אגרופים קמוצים במשך רוב הזמן
התפתחות תפיסת חפצים אצל ילדים
היכולת לתפוס וללפות חפצים תאפשר לתינוקכם לשחק עם צעצועים ולחקור את עולמו.
זהו גם השלב הראשון בדרך לאכילה עצמית, לציור ולכתיבה.
מתי התינוק מתחיל לתפוס חפצים?
ליילוד יכולת מולדת לתפוס עצמים אולם תחלוף כשנה לפני שהוא יפתח די קואורדינציה כדי לא רק להרים ולתפוס חפצים אלא גם לבצע עימם פעולות רצוניות.
יכולת התפיסה הרצונית תתחיל להתפתח בסביבות גיל 3 חודשים ותלך ותשתכלל עם הזמן.
שלבי התפתחות תפיסת חפצים לפי גיל
יילודים עד גיל חודשיים
תינוקות נולדים עם רפלקס הלפיתה. אם תיגעו בכף ידו של תינוקכם תראו שיכרוך את אצבעותיו הקטנות סביב האצבע שלכם וילפות אותה חזק.
במהלך שמונת השבועות הראשונים לחייו פעולה זו אינה רצונית אלא אינסטינקטיבית.
שימו לב שכפות ידיו של התינוק מאוגרפות רוב הזמן אולם עד מהרה יתחיל לפתוח ולסגור אותן, יתבונן בהן ויגלה את יכולותיהן.
לקראת גיל 3 חודשים יתחיל התינוק להושיט את ידיו כדי לנסות ולתפוס צעצועים או חפצים אחרים.
3 חודשים
בגיל זה התינוק עדיין אינו מסוגל לתפוס חפצים בצורה מדויקת אולם ינסה להושיט את ידיו ולחבוט בכיוונו של צעצוע רצוי (בפרט אם זה יהיה תלוי מעליו, ב"אוניברסיטה").
אם תכניסו לאגרופו צעצוע קטן הוא יוכל להחזיק בו למשך מספר שניות, לפני שישמוט אותו.
8-4 חודשים
בגיל 4 חודשים יוכל התינוק לתפוס ולהרים חפצים גדולים יחסית, דוגמת בובה רכה או קובייה.
חפצים קטנים מאד (אפונים, למשל) לא יוכל התינוק להרים בגיל זה אלא רק מאוחר יותר, כשיפתח את תפיסת הפינצטה.
שימו לב שכל חפץ או צעצוע שתינוקכם יצליח לתפוס ולהרים הוא יביא אל פיו. זוהי דרכו לחקור ולגלות את עולמו ("השלב האוראלי").
גם אם תינוקכם החל לאכול מזון מוצק יחלוף עוד זמן לפני שיוכל לאחוז בכפית ולהביא אותה לפיו עם המזון. יחד עם זאת, חשוב לאפשר לו לקחת את הכפית ולהתנסות.
ככל שיכולת הלפיתה של התינוק תתפתח הוא ינסה לערום חפצים, לאסוף אותם לעברו ואף יעביר חפץ קטן מיד ליד, בדרך כלל כשהוא שוכב על בטנו.
כדי למנוע סכנת חנק הקפידו להרחיק מהישג ידו של תינוקכם חפצים קטנים שהוא עלול לבלוע.
12-9 חודשים
אף שעד גיל שנתיים-שלוש קשה יהיה לקבוע האם ילדכם ימני או שמאלי תיתכן העדפה של יד אחת על פי השניה כבר בגיל 9-12 חודשים.
בגילאים אלו יפתח וישכלל התינוק את תפיסת הפינצטה שתאפשר לו להרים חפצים קטנים בעזרת האגודל והאצבע.
ככל שהקשר בין עין ליד ילך וישתפר כך ילמד תינוקכם לאכול בעצמו: בתחילה באמצעות אצבעותיו בלבד ובהמשך גם באמצעות כפית או מזלג.
מה הלאה?
לאחר שיוכל התינוק לתפוס וללפות ביעילות הוא ילמד עד מהרה גם לזרוק חפצים. תינוקות רבים נהנים מאד מהשלכת צעצועים, ובעיקר נהנים להתבונן בהוריהם שמרימים אותם שוב ושוב.
בגיל שנה לערך יחל התינוק לערום מספר קוביות, לזרוק כדור ולחבוט בצעצועים זה על גבי זה כדי להרעיש.
לקראת גיל שנתיים לומדים מרבית התינוקות לאחוז בעפרון או בצבע ומגלים את ההנאה שבשרבוט ובציור. בהמשך יכולת זו תלך ותשתכלל והפעוט ילמד להעתיק אותיות. בהמשך אף ילמד לכתוב.
תפקיד ההורים
כדי לעודד את תינוקכם לתפוס וללפות הניחו צעצוע או חפץ צבעוני במרחק מה מהתינוק ועודדו אותו להושיט את ידיו אל הצעצוע.
חשוב שלא לתסכל את התינוק ולכן יש לאפשר לו להגיע אל הצעצוע בקלות יחסית. אם יש לכם "אוניברסיטה" השכיבו את תינוקכם על גבו ותלו מעליו מגוון צעצועים, כדי לגרות אותו להושיט את ידיו. הניחו סביבו קוביות או בובות רכות כדי שיוכל לתפוס ולהרים.
ככל שיגדל עודדו אותו לתפוס גם חפצים ומזונות קטנים. הניחו על מגש לפניו פיסות מזון קטנות שיוכל לתפוס באמצעות האגודל והאצבע ולהכניס לפיו.
מתי לשים לב?
כל ילד הוא יחיד ומיוחד בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו.
חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל, אולם תמיד זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין הוא ודאי יעשה זאת בקרוב כשיגיע הזמן המתאים עבורו.
ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד.
אם בגיל 8 שבועות תינוקכם אינו מגלה כל ענין בצעצועים שתלויים מעליו או מונחים לצידו ובגיל 9 חודשים אינו מנסה להושיט את ידיו או להרים צעצועים, התייעצו עם רופא הילדים.
מידע לפי גיל
מדריך להתפתחות התפיסה והחישה והתפתחות שכלית וחברתית אצל תינוקות ופעוטות מיומם הראשון ועד גיל 5–6. כאן תוכלו לקבל מידע על השלבים הצפויים בהתפתחות ילדיכם בהתאם לגיל וכן תפקיד ההורים בתמיכה ועידוד ההתפתחות.
התפתחות התנועתיות (מוטוריקה) העדינה - 6-0 שבועות
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
אגרופים קמוצים במשך רוב הזמן |
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
6 שבועות עד 3 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מסוגל לאחוז חפץ קטן במשך מספר דקות, אם יוכנס לידו |
להכניס חפץ לכף ידו |
הידיים יהיו בדרך כלל לצידי הגוף |
להעניק גירוי תחושתי לחלקי גוף שונים |
לקראת גיל 3 חודשים יתחיל התינוק להביא את הידיים לקו האמצע של גופו |
מומלץ לעסות את התינוק |
התפתחות צפויה
מסוגל לאחוז חפץ קטן במשך מספר דקות, אם יוכנס לידו
תפקיד ההורים
להכניס חפץ לכף ידו
התפתחות צפויה
הידיים יהיו בדרך כלל לצידי הגוף
תפקיד ההורים
להעניק גירוי תחושתי לחלקי גוף שונים
התפתחות צפויה
לקראת גיל 3 חודשים יתחיל התינוק להביא את הידיים לקו האמצע של גופו
תפקיד ההורים
מומלץ לעסות את התינוק
3 עד 6 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
ממקד מבט על חפץ או פני אדם, בודק ומתעניין |
לתלות צעצועים ותמונות בתחום שדה הראיה של התינוק, ובמרחק נגיעה |
עוקב אחר חפץ נע ברצף בכל הכיוונים |
|
מטה את ראשו כדי להתבונן בסביבתו. |
|
משחק יד ביד ("רוחץ ידיים"), |
|
מתחיל להעביר חפץ מיד ליד |
התפתחות צפויה
ממקד מבט על חפץ או פני אדם, בודק ומתעניין
תפקיד ההורים
לתלות צעצועים ותמונות בתחום שדה הראיה של התינוק, ובמרחק נגיעה
התפתחות צפויה
עוקב אחר חפץ נע ברצף בכל הכיוונים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מטה את ראשו כדי להתבונן בסביבתו.
מושיט את ידיו ואוחז בחפץ הנמצא במרחק נגיעת יד
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
משחק יד ביד ("רוחץ ידיים"),
מביא ידיים לפה ומשלב אצבעות
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מתחיל להעביר חפץ מיד ליד
תפקיד ההורים
6 עד 9 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
שולח את שתי ידיו להרים עצמים קטנים |
לאפשר משחק עם חפצים קטנים תוך השגחה מתמדת |
החל מגיל 5 חודשים, מעביר חפץ מיד ליד |
התפתחות צפויה
שולח את שתי ידיו להרים עצמים קטנים
תפקיד ההורים
לאפשר משחק עם חפצים קטנים תוך השגחה מתמדת
התפתחות צפויה
החל מגיל 5 חודשים, מעביר חפץ מיד ליד
תפקיד ההורים
9 עד 12 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
תופס חפץ קטן בעזרת 3 אצבעות |
לאפשר משחק בשרוכים, דפדוף בספר ומשחק במגדל כוסות עגול |
לקראת גיל שנה מסוגל לתפוס חפץ קטן בין אצבע לאגודל בתפיסת צבת או "תפיסת פינצטה" |
יש לתת חפצים קטנים למשחק תוך כדי השגחה מתמדת |
מסוגל לתאם שימוש בין שתי ידיו. |
לעודד הצבעה על תמונות, חפצים או אנשים |
מתחיל לבנות מגדל מ-2 קוביות |
|
מדפדף בספר |
|
מכניס חפצים לקופסה |
|
לקראת גיל שנה מצביע משתמש באצבע ומכניס אצבע לחורים קטנים |
התפתחות צפויה
תופס חפץ קטן בעזרת 3 אצבעות
תפקיד ההורים
לאפשר משחק בשרוכים, דפדוף בספר ומשחק במגדל כוסות עגול
התפתחות צפויה
לקראת גיל שנה מסוגל לתפוס חפץ קטן בין אצבע לאגודל בתפיסת צבת או "תפיסת פינצטה"
תפקיד ההורים
יש לתת חפצים קטנים למשחק תוך כדי השגחה מתמדת
התפתחות צפויה
מסוגל לתאם שימוש בין שתי ידיו.
לדוגמה, להאחז ביד אחת ובשניה לשחק.
תפקיד ההורים
לעודד הצבעה על תמונות, חפצים או אנשים
התפתחות צפויה
מתחיל לבנות מגדל מ-2 קוביות
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מדפדף בספר
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מכניס חפצים לקופסה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
לקראת גיל שנה מצביע משתמש באצבע ומכניס אצבע לחורים קטנים
תפקיד ההורים
12 עד 18 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מבחין בחפצים קטנים מאוד ותופס אותם בתפיסת צבט ("פינצטה") |
לעודד תנועה והליכה עצמאית במרחב בטוח |
נהנה לזרוק חפצים ולראות כיצד הם נעלמים. עוקב אחר החפץ שנזרק, מצביע בכיוונו ומנסה למצוא אותו, לעתים ינסה "להזמין" את החפץ לחזור אליו בעצמו |
לאפשר עמידה והליכה באמצעות דחיפת כסא או עגלת משחק |
מתחיל להניח קוביה על קוביה, לקראת גיל 18 חודשים מתחיל לבנות מגדל מ- 2-3 קוביות |
רצוי להימנע מהולכת הפעוט בעזרת ידיים או משימוש בהליכון |
יכולת הניידות הגבוהה של הפעוט בשילוב חוסר המודעות מצדו לסכנה דורשת הקפדה יתרה על כללי בטיחות בבית ובחוץ |
התפתחות צפויה
מבחין בחפצים קטנים מאוד ותופס אותם בתפיסת צבט ("פינצטה")
תפקיד ההורים
לעודד תנועה והליכה עצמאית במרחב בטוח
התפתחות צפויה
נהנה לזרוק חפצים ולראות כיצד הם נעלמים. עוקב אחר החפץ שנזרק, מצביע בכיוונו ומנסה למצוא אותו, לעתים ינסה "להזמין" את החפץ לחזור אליו בעצמו
תפקיד ההורים
לאפשר עמידה והליכה באמצעות דחיפת כסא או עגלת משחק
התפתחות צפויה
מתחיל להניח קוביה על קוביה, לקראת גיל 18 חודשים מתחיל לבנות מגדל מ- 2-3 קוביות
תפקיד ההורים
רצוי להימנע מהולכת הפעוט בעזרת ידיים או משימוש בהליכון
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
יכולת הניידות הגבוהה של הפעוט בשילוב חוסר המודעות מצדו לסכנה דורשת הקפדה יתרה על כללי בטיחות בבית ובחוץ
18 עד 24 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מחזיק עפרון בתפיסת אגרוף ומשרבט קווים ונקודות על דף |
לספק לפעוט עפרונות, צבעים ודפים לציור וכן משטח עבודה ישר וחלק |
משתמש בשתי ידיו לסירוגין, תיתכן העדפת יד |
לשחק עם הפעוט בקוביות ולהדגים בפניו בניית מגדל |
בונה מגדל של 4-2 קוביות ואף יותר |
לתת לפעוט ספר תמונות עם ציורים מלווים בחרוזים קצרים ולאפשר לו לדפדף |
מעלעל במספר דפים בספר בבת אחת |
התפתחות צפויה
מחזיק עפרון בתפיסת אגרוף ומשרבט קווים ונקודות על דף
תפקיד ההורים
לספק לפעוט עפרונות, צבעים ודפים לציור וכן משטח עבודה ישר וחלק
התפתחות צפויה
משתמש בשתי ידיו לסירוגין, תיתכן העדפת יד
תפקיד ההורים
לשחק עם הפעוט בקוביות ולהדגים בפניו בניית מגדל
התפתחות צפויה
בונה מגדל של 4-2 קוביות ואף יותר
תפקיד ההורים
לתת לפעוט ספר תמונות עם ציורים מלווים בחרוזים קצרים ולאפשר לו לדפדף
התפתחות צפויה
מעלעל במספר דפים בספר בבת אחת
תפקיד ההורים
24 עד 36 חודשים (3-2 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
משפר ומייצב את אחיזת העיפרון ומשרבט קווים ועיגולים |
לשחק משחקים דוגמת בניית מגדל או יצירת רכבת בעזרת קוביות בגדלים שונים או לגו גדול |
מתחילה העדפת יד |
לאפשר ציור באמצעות צבעים ועפרונות מגוונים |
בונה מגדל של 6 קוביות או יותר, פותח אריזות מנייר, משחיל חרוזים גדולים על חוט שבקצהו מוביל קשיח (לדוגמה, שרוך נעל) |
לעלעל בספר או באלבום תמונות |
מעלעל דף-דף בספר, מזהה ומצביע על פרטים קטנים מאוד בספרים כגון פרחים קטנים, פרפרים או דמויות |
לקראת גיל 3, להשחיל חרוזים בהשגחת מבוגר ולעודד משחקי השחלה |
מזהה דמויות מוכרות בתמונות משחפתיות |
להדגים ציור של עיגול לעודד את הפעוט להעתיק את הצורה |
לקראת גיל 3 שנים מתחיל להחזיק עפרון בעזרת אגודל ושתי אצבעות (אחיזת "חצובה") |
|
מסוגל להניע כל אצבע בנפרד (בכף היד) |
|
משחיל חרוזים בגדלים שונים על חוט |
|
מעתיק צורה של עיגול או קו אנכי |
|
צובע באמצעות צבעים ומכחול |
התפתחות צפויה
משפר ומייצב את אחיזת העיפרון ומשרבט קווים ועיגולים
תפקיד ההורים
לשחק משחקים דוגמת בניית מגדל או יצירת רכבת בעזרת קוביות בגדלים שונים או לגו גדול
התפתחות צפויה
מתחילה העדפת יד
תפקיד ההורים
לאפשר ציור באמצעות צבעים ועפרונות מגוונים
התפתחות צפויה
בונה מגדל של 6 קוביות או יותר, פותח אריזות מנייר, משחיל חרוזים גדולים על חוט שבקצהו מוביל קשיח (לדוגמה, שרוך נעל)
תפקיד ההורים
לעלעל בספר או באלבום תמונות
התפתחות צפויה
מעלעל דף-דף בספר, מזהה ומצביע על פרטים קטנים מאוד בספרים כגון פרחים קטנים, פרפרים או דמויות
תפקיד ההורים
לקראת גיל 3, להשחיל חרוזים בהשגחת מבוגר ולעודד משחקי השחלה
התפתחות צפויה
מזהה דמויות מוכרות בתמונות משחפתיות
תפקיד ההורים
להדגים ציור של עיגול לעודד את הפעוט להעתיק את הצורה
התפתחות צפויה
לקראת גיל 3 שנים מתחיל להחזיק עפרון בעזרת אגודל ושתי אצבעות (אחיזת "חצובה")
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מסוגל להניע כל אצבע בנפרד (בכף היד)
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
משחיל חרוזים בגדלים שונים על חוט
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מעתיק צורה של עיגול או קו אנכי
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
צובע באמצעות צבעים ומכחול
תפקיד ההורים
36 עד 48 חודשים (4-3 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מסוגל לבנות מבנים מורכבים כגון מגדל של 9 קוביות או יותר, דגמים פשוטים של גשר ומבנים דמויי בית |
לספק קוביות, לגו גדול וחרוזים בגדלים, צורות וצבעים שונים |
משחיל חרוזים גדולים וקטנים על שרוך |
לעודד ציור חופשי בצבעי גואש, צבעי מים ואחרים |
יכול לקפוץ את ידו לאגרוף תוך כדי הנעת האגודל ימינה ושמאלה, בנפרד משאר האצבעות (הכנה לקראת אחיזת עיפרון משוכללת) |
להדגים צורות גיאומטריות וללמד את הילד להעתיק אותן |
מעתיק עיגול וקו אנכי או מאוזן (בדרך כלל ביד המועדפת), לקראת גיל 4 שנים צורת מעתיק ריבוע |
לעודד גזירה במספריים לא חדים המתאימים לילדים |
מתחיל לצייר דמות אדם בעלת 3 חלקים |
לעודד הרכבת פאזל רצפה |
אוהב לצייר במכחול ולגזור במספריים |
התפתחות צפויה
מסוגל לבנות מבנים מורכבים כגון מגדל של 9 קוביות או יותר, דגמים פשוטים של גשר ומבנים דמויי בית
תפקיד ההורים
לספק קוביות, לגו גדול וחרוזים בגדלים, צורות וצבעים שונים
התפתחות צפויה
משחיל חרוזים גדולים וקטנים על שרוך
תפקיד ההורים
לעודד ציור חופשי בצבעי גואש, צבעי מים ואחרים
התפתחות צפויה
יכול לקפוץ את ידו לאגרוף תוך כדי הנעת האגודל ימינה ושמאלה, בנפרד משאר האצבעות (הכנה לקראת אחיזת עיפרון משוכללת)
תפקיד ההורים
להדגים צורות גיאומטריות וללמד את הילד להעתיק אותן
התפתחות צפויה
מעתיק עיגול וקו אנכי או מאוזן (בדרך כלל ביד המועדפת), לקראת גיל 4 שנים צורת מעתיק ריבוע
תפקיד ההורים
לעודד גזירה במספריים לא חדים המתאימים לילדים
התפתחות צפויה
מתחיל לצייר דמות אדם בעלת 3 חלקים
תפקיד ההורים
לעודד הרכבת פאזל רצפה
התפתחות צפויה
אוהב לצייר במכחול ולגזור במספריים
תפקיד ההורים
48 עד 60 חודשים (5-4 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מחזיק עפרון בצורה יציבה |
לספק אביזרי וחומרי יצירה (מספריים, עפרונות, צבעים, בצק, כלי בית) |
מצייר דמות בעלת 5-3 חלקים (לרוב ראש, רגליים, זרועות ואצבעות) |
להדגים בניית מבנים מורכבים מקוביות ומלגו (גשר, בית) |
מסוגל לגזור קו ישר במספריים |
לעודד הרכבת פאזלים בהתאם ליכולותיו של הילד |
בגיל 5 שנים מעתיק עיגול, ריבוע, סימן "פלוס" ומשולש |
|
מסוגל לבנות מגדל מ-10 קוביות ואף יותר |
|
מסוגל לבנות מבנים מורכבים יותר כגון גשר או בית |
|
בונה פאזל של 10 חלקים ואף יותר |
התפתחות צפויה
מחזיק עפרון בצורה יציבה
תפקיד ההורים
לספק אביזרי וחומרי יצירה (מספריים, עפרונות, צבעים, בצק, כלי בית)
התפתחות צפויה
מצייר דמות בעלת 5-3 חלקים (לרוב ראש, רגליים, זרועות ואצבעות)
תפקיד ההורים
להדגים בניית מבנים מורכבים מקוביות ומלגו (גשר, בית)
התפתחות צפויה
מסוגל לגזור קו ישר במספריים
תפקיד ההורים
לעודד הרכבת פאזלים בהתאם ליכולותיו של הילד
התפתחות צפויה
בגיל 5 שנים מעתיק עיגול, ריבוע, סימן "פלוס" ומשולש
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מסוגל לבנות מגדל מ-10 קוביות ואף יותר
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מסוגל לבנות מבנים מורכבים יותר כגון גשר או בית
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
בונה פאזל של 10 חלקים ואף יותר
תפקיד ההורים
60 עד 72 חודשים (6-5 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
משתמש באחיזת עיפרון יציבה, קיימת העדפה ברורה ליד אחת. בגיל 6 שנים מעתיק 2 פריטים כגון עיגול, סימן "פלוס", ריבוע, משולש או מעוין מתוך דוגמה מורכבת |
לעודד ציור חופשי ולספק חומרים כגון צבעי עיפרון, צבעי מים וגואש |
מוליך עיפרון בתוך מבוך או מסלול צר |
לספק חוברות צביעה, ציורי מבוך וחוברות פעילות |
מצייר דמות בעלת 9 חלקים |
לעודד משחק משותף בקוביות בנייה והרכבה על פי דגם |
מסוגל לצייר בית עם דלת, חלונות וארובה |
לעודד כתיבת אותיות |
מצייר ציורים שמכילים מספר פריטים |
ניתן ללמד את הילד לכתוב את שמו |
מונה אצבעות על יד אחת בעזרת האצבע המורה של ידו השניה |
|
מסוגל לבנות 3 מדרגות בעזרת 6 קוביות (על פי דגם) ולעיתים אף בונה 4 מדרגות מ-10 קוביות |
התפתחות צפויה
משתמש באחיזת עיפרון יציבה, קיימת העדפה ברורה ליד אחת. בגיל 6 שנים מעתיק 2 פריטים כגון עיגול, סימן "פלוס", ריבוע, משולש או מעוין מתוך דוגמה מורכבת
תפקיד ההורים
לעודד ציור חופשי ולספק חומרים כגון צבעי עיפרון, צבעי מים וגואש
התפתחות צפויה
מוליך עיפרון בתוך מבוך או מסלול צר
תפקיד ההורים
לספק חוברות צביעה, ציורי מבוך וחוברות פעילות
התפתחות צפויה
מצייר דמות בעלת 9 חלקים
תפקיד ההורים
לעודד משחק משותף בקוביות בנייה והרכבה על פי דגם
התפתחות צפויה
מסוגל לצייר בית עם דלת, חלונות וארובה
תפקיד ההורים
לעודד כתיבת אותיות
התפתחות צפויה
מצייר ציורים שמכילים מספר פריטים
תפקיד ההורים
ניתן ללמד את הילד לכתוב את שמו
התפתחות צפויה
מונה אצבעות על יד אחת בעזרת האצבע המורה של ידו השניה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מסוגל לבנות 3 מדרגות בעזרת 6 קוביות (על פי דגם) ולעיתים אף בונה 4 מדרגות מ-10 קוביות
תפקיד ההורים
התפתחות המגע ויכולת המשחק - 6-0 שבועות
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
ממקד מעקב עיניים אחר האם ואחר חפצים נעים |
לאפשר מגע רך ונעים |
בוכה בתגובה לאי נוחות |
להרבות לחבק ולשאת בתנוחת כירבול או ערסול |
נרגע בעקבות מגע של אמו ואביו ונהנה מאמבט ומטיפול גופני |
לארגן בבית סביבת משחק מתאימה, רצוי להניח משטח מרופד על הרצפה (מזרון או שטיח עבה) |
קיימת תגובה תחושתית גסה בעקבות גירוי בגוף (לדוגמה, דגדוג או ליטוף) אך אינו מסוגל להבחין במקום המגע על פני גופו |
להחזיק את התינוק תוך תמיכה בראשו |
לקרב משחק כגון פעמון, רעשן, או ספר תמונות לפניו של התינוק, בטווח ראייתו, כדי לגרות את מערכותיו התחושתיות |
|
רצוי להימנע מעודף גירויים |
התפתחות צפויה
ממקד מעקב עיניים אחר האם ואחר חפצים נעים
תפקיד ההורים
לאפשר מגע רך ונעים
התפתחות צפויה
בוכה בתגובה לאי נוחות
תפקיד ההורים
להרבות לחבק ולשאת בתנוחת כירבול או ערסול
התפתחות צפויה
נרגע בעקבות מגע של אמו ואביו ונהנה מאמבט ומטיפול גופני
תפקיד ההורים
לארגן בבית סביבת משחק מתאימה, רצוי להניח משטח מרופד על הרצפה (מזרון או שטיח עבה)
התפתחות צפויה
קיימת תגובה תחושתית גסה בעקבות גירוי בגוף (לדוגמה, דגדוג או ליטוף) אך אינו מסוגל להבחין במקום המגע על פני גופו
תפקיד ההורים
להחזיק את התינוק תוך תמיכה בראשו
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
לקרב משחק כגון פעמון, רעשן, או ספר תמונות לפניו של התינוק, בטווח ראייתו, כדי לגרות את מערכותיו התחושתיות
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
רצוי להימנע מעודף גירויים
6 שבועות עד 3 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
זמן התגובה לגירויים מתקצר |
להניח בכף ידו צעצועים מפיקי צליל בעלי מרקם, גודל וצורה מגוונים |
כפות הידיים מאוגרפות ונפתחות בתגובה למגע |
|
לקראת גיל 3 חודשים מסוגל לאחוז צעצוע במשך מספר דקות |
התפתחות צפויה
זמן התגובה לגירויים מתקצר
תפקיד ההורים
להניח בכף ידו צעצועים מפיקי צליל בעלי מרקם, גודל וצורה מגוונים
התפתחות צפויה
כפות הידיים מאוגרפות ונפתחות בתגובה למגע
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
לקראת גיל 3 חודשים מסוגל לאחוז צעצוע במשך מספר דקות
תפקיד ההורים
3 עד 6 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
נהנה מאמבט ומטיפול גופני |
בזמן הרחצה, להציע לתינוק צעצועים שצפים באמבט |
התינוק מושיט יד למשחק, מחזיק ומכניס לפיו |
יש לשחק עם התינוק במשחקים שמפעילים ומערבים את חושיו, כגון רעשן או פעמון |
התינוק מנענע חפץ על מנת להפיק ממנו צליל, תחילה באופן מקרי ובהמשך בצורה מכוונת |
לחשוף את התינוק לחומרים במגוון מרקמים |
התפתחות צפויה
נהנה מאמבט ומטיפול גופני
תפקיד ההורים
בזמן הרחצה, להציע לתינוק צעצועים שצפים באמבט
התפתחות צפויה
התינוק מושיט יד למשחק, מחזיק ומכניס לפיו
תפקיד ההורים
יש לשחק עם התינוק במשחקים שמפעילים ומערבים את חושיו, כגון רעשן או פעמון
התפתחות צפויה
התינוק מנענע חפץ על מנת להפיק ממנו צליל, תחילה באופן מקרי ובהמשך בצורה מכוונת
תפקיד ההורים
לחשוף את התינוק לחומרים במגוון מרקמים
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
6 עד 9 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
סקרן, מתעניין במשחק, חוקר אותו ומראה לסובבים |
אם עדיין אינו יושב בעצמו, יש להושיב את התינוק בין רגליו של מבוגר (לתמיכה) |
לקראת גיל 9-8 חודשים, מסוגל לחפש צעצוע שנעלם או שיצא מטווח ראייתו |
לתת לו קופסה שיוכל להוציא מתוכה חפצים דוגמת קוביות (ובהמשך, אף להכניס חזרה) |
מביא הכל לפיו |
להצביע ולגעת בחפץ תוך אמירת שם החפץ |
לקראת גיל 9 חודשים, שומט חפץ מידיו בכוונה תחילה |
להחביא חפצים או להפיל קוביה ולחפש ביחד |
מחזיק חפץ אחד בכל יד ומתייחס לשניהם בצורה מכוונת |
לשחק ב- "קוקו", "מחא כפיים" וללמד את התינוק לנופף לשלום |
מקיש קוביה קוביה |
התפתחות צפויה
סקרן, מתעניין במשחק, חוקר אותו ומראה לסובבים
תפקיד ההורים
אם עדיין אינו יושב בעצמו, יש להושיב את התינוק בין רגליו של מבוגר (לתמיכה)
התפתחות צפויה
לקראת גיל 9-8 חודשים, מסוגל לחפש צעצוע שנעלם או שיצא מטווח ראייתו
תפקיד ההורים
לתת לו קופסה שיוכל להוציא מתוכה חפצים דוגמת קוביות (ובהמשך, אף להכניס חזרה)
התפתחות צפויה
מביא הכל לפיו
תפקיד ההורים
להצביע ולגעת בחפץ תוך אמירת שם החפץ
התפתחות צפויה
לקראת גיל 9 חודשים, שומט חפץ מידיו בכוונה תחילה
תפקיד ההורים
להחביא חפצים או להפיל קוביה ולחפש ביחד
התפתחות צפויה
מחזיק חפץ אחד בכל יד ומתייחס לשניהם בצורה מכוונת
תפקיד ההורים
לשחק ב- "קוקו", "מחא כפיים" וללמד את התינוק לנופף לשלום
התפתחות צפויה
מקיש קוביה קוביה
תפקיד ההורים
9 עד 12 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מכניס חפצים לפה |
לאפשר לו להכניס חפצים לפה תוך כדי השגחה מתמדת |
דופק עם חפץ על שולחן ומוציא חפצים מקופסה |
לעודד משחק בצעצועים מגוונים שמפיקים צלילים שונים |
מוצא צעצוע מוסתר |
לשחק משחקי "קוקו" |
משליך צעצוע למרחק, עוקב אחריו ונהנה מצליל החבטה |
לכסות צעצוע ולאפשר לו לגלותו |
מנסה להפיק צלילים מכל חפץ, מקיש צעצוע בצעצוע |
ליזום משחק משותף הורה-ילד הן בבית והן מחוץ לבית |
מתחיל להתייחס לזולת בזמן משחק |
לאפשר משחק בכלי מטבח בלתי שבירים כגון סירים, מכסים או כפות |
מפיל חפץ על מנת שירימו עבורו |
לעודד משחקי חצר, דשא וחול תוך כדי השגחה |
משחרר חפץ על מנת לקחת אחר |
התפתחות צפויה
מכניס חפצים לפה
תפקיד ההורים
לאפשר לו להכניס חפצים לפה תוך כדי השגחה מתמדת
התפתחות צפויה
דופק עם חפץ על שולחן ומוציא חפצים מקופסה
תפקיד ההורים
לעודד משחק בצעצועים מגוונים שמפיקים צלילים שונים
התפתחות צפויה
מוצא צעצוע מוסתר
תפקיד ההורים
לשחק משחקי "קוקו"
התפתחות צפויה
משליך צעצוע למרחק, עוקב אחריו ונהנה מצליל החבטה
תפקיד ההורים
לכסות צעצוע ולאפשר לו לגלותו
התפתחות צפויה
מנסה להפיק צלילים מכל חפץ, מקיש צעצוע בצעצוע
תפקיד ההורים
ליזום משחק משותף הורה-ילד הן בבית והן מחוץ לבית
התפתחות צפויה
מתחיל להתייחס לזולת בזמן משחק
תפקיד ההורים
לאפשר משחק בכלי מטבח בלתי שבירים כגון סירים, מכסים או כפות
התפתחות צפויה
מפיל חפץ על מנת שירימו עבורו
תפקיד ההורים
לעודד משחקי חצר, דשא וחול תוך כדי השגחה
התפתחות צפויה
משחרר חפץ על מנת לקחת אחר
תפקיד ההורים
12 עד 18 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מתחיל להניח קובייה על קובייה |
לעודד משחק בקוביות בגדלים שונים |
מכניס פחות חפצים לפיו ומשחק יותר בידיו |
לאפשר משחק בקופסאות בעלי פתחים בגדלים שונים לצורך הוצאתם והכנסתם של חפצים |
מכניס חפצים לתוך קופסאות שפתחן הולך וצר |
לעודד משחק דמיוני בעזרת חפצים כגון בובה, כלי בית, או עגלת משחק |
מחקה משחק לאחר הדגמה |
לאפשר משחק בכדור, גלגול, דחיפה והרמה |
נהנה ממשחקים המשמיעים צלילים שונים ומגוונים |
לאפשר משחקים הדורשים הפעלה דוגמת לחיצה על כפתור או משיכת חוט |
כשנשאל, נותן צעצוע למבוגר |
לספר סיפור, להצביע על פרטים ולבקש מהפעוט להצביע עליהם גם כן |
מפגין חיבה לחפץ מוכר |
תוך כדי מגע, לכנות בשם את האיבר בו נוגעים |
נהנה ממשחק דמיוני |
|
משחק בכדורים בגדלים ובצבעים שונים |
|
מגלגל כדור קטן לעבר ההורה |
|
נהנה מדפדוף בספר, זיהוי תמונות ואמירת שם החפץ בתמונה |
|
מזהה מגע באיבר גוף מסוים, ומגיב בהתאם |
התפתחות צפויה
מתחיל להניח קובייה על קובייה
תפקיד ההורים
לעודד משחק בקוביות בגדלים שונים
התפתחות צפויה
מכניס פחות חפצים לפיו ומשחק יותר בידיו
תפקיד ההורים
לאפשר משחק בקופסאות בעלי פתחים בגדלים שונים לצורך הוצאתם והכנסתם של חפצים
התפתחות צפויה
מכניס חפצים לתוך קופסאות שפתחן הולך וצר
תפקיד ההורים
לעודד משחק דמיוני בעזרת חפצים כגון בובה, כלי בית, או עגלת משחק
התפתחות צפויה
מחקה משחק לאחר הדגמה
(לדוגמה השחלת טבעות על מגדל)
תפקיד ההורים
לאפשר משחק בכדור, גלגול, דחיפה והרמה
התפתחות צפויה
נהנה ממשחקים המשמיעים צלילים שונים ומגוונים
תפקיד ההורים
לאפשר משחקים הדורשים הפעלה דוגמת לחיצה על כפתור או משיכת חוט
התפתחות צפויה
כשנשאל, נותן צעצוע למבוגר
תפקיד ההורים
לספר סיפור, להצביע על פרטים ולבקש מהפעוט להצביע עליהם גם כן
התפתחות צפויה
מפגין חיבה לחפץ מוכר
(למשל דובי אהוב)
תפקיד ההורים
תוך כדי מגע, לכנות בשם את האיבר בו נוגעים
התפתחות צפויה
נהנה ממשחק דמיוני
(לדוגמה האכלת בובה)
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
משחק בכדורים בגדלים ובצבעים שונים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מגלגל כדור קטן לעבר ההורה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
נהנה מדפדוף בספר, זיהוי תמונות ואמירת שם החפץ בתמונה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מזהה מגע באיבר גוף מסוים, ומגיב בהתאם
תפקיד ההורים
18 עד 24 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מפסיק להכניס צעצועים לפיו |
לעודד משחק דמיוני כגון: האכלת בובה, השכבתה לישון |
מפסיק להשליך חפצים על הרצפה למעט כשהוא כועס |
לשתף את הילד בעבודות הבית כגון: טאטוא ריצפה, עבודה בבצק |
מחקה פעולות מבוגר (מאכיל בובה, קורא ספר, מטאטא עם מטאטא קטן, מנגב שולחן עם מטלית) |
לאפשר לילד לשחק לבד תוך השגחה |
יודע להעסיק את עצמו לבד אך עדיין זקוק לגילויי חיבה, לתשומת לב ולחיזוק חיובי ממבוגר בתגובה למעשיו |
לשחק עם הילד ב"מחבואים" |
משחק במחבואים ומתעניין במשחקי יצירה ובנייה |
לאפשר בחירה בין שני משחקים |
נהנה מצפייה בתכניות טלוויזיה קצרות לילדים (במשך 15-5 דקות) |
לאפשר משחקי יצירה ובנייה בבית ובחוץ ולהשתמש באביזרים כגון: קופסאות, בקבוקי פלסטיק, אטבי כביסה, מגדל כוסות, קוביות ופאזלים של 3-2 חלקים |
מקשיב לחרוזי שירה ואוהב כאשר שרים לו |
להקפיד לבחור תכניות טלוויזיה מתאימות תוך הגבלת זמן הצפייה |
נהנה ממשחקי חצר (מגלשה, נדנדה, משחקי חול ומים) |
לעודד משחק בחול ומים, כף ודלי, או צבעי אצבעות |
התפתחות צפויה
מפסיק להכניס צעצועים לפיו
תפקיד ההורים
לעודד משחק דמיוני כגון: האכלת בובה, השכבתה לישון
התפתחות צפויה
מפסיק להשליך חפצים על הרצפה למעט כשהוא כועס
תפקיד ההורים
לשתף את הילד בעבודות הבית כגון: טאטוא ריצפה, עבודה בבצק
התפתחות צפויה
מחקה פעולות מבוגר (מאכיל בובה, קורא ספר, מטאטא עם מטאטא קטן, מנגב שולחן עם מטלית)
תפקיד ההורים
לאפשר לילד לשחק לבד תוך השגחה
התפתחות צפויה
יודע להעסיק את עצמו לבד אך עדיין זקוק לגילויי חיבה, לתשומת לב ולחיזוק חיובי ממבוגר בתגובה למעשיו
תפקיד ההורים
לשחק עם הילד ב"מחבואים"
התפתחות צפויה
משחק במחבואים ומתעניין במשחקי יצירה ובנייה
תפקיד ההורים
לאפשר בחירה בין שני משחקים
התפתחות צפויה
נהנה מצפייה בתכניות טלוויזיה קצרות לילדים (במשך 15-5 דקות)
תפקיד ההורים
לאפשר משחקי יצירה ובנייה בבית ובחוץ ולהשתמש באביזרים כגון: קופסאות, בקבוקי פלסטיק, אטבי כביסה, מגדל כוסות, קוביות ופאזלים של 3-2 חלקים
התפתחות צפויה
מקשיב לחרוזי שירה ואוהב כאשר שרים לו
תפקיד ההורים
להקפיד לבחור תכניות טלוויזיה מתאימות תוך הגבלת זמן הצפייה
התפתחות צפויה
נהנה ממשחקי חצר (מגלשה, נדנדה, משחקי חול ומים)
תפקיד ההורים
לעודד משחק בחול ומים, כף ודלי, או צבעי אצבעות
24 עד 36 חודשים (3-2 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
סקרן ופעיל מאד |
לאפשר מרחב משחק בטוח |
אינו מודע לסכנות |
לעודד משחק משותף עם ילדים באותה קבוצת גיל |
עקשן ודווקאי |
לשחק עם הפעוט במחבואים, תופסת, משחקי כדור ומשחקי בנייה ויצירה |
בעת המשחק מדבר אל עצמו ונואם נאומים ארוכים, חלק מדברי הפעוט אינו מובן לאחרים |
לאפשר לפעוט לבחור סיפור או שיר שהוא אוהב, להקריא לו, לשתף אותו בחריזה ולהמחיז את הסיפור עמו ביחד |
משחק על יד ילדים אחרים אך לפעמים משחק גם איתם במשחקים של תן וקח, מחבואים ותופסת, מבלי לציית לכללי המשחק |
לקראת גיל 3 שנים לשחק עם הפעוט משחקי מיון לפי צבע, צורה, חומר, גודל וכמות |
מתעניין במשחקי בנייה ויצירה |
לעודד משחק דמיוני עם כלי מטבח קטנים או תחפושת |
יכולת הריכוז וההקשבה מתארכים |
לספק פאזלים של צורות פשוטות |
לקראת גיל 3 שנים משתכללת יכולת החיקוי תוך כדי משחק |
לצאת לפעילות בחצר ולטיולים קצרים |
משחק במשחק דמיוני |
|
אוהב לשחק בחברת ילדים בני גילו ונוטה להשתעמם לבדו. משתף מבוגרים במשחק. |
|
מזהה וממיין חפצים לפי צבע |
|
אוהב משחקי חצר, משחקי חול ומשחקי מים |
התפתחות צפויה
סקרן ופעיל מאד
תפקיד ההורים
לאפשר מרחב משחק בטוח
התפתחות צפויה
אינו מודע לסכנות
תפקיד ההורים
לעודד משחק משותף עם ילדים באותה קבוצת גיל
התפתחות צפויה
עקשן ודווקאי
תפקיד ההורים
לשחק עם הפעוט במחבואים, תופסת, משחקי כדור ומשחקי בנייה ויצירה
התפתחות צפויה
בעת המשחק מדבר אל עצמו ונואם נאומים ארוכים, חלק מדברי הפעוט אינו מובן לאחרים
תפקיד ההורים
לאפשר לפעוט לבחור סיפור או שיר שהוא אוהב, להקריא לו, לשתף אותו בחריזה ולהמחיז את הסיפור עמו ביחד
התפתחות צפויה
משחק על יד ילדים אחרים אך לפעמים משחק גם איתם במשחקים של תן וקח, מחבואים ותופסת, מבלי לציית לכללי המשחק
תפקיד ההורים
לקראת גיל 3 שנים לשחק עם הפעוט משחקי מיון לפי צבע, צורה, חומר, גודל וכמות
התפתחות צפויה
מתעניין במשחקי בנייה ויצירה
תפקיד ההורים
לעודד משחק דמיוני עם כלי מטבח קטנים או תחפושת
התפתחות צפויה
יכולת הריכוז וההקשבה מתארכים
תפקיד ההורים
לספק פאזלים של צורות פשוטות
(עד 6 חלקים)
התפתחות צפויה
לקראת גיל 3 שנים משתכללת יכולת החיקוי תוך כדי משחק
תפקיד ההורים
לצאת לפעילות בחצר ולטיולים קצרים
התפתחות צפויה
משחק במשחק דמיוני
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
אוהב לשחק בחברת ילדים בני גילו ונוטה להשתעמם לבדו. משתף מבוגרים במשחק.
מתחיל להתחלק בצעצועים השייכים לו ולציית לחוקי המשחק
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מזהה וממיין חפצים לפי צבע
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
אוהב משחקי חצר, משחקי חול ומשחקי מים
תפקיד ההורים
36 עד 48 חודשים (4-3 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
אוהב לעזור בעבודות הבית |
לשחק עם הילד ולשתפו בעבודות הבית והגינה |
לאחר משחק עוזר בארגון החדר וסידור כל חפץ במקומו |
לבקש מהילד לסדר ולארגן את החדר לאחר ששיחק |
נהנה ממשחקי רצפה |
לעודד משחקי בניה והרכבה מגוונים ומשחקי זיכרון |
מצטרף למשחקי "כאילו" |
לאפשר וליזום משחק בחברת ילדים (כולל משחק ב"תור") |
מקבל על עצמו תפקיד בתוך משחק מתוכנן ומובנה עם קבוצות ילדים |
לצאת לפעילויות בטבע לרבות איסוף עלים, משחק בשלוליות או ביקור בגן החיות |
עשוי להעדיף חבר מסוים |
להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב, לוודא התאמה לגיל הילד |
מבין שצריך להתחלק במשחקים |
|
מתייחס בהבנה ובהתאמה לילדים קטנים ממנו |
התפתחות צפויה
אוהב לעזור בעבודות הבית
תפקיד ההורים
לשחק עם הילד ולשתפו בעבודות הבית והגינה
התפתחות צפויה
לאחר משחק עוזר בארגון החדר וסידור כל חפץ במקומו
תפקיד ההורים
לבקש מהילד לסדר ולארגן את החדר לאחר ששיחק
התפתחות צפויה
נהנה ממשחקי רצפה
(קוביות גדולות, רכבת, משחק עם ארגזים וקופסאות כמעין בית)
תפקיד ההורים
לעודד משחקי בניה והרכבה מגוונים ומשחקי זיכרון
התפתחות צפויה
מצטרף למשחקי "כאילו"
תפקיד ההורים
לאפשר וליזום משחק בחברת ילדים (כולל משחק ב"תור")
התפתחות צפויה
מקבל על עצמו תפקיד בתוך משחק מתוכנן ומובנה עם קבוצות ילדים
תפקיד ההורים
לצאת לפעילויות בטבע לרבות איסוף עלים, משחק בשלוליות או ביקור בגן החיות
התפתחות צפויה
עשוי להעדיף חבר מסוים
תפקיד ההורים
להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב, לוודא התאמה לגיל הילד
התפתחות צפויה
מבין שצריך להתחלק במשחקים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מתייחס בהבנה ובהתאמה לילדים קטנים ממנו
תפקיד ההורים
48 עד 60 חודשים (5-4 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
משחק במשחקי דמיון וחיקוי |
לנהוג בעקביות לגבי איסורים, חשוב להקפיד על תיאום בין שני ההורים |
מבטא את רגשותיו באמצעות תיאטרון בובות והמצאת סיפורים |
לשחק יחד עם הילד |
משחק במשחקי הרכבה, מרכיב פאזל של 10 חלקים ויותר ובונה ומרכיב מבנים מורכבים |
לעודד משחקי דמיון ותיאטרון בובות, רצוי ליצור בבית פינת תחפושות |
גוזר וצובע במסגרת של קוים וגבולות |
לעודד ביקור משותף עם הילד בהצגות ילדים |
בוחר את חבריו, חברות חשובה עבורו והוא הולך אחרי המנהיג |
לשיר לילד ואתו וללמדו שירים |
משחק במשחק קבוצתי מתוכנן. קיימת העדפה ל5-2 ילדים למשחק |
להקשיב לסיפוריו של הילד ולספר לו סיפורים מספרים או מהדמיון |
בשעת משחק, מגן על ילדים קטנים ממנו |
לבקר עם הילד בספריה, להשתתף בשעת סיפור ולהחליף ספרים |
יוזם וממציא משחקים לבד ובשיתוף תוך שימוש בחוקים ובכללים |
להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב, לוודא התאמה לגיל הילד |
תחרות מהווה גורם מאתגר עבורו |
|
מעוניין לסיים משימות שהחל בהן |
|
נהנה להשתתף במשחקי תנועה בשילוב ריצה, קפיצה ודילוגים |
|
משחק עם כדורים בגדלים שונים באמצעות ידיו, רגליו וראשו |
|
מסוגל לצפות בתכנית טלוויזיה מתחילתה ועד סופה |
התפתחות צפויה
משחק במשחקי דמיון וחיקוי
תפקיד ההורים
לנהוג בעקביות לגבי איסורים, חשוב להקפיד על תיאום בין שני ההורים
התפתחות צפויה
מבטא את רגשותיו באמצעות תיאטרון בובות והמצאת סיפורים
תפקיד ההורים
לשחק יחד עם הילד
התפתחות צפויה
משחק במשחקי הרכבה, מרכיב פאזל של 10 חלקים ויותר ובונה ומרכיב מבנים מורכבים
(מלגו או מקוביות)
תפקיד ההורים
לעודד משחקי דמיון ותיאטרון בובות, רצוי ליצור בבית פינת תחפושות
התפתחות צפויה
גוזר וצובע במסגרת של קוים וגבולות
תפקיד ההורים
לעודד ביקור משותף עם הילד בהצגות ילדים
התפתחות צפויה
בוחר את חבריו, חברות חשובה עבורו והוא הולך אחרי המנהיג
תפקיד ההורים
לשיר לילד ואתו וללמדו שירים
התפתחות צפויה
משחק במשחק קבוצתי מתוכנן. קיימת העדפה ל5-2 ילדים למשחק
תפקיד ההורים
להקשיב לסיפוריו של הילד ולספר לו סיפורים מספרים או מהדמיון
התפתחות צפויה
בשעת משחק, מגן על ילדים קטנים ממנו
תפקיד ההורים
לבקר עם הילד בספריה, להשתתף בשעת סיפור ולהחליף ספרים
התפתחות צפויה
יוזם וממציא משחקים לבד ובשיתוף תוך שימוש בחוקים ובכללים
תפקיד ההורים
להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב, לוודא התאמה לגיל הילד
התפתחות צפויה
תחרות מהווה גורם מאתגר עבורו
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מעוניין לסיים משימות שהחל בהן
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
נהנה להשתתף במשחקי תנועה בשילוב ריצה, קפיצה ודילוגים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
משחק עם כדורים בגדלים שונים באמצעות ידיו, רגליו וראשו
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מסוגל לצפות בתכנית טלוויזיה מתחילתה ועד סופה
תפקיד ההורים
60 עד 72 חודשים (6-5 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
משחק במשחקי דמיון וחיקוי |
לעודד משחק משותף של הורים וילדים |
מבטא את רגשותיו באמצעות תיאטרון בובות |
לעודד משחקי דמיון והמחזה באמצעות תאטרון בובות |
ממציא סיפורים ואוהב להאזין כשמספרים לו סיפור |
לעודד משחקי דמיון והמחזה באמצעות תאטרון בובות |
משחק במשחקי הרכבה ומסוגל להרכיב פאזל של 15 חלקים ואף יותר |
ליצור בבית פינת תחפושות |
משחק במשחקי הרכבה מורכבים |
לשיר לילד ואיתו, ללמד את הילד שירים חדשים |
גוזר וצובע בתוך גבולות מוגדרים |
להקשיב לסיפוריו של הילד, להקריא לו ספרים ולספר לו סיפורים, ניתן לשלב השמעה מקלטות שמע או מ-DVD |
משחק עם כדורים בגדלים שונים כשהוא מפעיל את ידיו ורגליו הן לחוד והן ביחד |
לבקר עם הילד בספריה, להשתתף בשעת סיפור ולהחליף ספרים |
משחק במשחקי מחשב |
להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב, לוודא התאמה לגיל הילד |
משתתף במשחקי תנועה שכוללים ריצה, קפיצה ודילוגים, עם וללא ליווי מוסיקלי |
לבקר עם הילד בהצגות ילדים מתאימות |
צופה בתוכנית טלוויזיה מתאימה מתחילתה ועד סופה |
|
משחק במשחק קבוצתי מתוכנן, קיימת העדפה למשחק עם 5-2 ילדים, תוך כדי משחק, מגן על ילדים קטנים ממנו |
|
יוזם וממציא משחקים לבד ובשיתוף אחרים |
|
הולך אחרי מנהיג חברתי |
|
מאותגר על ידי פעילות תחרותית |
התפתחות צפויה
משחק במשחקי דמיון וחיקוי
תפקיד ההורים
לעודד משחק משותף של הורים וילדים
התפתחות צפויה
מבטא את רגשותיו באמצעות תיאטרון בובות
תפקיד ההורים
לעודד משחקי דמיון והמחזה באמצעות תאטרון בובות
התפתחות צפויה
ממציא סיפורים ואוהב להאזין כשמספרים לו סיפור
תפקיד ההורים
לעודד משחקי דמיון והמחזה באמצעות תאטרון בובות
התפתחות צפויה
משחק במשחקי הרכבה ומסוגל להרכיב פאזל של 15 חלקים ואף יותר
תפקיד ההורים
ליצור בבית פינת תחפושות
התפתחות צפויה
משחק במשחקי הרכבה מורכבים
תפקיד ההורים
לשיר לילד ואיתו, ללמד את הילד שירים חדשים
התפתחות צפויה
גוזר וצובע בתוך גבולות מוגדרים
תפקיד ההורים
להקשיב לסיפוריו של הילד, להקריא לו ספרים ולספר לו סיפורים, ניתן לשלב השמעה מקלטות שמע או מ-DVD
התפתחות צפויה
משחק עם כדורים בגדלים שונים כשהוא מפעיל את ידיו ורגליו הן לחוד והן ביחד
תפקיד ההורים
לבקר עם הילד בספריה, להשתתף בשעת סיפור ולהחליף ספרים
התפתחות צפויה
משחק במשחקי מחשב
תפקיד ההורים
להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב, לוודא התאמה לגיל הילד
התפתחות צפויה
משתתף במשחקי תנועה שכוללים ריצה, קפיצה ודילוגים, עם וללא ליווי מוסיקלי
תפקיד ההורים
לבקר עם הילד בהצגות ילדים מתאימות
התפתחות צפויה
צופה בתוכנית טלוויזיה מתאימה מתחילתה ועד סופה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
משחק במשחק קבוצתי מתוכנן, קיימת העדפה למשחק עם 5-2 ילדים, תוך כדי משחק, מגן על ילדים קטנים ממנו
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
יוזם וממציא משחקים לבד ובשיתוף אחרים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
הולך אחרי מנהיג חברתי
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מאותגר על ידי פעילות תחרותית
תפקיד ההורים