ייתכנו קשיי הסתגלות במעבר מתנוחה לתנוחה
מתי עובר התינוק מזחילה להליכה?
במהלך שנת החיים הראשונה, יכולותיו של התינוק הולכות ומתפתחות, כמו גם שרירי גופו והקשר בין עיניו לידיו (קואורדינציה בין עין ויד). תינוקכם ילמד להתגלגל, לשבת ולזחול ובהמשך, בסביבות גיל 8 חודשים יעמד ויתחיל להתהלך.
מרבית התינוקות מתחילים ללכת בגילאי 12-9 חודשים ולקראת גיל 15-14 חודשים הליכתם מבוססת ויציבה. אחרים יאחרו ללכת ויתחילו רק לקראת גיל 17-16 חודשים.
המעבר מזחילה להליכה הוא אחד מאבני הדרך המשמעותיות ביותר בהתפתחותו של התינוק, בדרכו להפוך לילד עצמאי.
מתי מתחיל התינוק לעמוד וללכת?
רגליו של היילוד אינן חזקות דיין כדי לשאת את משקל גופו אולם אם תחזיקו אותו תחת זרועותיו, רגליו ישתלשלו וידחפו כנגד משטח קשיח, כאילו הוא עומד. אצל יילודים מדובר בתנועה רפלקסיבית שתעלם תוך מספר חודשים לאחר הלידה.
שלבים בהתפתחות ההליכה אצל תינוקות
לקראת גיל 5 חודשים יוכל תינוקכם לקפץ על רגליו אם תתמכו אותו תחת זרועותיו. בחודשים הקרובים, ככל ששרירי רגליו ילכו ויתחזקו, הקפידו לאפשר לו לדחוף עם רגליו כלפי משטח קשיח כאילו הוא הולך או קופץ, כדי לסייע לו לתרגל ולחזק את רגליו.
חלק מהתינוקות יעמדו בעצמם כבר בגיל 8 חודשים, בעיקר תוך שהם נתמכים על דופן מיטתם או על כיסא או שולחן. אם תסייעו לתינוקכם להעמד כשהוא נשען על הספה, לדוגמה, תראו שהוא יאחז בה בחוזקה כדי להמשיך לעמוד במשך מספר שניות.
כעבור שבועות מעטים ילמד התינוק להתהלך תוך שהוא נשען על רהיטים בחדר או בעזרתכם. בהמשך, לקראת גיל 11 חודשים וכשיתגבר על הפחד, אף ינסה לצעוד מספר צעדים בעצמו ללא תמיכה.
שימו לב שמרבית הילדים מתחילים ללכת על קצות האצבעות, כשכפות רגליהם פונות חוצה.
בגיל 10-9 חודשים לומדים מרבית התינוקות כיצד לקפל את ברכיהם כדי שיוכלו לעבור ממצב של עמידה לישיבה.
בגיל 13 חודשים כ-75% מהתינוקות מסוגלים ללכת בעצמם אם כי חלקם עדיין אינם יציבים ועשויים להתנודד מעט.
השלבים הבאים אחרי הצעדים הראשונים של התינוק
לאחר שיצעד את צעדיו הראשונים תנועותיו של התינוק יתעדנו והליכתו תלך ותשתכלל:
- בגיל 14 חודשים אמור התינוק לעמוד בעצמו ללא תמיכה. הוא מסוגל לכופף את ברכיו ולעבור מעמידה לישיבה, ולהפך. חלק מהתינוקות בגיל זה אף מתחילים לצעוד לאחור.
- בגיל 15 חודשים הליכתו של התינוק מבוססת ובטוחה והוא יהנה ממשחק עם צעצועים שניתן לדחוף או לגרור.
- לקראת גיל 16 חודשים עשוי התינוק לגלות עניין במדרגות וינסה בכל עת לעלות ולרדת.
- בגיל 18 חודשים מסוגל התינוק לטפס על רהיטים ולעלות ולרדת במדרגות (עם עזרה, כמובן). יתכן שינסה לבעוט בכדור ואף יהנה לרקוד לצלילי מוזיקה.
- בגיל 26-25 חודשים הליכתו של הפעוט בטוחה והוא מסוגל לצעוד עקב בצד אגודל. הוא אף מתחיל לקפוץ תוך שהוא מנתק את רגליו מהקרקע.
- בסביבות גיל 3 שנים ההליכה הופכת לטבע שני עבור הפעוט. יחד עם זאת, הליכה על קצות האצבעות או עמידה על רגל אחת עדיין יצריכו ממנו ריכוז מיוחד ותשומת לב.
תפקיד ההורים
עד שתינוקכם ילמד לכופף את ברכיו ולחזור למצב ישיבה מעמידה הוא יזדקק לעזרתכם במעבר זה. תינוקות רבים ממהרים להעמד ואינם מסוגלים לרדת חזרה לשכיבה או לישיבה. השתדלו לכופף את ברכיו בעדינות תוך שאתם מדגימים עבורו את התנועה הרצויה, כדי שיוכל ללמוד ולהתקדם.
עודדו את ילדכם להתהלך אולם המנעו משימוש בהליכונים שהתינוק יושב בתוכם וצריך לדחוף את עצמו עם רגליו. אלו מגבילים את תנועתו, מונעים את חיזוק שרירי הרגליים ואינם מפתחים את יציבתו ועמידתו העצמאית. תחת זאת הציעו לו צעצועים שיוכל לדחוף או לגרור.
עד שהליכתו תתבסס היטב המנעו מלנעול לתינוקכם נעליים בעלות סוליה קשיחה מאחר שהליכה בכפות רגליים יחפות תורמת לתחושת היציבות של התינוק ומסייעת להתפתחות הקואורדינציה שנדרשת להליכה.
הרחיקו מסביבתו של התינוק רהיטים או כסאות שאינם יציבים כדי שלא ישען ויתהפך. ככל שתוכלו, רפדו את סביבתו של התינוק וודאו כי אין בקרבתו פינות חדות וחשופות שעלולות לסכן אותו.
מתי לשים לב?
כל ילד הוא יחיד ומיוחד בעל קצב גדילה והתפתחות ייחודיים משלו.
חשוב שתבינו מה ילדכם מסוגל לעשות בכל גיל, אולם תמיד זכרו שגם אם אינו עושה זאת עדיין הוא ודאי יעשה זאת בקרוב כשיגיע הזמן המתאים עבורו.
ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים) נוטים להתפתח מאוחר יותר בהשוואה לילדים שנולדו במועד.
טווח הגילאים שבו תינוקות מתחילים ללכת רחב במיוחד אך אם לקראת גיל שנה תינוקכם כלל אינו מנסה להעמד או שרגליו רפויות במיוחד ואינן תומכות כלל את משקל גופו, פנו להתייעצות עם רופא הילדים.
מידע על התפתחות התנועתיות (מוטוריקה גסה) אצל ילדים מגיל 0 ועד 6
מדריך להתפתחות המוטוריקה הגסה אצל תינוקות ופעוטות מרגע הלידה ועד גיל 6. כאן תוכלו לקבל מידע על כל השלבים הצפויים בהתפתחות התנועתיות אצל תינוקות, פעוטות וילדים לפי קבוצות גיל, וכן לקבל טיפים והמלצות לעידוד ההתפתחות המוטורית של ילדכם בהתאם לגילו.
0 עד 6 שבועות
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
ייתכנו קשיי הסתגלות במעבר מתנוחה לתנוחה |
להחזיק את התינוק על הידיים |
בשכיבה על הבטן: תחילה בתנוחה עוברית, בהדרגה ולקראת גיל 6 שבועות-יישור גפיים, סיבוב הראש מצד לצד והרמתו למעלה ולמטה |
להקפיד על הרמת סורגי המיטה, וויסות טמפרטורת החדר ולבישת ביגוד רפוי ונוח |
בשכיבה על הגב: הזזת הראש מצד לצד |
להשכיב על הגב בלבד במשך השינה |
בתחילה תנועות גפיים בלתי נשלטות, בהמשך תחל שליטה על תנועות הגפיים |
בזמן ערות, תחת השגחה מתמדת, להשכיב בתנוחות שונות |
לחשוף את התינוק למגוון גירויים תחושתיים לרבות קולות וצלילים באינטונציות שונות, מגע יד ומגע עם חומרים במרקמים שונים |
|
להציע מוצץ, לתינוקות יונקים מומלץ להציע מוצץ לאחר ביסוס ההנקה |
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
להחזיק את התינוק על הידיים
התפתחות צפויה
בשכיבה על הבטן: תחילה בתנוחה עוברית, בהדרגה ולקראת גיל 6 שבועות-יישור גפיים, סיבוב הראש מצד לצד והרמתו למעלה ולמטה
תפקיד ההורים
להקפיד על הרמת סורגי המיטה, וויסות טמפרטורת החדר ולבישת ביגוד רפוי ונוח
התפתחות צפויה
בשכיבה על הגב: הזזת הראש מצד לצד
תפקיד ההורים
להשכיב על הגב בלבד במשך השינה
התפתחות צפויה
בתחילה תנועות גפיים בלתי נשלטות, בהמשך תחל שליטה על תנועות הגפיים
תפקיד ההורים
בזמן ערות, תחת השגחה מתמדת, להשכיב בתנוחות שונות
(בטן, גב, צד)
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
לחשוף את התינוק למגוון גירויים תחושתיים לרבות קולות וצלילים באינטונציות שונות, מגע יד ומגע עם חומרים במרקמים שונים
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
להציע מוצץ, לתינוקות יונקים מומלץ להציע מוצץ לאחר ביסוס ההנקה
6 שבועות עד 3 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
בשכיבה על הבטן: ראשו במרכז, האגן בקו ישר עם הגב ורגליו מתיישרות. מסוגל להרים את הראש והחזה בזווית של 45 מעלות במשך מספר דקות |
בזמן ערות, תחת השגחה מתמדת, להשכיב בתנוחות שונות |
בשכיבה על הגב: ראשו במרכז, אך מסוגל לסובב אותו לצדדים |
להציע משחקים מגוונים, צבעוניים, בעלי מרקמים שונים, ומשמיעי צלילים מגוונים |
התפתחות צפויה
בשכיבה על הבטן: ראשו במרכז, האגן בקו ישר עם הגב ורגליו מתיישרות. מסוגל להרים את הראש והחזה בזווית של 45 מעלות במשך מספר דקות
תפקיד ההורים
בזמן ערות, תחת השגחה מתמדת, להשכיב בתנוחות שונות
(בטן, גב, צד)
התפתחות צפויה
בשכיבה על הגב: ראשו במרכז, אך מסוגל לסובב אותו לצדדים
תפקיד ההורים
להציע משחקים מגוונים, צבעוניים, בעלי מרקמים שונים, ומשמיעי צלילים מגוונים
3 עד 6 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
בשכיבה על הבטן: התינוק מסוגל להרים את הראש והחזה במשך 5-10 דקות כשהוא נשען על מרפקיו |
בזמן הערות, להשכיב על הבטן על גבי משטח קשה |
בשכיבה על הגב: התינוק שולט בתנועות הרגליים והידיים |
להניח צעצועים במרחק שיאפשר לילד להביט, לגעת ולשחק בידיו |
לקראת גיל 5 חודשים, התינוק מתרומם גבוה יותר ונשען על כפות ידיו כשזרועותיו ישרות |
לתלות משחק בגובה 30 ס"מ מעל פניו של התינוק, כדי לעודד אותו להושיט את ידיו ולתפוס |
מתחיל להתהפך מהבטן לגב ומהגב לבטן |
לעודד משחק עם הידיים והרגליים, ניתן לגרוב גרביים צבעוניות עם פעמונים ולענוד צמידי רעשן |
להשכיב במגוון תנוחות בהשכבה על הצד יש לתמוך את משקל גופו |
|
להלביש בבגדים נוחים שלא יגבילו את תנועותיו של התינוק |
התפתחות צפויה
בשכיבה על הבטן: התינוק מסוגל להרים את הראש והחזה במשך 5-10 דקות כשהוא נשען על מרפקיו
תפקיד ההורים
בזמן הערות, להשכיב על הבטן על גבי משטח קשה
התפתחות צפויה
בשכיבה על הגב: התינוק שולט בתנועות הרגליים והידיים
תפקיד ההורים
להניח צעצועים במרחק שיאפשר לילד להביט, לגעת ולשחק בידיו
התפתחות צפויה
לקראת גיל 5 חודשים, התינוק מתרומם גבוה יותר ונשען על כפות ידיו כשזרועותיו ישרות
תפקיד ההורים
לתלות משחק בגובה 30 ס"מ מעל פניו של התינוק, כדי לעודד אותו להושיט את ידיו ולתפוס
התפתחות צפויה
מתחיל להתהפך מהבטן לגב ומהגב לבטן
תפקיד ההורים
לעודד משחק עם הידיים והרגליים, ניתן לגרוב גרביים צבעוניות עם פעמונים ולענוד צמידי רעשן
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
להשכיב במגוון תנוחות בהשכבה על הצד יש לתמוך את משקל גופו
(למשל בעזרת שמיכה מגולגלת)
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
להלביש בבגדים נוחים שלא יגבילו את תנועותיו של התינוק
6 עד 9 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
בשכיבה על הבטן: התינוק מתרומם גבוה על כפות ידיו ומסתובב סביב ציר הבטן בשני הכיוונים |
לאפשר לתינוק מרחב תנועה בטוח על הרצפה ולפזר משחקים כגון קוביות בגדלים וצבעים שונים, בובות ומשחקים במרקמים שונים |
בשכיבה על הגב: התינוק מרים את ראשו ומתבונן ברגליו וכן מרים את רגליו למעלה, תופס רגל אחת או את שתיהן, ומביא אותן לפיו. מסוגל לבעוט ברגליו באוויר (כל רגל בנפרד) |
לעודד את התינוק לגשת אל המשחקים |
מתהפך מהבטן לגב ומהגב לבטן |
בטיול בעגלה יש להושיב את התינוק בעזרת תמיכה |
יושב בעזרת תמיכה ומסתכל מצד לצד |
|
לקראת גיל 9 חודשים מסוגל לשבת ישיבה יציבה |
|
מתחיל לזחול ומפגין רצון להגיע לחפץ מסוים |
|
כשמעמידים אותו מסוגל התינוק ליישר את רגליו ולשאת את משקל גופו |
|
לקראת גיל 9 חודשים נעמד בעזרת תמיכה |
התפתחות צפויה
בשכיבה על הבטן: התינוק מתרומם גבוה על כפות ידיו ומסתובב סביב ציר הבטן בשני הכיוונים
תפקיד ההורים
לאפשר לתינוק מרחב תנועה בטוח על הרצפה ולפזר משחקים כגון קוביות בגדלים וצבעים שונים, בובות ומשחקים במרקמים שונים
התפתחות צפויה
בשכיבה על הגב: התינוק מרים את ראשו ומתבונן ברגליו וכן מרים את רגליו למעלה, תופס רגל אחת או את שתיהן, ומביא אותן לפיו. מסוגל לבעוט ברגליו באוויר (כל רגל בנפרד)
תפקיד ההורים
לעודד את התינוק לגשת אל המשחקים
התפתחות צפויה
מתהפך מהבטן לגב ומהגב לבטן
תפקיד ההורים
בטיול בעגלה יש להושיב את התינוק בעזרת תמיכה
התפתחות צפויה
יושב בעזרת תמיכה ומסתכל מצד לצד
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
לקראת גיל 9 חודשים מסוגל לשבת ישיבה יציבה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מתחיל לזחול ומפגין רצון להגיע לחפץ מסוים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
כשמעמידים אותו מסוגל התינוק ליישר את רגליו ולשאת את משקל גופו
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
לקראת גיל 9 חודשים נעמד בעזרת תמיכה
תפקיד ההורים
9 עד 12 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
יושב יציב |
לאפשר לתינוק מרחב בטוח להתנייד בו |
כשהוא יושב, מתכופף קדימה להרים צעצוע בלי לאבד את שיווי משקלו |
לאפשר הליכה באמצעות תמיכת חפץ מתאים כמו עגלת משחק, "בימבה" או כסא |
החל מגיל 9 חודשים מתיישב ללא עזרה |
לעודד עמידה בעזרת תמיכה |
מתקדם על הרצפה בזחילה |
|
מקים את עצמו לעמידה בעזרת סורגי המיטה או כשהוא נתמך |
|
יכול לבצע שתי פעולות יחד |
|
לקראת גיל שנה, הולך בעזרת מבוגר |
התפתחות צפויה
יושב יציב
תפקיד ההורים
לאפשר לתינוק מרחב בטוח להתנייד בו
התפתחות צפויה
כשהוא יושב, מתכופף קדימה להרים צעצוע בלי לאבד את שיווי משקלו
תפקיד ההורים
לאפשר הליכה באמצעות תמיכת חפץ מתאים כמו עגלת משחק, "בימבה" או כסא
התפתחות צפויה
החל מגיל 9 חודשים מתיישב ללא עזרה
תפקיד ההורים
לעודד עמידה בעזרת תמיכה
התפתחות צפויה
מתקדם על הרצפה בזחילה
(ייתכנו צורות זחילה שונות)
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מקים את עצמו לעמידה בעזרת סורגי המיטה או כשהוא נתמך
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
יכול לבצע שתי פעולות יחד
(לדוגמה, להתכופף ולהרים חפץ תוך שהוא אוחז משהו לתמיכה)
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
לקראת גיל שנה, הולך בעזרת מבוגר
תפקיד ההורים
12 עד 18 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
נאחז ברהיטים ומטייל סביבם |
לעודד תנועה והליכה עצמאית במרחב בטוח |
יכול ללכת קדימה או הצידה אם מחזיקים בידיו |
לאפשר עמידה והליכה באמצעות דחיפת כסא או עגלת משחק |
עשוי ללכת בעצמו |
רצוי להימנע מהולכת הפעוט בעזרת ידיים או משימוש בהליכון |
אינו מודע לסכנה |
יכולת הניידות הגבוהה של הפעוט בשילוב חוסר המודעות מצדו לסכנה דורשת הקפדה יתרה על כללי בטיחות בבית ובחוץ |
התפתחות צפויה
נאחז ברהיטים ומטייל סביבם
תפקיד ההורים
לעודד תנועה והליכה עצמאית במרחב בטוח
התפתחות צפויה
יכול ללכת קדימה או הצידה אם מחזיקים בידיו
תפקיד ההורים
לאפשר עמידה והליכה באמצעות דחיפת כסא או עגלת משחק
התפתחות צפויה
עשוי ללכת בעצמו
תפקיד ההורים
רצוי להימנע מהולכת הפעוט בעזרת ידיים או משימוש בהליכון
התפתחות צפויה
אינו מודע לסכנה
תפקיד ההורים
יכולת הניידות הגבוהה של הפעוט בשילוב חוסר המודעות מצדו לסכנה דורשת הקפדה יתרה על כללי בטיחות בבית ובחוץ
18 עד 24 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מסוגל להתיישב על כיסא קטן ולטפס על כיסא רגיל |
להושיב את הילד על כסא ליד שולחן בגובה מתאים |
מתרומם מישיבה שפופה בעזרת ידיו |
לאפשר מרחב בטוח להליכה ולריצה |
הולך היטב כששתי רגליו מפוסקות מעט |
לעודד דחיפת צעצוע גדול על הרצפה ואת גרירתו בעזרת חבל או מוט |
הולך ועוצר בביטחון |
לאפשר עליה במדרגות |
רץ בזהירות אך לרוב אינו מסוגל לעקוף מכשולים |
לעודד פעילויות במגרש המשחקים שכוללות טיפוס וגלישה במגלשה |
דוחף ומושך צעצוע גדול |
|
עולה במדרגות בעזרת יד מסייעת ובהמשך אף יורד |
התפתחות צפויה
מסוגל להתיישב על כיסא קטן ולטפס על כיסא רגיל
תפקיד ההורים
להושיב את הילד על כסא ליד שולחן בגובה מתאים
התפתחות צפויה
מתרומם מישיבה שפופה בעזרת ידיו
תפקיד ההורים
לאפשר מרחב בטוח להליכה ולריצה
התפתחות צפויה
הולך היטב כששתי רגליו מפוסקות מעט
תפקיד ההורים
לעודד דחיפת צעצוע גדול על הרצפה ואת גרירתו בעזרת חבל או מוט
התפתחות צפויה
הולך ועוצר בביטחון
תפקיד ההורים
לאפשר עליה במדרגות
התפתחות צפויה
רץ בזהירות אך לרוב אינו מסוגל לעקוף מכשולים
תפקיד ההורים
לעודד פעילויות במגרש המשחקים שכוללות טיפוס וגלישה במגלשה
התפתחות צפויה
דוחף ומושך צעצוע גדול
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
עולה במדרגות בעזרת יד מסייעת ובהמשך אף יורד
תפקיד ההורים
24 עד 36 חודשים (3-2 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מסוגל לרוץ בביטחון ובחופשיות תוך דריכה מלאה על כל כף הרגל, עוצר בקלות ונמנע מהיתקלות במכשולים |
לאפשר לילד מרחב תנועה בטוח ללא מכשולים בבית ובחצר |
יורד לישיבה שפופה ומתרומם בקלות ללא עזרה |
לעודד משחקים כגון תופסת ומחבואים |
עולה ויורד במדרגות ללא עזרה |
לאפשר עליה וירידה במדרגות |
בהליכה אחורה, מסוגל למשוך עגלה |
לשלב משחקי גרירה עם מוט או חבל |
זורק כדור קטן מעבר לכתף מבלי ליפול |
לאפשר משחק עם כדור בגדלים שונים |
בניסיון לבעוט בכדור גדול, מתקרב עד כדי התקלות בכדור |
לעודד את הילד לרכב על תלת-אופן המתאים למידותיו |
קיים קושי בתכנון תנועה מדויקת |
|
יושב על תלת אופן קטן ומניעה אותו בדחיפה כשרגליו על הרצפה |
|
לקראת גיל 3 שנים ניכר שיפור בכל המיומנויות לרבות עליה במדרגות, קפיצה עם שתי רגליים מגובה מדרגה |
|
עמידה מכוונת על קצות האצבעות, בעיטה בכדור וזריקת כדור קטן מעבר לכתף מבלי ליפול |
התפתחות צפויה
מסוגל לרוץ בביטחון ובחופשיות תוך דריכה מלאה על כל כף הרגל, עוצר בקלות ונמנע מהיתקלות במכשולים
תפקיד ההורים
לאפשר לילד מרחב תנועה בטוח ללא מכשולים בבית ובחצר
התפתחות צפויה
יורד לישיבה שפופה ומתרומם בקלות ללא עזרה
תפקיד ההורים
לעודד משחקים כגון תופסת ומחבואים
התפתחות צפויה
עולה ויורד במדרגות ללא עזרה
(כששתי הרגליים עולות על כל מדרגה)
תפקיד ההורים
לאפשר עליה וירידה במדרגות
התפתחות צפויה
בהליכה אחורה, מסוגל למשוך עגלה
תפקיד ההורים
לשלב משחקי גרירה עם מוט או חבל
התפתחות צפויה
זורק כדור קטן מעבר לכתף מבלי ליפול
תפקיד ההורים
לאפשר משחק עם כדור בגדלים שונים
התפתחות צפויה
בניסיון לבעוט בכדור גדול, מתקרב עד כדי התקלות בכדור
תפקיד ההורים
לעודד את הילד לרכב על תלת-אופן המתאים למידותיו
התפתחות צפויה
קיים קושי בתכנון תנועה מדויקת
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
יושב על תלת אופן קטן ומניעה אותו בדחיפה כשרגליו על הרצפה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
לקראת גיל 3 שנים ניכר שיפור בכל המיומנויות לרבות עליה במדרגות, קפיצה עם שתי רגליים מגובה מדרגה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
עמידה מכוונת על קצות האצבעות, בעיטה בכדור וזריקת כדור קטן מעבר לכתף מבלי ליפול
תפקיד ההורים
36 עד 48 חודשים (4-3 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מסוגל לשבת ישיבה מזרחית |
לעודד עמידה על רגל אחת, קפיצה ממדרגה וישיבה מזרחית תוך כדי משחק והדגמה |
משחק מסירות בכדור גדול ובועט בכוח |
לאפשר לפעוט לעלות ולרדת במדרגות |
מסוגל לעמוד במשך מספר שניות על רגל אחת |
לעודד טיפוס על מתקני משחק, נדנדה ומגלשה |
הולך קדימה, אחורה ולצדדים בבטחון רב. מסוגל למשוך צעצוע גדול תוך כדי הליכה בכיוונים אלו |
לשחק במשחקי כדור כגון "מסירות" וכדורגל |
עולה במדרגות רגל אחר רגל ויורד כאשר שתי רגליו דורכות על כל מדרגה |
לאפשר רכיבה על תלת-אופן בגודל המתאים לילד |
רץ בביטחון ובחופשיות תוך שהוא זהיר ומודע יותר לסכנה נתקל פחות בחפצים במרחב |
ניתן לרשום את הילד לחוגי תנועה (מחול, כדורגל) |
קופץ מגובה מדרגה אחת או שתיים |
|
מטפס על מתקני משחק בקלות רבה |
|
רוכב על תלת-אופן תוך שימוש בדוושות |
התפתחות צפויה
מסוגל לשבת ישיבה מזרחית
תפקיד ההורים
לעודד עמידה על רגל אחת, קפיצה ממדרגה וישיבה מזרחית תוך כדי משחק והדגמה
התפתחות צפויה
משחק מסירות בכדור גדול ובועט בכוח
תפקיד ההורים
לאפשר לפעוט לעלות ולרדת במדרגות
התפתחות צפויה
מסוגל לעמוד במשך מספר שניות על רגל אחת
תפקיד ההורים
לעודד טיפוס על מתקני משחק, נדנדה ומגלשה
(בהשגחת מבוגר)
התפתחות צפויה
הולך קדימה, אחורה ולצדדים בבטחון רב. מסוגל למשוך צעצוע גדול תוך כדי הליכה בכיוונים אלו
תפקיד ההורים
לשחק במשחקי כדור כגון "מסירות" וכדורגל
התפתחות צפויה
עולה במדרגות רגל אחר רגל ויורד כאשר שתי רגליו דורכות על כל מדרגה
תפקיד ההורים
לאפשר רכיבה על תלת-אופן בגודל המתאים לילד
התפתחות צפויה
רץ בביטחון ובחופשיות תוך שהוא זהיר ומודע יותר לסכנה נתקל פחות בחפצים במרחב
תפקיד ההורים
ניתן לרשום את הילד לחוגי תנועה (מחול, כדורגל)
התפתחות צפויה
קופץ מגובה מדרגה אחת או שתיים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מטפס על מתקני משחק בקלות רבה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
רוכב על תלת-אופן תוך שימוש בדוושות
תפקיד ההורים
48 עד 60 חודשים (5-4 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
שולט בגופו ובתנועותיו |
לאפשר פעילות תנועתית מגוונת כגון טיפוס, החלקה ונדנוד |
פעיל, מיומן בטיפוס, בהחלקה על מגלשה ובנדנוד בנדנדה |
לאפשר ולשחק עם הילד במשחקי כדור מגוונים |
הולך בקלות על קו ישר |
לעודד רכיבה על תלת אופן או על אופניים מתאימים |
מתיישב כשברכיו מצטלבות |
|
מסוגל לעמוד, ללכת ולרוץ על קצות אצבעותיו |
|
עולה ויורד במדרגות |
|
מטפס ויורד בסולם ברגל "מסורגת" |
|
יכול לרוץ מעל מכשול בגובה 20 ס"מ |
|
לקראת גיל 5 שנים מסוגל לדלג |
|
מסוגל לעמוד במשך 5-3 שניות על רגל אחת (הרגל המועדפת) ואף לנתר על רגל זו |
|
מפגין מיומנות הולכת וגדלה במשחקי כדור מגוונים |
|
מסוגל להתכופף מהמותניים ומטה כשברכיו ישרות ורחוקות זו מזו ואף להרים חפצים מהרצפה |
|
רוכב בצורה מיומנת על תלת אופן או על אופניים נמוכים עם גלגלי עזר |
התפתחות צפויה
שולט בגופו ובתנועותיו
תפקיד ההורים
לאפשר פעילות תנועתית מגוונת כגון טיפוס, החלקה ונדנוד
התפתחות צפויה
פעיל, מיומן בטיפוס, בהחלקה על מגלשה ובנדנוד בנדנדה
תפקיד ההורים
לאפשר ולשחק עם הילד במשחקי כדור מגוונים
התפתחות צפויה
הולך בקלות על קו ישר
תפקיד ההורים
לעודד רכיבה על תלת אופן או על אופניים מתאימים
התפתחות צפויה
מתיישב כשברכיו מצטלבות
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מסוגל לעמוד, ללכת ולרוץ על קצות אצבעותיו
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
עולה ויורד במדרגות
(גם כשמחזיק בידיו חפצים)
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מטפס ויורד בסולם ברגל "מסורגת"
(רגל אחת על כל שלב)
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
יכול לרוץ מעל מכשול בגובה 20 ס"מ
(לעיתים תוך שנעזר במבוגר)
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
לקראת גיל 5 שנים מסוגל לדלג
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מסוגל לעמוד במשך 5-3 שניות על רגל אחת (הרגל המועדפת) ואף לנתר על רגל זו
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מפגין מיומנות הולכת וגדלה במשחקי כדור מגוונים
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מסוגל להתכופף מהמותניים ומטה כשברכיו ישרות ורחוקות זו מזו ואף להרים חפצים מהרצפה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
רוכב בצורה מיומנת על תלת אופן או על אופניים נמוכים עם גלגלי עזר
תפקיד ההורים
60 עד 72 חודשים (6-5 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מסוגל לשמור על שיווי המשקל |
לעודד משחקי שיווי משקל כגון דילוג על חבל, "קלאס", רכיבה על אופניים (באופן בטיחותי עם קסדה) ועמידה על רגל אחת (גם כשהעיניים עצומות) |
עומד על רגל אחת במשך מספר שניות (על כל רגל בנפרד) גם כשעיניו עצומות |
לאפשר פעילות עצמאית כגון טיפוס, החלקה ונדנוד במרחב בטוח בבית ובחוץ |
מסוגל לעמוד על רגלו החזקה כשידיו שלובות על החזה |
לעודד ולשחק עם הילד במגוון משחקי כדור |
מסוגל ללכת קדימה ואחורה עקב בצד אגודל |
|
הולך על קורת הליכה בגובה 30 ס"מ וקופץ ממנה |
|
מסוגל לקפוץ על רגל אחת למרחק 3-2 מ' קדימה |
|
קופץ מעל מכשול קדימה ואחורה כששתי רגליו יחדיו |
|
מסוגל לקפוץ בחבל מספר קפיצות |
|
מדלג ברגליים מסורגות |
|
מתגלגל קדימה בשרשרת |
|
מסוגל לרכב על אופניים נמוכים ללא גלגלי עזר |
התפתחות צפויה
מסוגל לשמור על שיווי המשקל
תפקיד ההורים
לעודד משחקי שיווי משקל כגון דילוג על חבל, "קלאס", רכיבה על אופניים (באופן בטיחותי עם קסדה) ועמידה על רגל אחת (גם כשהעיניים עצומות)
התפתחות צפויה
עומד על רגל אחת במשך מספר שניות (על כל רגל בנפרד) גם כשעיניו עצומות
תפקיד ההורים
לאפשר פעילות עצמאית כגון טיפוס, החלקה ונדנוד במרחב בטוח בבית ובחוץ
התפתחות צפויה
מסוגל לעמוד על רגלו החזקה כשידיו שלובות על החזה
תפקיד ההורים
לעודד ולשחק עם הילד במגוון משחקי כדור
התפתחות צפויה
מסוגל ללכת קדימה ואחורה עקב בצד אגודל
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
הולך על קורת הליכה בגובה 30 ס"מ וקופץ ממנה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מסוגל לקפוץ על רגל אחת למרחק 3-2 מ' קדימה
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
קופץ מעל מכשול קדימה ואחורה כששתי רגליו יחדיו
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מסוגל לקפוץ בחבל מספר קפיצות
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מדלג ברגליים מסורגות
(רגל אחר רגל)
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מתגלגל קדימה בשרשרת
(שני גלגולים רצופים או יותר)
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מסוגל לרכב על אופניים נמוכים ללא גלגלי עזר
תפקיד ההורים