא לבצע בתקופת ההריון.
מסיבות אלה, מומלץ לבצע בדיקת שיניים יזומה אצל רופא שיניים עוד בשלב תכנון ההריון, לוודא שבריאות הפה במיטבה או לטפל במה שמצריך טיפול, על מנת שלא יהפוך לטיפול חירום בזמן ההריון.

 

למידע על רפואת שיניים במכבי >>

חיסונים

אנחנו בטוחים שרופא הנשים יעבור אתכן על כל הבדיקות והחיסונים שעליכן לעבור, אבל רק כדי שתדעו למה לצפות, אלו החיסונים שכדאי לבדוק בעת תכנון הריון:

 

  • אדמת - הידבקות באדמת במהלך 16 השבועות הראשונים של ההריון מסוכנת לעובר ולכן עליכן לוודא שאתן מחוסנות נגד . בבדיקת דם פשוטה ניתן לוודא נוכחות נוגדני אדמת בדם ולפעול בהתאם.
  • שפעת - שפעת היא מחלה שחולפת לרוב ללא טיפול ספציפי, בתוך מספר ימים. אולם, אם אתן בהריון או מנסות להיכנס להריון, יש חשיבות מיוחדת לחיסון, כיוון שבזמן ההריון גוף האישה פגיע יותר והסיכון לסיבוכים רפואיים מהמחלה או פגיעה בעובר גבוהים יותר. מומלץ להתחסן לפני תחילת עונת השפעת, בדרך כלל בחודשי הסתיו, וניתן להתחסן בכל שלב בהריון, החל מתקופת תכנון ההריון ובמשך כל ההריון.
  • אבעבועות רוח -  נגד  הונהג בישראל רק ב־2008, ולכן נשים רבות בגיל הפוריות אינן מחוסנות נגד המחלה, אלא אם כן חלו בה בילדותן. הדבקה באבעבועות רוח במהלך הריון עלולה לגרום לסיבוכים אצלכן או אצל העובר. לכן, אם לא חליתן בעבר באבעבועות רוח או לא קיבלתן שתי מנות של החיסון, משרד הבריאות ממליץ לכן  להתחסן.

בדיקות גנטיות

מטרת הבירור  היא לזהות האם אתן ובני זוגכן נמצאים בקבוצת סיכון למומים הנגרמים על ידי גורמים תורשתיים, ולתת לכם יעוץ גנטי מתאים.

 

בדיקות גנטיות הן בדיקות דם, והמחלות הנבדקות נקבעות בהתאם למוצא העדתי של כל אחד מכם. בשלב הראשון מספיק שרק אחד מבני הזוג ייבדק. את הבירור הגנטי רצוי מאד לבצע לפני תחילת ההריון אך ניתן לבצע אותו גם בזמן הריון.

 

רשימת הבדיקות המומלצות ("גנומטר") נקבעת על ידי איגוד הגנטיקאים ומשרד הבריאות ומתעדכנת מעת לעת, ולכן אז גם אם כבר ביצעתם בדיקות גנטיות בעבר, כדאי להתעדכן אם נוספו או השתנו בדיקות מאז.

 

שימו לב שישנן בדיקות שרק האשה יכולה לבצע. ניתן לגשת לבדיקות ללא הפניית רופא . חלק מהבדיקות כלולות בסל הבריאות ומבוצעות ללא תשלום. התוצאות ישלחו ישירות אליכן ולא אל הרופא המטפל. לכן, לאחר קבלת התשובות, חשוב מאוד להגיע איתן אל הרופא להתייעצות.

תוספי מזון

קיימים בשוק תוספי מזון רבים שיעילותם בהריון נחקרת. משרד הבריאות ממליץ על שלושה תוספי מזון עיקריים לנשים הרות או לקראת הריון:

 

  • חומצה פולית -  היא ויטמין מקבוצהB  החיוני לתהליך בניית תאי גוף בהתפתחות תקינה של מערכת העצבים המרכזית. חוסר בחומצה פולית עלול לגרום למומים שונים אצל העובר ולכן חשוב להתחיל ליטול חומצה פולית שלושה חודשים לפני הריון מתוכנן. ישנם מצבים רפואיים (, סוכרת טרום הריונית ועוד) הדורשים מינון גבוה ולכן מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל.
  • יוד - יוד הוא חומר מזין, החיוני לתפקוד תקין של  ולהתפתחות תקינה של מח העובר והילוד. משרד הבריאות ממליץ להתחיל לצרוך יוד לפחות חודש לפני הריון מתוכנן, וכן במשך כל ההריון וכל תקופת ההנקה.
  • ויטמין D - ויטמין D מיוצר בגופנו בעת חשיפה לשמש והוא נחוץ לגדילת עצמות תקינה. מומלץ לקחת ויטמין D במשך כל תקופת ההריון וההנקה.

הכנה נפשית

הריון מצריך מאיתנו הסתגלות, לא רק גופנית, אלא גם רגשית ונפשית. תכנון רגשי ונפשי הוא קצת יותר קשה להשגה, כיוון שאינו מוחשי וכמותי כמו חיסונים ובדיקות שונות שיש לבצע. תכנון מוקדם של ההריון מבחינות אלו, יאפשר לכן ולבני זוגכן לדבר ולהיערך לשלב החדש בחייכם מבחינת מחשבות, רגשות, ציפיות והתנהגות. תוכלו לדבר ביניכם או להגיע להתייעצות עם עובדת סוציאלית העוסקת בתחום בריאות האישה.

 

נושא זה חשוב במיוחד אם חוויתן בעבר משברים או טראומות כמו הפלה או  שקטה, אם קיימת אצלכן חרדה או תחושה של , גם מהעבר. התייעצות שכזו תוכל לכוון אתכן ולתת לכן שקט נפשי ורגשי שיאפשר לכן להיכנס להריון ולשאת אותו בראש שקט ובנפש בריאה.

 

עכשיו, אחרי כל ההכנות, בדיקות, התוספים והחיסונים, נשאר ליהנות מהריון בריא ולצאת בידיים מלאות.

 

המשיכו לעקוב כאן אחרי שבועות ההריון וקבלו מידע מקיף על התפתחות העובר בכל שבוע ופירוט הבדיקות הנדרשות בכל שליש.