בן משפחה מטפל – זכויותיך במכבי משפחתי

ריכוז זכויות ושירותים ייחודיים לחברים התומכים ומטפלים בבן משפחתם

כמיליון וחצי ישראלים הם בני משפחה התומכים ומטפלים בבן משפחה אחר – הורה, בן/בת זוג או ילד המתמודד עם מחלה.בני המשפחה המטפלים עושים זאת במקביל לניהול בית וקריירה, מספקים בממוצע 21 שעות תמיכה וטיפול בשבוע, במשך תקופה ממוצעת של 4.5 שנים.
הטיפול כרוך לעתים בלחצים ומתחים פיזיים ונפשיים, לצד תחושת סיפוק ושביעות רצון מעצם הטיפול.

 

אנו במכבי מודעים לאחריות ולאתגרים הרבים - נפשיים, גופניים, חברתיים, משפחתיים ואף כלכליים – הכרוכים בטיפול באדם הקרוב לכם. כבני משפחה מטפלים, יש להניח כי לעתים אינכם יודעים למי לפנות כדי לקבל מידע, יעוץ או תמיכה.

 

כאן תוכלו למצוא מידע, טיפים וסרטונים בנושא זכויות ושירותים במכבי ובקהילה, קישור לקבוצות תמיכה ומידע במכבי, קישור לאתרים מקצועיים ועוד.

כשאתם מטפלים בעצמכם אתם יכולים לטפל גם באחרים

הדאגה לאחרים עלולה לגרום למתח נפשי והזנחה בריאותית. בעזרת כלים פשוטים וניהול נכון של אורח החיים, אתם יכולים להפחית עומס מעצמכם, כדי שיהיה לכם קל יותר לדאוג לאחרים
צפו בסרטון לטיפים ומידע על שמירה על אורח חיים בריא, במיוחד כשאתם מטפלים באחרים:

אל תוותרו על פעילות גופנית

לפעילות גופנית יש השפעה ישירה על מצב הרוח ועל הבריאות שלנו, וככל שנהייה במיטבנו, נוכל לעזור טוב יותר בטיפול בבן משפחתנו.
צפו בסרטון לטיפים ומידע על כמה חשובה הפעילות הגופנית שלנו, כשאנחנו מטפלים באחרים: 

אתם לא לבד

האם אתם מכירים את הזכויות המגיעות לכם ולבן המשפחה החולה, כמו חוק סיעוד בביטוח לאומי, ביטוח סיעודי, זכאות לתו נכה וזכויות נוספות? האם אתם יודעים כיצד לפנות לעזרת עובדת סוציאלית או איך ניתן להיעזר בקבוצות תמיכה?
צפו בסרטון למידע וטיפים על קבלת עזרה וסיוע בעת טיפול בבן משפחה חולה:

עוד טיפים לשמירה על בריאותכם כמטפלים

הטיפול בבן משפחה חולה כרוך לעתים בלחצים ומתחים פיזיים ונפשיים, לצד תחושת הסיפוק ושביעות הרצון מעצם הטיפול.

 

אנחנו במכבי מודעים לאחריות ולאתגרים הרבים - נפשיים, פזיים, משפחתיים ואף כלכליים - הכרוכים בטיפול באדם הקרוב לכם.

 

הקדשת זמן לצרכיך האישיים ולבריאותך חשובה למניעת השחיקה שלך ולשיפור איכות הטיפול שניתן לבן המשפחה שלך.

שמירה על רווחה אישית ואיכות חיים

טיפול בבן משפחה חולה דורש השקעת זמן ומאמץ פיזי, ועלול להגביר מתח וללחץ בחיי בן המשפחה המטפל והמשפחה כולה. לכן חשוב להקפיד לשמור על בריאותכם, לשמור על שגרת בדיקות, להקדיש זמן לפעילות שתפחית מתח ואפשר פסק זמן ומילוי מצברים.

 

חשוב לשתף בני משפחה נוספים בטיפול בבן המשפחה החולה, לזהות מתי נדרשת לכם הפוגה, לשמור על קשרים חברתיים וסדר יום, להמשיך להשתתף באירועי משפחתיים וחברתיים, להתמיד בתחביב, לצאת לחופשה גם אם קצרה, לפנות לייעוץ ותמיכה אצל איש מקצוע, להצטרף לקבוצת תמיכה, ולזהות מתי נחוצה לכם עזרה ולבקש אותה.

 

תיאום תור פרונטלי או טלפוני לעובדת סוציאלית במרכז הרפואי - באמצעות המוקד הטלפוני מכבי ללא הפסקה 3555*. ייעוץ וליווי של עובדים סוציאליים >

פעילות גופנית

לפעילות גופנית קבועה תפקיד חשוב בשמירה על בריאות החולה ובני המשפחה המטפלים בו. היא מסייעת, בשילוב עם תזונה נכונה, לשמור על שמקל תקין, משפרת את מצב הרוח ומפחיתה מצבי מתח ולחץ נפשי, משפרת את איכות השינה ואת הזיכרון, ומסייעת לפעילותה התקינה של מערכת העיכול.

 

הטיפול באדם קרוב יכול להיות קשה הן מבחינה נפשית והן גופנית, ועל אף שלעתים קשה להקדיש בתקופות אלו זמן לאימון אישי, גם אימון של הליכה יומית ואימון כוח קצר יכולים להשפיע בצורה חיובית על בריאותכם הנפשית והגופנית.

 

ארגון הבריאות העולמי ממליץ על פעילות אירובית, כגון הליכה, במשך 30-60 דקות בכל יום, ותרגילי כוח לכלל קבוצות השרירים הגדולות לפחות פעמיים בשבוע.

 

אפשר לבצע אימונים אלו לבד, עם בן משפחה, עם אדם קרוב או במועדון כושר בקרבת הבית.

 

יש לשים לב שהטיפול בחולה מתבצע בצורה המיטבית: סיוע ברחצה, ביצוע מעברים ממיטה לכיסא, הליכה ועוד  - פעולות אלו יכולות להעמיס על גופכם. שמירה על כושר וחיזוק הגוף (גוף חזק ומאומן) יקלו עליכם לבצע את המשימות בצורה מיטבית; ביצוע המשימות בטכניקה המתאימה יוריד את העומס מגופכם וימנע פציעות עתידיות.

 

ייעוץ למניעת כאבי גב בעת הטיפול בבני המשפחה ו/או הכוונה בנוגע לסוג הפעילות המומלץ לכם אפשר לקבל במכון הפיזיותרפיה הקרוב לביתכם. אין צורך בהפניית רופא.

 

לזימון תור למכון פיזיותרפיה התקשרו למוקד הטלפוני מכבי ללא הפסקה 3555*

 

מידע על דרכים לשמירה על הגב >> 

תזונה נבונה

  • למרות המתח - שמרו על סדר ארחות לאורך היום. לארוחות מסודרות השפעה מיטיבה על הבריאות, וכל על מתן תחושה של שליטה ורוגע
  • במצבי תחת ולחץ אנו נוטים לאכול יותר מזון מתועש ומעובד, שעשיר במלח, שומן וסוכר. מזון מעובד מגביר תחושות של רעב ואי שקט. מומלץ לקחת אתכם בתיק פרי, אגוזים ושקדים לארוחה קלה
  • לפעמים אנו מתבלבלים בין תחושת רעב לצמא - אל תשכחו לשתות לרוויה. הכי בריא לשתות מים
  • בחרו נכון - הפחיתו ממתקים ומשקאות מתוקים, הם עשירים בסוכרים פשוטים, ועלולים להוביל להשמנה ולפגיעה בריכוז

תיאום תור לדיאטנית באמצעות מוקד מכבי ללא הפסקה 3555*, באפליקציית מכבי או באתר מכבי >

שינה טובה לבריאות

שינה לא טובה או מיעוט בשעות שינה עלולים לפגוע באופן משמעותי באיכות החיים - עייפות מתמדת, עצבנות, חוסר ריכוז, חוסר שקט נפשי, חוסר איזון כללי, היחלשות של הגוף ופגיעה בבריאות בומערכת החיסונית.

 

מחקרים מדגישים את חשיבות השינה גם כאחראית לעירנות היומית התקינה וגם כמגינה מפני תחלואה ומשפרת את תוחלת החיים. את איכות החיים, את הבריאות ואת המערכת החיסונית. לכן מומלץ לפני השינה:

 

  • לא לאכול
  • להתנתק ממסכים
  • לעשות מדיטציה
  • לפנות זמן לשינה קצרה במשך היום, אם זה אפשרי