רפורמה לצמצום כפל ביטוחים בפרק ניתוחים פרטיים

עדכון אחרון 30.01.24

אודות השירות

 

על פי הרגולטור, במטרה לצמצם כפל ביטוחי בריאות בפרק ניתוחים פרטיים, חלה רפורמה בחוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2023 ו־ 2024), התשפ"ג—2023 (להלן: "חוק ההסדרים").

על פי חוק, החל מה- 1.10.2023, חברות הביטוח הפרטיות מחויבות להעביר מבוטחים, שמבקשים לחדש פוליסת בריאות או לרכוש חדשה, מפוליסות מהשקל הראשון (כיסוי מלא של חברת הביטוח) לפוליסת משלימת שב"ן, שלפיה המבוטחים ימצו את זכאותם לניתוח בשירותי הבריאות הנוספים (להלן: השב"ן) ורק לאחר מכן יפנו לחברת ביטוח בין אם לא אושר הניתוח בשב"ן ובין אם לקבל החזר עבור השתתפות העצמית בניתוח.
קופות החולים יתחשבנו מול חברות הביטוח הפרטיות על מימון הניתוח.

לצורך כך, קופות החולים יעבירו פרטי מבוטחים שעברו ניתוח בשב"ן באמצעות ממשק מאובטח לרשות שוק ההון לקבלת מידע האם יש גורם מבטח נוסף לצורך ההתחשבנות מולו.

 

שאלות ותשובות

חברות הביטוח בודקות אם יש לך כיסוי בשב"ן על מנת לבדוק את זכאותך למימון הניתוח. אם הניתוח מבוצע בשב"ן הקופה מתחשבנת מול חברת הביטוח על מימון הניתוח.

אפשר לפנות לחברת הביטוח שלך לכל בירור בנושא.

מכבי פועלת על פי הוראת המחוקק הן לגבי הפרטים המועברים והן האמצעים – ממשק מאובטח.

המידע שמועבר הוא על חברותך בשב"ן, וכן במקרה שתעבור פרוצדורה ניתוחית במימון השב"ן.

המידע עובר לרשות שוק ההון בלבד באמצעות ממשק מאובטח.

הרפורמה היא בפרק ניתוחים בלבד. כלומר, אם תזדקק לניתוח בבחירת רופא בהסדר שב"ן, תופנה למיצוי זכאותך להשתתפות השב"ן. יש לפנות לחברת הביטוח שלך לבירור זכאותך במקרה שהניתוח לא יאושר בשב"ן, או לבירור זכאותך להחזר ההשתתפות העצמית בניתוח.

לא, המידע לא יועבר, הרפורמה מתייחסת רק לניתוחים המבוצעים בבחירת רופא פרטי בהסדר שב"ן.

כללי הזכאות לניתוח בשב"ן הם ללא שינוי. כלומר, כדי לקבל את השתתפות השב"ן בניתוח, עליך לבחור רופא בהסכם לניתוח בבית חולים שבהסכם לניתוח. פרטי הרופאים, הניתוחים ובתי חולים בהסכם מופיעים במדריך השירותים המפורסם באתר מכבי.

בשב"ן זכאים למגוון רחב של כיסויים בנושאים שונים, בתעריפים מופחתים ואטרקטיביים לעומת פוליסות פרטיות. השינוי ברפורמה אינו פוגע בזכאות לניתוח בבחירת רופא בהסדר שב"ן, בכוונתו להבטיח שתמצו את זכאותכם ולצמצם את ההוצאה בגין התשלום עבור כיסוי ביטוחי בפרק הניתוחים בבחירת רופא.

אין שינוי. כלומר, במקרה שהרופא אינו בהסדר שב"ן לניתוח המבוקש, הניתוח אינו מאושר להשתתפות שב"ן ויש לפנות לחברת הביטוח לבדוק זכאות להשתתפות הביטוח הפרטי בניתוח.

רשות שוק ההון היא הגוף הרגולטורי המפקח על חברות הביטוח. כיוון שהרפורמה היא בביטוחים הפרטיים, זה הגוף שמקבל ומעביר את המידע.