הפטיטיס B - אנטיגן e (בדם)

Hepatitis Be Ag (קוד בדיקה: 6293)

עדכון אחרון 18.05.22

מבט כללי

מטרת הבדיקה

    • מדד ליכולת ההדבקה בנגיף הצהבת מסוג B
    • מעקב אחר יעילות הטיפול בנגיף.

סקירה

צהבת נגיפית מסוג B, או הפטיטיס B, היא מחלה נגיפית התוקפת את הכבד. הנגיף מועבר דרך נוזלי הגוף, במצבים דוגמת קיום יחסי מין, עירוי דם, דקירת מחט נגועה בנגיף, שימוש משותף במזרקי סמים, קעקועים, השתלת איברים ומעבר של יילוד בתעלת הלידה של אם נגועה בנגיף. עובדי מערכת הבריאות חשופים יותר מאחרים להידבקות בנגיף. צהבת נגיפית מסוג B עלולה להיות קטלנית, אף כי רוב המבוגרים הלוקים בה מחלימים ממנה.

המחלה יכולה להתבטא הן כמחלה חריפה (אקוטית) והן כמחלה מתמשכת (כרונית), והיא עלולה לגרום נזק בלתי הפיך לכבד או אף להביא להתפתחות סרטן הכבד. במרבית המקרים ההידבקות בנגיף אינה מלווה בתלונות כלשהן מצד הנדבק, או שהיא גורמת למחלה קלה הנמשכת שבועות מספר. במצב זה ייתכנו סימפטומים כחום, חולשה, חוסר תיאבון ודלקת הכבד.

אנטיגן (חלבון) e הוא חלק ממבנה נגיף צהבת מסוג Hepatitis B virus) B).

לא כל זני נגיף הצהבת מסוג B כוללים את האנטיגן הזה. הבדיקה מבוצעת כאשר יש כבר זוהתה הדבקה בצהבת B בבדיקות אחרות. בדיקה זו מסייעת להעריך את מצב המחלה.

אנטיגן e מזוהה בדם כאשר נגיף הצהבת הכולל אותו נמצא במצב של חלוקה והתרבות. במצב של נשאות הנגיף אינו ניתן לזיהוי בדם. לפיכך, רמת האנטיגן מהווה מדד לכושר השכפול של הנגיף ולכושר ההדבקה, כלומר קובעת עד כמה האדם הנושא את הנגיף יכול להדביק אחרים. ככל שכמות אנטיגן e בדמו של הנבדק גדולה יותר, כך הוא נתון בסיכון רב יותר להדביק אחרים.

קביעת רמת האנטיגן משמשת לצורך הערכת יעילות הטיפול בנגיף הצהבת מסוג B. לרוב, טיפול יעיל יביא להיעלמות האנטיגן ממחזור הדם. כאשר האנטיגן נעלם יופיעו נוגדנים המכוונים נגדו.

חיסון לצהבת נגיפית מסוג B

משנת 1992 כל התינוקות בארץ מחוסנים נגד צהבת מסוג B. החיסון מספק הגנה לפרק זמן ממושך. מלבד זאת, למי שנכלל באוכלוסיות המוגדרות בסיכון ובבדיקת הסקר קיבל תוצאה שלילית כדאי לשקול חיסון מפני הנגיף.

אודות הבדיקה

בדיקה זו מבוצעת על ידי לקיחת דם מהווריד.

הכנות לבדיקה

לא נדרשת הכנה מיוחדת.

תוצאות

המידע מתייחס להסבר כללי על אפשרויות התוצאות המתקבלות בבדיקה זו ואין לראות במידע זה כתוצאות הבדיקה של המטופל. יש לפנות אל הרופא המטפל ולדון עמו בתוצאות שהתקבלו.

הסבר לתוצאות

Positive Hepatitis B e Ag (חיובי)

תוצאה זו מעידה על נוכחות האנטיגן בדם. הדבר מעיד על מחלה חדה או כרונית. המטופל הנושא את הנגיף עלול להדביק אחרים.

Negative Hepatitis B e Ag (שלילי)

האנטיגן אינו קיים בדם. פירוש התוצאות תלוי בבדיקות נוספות ועשוי להעיד על אחד מהבאים:

    • מצב של החלמה מלאה. במקרה זה על פי רוב ניתן יהיה לאתר נוגדנים כנגד האנטיגן.
    • מצב של נשאות, בו הנגיף קיים אך רדום.
    • הנבדק נושא זן של נגיף צהבת מסוג B שאינו מייצר את אנטיגן e.