אולטרה סאונד לסקירת מערכות מוקדמת

(Antenatal Ultrasound Scan (first trimester

עדכון אחרון 28.02.21

אולטרה סאונד לסקירת מערכות מוקדמת

מהי סקירת מַערכות מוקדמת (בשליש הראשון)?

סקירת מערכות מוקדמת היא בדיקת  שמבצעות נשים הרות בין השבוע ה-14 לשבוע ה-16 להריון. במהלך בדיקה זו נסקרים אברי העובר על מנת לוודא את תקינותם. הבדיקה מתבצעת בגישה בטנית או בגישה נרתיקית (וגינלית). מדובר בבדיקה לא פולשנית שאינה מסכנת את האם, את ההיריון או את העובר.

 

סקירה באמצעות אולטרה סאונד היא אמצעי אבחון מקובל להערכת התפתחותו התקינה של העובר. סריקת האולטרה סאונד יעילה באבחון מומים ובמקרים מסוימים מסוגלת להצביע על סמנים המרמזים על בעיה בחומר  של העובר, ואשר מכונים 'סמנים רכים'.

 

בדיקת סקירת מערכות מוקדמת מתבצעת בהתאם להנחיות משרד הבריאות. הבדיקה אינה כלולה בסל הבריאות הממלכתי, אך כלולה בשירותים שניתנים במסגרת הביטוחים המשלימים של מכבי. בחלק מהרבדים ניתן לבצע את הבדיקה בתשלום השתתפות עצמית, בכפוף לקבלת המלצה רפואית מרופא נשים של מכבי או מיועץ גנטי של מכבי, ובחלק מהרבדים ניתן לבצע את  הבדיקה גם ללא קבלת המלצה כזאת.

 

מה מודדים או בודקים בסקירת מערכות מוקדמת?

בבדיקה נבחנים מצג ומנח העובר, מיקום השלייה, מספר כלי הדם בחבל הטבור, כמות ,  ותנועות העובר.

 

כמו כן נמדדים:

 

  • קוטר דו רקתי של  המכונה BPD
  • היקף הראש המכונה HC
  • היקף הבטן המכונה AC
  • אורך עצם ירך אחת המכונה FL.

 

בנוסף נבדקים האברים הבאים:

 

  • גולגולת ומוח בחתך רוחבי: צורת הגולגולת בחתך רוחב, מוח קטן וציסטרנה מגנה, חדרים צדדיים וכורואיד פלקסוס, קו אמצע.
  • פנים: ארובות העיניים, שפתיים.
  • חזה: ריאות, תצורת 4 מדורי הלב, מוצא העורקים הגדולים.
  • בטן: קיבה, , כיס , השרשת חבל הטבור בבטן העובר.
  • .

 

יחד עם זאת, במקרה שבהפניה לבדיקה לא מפורטת סיבה מיוחדת לביצוע סקירת מערכות מוקדמת, ההתייחסות בסקירת המערכות המוקדמת תהיה להריון בסיכון נמוך והנתונים שייבדקו הם אלה שיודגמו ויסומנו בטופס הבדיקה על ידי הגורם הרפואי המפנה.

 

מה רמת הסיכון של סקירת מערכות מוקדמת?

סקירת מערכות היא בדיקה בטוחה שמבוצעת אך ורק על ידי רופאים מומחים בנושא. היא אינה בדיקה פולשנית ואינה מסכנת את ההיריון, האם או העובר.

מתי ואיפה אפשר לבצע סקירת מערכות מוקדמת?

סקירת מערכות מוקדמת מתבצעת בין השבוע ה- 14 וה- 16 להריון, והיא מתבצעת . במרכזי בריאות האישה של מכבי ובמרפאות של רופאי נשים מומחים בביצוע סריקות אולטרה סאונד מסוג סקירת מערכות.

הכנות לבדיקת סקירת מערכות מוקדמת

  • ניתן לאכול ולשתות כרגיל לפני ביצוע הבדיקה.
  • ניתן לצרוך תרופות מרשם כרגיל.
  • הנחיות פרטניות מדויקות יינתנו לנבדקת לפני הבדיקה עצמה.
  • אין מניעה לשוב לשגרה לאחר ביצוע סקירת מערכות.

מהלך הבדיקה – סקירת מערכות מוקדמת

הבדיקה עצמה היא בדיקת אולטרה סאונד. בדיקת אולטרה סאונד (בעברית על-קול) היא שיטת  העושה שימוש בגלי קול בתדר גבוה, שאינם נקלטים על ידי האוזן האנושית. במהלך הבדיקה עוברים עם מתמר (סורק ידני) על האבר הנסרק. המתמר שולח גלי קול אל אבר המטרה וקולט את הגלים המוחזרים ממנו. אלו מתורגמים בעזרת תוכנת מחשב לתמונה של האבר הנסרק.

 

סקירת מערכות מוקדמת יכולה להתבצע בגישה נרתיקית (וגינלית), או בגישה בטנית.

סקירת מערכות בגישה הווגינלית

כאשר הבדיקה מתבצעת בגישה נרתיקית יש לרוקן את שלפוחית השתן לפני תחילת הבדיקה. בעת הבדיקה תשכב הנבדקת על מיטת בדיקה גינקולוגית. המתמר הנרתיקי יכוסה בכיסוי חד פעמי, וג'ל שקוף על בסיס מים ימרח עליו במטרה לשפר את איכות התמונה המתקבלת.

 

המתמר יוחדר בעדינות אל  הנבדקת וההד שיתקבל מגלי הקול המוחזרים יעובד לתמונה באמצעות תוכנת מחשב. סריקת אולטרה סאונד בגישה נרתיקית אינה כרוכה בכאב, אך עלולה לגרום לאי נוחות מסוימת לנבדקת.

סקירת מערכות בגישה הבטנית

כאשר הבדיקה מתבצעת בגישה בטנית ימרח על פני הבטן ג'ל שקוף על בסיס מים במטרה לשפר את איכות התמונה המתקבלת, ומבצע הבדיקה יעבור עם המתמר על פני בטנה של האישה ההרה. בסיום הבדיקה ניתן לנגב את שאריות הג'ל מהבטן (הג'ל אינו מכתים את הבגד).

תוצאות סקירת מערכות מוקדמת

תוצאות הסריקה יימסרו לנבדקת בסיום הבדיקה.

 

סריקת האולטרה סאונד יעילה באבחון מומים ובמקרים מסוימים מסוגלת להצביע על סמנים המרמזים על בעיה בחומר הגנטי של העובר, ואשר מכונים 'סמנים רכים'.

 

חומרת המומים המאובחנים משתנה. חלקם ניתנים לטיפול לאחר  ואילו אחרים עלולים להשפיע על מהלך חייו של  ובמקרים מסוימים אף על תוחלת חייו.
בהתאם לאופי המום המאובחן יופנו ההורים להתייעצות עם רופאים מומחים בתחום, על מנת שיוכלו לקבל החלטה באשר להמשך ההיריון ולסוג המעקב הנדרש, הן במהלך ההיריון והן לאחר הלידה.

מה מידת האמינות של תוצאות הבדיקה?

אף שהבדיקה כוללת סקירה קפדנית של מערכות הגוף השונות של העובר במטרה לשלול מומים כבר בשלבים המוקדמים של ההיריון, יש לה מגבלות ומקובל להניח שניתן לאתר באמצעותה רק כ- 75% מהמומים המולדים.

 

מידת הדיוק של הבדיקה תלויה בגורמים רבים וביניהם אופי הממצא, גיל ההיריון, מיקום העובר, תנוחתו ותנועותיו, ומידת יכולת המעבר של גלי הקול של הסורק (מושפעת מעובי דופן הבטן, וכן מצלקות שהתהוו בעקבות ניתוחים).

 

בנוסף, ישנם מומים וליקויים אשר לא ניתנים לאבחון מוחלט בבדיקת אולטרה סאונד זו, לרבות תסמונת דאון, מחלות גנטיות ומחלות זיהומיות. מצבים אלו עלולים להתגלות בשלב מתקדם יותר של ההיריון, למשל בסקירת מערכות מאוחרת שנערכת במהלך השבועות 20-24 של ההיריון. מדובר במומים שלא זוהו בעת סקירת מערכות מוקדמת, או כאלו שהתפתחו בהמשך ההיריון. למרבה הצער ישנם גם מומים שמתגלים רק לאחר הלידה.

 

נדגיש כי סקירת מערכות אינה מאבחנת מומים בחומר הגנטי ולכן אינה מהווה תחליף לסקר הביוכימי (חלבון עוברי) או לדיקור מי שפיר. כמו כן היא אינה מחליפה בדיקות אחרות דוגמת אקו-לב של העובר, או את סקירת המערכות המאוחרת שמתבצעת במהלך השבועות 20-24 של ההיריון.

 

בהתאם לממצאי סקירת המערכות המוקדמת ייתכן שהאישה ההרה תופנה לייעוץ גנטי על מנת לשקול ביצוע . אם יהיה חשד לבעיה בעת סקירת המערכות
המוקדמת, הרופא המבצע ימליץ על בדיקות נוספות.

 

זכויות חברות מכבי

כל חברות מכבי זכאיות לבצע סקירת מערכות מאוחרת, בשבוע 20-24 להריון. חברות מכבי שיש להן המלצה רפואית, זכאיות לבצע גם סקירת מערכות מוקדמת, בשבוע 14-16 להריון.

 

מקום ביצוע הבדיקה, סוג הרופא ועלות הבדיקה משתנים בהתאם לרובד
הביטוחי של החברה.

 

לזכאות המלאה של סקירת מערכות מוקדמת ומאוחרת >