יחידת ביג דאטה

יחידת ביג דאטה

יחידת הביג דאטה, יחידת הפיתוח והחדשנות של מכבי, מקדמת חדשנות רפואית טכנולוגית ולתמוך בפיתוח פתרונות רפואיים מתקדמים מבוססי דאטה.

המכון מהווה מרכז למחקר ופיתוח רפואי, במסגרתו מקודמים שיתופי פעולה עם יזמים וסטארטאפים העוסקים בפיתוח פתרונות רפואיים מתקדמים באמצעות שיטות כגון machine learning, אלגוריתמים מורכבים, NLP ועוד.

במסגרת העבודה המשותפת עם המכון זוכים היזמים להיעזר במאגר המידע הרפואי הנרחב של מכבי, בידע ובניסיון של חוקרי המכון ורופאי מכבי ולהתבסס על ההיכרות הפרקטית עם צרכי השטח הנובעת מארגון שירות בריאות חי ונושם.

לפרויקטים המבטיחים ביותר תיתכן אפשרות לבחון את הפיתוחים החדשים בקרב קהל רלוונטי של חברי מכבי. בדיקת ההיתכנות המתאפשרת לטיפולים הרפואיים החדשניים מאפשרת פיתוח מוצר שלם ובשל, שיכולתו לקידום הבריאות מבוססת ומוכחת.

העשייה שלנו

על מנת לאפשר לכמה שיותר חוקרים ויזמים גישה למידע איכותי, אמין ובעל ערך רב, הוקמה במכון פלטפורמה דיגיטלית ידידותית המאפשרת לחוקרים בתחומי הרפואה מרחבי העולם גישה קלה ופשוטה לנתונים אנונימיים המצויים במאגר המידע. הפלטפורמה מאפשרת איסוף ומיון נתונים ממגוון תחומים, הכוללים בין היתר מידע דמוגרפי, אבחנות מחלה, הליכי טיפול, מדדים רפואיים ותוצאות בדיקות מעבדה.

רבים מהמחקרים המתנהלים כיום במכון עוסקים בחקר ופיתוח מנגנוני אוטומציה לפענוח ושליפת נתונים המצויים בקבצי קול, בסריקות פתולוגיות ובתמונות רפואיות. מרבית המידע המצוי בפריטים אלה דורש היום פענוח אנושי אינדיבידואלי. פענוח אוטומטי ומהיר של הנתונים יכול להוות צעד ראשון לקראת שיפור משמעותי ביכולות אבחון, נתינת שירות וטיפול רפואי מהיר, מדוייק ומותאם יותר לקהל הרחב.

מאז הקמתו לקח המכון חלק בפיתוח וקידום של למעלה מ-20 מוצרים ומחקרים חדשניים במגוון תחומי הרפואה, ביניהם פיתוח מערכות לזיהוי סיכון מוגבר של סרטן המעי וסרטן השד, איתור בעיות לב באמצעות ניתוח הקלטות של חולים כרוניים, טיפולים תרופתיים חדשים בבעיות לחץ דם ועוד.

 

בין המוצרים שפותחו עד כה במסגרת פעילות המכון:

    • קולון סקור: מערכת מבוססת אלגוריתם חכם לאיתור מוקדם של בעלי סיכון גבוה לסרטן המעי. המערכת פותחה בעקבות מחקר אפידמיולוגי שזיהה תבנית קבועה בנתוני בדיקות דם של מטופלים שאובחנו, שנים מאוחר יותר, בסרטן המעי. בשיתוף עם חברת מדיאל, פותח אלגוריתם המאפשר זיהוי מוקדם אוטומטי של אנשים בעלי סיכון גבוה לסרטן המעי, על סמך ספירת דם תקופתית שגרתית יחידה. מאז שהוכנסה המערכת לשגרת בדיקות הדם במכבי, אובחנו באמצעותה 40 חולים בסרטן ו-168 חולים בשלב טרום סרטני, שלא היו נבדקים לולא ההתרעה על הסיכון המוגבר שקיבלו כתוצאה מבדיקת דם מקרית.
    • אפליקציית K – אפליקציית מידע רפואי המאפשרת למשתמש לקבל אינדיקציה מושכלת על מצבו עוד בטרם ההגעה לרופא, על בסיס אבחונים קודמים של אנשים בעלי סימפטומים דומים. לאחר מילוי שאלון אינטואיטיבי קצר, האפליקציה מעדכנת את המשתמש במצבים הרפואיים שאובחנו אצל חולים שדיווחו על תופעות דומות. האפליקציה פותחה על ידי חברת K-health ומתבססת על ניתוח של 650 מיליון סיכומי ביקור רופא המצויים במאגר המידע של מכבי. עד כה בוצעו כ-100,000 הורדות לאפליקציה, והחברה ממשיכה בפיתוח אפליקציה נוספת שתהווה כלי מסייע לרופאים לקבלת החלטת רפואיות.

לשם שמירת הפרטיות של חברי מכבי, כל הנתונים הקיימים במאגר המידע הינם אנונימיים לחלוטין. מעבר לכך, כל בקשת מחקר עוברת סינון קפדני על ידי צוות מקצועי על מנת לוודא שהמחקר בעל פוטנציאל משמעותי לקידום הרפואה והבריאות, ועומד בסטנדרטים מקצועיים ואתיים מקובלים.



לאתר מכון KSM ופרסומים של המכון