מדריך לאמצעי מניעה

Contraceptives, Contraception

עדכון אחרון 25.02.21

מבוא

אמצעי מניעה מאפשרים למשתמשים בהם לתכנן הריון ולמנוע אותו, כל עוד איננו רצוי עבורם. בקרב בני זוג פעילים מינית, שפוריותם תקינה, קיים סיכוי של כ-90% להריון תוך שנה אם אינם משתמשים באמצעי מניעה.

מרבית אמצעי המניעה אינם מגנים מפני הדבקה במחלות מין.

הקונדום הגברי הוא אמצעי המניעה היחיד המגן מפני הדבקה במרבית המקרים, במקביל למניעת הריון. לכן, אם בוחרים להשתמש באמצעי מניעה אחרים, לרבות גלולות למניעת הריון, מומלץ להשתמש גם בקונדום על מנת להפחית את הסיכון להדבקה במחלות המועברות בזמן מגע מיני, בפרט אם מקיימים יחסי מין עם בני זוג שאינם קבועים.

יעילותם של אמצעי מניעה

אף אמצעי מניעה אינו יעיל ב-100%, אך קיימים אמצעים שיעילותם גבוהה מאד ועולה על 99%. יעילותם של אמצעי מניעה תלויה במספר גורמים לרבות גיל, תדירות קיום המגע המיני והקפדה על שימוש נכון באמצעי הנבחר. לחלקם אף תיתכנה תופעות לוואי מסוימות.

 

הקונדום הגברי יעיל ב-98%, כל עוד נעשה בו שימוש נכון. יעילותם של חלק מאמצעי החציצה (דוגמת הדיאפרגמה) פחותה ומגיעה ל-92-96% בלבד.

 

יעילותם של אמצעי מניעה שונים מפורטת להלן. כל המספרים מתייחסים אך ורק לשימוש נכון, בהתאם להוראות:

אמצעי מניעה 

יעילות

קונדום

98%

קונדום נשי

95%

דיאפרגמה

92-96%

כובעונים

92-96%

גלולה משולבת

מעל 99%

גלולה - פרוגסטרון בלבד

99%

זריקות ושתלים

99%

התקן תוך רחמי

מעל 99%

התקן תוך רחמי הורמונלי

מעל 99%

מדבקה וטבעת

מעל 99%

עיקור

מעל 99%

אמצעי מניעה 

קונדום

יעילות

98%

אמצעי מניעה 

קונדום נשי

יעילות

95%

אמצעי מניעה 

דיאפרגמה

יעילות

92-96%

אמצעי מניעה 

כובעונים

יעילות

92-96%

אמצעי מניעה 

גלולה משולבת

יעילות

מעל 99%

אמצעי מניעה 

גלולה - פרוגסטרון בלבד

יעילות

99%

אמצעי מניעה 

זריקות ושתלים

יעילות

99%

אמצעי מניעה 

התקן תוך רחמי

יעילות

מעל 99%

אמצעי מניעה 

התקן תוך רחמי הורמונלי

יעילות

מעל 99%

אמצעי מניעה 

מדבקה וטבעת

יעילות

מעל 99%

אמצעי מניעה 

עיקור

יעילות

מעל 99%

אמצעי מניעה נוספים

טבעת נרתיקית (וגינאלית)


הטבעת הנרתיקית עשויה פלסטיק גמיש ודק ומוחדרת לנרתיק ביום הראשון של הווסת. יש להסיר את הטבעת לאחר 21 ימים ולהחדיר טבעת חלופית 7 ימים לאחר מכן. הטבעת מכילה אסטרוגן ופרוגסטרון ולכן אינה מתאימה לנשים שאינן יכולות להשתמש באמצעי מניעה על בסיס אסטרוגן.

עיקור

ניתוחי עיקור הם אמצעים ותיקים ויעילים למניעת הריון. ניתן לבצע ניתוח עיקור הן לגברים והן לנשים. חסרונם של ניתוחים אלו שאינם הפיכים במרבית המקרים, ולכן יש לשקול היטב את משמעות הניתוח על כל היבטיו טרם קבלת החלטה.

אמצעי מניעה במקרה חירום – גלולת היום שאחרי

במקרה חירום ניתן ליטול את גלולת היום שאחרי, שמטרתה למנוע הריון בלתי רצוי. ניתן ליטול פוסטינור עד 72 שעות לאחר המגע המיני או גלולת Ella 120 שעות לאחר המגע המיני. יעילותן עולה ככל שהן נלקחות סמוך למועד קיום יחסי המין.

גלולת היום שאחרי אינה מהווה אמצעי מניעה קבוע.

מידע נוסף אודות גלולת היום שאחרי

התאמה

איזה אמצעי מניעה הכי מתאים לי?

טרם קבלת החלטה על שימוש באמצעי מניעה יש להתחשב בגורמים שונים, כמפורט להלן:

גיל, מצב בריאותי, אורח חיים (עישון, השמנה), תופעות לוואי.

מה יעילותו של האמצעי הנבחר במניעת הריון?


חלק מאמצעי המניעה עשויים להקל על דימום ווסתי כואב (דיסמנוראה) או על דימום וסתי מוגבר (מנורגיה) ולכן נשים הסובלות מבעיות אלו עשויות ליהנות עוד יותר משימוש באמצעים הבאים:

    • גלולה משולבת.
    • מדבקה.
    • התקן תוך רחמי הורמונלי.
    • טבעת.


אמצעי מניעה כגון הגלולה המשולבת, הגלולה המכילה פרוגסטוגן (נגזרת מלאכותית של פרוגסטרון) בלבד וכן שיטות טבעיות לתכנון המשפחה ('הימים הבטוחים') דורשים התייחסות יומיומית ולכן אינם מתאימים לכלל המשתמשים. אמצעים כגון קונדומים (לגבר או לאישה) או דיאפרגמה דורשים התייחסות בכל פעם שרוצים לקיים יחסי מין.

במידה שמעוניינים במניעת הריון לתקופה ממושכת ניתן לשקול שימוש בהתקן תוך רחמי (על סוגיו השונים) בשתלים או בזריקות. ניתוחי עיקור מספקים פתרון קבוע למניעת הריון (אך לא למניעת הדבקה במחלות המועברות בזמן מגע מיני).

עישון

מעשנים יכולים להשתמש במרבית אמצעי המניעה. עם זאת, חלק מאמצעי המניעה אינם מתאימים לנשים מעשנות, לאחר גיל 35. עבור נשים אלו ניתן לשקול שימוש בהתקן תוך רחמי (התקן נחושת או התקן הורמונלי), שתל, זריקה או נטילת גלולה המכילה פרוגסטוגן בלבד.

השמנה

משקל הגוף לרוב אינו פוגע ביעילותם של אמצעי המניעה. כמו כן, מרבית אמצעי המניעה אינם גורמים לעלייה במשקל. עם זאת, נמצא כי שימוש במשך למעלה משנתיים בזריקות למניעת הריון גרם לעליה מתונה במשקל גופן של הנשים שהשתמשו באמצעי זה.

ומה אם אי אפשר להשתמש באמצעי מניעה הורמונליים?

חלק מהנשים אינן יכולות להשתמש באמצעי מניעה המכילים את ההורמונים אסטרוגן או פרוגסטרון או את נגזרותיהם (לדוגמה, נשים הסובלות ממיגרנה או מבעיות בזרימת הדם). לנשים אלו יותאמו אמצעי מניעה שאינם מכילים הורמונים כגון התקן תוך רחמי מנחושת, דיאפרגמה, כובעון או קונדום.

נשים מעשנות בנות 35 ומעלה, נשים בעלות עודף משקל משמעותי, נשים הנוטלות תרופות מסוימות וכן נשים הלוקות במצבים רפואיים מסוימים (כגון מיגרנה) אינן יכולות להשתמש באמצעי מניעה המכילים אסטרוגן. לנשים אלו יומלץ על שימוש בהתקן תוך רחמי (משני הסוגים), בזריקה או בשתל או על שימוש בגלולה המכילה פרוגסטוגן בלבד.

במידה שנוטלים טיפול תרופתי קבוע שעלול לפגוע ביעילותם של חלק מאמצעי המניעה רצוי לשקול שימוש באמצעי מניעה אחר כגון התקן תוך רחמי, קונדום, דיאפרגמה (או כובעון) או זריקה, שיעילותם אינה נפגעת עקב שימוש בתרופות אחרות.

מתי אפשר לחזור להשתמש באמצעי מניעה לאחר לידה?

ניתן להרות שוב סמוך מאד לאחר לידת תינוק, גם בזמן הנקה וגם אם המחזור החודשי טרם התחדש או חזר להיות סדיר. הביוץ מתרחש כשבועיים לפני תחילת הדימום, ולכן אישה עשויה להיות פורייה גם אם היא כלל אינה מודעת לכך.

מקובל להמתין לתום משכב הלידה (כשישה שבועות לאחר הלידה) טרם קיום יחסי מין על מנת לאפשר לאזור החיץ להחלים מהלידה ומהתפרים. במידה שקיימות הפרשות מרובות גם בתום תקופה זו מומלץ לפנות לבדיקת רופא נשים לפני קיום יחסי מין.

בזמן הביקור אצל רופא הנשים, שישה שבועות לאחר הלידה, מומלץ לדון עימו באפשרויות המתאימות למניעת הריון. גם בתקופת ההנקה יש צורך באמצעי מניעה שניתן להתאמה על ידי רופא הנשים.

אם מעוניינים לקיים יחסי מין טרם הביקור לרופא הנשים מומלץ להשתמש בקונדום.

הפסקת השימוש באמצעי מניעה

במקרים מסוימים עלול להיווצר צורך להחליף את סוג אמצעי המניעה בו משתמשים או להפסיק את השימוש לחלוטין. סיבות שכיחות להחלפת האמצעי הן גיל, הולדת ילדים, רצון במניעת הריון ארוכת טווח או שינויים מסוגים שונים בחיי המין.

אצל נשים נוטה הפוריות לדעוך סביב גיל 37 אך יש צורך להמשיך ולהשתמש באמצעי מניעה גם לאחר גיל זה כדי למנוע הריון. עם הכניסה לגיל המעבר והפסקת המחזור החודשי ניתן להפסיק את השימוש הקבוע באמצעי מניעה למטרת מניעת הריון. מומלץ להמשיך ולהשתמש בקונדום בזמן קיום מגע מיני עם שותפים שאינם קבועים, בכל גיל.

שאלות ותשובות

אף אמצעי מניעה אינו יעיל ב- 100%. היעילות נקבעת בהתאם לסוג אמצעי המניעה הנבחר ולאופן השימוש, אך כיום, יעילותם של מרבית האמצעים גבוהה (כ-99%). חלק מאמצעי המניעה יעילים יותר מאחרים.

קונדומים (הן לגברים והן לנשים) ניתן לרכוש בבתי המרקחת ללא מרשם רופא. כך גם ספוגיות או דיאפרגמה. הקונדום הגברי מקנה הגנה ב-98% מהמקרים ויתרונו בכך שהוא אף מונע הדבקה במרבית המחלות המועברות בזמן מגע מיני. יעילותם של האמצעים האחרים פחותה. הקונדום הנשי יעיל ב-95% מהמקרים ואילו הדיאפרגמה והספוגיות, ב-92-96% מהמקרים. ספוגיות לטקס יעילות מעט יותר מספוגיות סיליקון.

גלולות למניעת  (הן משולבות, המכילות  ופרוגסטרון, והן גלולות המכילות פרוגסטוגן בלבד), זריקות, שתלים, מדבקות והתקנים תוך רחמיים (על סוגיהם השונים) מחייבים בדיקת רופא וקבלת מרשם.

כן. חלק מהתרופות עלולות להגיב עם החומרים הפעילים בגלולות ולהפחית את יעילותן. לכן מומלץ להשתמש באמצעי מניעה נוסף כגון קונדום בזמן נטילת תרופות נוספות. ניתן להתייעץ עם הרוקח בבית המרקחת לגבי כל תרופה ותרופה. תרופות שעלולות לפגוע ביעילותן של גלולות למניעת הריון כוללות סוגי אנטיביוטיקה מסוימים, תרופות המשמשות לטיפול בכפיון (אפילפסיה), לרבות קרבמזפין (carbamazepine), תרופות נוגדות נגיפים (אנטי-ויראליות) המשמשות לטיפול באיידס (HIV), לרבות ריטונוויר (Ritonavir) ואף תרופות צמחיות שונות, דוגמת פרע מחורר (St. John's wort).

תלוי באמצעי המניעה. מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל או עם הרוקח בנוגע לאמצעי המניעה הנדון ולאנטיביוטיקה שנרשמה. למעט ריפאמפיצין וריפאבוטין (המשמשות לטיפול בשחפת ובדלקת בקרומי המוח), אנטיביוטיקה מסוגים אחרים אינה אמורה לפגוע ביעילותם של אמצעי מניעה הורמונליים. אנטיביוטיקה הדומה לריפאמפיצין מעלה את רמתם של אנזימים מסוימים בגוף ולכן עלולה להאיץ את פירוקם של אמצעי מניעה הורמונליים, עד לרמות שאינן פעילות.
אמצעי מניעה שיעילותם עלולה להיפגע עקב נטילת ריפאמפיצין כוללים גלולות (משני הסוגים), שתלים, מדבקה וטבעת נרתיקית. במקרה שיש ליטול ריפאמפיצין למשך חודשיים או יותר רצוי לשקול את החלפת אמצעי המניעה לאמצעי שאינו מושפע מפעילות האנטיביוטיקה, דוגמת התקן תוך רחמי או זריקת פרוגסטרון.
כמו כן, ידועות תגובות בין תרופתיות המתרחשות כאשר לוקחים בו זמנית שני סוגים של תרופות או יותר. מומלץ להתייעץ עם הרוקח ולבדוק כל מקרה לגופו. אם קיים חשד שטיפול אנטיביוטי מסוים עלול להפחית את יעילותו של אמצעי מניעה הורמונלי, מומלץ להשתמש גם בקונדום כל עוד נמשך הטיפול האנטיביוטי.

שלשול או הקאה תכופים עלולים לפגוע בספיגתם או לגרום לסילוקם מהגוף של אמצעי מניעה הורמונליים כגון גלולות, הניטלים בבליעה. מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל או עם הרוקח ולהשתמש באמצעי נוסף כגון קונדום, על מנת להבטיח הגנה מלאה מפני הריון בלתי רצוי.

כל ההנחיות שלהלן מניחות שלא קוימו יחסי מין לאחר שהגלולה נשכחה:

    • אם טרם חלפו 12 שעות מהמועד בו היה צריך לקחת את הגלולה, יש לקחת אותה ולהמשיך את נטילת החפיסה כרגיל. במידה שמעוניינים לקיים יחסי מין, מומלץ להשתמש בקונדום במשך 3-4 ימים, כדי להבטיח הגנה מלאה מפני כניסה להריון.
    • אם חלפו 12 שעות מהמועד בו היה צריך לקחת את הגלולה אין ליטול אותה. יש להשתמש באמצעי מניעה נוסף, כגון קונדום, במשך שבוע עד עשרה ימים לאחר מכן כדי להבטיח הגנה מלאה מפני כניסה להריון. יש להמשיך לקחת את יתרת חפיסת הגלולות כרגיל.
 

בשום מקרה, אין ליטול שתי גלולות ברצף.

 

במידה שקוימו יחסי מין ורק לאחר מכן התברר כי בת הזוג שכחה ליטול את הגלולה במועד, הרי שיתכן הריון בלתי רצוי. במקרה זה מומלץ לפנות לבדיקת רופא נשים על מנת לברר את המצב לאשורו ולשקול שימוש באמצעי מניעה לשעת חירום כגון גלולת היום שאחרי.

השתל אינו משווק בישראל. בעיקרון, יש לפנות אל הגינקולוג (רופא מומחה ברפואת נשים) על מנת להתאים או להוציא שתלים למניעת הריון. השתל הוא למעשה צינור צר וגמיש. אורכו כ-4 סנטימטרים ועוביו כ-2 סנטימטרים. הוא מוחדר מתחת לעור בחלק הפנימי של הזרוע העליונה. לפני החדרתו או הוצאתו של השתל מקובל לאלחש את האזור באופן מקומי. אין צורך בתפרים לאחר החדרת השתל למקומו. השתל יעיל למשך 3 שנים ולאחר מכן יש להחליפו. בהתאם לרצון המטופלת, ניתן להוציאו בשלב מוקדם יותר.

ניתן להרות שוב סמוך מאד לאחר לידת תינוק, גם בזמן  וגם אם  טרם התחדש או חזר להיות סדיר.  מתרחש כשבועיים לפני תחילת הדימום, ולכן אישה עשויה להיות פורייה גם אם היא כלל אינה מודעת לכך.

 

מקובל להמתין לתום משכב  (כשישה שבועות לאחר הלידה) טרם קיום יחסי מין על מנת לאפשר לאזור החיץ להחלים מהלידה ומהתפרים. במידה שקיימות  מרובות גם בתום תקופה זו מומלץ לפנות לבדיקת רופא נשים לפני קיום יחסי מין. בזמן הביקור אצל רופא הנשים, שישה שבועות לאחר הלידה, מומלץ לדון עימו באפשרויות המתאימות למניעת הריון. גם בתקופת ההנקה יש צורך באמצעי מניעה שניתן להתאמה על ידי רופא הנשים. אם מעוניינים לקיים יחסי מין טרם הביקור לרופא הנשים מומלץ להשתמש בקונדום.

 

ניתן להשתמש בקונדום גברי או נשי ברגע שהאישה מרגישה בשלה לקיים יחסי מין. הגלולה המשולבת,  שמכילה פרוגסטרון בלבד ושתלים תת עוריים למניעת הריון ניתנים לשימוש 21 יום לאחר הלידה. יחד עם זאת, הגלולה המשולבת אינה מומלץ לנשים מניקות כיוון שהיא עלולה לפגוע באספקת החלב.

 

ניתן להשתמש בזריקה למניעת הריון או להשתמש בדיאפרגמה או בספוגית כשישה שבועות לאחר הלידה. מומלץ לאישה שהשתמשה בדיאפרגמה או ספוגית טרם הכניסה להריון לפנות לרופא המטפל לאחר הלידה על מנת לוודא שאמצעי המניעה עדיין מתאים.  וכן גורמים כגון עלייה או ירידה במשקל עלולים לגרום לשינוי בקוטר הנרתיק. התקן תוך רחמי (בין אם כזה המפריש  או התקן נחושת) ניתן לשימוש 6-8 שבועות לאחר הלידה.

גלולת היום שאחרי נמכרת בישראל תחת השמות המסחריים New Postinor ו-NorLevo. מטרת הגלולה למנוע הריון בלתי רצוי במקרים הבאים:

    • לאחר קיום יחסי מין לא מוגנים.
    • יחסי מין ללא הסכמה או אונס.
    • הקונדום נקרע או החליק.
    • הדיאפרגמה נקרעה או הוסרה מוקדם מידי.
    • חישוב מוטעה של הימים הבטוחים.

הגלולה נמכרת בבית מרקחת ללא מרשם רופא.

כאשר היא נלקחת לפני הביוץ, הגלולה מונעת את שחרור הביצית מהשחלה ואילו לאחר הביוץ תמנע הגלולה את התפתחות הגופיף הצהוב (זהו הזקיק ממנו משתחררת הביצית) או את השרשתה של ביצית מופרית ברחם.

ניתן לקחת את הגלולה עד 72 שעות לאחר קיום יחסי המין אך יעילותה גבוהה יותר ככל שהיא נלקחת קרוב יותר למועד המגע המיני. הגלולה משמשת למקרה חירום בלבד ואין ליטול אותה כאמצעי מניעה קבוע.

יעילותה של הגלולה פוחתת במקרים הבאים:

    • הקאה תוך 3 שעות ממועד נטילת הגלולה.
    • הפרעת ספיגה במעי או כאשר תפקודי הכבד לקויים.
    • קיום יחסי מין בלתי מוגנים לאחר נטילת הגלולה.
    • נטילת תרופות נוספות שמגיבות עם הגלולה ועלולות לפגוע ביעילותה.

 

אין ליטול את התרופה אם עברו יותר מ-72 שעות ממועד המגע המיני, אם ידועה רגישות לאחד מרכיבי התרופה או כאשר מדובר באישה הרה.

לא כל הנשים חוות תופעות לוואי לאחר נטילת הגלולה אך תיתכנה תופעות הלוואי הבאות:

    • בחילה או הקאה.
    • כאב ראש או סחרחורת.
    • כאב בטן.
    • שלשול.
    • רגישות בשדיים.
במקרים הבאים יש לפנות בהקדם לבדיקת רופא נשים:
    • דימום כבד או ממושך.
    • איחור בווסת של למעלה מ-5 ימים.
    • הקאת הגלולה תוך 3 שעות ממועד נטילתה.
    • הקאת הגלולה הראשונה ונטילת גלולה נוספת תוך 72 שעות ממועד המגע המיני.

הגלולה מכילה נגזרת מלאכותית של הורמון המין הנשי פרוגסטרון. מרכיבי התרופה מופרשים בחלב ועוברים אל התינוק בזמן ההנקה. יש להניק לפני נטילת הגלולה ולהימנע מהנקה 8 שעות לאחר נטילתה.

שניכם שותפים לקיום יחסי המין והאחריות מוטלת על שניכם, הן במניעת הריון והן במניעת הדבקה במחלות המעוברות בזמן קיום יחסי מין. חשוב להבין שלא ניתן לדעת אם אדם נגוע במחלת מין רק על ידי התבוננות בו או באיבר מינו. יתר על כן, פעמים רבות האדם הנגוע כלל אינו יודע או מודע לכך שנדבק. 70% מהנשים הנגועות בכלמידיה וכ-50% מהגברים כלל אינם סובלים מסימפטומים שעלולים להצביע על הדבקה. גם אם אין סימנים ברורים כגון פצעים, כיבים או יבלות, אין משמעות הדבר שבן או בת הזוג אינם נגועים במחלת מין.

עיקור נשי, הנקרא גם 'קשירת ', הוא סוג של עיקור קבוע. ההליך כרוך בחיתוך ובקשירת החצוצרות באופן שמונע מהביצית את היכולת להגיע לרחם ולמפגש אפשרי עם  הגבר.

 

בעיקרון, הליך של קשירת חצוצרות אינו בלתי הפיך אם כי מדובר בהליך מסובך הכרוך בכריתת החלק החסום של החצוצרה ואיחוי מחדש של קצותיה. בעקבות הליך זה אין כל וודאות כי יכולת הפריון תשוב להיות כפי שהיתה טרם ההליך.

 

שיעור ההצלחה של הליך לאיחוי החצוצרות לאחר קשירתן תלוי בגורמים כגון גיל האישה ובשיטה בה בוצע הליך הקשירה הראשוני. לדוגמה, אם החצוצרות קוצרו ולא נקשרו, סיכויי ההצלחה להפוך את המצב טובים יותר. כיום מניחים כי שיעור ההצלחה של ההליך לביטול קשירת החצוצרות הוא כ-50-60%.

בהליך זה נחסמות או נחתכות הצינוריות אשר נושאות את הזרע מהאשכים אל הפין. בדרך זו מונעים מתאי הזרע המיוצרים באשכים להגיע אל הזרמה הנפלטת בזמן  הגברית.

 

וזקטומי נחשב כסוג של עיקור קבוע מאחר שלא תמיד אפשר להפוך את המצב ולהשיבו לקדמותו. לפיכך, מומלץ לשקול היטב את המצב טרם קבלת החלטה על ניתוח זה.

 

כדי להשיב את המצב לקדמותו נדרש הליך מורכב הכרוך באיחוי מחדש של הצינוריות שנחתכו או נחסמו. שיעור ההצלחה של הליך זה אינו גבוה במיוחד ואין כל וודאות שרמת הפוריות תחזור להיות כשהיתה טרם הניתוח. שיעור ההצלחה מושפע מהאופן בו בוצע ההליך הראשוני ומכמה זמן עבר מאז שבוצע. ככל שעבר זמן רב יותר, כך מתפתחת בדרך כלל יותר  צלקתית בצינוריות, והסיכויים להשבת המצב לקדמותו פוחתים.

 

מעריכים ששיעור ההצלחה של השבת המצב לקדמותו הוא:

  • עד 55% אם ההליך הראשוני בוצע בעשר השנים האחרונות.
  • כ-25% אם ההליך הראשוני בוצע לפני למעלה מעשר שנים.

 

במקרים מסוימים, גם לאחר ניתוח להשבת המצב לקדמותו, עדיין לא יושג הריון. זאת מאחר שלעתים פוחתת תנועתיות הזרע בעקבות הליך העיקור. במצב זה ניתן לשקול לבצע טיפולי פוריות להשבחת הזרע.

 

לקריאה נוספת אודות אפשרויות הטיפול בבעיות פריון אצל גברים >>

בשני המקרים, התשובה היא לא. לגבי שיעור יתר ותופעות נוספות כגון  ('פצעי בגרות'), נטילת גלולות דווקא עשויה להביא לשיפור במצב. לחלק מהנערות נרשמות גלולות בעלות הרכב מיוחד שמטרתן טיפול בתופעות אלו בדיוק.

 

הגלולה אינה גורמת להשמנה אם כי תיתכן עליית משקל בחודשים הראשונים לשימוש בה, זאת עקב אצירת נוזלים וגודש בשדיים. תופעות אלו חולפות בדרך כלל לאחר תקופת הסתגלות קצרה.

בעיקרון, נשים שאינן מעשנות יכולות להשתמש בגלולות עד הגיען לגיל המעבר (הגיל בו פוסק המחזור החודשי). עבור נשים מעשנות, הגיל המירבי המומלץ הוא 35. עם זאת, על כל אישה להתייעץ עם רופא הנשים המטפל בה ובקי במצבה הרפואי ולשקול את המשך השימוש בגלולה לאורך זמן, בהתאם לשיקול דעתו המקצועי.

לא. נטילת גלולות אינה פוגעת בפוריות ובסיכוי להרות בעתיד. עם הפסקת נטילת הגלולות שבה הפוריות לקדמותה.