13 דצמבר 2017 כ"ה כסלו תשע"ח
מעודכן לתאריך  12.01.2014 

מחסור בוויטמין D

(Vitamin D Deficiency)

כמה ויטמין D צריך?

עד לפני מספר שנים רווחה האמונה שבארצנו שטופת השמש מחסור בוויטמין D הינו נדיר ולכן הסתפק משרד הבריאות הישראלי בהמלצה על צריכה של 200 יחידות בינלאומיות ויטמין D ליום. בעקבות המודעות הגוברת לנזקי קרינת השמש התמעטה החשיפה לשמש ובדיקות הדם של ויטמין D גילו שלרבים יש מחסור בוויטמין חשוב זה.
על מנת שוויטמין D יהיה יעיל לשמירה על צפיפות העצם, יש להקפיד על צריכת כמות מספקת של סידן (1000-1200 מ"ג ליום), בהתאם לגיל.
מחקר מדעי שהתפרסם זה לא מכבר מעריך שמינון יומי של 1000 יחידות בינלאומיות של ויטמין D עשוי להפחית את הסיכון לסרטן מעי הגס בכ-50%. חוקרים דיווחו שנשים עם רמות ויטמין D של 52 נ"ג/מ"ל בדם הפחיתו את הסיכון שלהן ללקות בסרטן השד ב-50%, בהשוואה לנשים שרמות הוויטמין בדמן היו נמוכות יותר מ-13 נ"ג/מ"ל.
כדי להגיע לרמות של 52 נ"ג/מ"ל יש לצרוך 4000 יחידות בינלאומיות של D3 מדי יום, או לשלב צריכת 2000 יחידות יחד עם חשיפה מתונה לשמש.
מחקרים הראו שמתן ויטמין D לקשישים (אפילו לקשישים סיעודיים), במינון של 800 יחידות בינלאומיות, עם או בלי סידן, מפחית את הסיכון לנפילות בשיעור שבין 50%-72% בהשוואה לבני גילם שקיבלו טיפול דמה.

נשים הרות

מחקרים רבים מסיקים שנטילה יומית של תוספים המכילים 400 יחידות בינלאומיות של ויטמין D (פי 2 יותר מהקצובה היומית המומלצת) אינה מספקת וכנראה נדרש מינון יומי גבוה יותר. מחקר אמריקאי שעסק במשקל היילוד הראה שלנשים שצרכו בסביבות 600 יחידות בינלאומיות של ויטמין D נולדו יותר תינוקות במשקל תקין בהשוואה לנשים שצריכת ויטמין D אצלן הייתה פחותה מ-300 יחידות בינלאומיות ליום.

אזור המחייה משפיע

ממחקרים שבדקו את ההשפעה של נטילת תוספי ויטמין D עולה שאנשים מבוגרים החיים באזורי אקלים ממוזג צריכים לקבל לא פחות מ-800-1000 יחידות בינלאומיות ביום, על מנת להגיע לרמות של 32 נ"ג/מ"ל.

המלצות משרד הבריאות

ביולי 2008 עדכן משרד הבריאות את ההמלצות ועל פיהן המינונים המומלצים ליום של ויטמין D3 לקבוצות האוכלוסייה השונות הינם:
גיל גברים (מק"ג/(יח') ליום) נשים (מק"ג/(יח') ליום)
תינוקות 0-12 חודשים 10 מק"ג (400 יח') 10 מק"ג (400 יח')
ילדים 1-13 שנים 5 מק"ג (200 יח') 5 מק"ג (200 יח')
בני נוער 13-18 שנים 5 מק"ג (200 יח') 5 מק"ג (200 יח')
מבוגרים 19-50 שנים 5 מק"ג (200 יח') 5 מק"ג (200 יח')
מבוגרים 51-70 שנים 10 מק"ג (400 יח') 10 מק"ג (400 יח')
מבוגרים מעל 71 שנים 15 מק"ג (600 יח') 15 מק"ג (600 יח')
הריון והנקה   5 מק"ג (200 יח')

 

מדידת רמות ויטמין D בגוף

בגלל ההשלכות הבריאותיות הנובעות ממחסור בוויטמין D חשוב להעריך את הרמות שלו בגוף. בצד ההסכמה שמדידת הרמות של ויטמין D בדם היא הדרך המהימנה לבדיקת כמותו בגוף, עדיין לא הוברר לחלוטין מה צריכים להיות הערכים המיטביים.
למרות שרמות של 20 נ"ג/מ"ל בדם נחשבות כערך קצה של הטווח התקין, מחקרים עדכניים מלמדים שהפרשת PTH וספיגת הסידן אינן מגיעות לרמתן המיטבית עד שהערכים לא מתייצבים סביב 32 נ"ג/מ"ל. מומחים רבים טוענים שרמות הנמוכות מ-32 נ"ג/מ"ל צריכות להיחשב כחוסר בוויטמין D ויש כאלו הסבורים שהרמות בדם הנעות בין 30-50 נ"ג/מ"ל מהוות טווח ערכים בריא.
באופן כללי, רמות הנמוכות מ-8-10 נ"ג/מ"ל בדם מצביעות על מחסור חמור בוויטמין D הקשור להתפתחות רככת או אוסטיאומאלאציה.