הריון ושינה

כמעט 90% מהנשים ההרות סובלות מקשיי שינה. הפרעות השינה בתקופת ההריון יכולות להיות מסוגים שונים ובדרגות עוצמה שונות, החל מעייפות מוגברת האופיינית לטרימסטר הראשון של ההריון וכלה בנדודי שינה קשים. אסור להזניח ויש לטפל בבעיות אלו.

הפרעות שינה בעת  יכולות לנבוע משינויים הורמונאליים, רגשיים וכן מגורמים הקשורים לשינויים במבנה הגוף במהלך ההריון.

 

  • הבטן הגדלה מקשה על השינה. בשלבי ההריון המתקדמים הבטן גדלה מהר מאד ומכבידה על הנשימה, בנוסף לקושי בתנועתיות הגוף.
  • מה לעשות? מומלץ למצוא תנוחה שתקל על השינה. ניתן לישון אפילו בחצי ישיבה. אין מניעה לשים מספר כריות כדי להגביה את פלג הגוף העליון.
  • קשיי הירדמות. מרקם השינה משתנה בתקופת ההריון. לנשים הרות יש יותר חלומות בכלל ויותר חלומות מטרידים בפרט. בנוסף לכך הריון הוא תקופה רגישה שכרוכה בלא מעט חששות ואפילו חרדות ממהלך ההריון,  וגידול הרך הנולד. כל אלו עלולים לפגוע בהירדמות ובאיכות השינה.
  • מה לעשות? ההמלצות המקובלות הן להשתמש בתרגילי הרפיה כדי לשפר את ההירדמות והשינה. הקפדה על תזונה מתאימה לפני השינה תסייע אף היא. מומלץ לעיין בכתבה 'אוכל ושינה'.
  • תסמונת רגליים חסרות מנוחה. כ-20% מהנשים ההרות מדווחות על אי נוחות ועקצוצים ברגליים, שמכונים גם תסמונת רגליים חסרות מנוחה, או תנועות רגליים מחזוריות בשינה. תחושות אלו גורמת לצורך עז להניע את הרגליים כל הזמן.
  • מה לעשות? אחד הטיפולים שעשוי להקל בצורה משמעותית על התופעה הוא נטילת תוספי . רופאת השינה ד"ר גבעתי ממליצה להתחיל בנטילת תוספי ברזל לשם הקלה על העקצוצים ברגליים ועל בעיות השינה מייד כשהאישה ההרה מרגישה שינויי תחושה ברגליים, גם אם היא עדיין לא הגיעה לשלב שבו נהוג להמליץ על נטילת ברזל, וגם אם עדיין לא התפתחה אצלה  ולא חלה ירידה בהמוגלובין. טיפול שכזה עשוי להפחית את הסימפטומים במידה ניכרת ולהביא לשיפור באיכות השינה.

אישה בהריון המתקשה לישון

 

  • הפסקות נשימה בשינה. בתקופת ההריון עלולות להופיע הפסקות נשימה בעת השינה הן כתוצאה מהעלייה במשקל הגוף והן כתוצאה מהשינויים ההורמונאליים המשפיעים על טונוס השרירים בלוע. אמנם הפסקות הנשימה בשינה תיעלמנה במרבית המקרים לאחר הלידה, אך הן מצריכות התייחסות רפואית בעת ההריון. אם אישה הרה מתחילה לנחור (בן זוג יכול לסייע לזיהוי הבעיה) יש לבדוק אם היא סובלת מהפסקות נשימה חסימתיות בשינה. הפסקות נשימה חסימתיות בשינה מהוות  להתפתחות של  ולטרום  (פרה- אקלמסיה(. במחקר שבוצע במעבדת השינה של הטכניון ע"י קבוצתו של פרופ' פילר נמצא שאצל נשים עם פרה- אקלמסיה אירעה שכיחות גבוהה יותר באופן ניכר של הפרעות נשימה בשינה.
  • מה לעשות? אחד הפתרונות הפשוטים שמציעה ד"ר גבעתי, הוא להגביה את הראש בעת השינה. אם הדבר אינו מסייע כדאי לקבל הפניה מרופא המשפחה למכון שינה. ד"ר גבעתי מדגישה כי הטיפול בהפרעות הנשימה בשינה בתקופת ההריון, בייחוד בקרב נשים השייכות לקבוצת הסיכון להתפתחות רעלת הריון (אקלמסיה), יכול להפחית את הסיכון.
  • צרבות. נשים הרות רבות סובלות מצרבת שבין היתר פוגעת ביכולת להירדם ובאיכות השינה. הצרבות גורמות ליקיצות בלתי מורגשות (לרוב אנחנו לא מודעים להתעוררויות שנמשכות פחות מדקה עד דקה וחצי) והופכות את השינה לשטחית. האישה ההרה מתעוררת בבוקר בתחושת  מבלי להבין את מקורה.
  • מה לעשות? על פי המלצתה של ד"ר גבעתי כדאי לטפל בצרבות מיד עם תחילתן, כי הן מהוות את אחד הגורמים השכיחים והנפוצים לבעיות שינה בתקופת ההריון. ניתן להגביה את פלג הגוף העליון בזמן השינה או ליטול טבליות להקלה על צרבת דוגמת "טאמס". כאשר אמצעים אלו אינם פותרים את הבעיה ביעילות שתאפשר הירדמות ושינה בלתי מופרעת, יש לפנות לקבלת טיפול תרופתי מתאים.