22 מאי 2018 ח' סיון תשע"ח
תאריך:  04.02.2011 

המדריך לשינה ערבה

תאריך:  04.02.2011 
עודכן בתאריך:  16.04.2018 

שוכבים לישון

עודכן בתאריך:  16.04.2018 
אימוץ שגרת השכבה המאפשרת הירדמות תקינה והקניית הרגלי שינה בריאים, תסייע הן לפעוטות והן להורים. פעוט רגוע ומוכן לשינה ירוויח מן הסתם הורים שלווים יותר.

הרגלי שינה טובים זה דבר נלמד

כולנו ממתינים בקוצר רוח ליום שבו הפעוט יירדם 'בלי בעיות' וישן לילה מלא. בניגוד לזחילה או להליכה שהן פעולות שתינוקות לומדים בעצמם, הירדמות ושנת לילה אינן עוד שלב התפתחותי אלא מיומנות נלמדת ונרכשת שחשוב להקנותה לפעוט.
כשתינוקות מגיעים לגיל של כמה שבועות הם מתחילים להיות ערים וערניים יותר בשעות היום. כדאי לנצל זאת על מנת ללמד אותם אודות ההבדלים בין היום והלילה. מומלץ להסיט את הווילונות במשך היום כדי שאור השמש יחדור לחדר, לשחק ולדבר עם התינוק ולא לדאוג לגבי רעשי היומיום כשהתינוקות ישנים במהלך היום.
לעומת זאת בלילה דברו בשקט, הורידו את הקצב בבית ועמעמו את האורות. עם הזמן תינוקכם יפנים שלילה זה לא זמן למשחקים אלא זמן לשינה ולמנוחה.
אמנם בשבועות הראשונים לחיי התינוק דפוסי השינה שלו עדיין אינם קבועים, אך לקראת גיל 3-4 חודשים תינוקות רבים ישנו כבר כ- 5 שעות רצופות בלילה. למרות הצפי למספר האכלות ליליות בחודשים הראשונים לחיים ניתן כבר לעודד הרגלי שינה טובים, שיהיו תקפים לכל אורך גיל הילדות.
לא רק הקפדה על מספר שעות שינה מספק (בהתאם לגיל הפעוט) חשובה, אלא גם בניית השגרה. כדי ליצור הרגלי שינה בריאים רצוי לשמור על שעת הרדמה קבועה בערב ועל שעת התעוררות קבועה בבוקר. כמו כן רצוי (בגילאים בעלי שייכות לעניין) ששעות התנומה במהלך היום תהיינה במידת האפשר קבועות.

איך יודעים שהתינוק רוצה לישון?

פעוט החפץ לישון ישפשף את העיניים ולא יתבונן בצעצועים. תינוק שהתחיל לבכות לאחר שישן פרק זמן קצר – ייתכן שמשמעות הדבר שהוא עייף. אל תתערבו מייד, אפשרו לו הזדמנות להרגיע את עצמו ולחזור לישון. בעיקרון, כאשר אתם מבחינים שהפעוט ישנוני, הניחו לו לישון ואל תנסו לעורר אותו. במרבית המקרים אם תינוקכם בוכה במיטה (בניסיון להירדם), זה אומר שהוא עבר יותר מידי גירויים והבכי הוא אמצעי לפרוק את המתח. נסו לזהות מוקדם את סימני העייפות, ולהקדים את שעת השינה שלו.

שגרת ההשכבה ובניית הרגלי שינה נכונים

בניית שגרת השכבה דורשת מכם להיות עקביים. הקפידו על ביצוע אותן הפעולות באותו הסדר מידי ערב, כי כשהתינוק יודע למה לצפות הוא ירגיש רגוע ובטוח יותר. הנוהל הקבוע יסייע לתינוק להבדיל בין היום והלילה, מה שיתרום לו גם בהמשך חיו.
תינוקת שוכבת במיטה
אם הפעוט ילך לישון רעב זה יגדיל את סיכוייו להתעורר בלילה.


להירדם במיטת התינוק, על הידיים או במיטה של אימא ואבא?

ההחלטה כמובן היא שלכם. קחו בחשבון שתינוקות המתעוררים במהלך השינה, יצפו להתעורר באותו מצב בו נרדמו. אם התינוק נרדם בידיים ויתעורר במיטה ייתכן שיתקשה לחזור לישון ללא עזרה. תינוקכם ילמד להירדם בעצמו במיטתו אם תשכיבו אותו בה כשהוא עדיין ער. הכנסת הפעוט למיטתו כשהוא עייף אך עדיין ער תסייע לו לקשר בין המיטה לבין תהליך ההרדמות.
עדיף להימנע מהשכבה במיטת הורים. מחקרים מסויימים טוענים כי שינה עם ההורה גורמת להעלאת הסיכון למות עריסה ושינה עם אדם נוסף מקשה על התינוק ללמוד להירדם בעצמו.

טיפים והצעות

  • התחילו להוריד הילוך ועברו לפעילות רגועה בחדר כשעה לפני שהתינוק הולך לישון.
  • צרו התניה. נגנו אותה מוזיקה מרגיעה באורך של כ-3 דקות מדי יום בסמוך לשעת ההשכבה. עד מהרה התינוק יקשר את המנגינה עם מועד השינה. לחילופין או בנוסף, ציידו את התינוק בחפץ מוכר ואהוב, שהוא מרגיש בנוח איתו ומקשר אותו עם שינה. רצוי לא לכבס את החפץ לעיתים קרובות מדי, כי הכביסה מסירה גם את הריחות המוכרים של הבית יחד עם הכתמים.
  • אל תעירו את תינוקכם, אפילו על ידי נשיקה קטנה מהורה שחזר מהעבודה בשעה מאוחרת. זו עלולה להפריע לתינוק לישון ולשדר לו שזה הזמן להתעורר וליהנות ממפגש חברתי עם אבא או עם אימא.
  • לאחר ההשכבה הימנעו מיצירת רעשי רקע בחדרו של תינוק.
  • על מנת לאפשר שינה בריאה לתינוקם על ההורים להתאים את לוח הזמנים שלהם אליו ולא להיפך. המשמעות היא שעל ההורה החפץ לתת תשומת לב לפעוט לשוב בשעה מתאימה הביתה, כך ששעת ההשכבה או שנת הפעוט לא ייפגעו. כאשר אחד ההורים שב מהעבודה בשעות מאוחרות ומעיר את הפעוט כדי לבלות ולשחק עימו הוא משבש את שנתו, מפריע להירדמותו מחדש וגורם לו לרצות להיות ער בלילה כדי לשחק עם ההורים. 
 

הנהיגו טקס שינה

המומחים ממליצים על טקס שינה קבוע, בדרך כלל בסדר הבא:
  • האכלה.
  • אמבטיה או מקלחת עם צעצועי אמבטיה (וצחצוח שיניים בגיל מאוחר יותר).
  • לבישת פיג'מה.
  • עמעום אורות בחדר ויצירת אווירה המתאימה לשינה.
  • קריאת סיפור או השמעת שיר רגוע.
  • הנחה של חפץ מנחם ומרגיע כמו צעצוע אהוב, מוצץ או שמיכה במיטה ליד הפעוט.
  • נשיקת לילה טוב וחיבוק.
 

הקניית הרגלי שינה להירדמות עצמאית

לאחר אמבטיה, פיג'מה והמנגינה הקבועה, מגיע הרגע הקריטי שממנו פוחדים (לפחות) מחצית מההורים - רגע ההשכבה.
ישנן מגוון שיטות להרגלת התינוק להירדמות עצמאית במיטתו, וההבדלים העיקריים ביניהן נובעים מרמת ההדרגתיות של התהליך: יש המאמינים כי כדאי להרגיל את התינוק להירדם עצמאית בהדרגה ולאורך זמן, על מנת לאפשר לתינוק (ולהוריו) זמן הסתגלות לכל שלב, ויש המאמינים כי עדיף תהליך מהיר יותר של שינוי חד פעמי, גם אם במחיר חוויה של קושי.
שלבי התהליך המשותפים לרבות מהשיטות:
  • הניחו את התינוק במיטה, אמרו לו 'לילה טוב, זמן לישון' (או כל ברכת לילה טוב אחרת, כל עוד היא קצרה) וצאו מהחדר.
ניתן גם לבחור בשיטה הדרגתית יותר ולהתחיל בהנחת התינוק במיטתו תוך שמירה על שמירה על השמעת קול ומגע קבועים (והנחת יד על התינוק ולחישת ששש...) עד שהתינוק נרגע. מדי כמה ימים הורידו הדרגתית את העזרים - בהתחלה הסירו מתינוק את היד, אחר כך הרגיעו ללא קול, ובסוף התרחקו מטווח הראייה עד שתצאו מן החדר.
  • אם התינוק מתחיל לבכות, חכו רגע ואפשרו לו הזדמנות להירגע בעצמו (אורך הרגע תלוי בכם - שיטות שונות דוגלות בזמן שונה, הנע בין שניה ל- 5 דקות).
  • אם הבכי נמשך חזרו לחדר. זכרו לא להדליק את האורות ולא לדבר עם התינוק. בדקו שהוא בסדר, לחשו לו 'לילה טוב, זמן לישון' וצאו מהחדר.
    לבוחרים בגישה ההדרגתית - הרגיעו את התינוק, לחשו לו 'לילה טוב, זמן לישון' וצאו מהחדר.
 
דעו כי אין דרך אחת הנכונה לכולם. העצה היחידה שניתן לתת היא: התאזרו בסבלנות,  מיצאו את הדרך המתאימה לתינוק שלכם ולכם ושימרו על עקביות.
זכרו שאין פתרונות בזק ומדובר בתהליך למידה שאורך זמן, אבל ההשקעה בו כדאית, כיוון שהוא עתיד לשפר את איכות החיים היומיומית של כל בני המשפחה.


בכי באמצע השינה

לעיתים פורצים תינוקות בבכי או בצרחות פתאומיות במהלך השינה, כשעה ואף יותר לאחר שנרדמו. תופעה זו מתרחשת בדרך כלל בשנה וחצי הראשונות לחייהם. במרבית המקרים האירוע קורה בשלבי השינה העמוקה, בהם התינוק אמנם צורח אך לרוב כלל אינו מתעורר. אף שכיח שתינוק בוכה או צועק במהלך שנת הלילה וחוזר לישון בעצמו.
בדקו שהתינוק בסדר, אך השתדלו שלא יראה אתכם ואפשרו לפעוט לחזור לישון בכוחות עצמו.
אם התינוק לא נרגע בעצמו, גשו אליו ובדקו אם אין בעיה כלשהי, לרבות רעב, המטרידה אותו. בכל הזמן הזה אין להדליק את האורות ויש לשמור על תאורה מעומעמת ולדבר בקול שקט.
חשוב להיות עקביים: הגיבו באותה הדרך לבכי של תינוקכם בכל הלילות. אם לילה אחד אתם מרימים את התינוק ברגע שהוא מתחיל לבכות (כשהוא בריא) אך משאירים אותו לבכות מספר דקות בלילה שלמחרת, הוא לא יידע למה לצפות ולא יהיה רגוע.


גירויים ביום ולא בלילה

גם כשתינוקכם גדל כדאי להמשיך באותה שגרת ההשכבה. חשוב לעודד פעילות בשעות היום כשהתינוק ער, כי גירוי החושים שלו במהלך שעות היום מעודד שנת לילה טובה יותר. לעומת זאת, מומלץ להימנע מהתרגשות ומאספקת גירויים רבים מדי לקראת השינה כי אלו עלולים לגרום לתינוק להיות ערני. בשעות הללו עדיף לעסוק בפעילות שתרגיע את ילדכם, דוגמת הקראה של סיפור.


אוכל, קדימה אוכל

חשוב להגיע לשינה נטולי רעב, כי אם הפעוט ילך לישון רעב זה יגדיל את סיכוייו להתעורר בלילה. יחד עם זאת כדאי להימנע מלהרדים את התינוק 'עם בקבוק אוכל' או על ידי הנקה, כדי למנוע יצירת קשר בין האכלה לשינה. הקפידו שיחלוף זמן מה בין ההאכלה ובין השינה. עדיף גם להימנע ממתן שתייה מרובה לפני השינה, כי הדבר עלול לגרום להתעוררויות ליליות.


מיתוסים ואמיתות

מיתוס: כדאי להעיר את התינוק להאכלה לפני שאתם הולכים לישון, כדי שכולם בבית יוכלו לישון בשלווה.
האמת: לא נכון. הדבר עלול להניב דווקא את התוצאה ההפוכה. התינוק יצפה לכך ויהפוך את כול הלילה לחגיגה.
מיתוס: כדאי למנוע מהתינוק לישון במשך היום מחשש שהוא לא יירדם בלילה.
האמת: לא נכון. שינה טובה ביום היא ערובה לשנת לילה טובה.
מיתוס: השכבה בשעות מאוחרות תסייע לתינוק לישון זמן רב יותר ולא להתעורר בשעות בוקר מוקדמות.
האמת: לא נכון. ככל שהם ישנים יותר, כך גם אתם ישנים יותר.
מיתוס: משחק עם התינוק בשעות הלילה מונע קנאת אחים גדולים יותר (כשיש כאלו).
האמת: ספקו לעצמכם תירוץ טוב יותר. כשיש יותר מילד אחד במשפחה, טוב תעשו אם תעניקו תשומת לב מתאימה לכול אחד מהם בשעה הראויה, כולל טיפוח היחסים בין הילדים.