רגיש לעוצמות אור שונות
התפתחות הראייה בתינוקות
חוש הראיה חיוני להתפתחותו התקינה של תינוקכם הן מבחינה גופנית ותנועתית והן מבחינה נפשית ורגשית. אט-אט, ככל שכושר ראייתו ילך וישתפר יסייעו לו עיניו לראות ולקלוט את העולם שסביבו.
מתי מתחילה להתפתח הראייה של התינוק?
בניגוד לחוש השמיעה שמגיע לשיאו כבר בחודש הראשון לאחר הלידה חוש הראיה מתפתח בהדרגה במשך 8-6 החודשים הראשונים לחייו של התינוק. בסיומו של תהליך זה יוכל תינוקכם לראות את העולם אמנם מנקודת מבטו אך כמעט כפי שאתם יכולים.
אף שעיניו של התינוק מסוגלות לראות היטב כבר במועד הלידה מוחו אינו מסוגל לעבד את המידע החזותי שעיניו קולטות ולכן ראייתו מטושטשת בתחילה. ככל שמוחו הולך ומתפתח כך הולכת ומשתפרת יכולתו לראות בברור את סביבתו.
מיד לאחר לידתו מסוגל התינוק לראות היטב אך ורק את פרצופה של אמו או פרצופים אחרים שקרובים מאד לפרצופו שלו. לאחר מכן הולך וגדל טווח ראייתו מדי חודש.
שלבים בהתפתחות הראייה של ילדים
יילודים
בתחילה אינו מסוגל התינוק למקד את ראייתו לטווח שעולה על 40-20 ס"מ ולכן הוא מסוגל בעיקר להבחין ולהתבונן בפרצופים שקרובים לפרצופו שלו. הוא מבחין באור, בצורות ובתנועה אך מעבר לכך ראייתו מטושטשת ובלתי ברורה.
פרצופכם הוא המעניין ביותר עבור תינוקכם בשלב זה ולכן חשוב שתערסלו אותו קרוב לגופכם, לא רק לחיזוק הקשר, אלא גם כדי לאפשר לו להתבונן מקרוב בפניכם. תוכלו להראות לו תמונות בעלות ניגודיות גבוהה, בעיקר בשחור לבן או באדום-שחור-לבן.
חודש ראשון
מיד לאחר לידתו אינו מסוגל התינוק להשתמש בעיניו בצורה מכוונת ולכן הוא עלול לפזול או להצליב את עיניו. במהלך החודש הראשון לחייו לומד התינוק למקד את שתי עיניו ואף לעקוב אחר חפץ בתנועה.
רשרשו באיטיות ברעשן חולף מעל פניו של התינוק ושימו לב כיצד הוא עוקב בעיניו אחר תנועת הרעשן. קרבו את פניכם אל פניו ומקדו את מבטיכם זה בזה. כעת, אם תרחיקו את פרצופכם מפרצופו של התינוק, יעקבו עיניו אחר פרצופכם המתרחק.
חודשיים
כבר במועד הלידה מסוגל התינוק לראות צבעים אולם מתקשה להבחין בין גוונים קרובים כגון אדום וכתום ומכאן העדפתו לתמונות בעלות ניגודיות גבוהה (שחור-לבן או אדום-שחור-לבן).
במהלך החודשים הקרובים, ככל שמוחו יתפתח, ילמד תינוקכם להבחין בין גוונים ויתחיל לגלות ענין בחפצים וצעצועים צבעוניים.
תחילה בצבעי יסוד חזקים וברורים ובהמשך גם בטווח גוונים רחב ובדוגמאות מורכבות. חשפו אותו למגוון רחב של צבעים ודוגמאות דרך ספרים, תמונות, צילומים וצעצועים צבעוניים.
4 חודשים
תינוקכם מתחיל לפתח ראיית עומק. עד עתה עלול היה התינוק להתקל בקושי מסוים אם רצה למקם צעצוע במרחב כדי להושיט את ידו ולתפוס אותו.
בגיל 4 חודשים מוחו של התינוק מפותח דיו כדי לתאם ולעבד את המידע שמגיע מעיניו שרואות את הצעצוע הרצוי, לבין ידיו שנשלחות קדימה כדי לתפוס וללפות את אותו צעצוע.
עיזרו לו לפתח את הקשר בין עינו וידיו באמצעות צעצועים כמו "אוניברסיטה" ואפשרו לו להושיט ולתפוס את שערכם או את מסגרת המשקפיים שעל אפכם.
5 חודשים
יכולתו של התינוק לזהות ולהתמקד בחפצים קטנים ונעים הולכת ומשתפרת. יתכן שאפילו יוכל לזהות אדם או צעצוע אהוב אם יראה אותו רק באופן חלקי או באופן רגעי בלבד. משמעות הדבר כי הוא לומד שדברים קבועים בעולם אף שאינו יכול לראות אותם בכל רגע ורגע.
עיזרו לו לפתח הבנה חשובה זו על ידי משחקי "קו-קו". הסתירו את פניו עם חיתול בד לרגע ואז גלו אותם שוב. תוכלו לעשות זאת גם עם צעצוע או בובה.
8 חודשים
ראייתו של תינוקכם טובה כעת כמעט כשלכם. ראייתו חדה ובעלת תפיסת עומק ומרחב. על אף שיעדיף למקד את מבטו בעצמים קרובים ראייתו טובה מספיק כדי לזהות אנשים וחפצים בצדו השני של החדר.
בגיל זה צבע עיניו של תינוקכם מתקבע אם כי יתכנו שינויי גוון עדינים גם בהמשך.
תפקיד ההורים
מחקרים מלמדים שתינוקות מעדיפים להתבונן בפנים האנושיות על פני כל תמונה או חפץ אחר. אפשרו לתינוקכם להתבונן היטב, מקרוב, בפניכם. בסביבות גיל חודש יתחיל תינוקכם לגלות ענין בכל חפץ שתקרבו לפניו. תינוקות רבים מגלים ענין בתנועתו של מאוורר תקרה, בתנועתם של עלי שיח או עץ בחצר ואוהבים במיוחד להתבונן בילדים בוגרים יותר משחקים, קופצים ורצים.
תלו מובייל צבעוני מעל מיטתו של התינוק וחשפו אותו לספרי תמונות. עם הזמן הראו לו תמונות מורכבות יותר הן מבחינת צבעוניות והן מבחינת מורכבות הדוגמאות.
במסגרת טיפות החלב נערכות בדיקות פזילה לתינוקות בני 7 חודשים ומעלה.
וודאו כי ראייתו של תינוקכם נבדקת ובמידת הצורך פנו לבדיקה נוספת אצל רופא עיניים מומחה לילדים. אם אחד מכם (או שניכם) מרכיבים משקפיים, או שקיימת בעיית ראייה ידועה במשפחה (לדוגמה, עין עצלה), ידעו על כך את רופא הילדים ואת רופא העיניים.
בסביבות גיל 4-3 שנים ערכו לילדכם בדיקת ראיה נוספת. בגיל זה הילד בוגר דיו כדי לעבור בדיקה מקיפה בעזרת לוחות וטבלאות בדומה ללוחות המספרים שמשמשים בבדיקת מבוגרים. חשוב לאבחן בעיות ראיה בילדים מוקדם ככל שניתן מאחר שתיקון הראיה יסייע לילדכם להתפתח כראוי. כמו כן, חלק מבעיות הראיה ניתנות לתיקון אך ורק בתקופת הילדות ועלולות להתקבע ללא טיפול מתאים במועד.
מתי לשים לב?
שימו לב אם:
- בגיל 4-3 חודשים תינוקכם אינו עוקב בשתי עיניו אחר חפצים בתנועה (לדוגמה, רעשן או פנים אנושיות)
- תינוקכם מתקשה להזיז עין אחת או את שתי עיניו, בכל הכיוונים
- עיניו של תינוקכם מרצדות ואינן מתמקדות היטב בנקודה אחת
- הוא פוזל רוב הזמן בעין אחת או בשתי העיניים
- אחד מאישוניו לבן
פגים שסבלו מדלקות עיניים או שטופלו בחמצן נמצאים בסיכון מוגבר ללקות בבעיות ראיה כגון פזילה, קוצר ראייה או אסטיגמציה (בשפת העם "צילינדר", שמתבטא בטשטוש ראיה).
אם תינוקכם נולד פג וסבל מסיבוכים ידעו על כך את רופא הילדים ופנו עמו לבדיקה אצל רופא עיניים מומחה לילדים.
מידע לפי גיל
מדריך להתפתחות הראייה אצל תינוקות: מהם שלבי ההתפתחות הצפויים החל מרגע הלידה ועד לגיל 6-5, מה תפקיד ההורים בפיתוח יכולות הראייה וההתבוננות של ילדיהם, ומתי יש לפנות לרופא עיניים לילדים.
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
רגיש לעוצמות אור שונות |
להתאים את עוצמת האור לתגובת התינוק. |
החל מגיל 4 שבועות מסוגל לעקוב בעיניו עד לזווית של 45 מעלות בכל צד |
להראות חפצים בעלי צבעים מנוגדים ולהניעם באיטיות כדי לאפשר מעקב אחריהם. |
מבחין בפני אמו ובחפצים משמעותיים ומוכרים |
ליצור קשר עין עם התינוק, לדבר עמו בקול רך ונעים ולחכות בשקט לתגובתו הקולית. |
מתמקד בראייה בגבול שבין צבעים מנוגדים |
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
להתאים את עוצמת האור לתגובת התינוק.
יש להימנע מחשיפה לאור חזק, מרצד ומסנוור
התפתחות צפויה
החל מגיל 4 שבועות מסוגל לעקוב בעיניו עד לזווית של 45 מעלות בכל צד
תפקיד ההורים
להראות חפצים בעלי צבעים מנוגדים ולהניעם באיטיות כדי לאפשר מעקב אחריהם.
יש להחזיק את החפצים במרחק 30-25 ס"מ מפני התינוק
התפתחות צפויה
מבחין בפני אמו ובחפצים משמעותיים ומוכרים
תפקיד ההורים
ליצור קשר עין עם התינוק, לדבר עמו בקול רך ונעים ולחכות בשקט לתגובתו הקולית.
בתגובה, להגיב שוב ("ניהול שיחה")
התפתחות צפויה
מתמקד בראייה בגבול שבין צבעים מנוגדים
תפקיד ההורים
6 שבועות עד 3 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
שליטה בראש מאפשרת לתינוק להתמקד בחפצים |
להראות לתינוק צעצוע או תמונות עם צבעים מנוגדים |
לקראת גיל 8 שבועות מעדיף להתמקד בעיניו של אדם הנמצא מולו |
למקם צעצוע או תמונות במרחק 30-25 ס"מ, בזווית 90 מעלות מפניו של התינוק |
לקראת גיל 10 שבועות מתחיל לפתח ראייה תלת ממדית ויוצר קשר עין |
להראות תמונת פני אדם |
עוקב במבט אחרי עצם נע במרחק 30-25 ס"מ, עד לזווית של 90 מעלות |
להגיש לתינוק צעצועים קרוב ליד, כדי שיושיט את ידיו וינסה לתפוס |
לקראת גיל 3 חודשים זווית הראייה מתרחבת |
להניח חפצים בעלי גודל, צורה וצבע שונים במרחק כ30 ס"מ מפניו של התינוק כדי לעודד אותו להושיט את ידיו |
מסוגל למקד מבט בעצם במרחק עד 30 ס"מ |
|
מתבונן בידיו תוך כדי ביצוע תנועות עדינות |
התפתחות צפויה
שליטה בראש מאפשרת לתינוק להתמקד בחפצים
תפקיד ההורים
להראות לתינוק צעצוע או תמונות עם צבעים מנוגדים
התפתחות צפויה
לקראת גיל 8 שבועות מעדיף להתמקד בעיניו של אדם הנמצא מולו
תפקיד ההורים
למקם צעצוע או תמונות במרחק 30-25 ס"מ, בזווית 90 מעלות מפניו של התינוק
התפתחות צפויה
לקראת גיל 10 שבועות מתחיל לפתח ראייה תלת ממדית ויוצר קשר עין
תפקיד ההורים
להראות תמונת פני אדם
התפתחות צפויה
עוקב במבט אחרי עצם נע במרחק 30-25 ס"מ, עד לזווית של 90 מעלות
תפקיד ההורים
להגיש לתינוק צעצועים קרוב ליד, כדי שיושיט את ידיו וינסה לתפוס
התפתחות צפויה
לקראת גיל 3 חודשים זווית הראייה מתרחבת
תפקיד ההורים
להניח חפצים בעלי גודל, צורה וצבע שונים במרחק כ30 ס"מ מפניו של התינוק כדי לעודד אותו להושיט את ידיו
התפתחות צפויה
מסוגל למקד מבט בעצם במרחק עד 30 ס"מ
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מתבונן בידיו תוך כדי ביצוע תנועות עדינות
(התפתחות הקשר יד-עין)
תפקיד ההורים
3 עד 6 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
המשך התפתחות הקשר יד-עין ועין-יד |
לעודד את התינוק להושיט יד לחפץ ולאחוז בו |
לקראת גיל 6 חודשים מסוגל לעקוב ברצף בזווית של עד 180 מעלות, תוך חציית קו האמצע |
|
מביט מעלה ומטה |
התפתחות צפויה
המשך התפתחות הקשר יד-עין ועין-יד
תפקיד ההורים
לעודד את התינוק להושיט יד לחפץ ולאחוז בו
התפתחות צפויה
לקראת גיל 6 חודשים מסוגל לעקוב ברצף בזווית של עד 180 מעלות, תוך חציית קו האמצע
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
מביט מעלה ומטה
תפקיד ההורים
6 עד 9 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מתבונן בכל הכיוונים ומסב את ראשו אם מושכים את תשומת ליבו |
חשוב ללוות במלל את מה שהתינוק רואה בסביבתו |
עוקב אחר דמויות נעות כשעיניו נעות בהתאם |
|
לקראת גיל 9 חודשים מתחיל לחפש חפץ שיצא מתחום ראייתו |
התפתחות צפויה
מתבונן בכל הכיוונים ומסב את ראשו אם מושכים את תשומת ליבו
תפקיד ההורים
חשוב ללוות במלל את מה שהתינוק רואה בסביבתו
התפתחות צפויה
עוקב אחר דמויות נעות כשעיניו נעות בהתאם
תפקיד ההורים
התפתחות צפויה
לקראת גיל 9 חודשים מתחיל לחפש חפץ שיצא מתחום ראייתו
תפקיד ההורים
9 עד 12 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מתבונן במשחק של חיות או ילדים ממרחק 4 מ' |
להסב את תשומת לבו של התינוק לחפצים ולדמויות המרוחקות ממנו |
ללמד את המושג "איפה" תוך כדי הצבעה על חפצים מוכרים |
התפתחות צפויה
מתבונן במשחק של חיות או ילדים ממרחק 4 מ'
תפקיד ההורים
להסב את תשומת לבו של התינוק לחפצים ולדמויות המרוחקות ממנו
התפתחות צפויה
תפקיד ההורים
ללמד את המושג "איפה" תוך כדי הצבעה על חפצים מוכרים
12 עד 18 חודשים
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
נהנה לעקוב אחר חפצים שזורק ומנסה למוצאם |
לאפשר לזרוק חפצים, לעקוב אחר היעלמותם ולחפש אותם |
מזהה אנשים ומקומות מוכרים ממרחק 7-6 מ' |
לעודד משחקים שבהם נעלמים חפצים או אנשים |
מצביע על דברים המושכים את תשומת ליבו |
להסב את תשומת לבו של הפעוט לחפצים מגוונים בסביבתו |
מתחיל לאמוד את גודלו של חפץ על פי מראהו |
להשתמש במושגי יחס כגון קרוב-רחוק, קטן-גדול, מעט-הרבה, מעל- מתחת, על יד-בתוך |
מזהה חפצים קטנים הנמצאים במרחק של עד 3 מ' |
התפתחות צפויה
נהנה לעקוב אחר חפצים שזורק ומנסה למוצאם
תפקיד ההורים
לאפשר לזרוק חפצים, לעקוב אחר היעלמותם ולחפש אותם
התפתחות צפויה
מזהה אנשים ומקומות מוכרים ממרחק 7-6 מ'
תפקיד ההורים
לעודד משחקים שבהם נעלמים חפצים או אנשים
(לדוגמה, להתחבא מאחורי וילון)
התפתחות צפויה
מצביע על דברים המושכים את תשומת ליבו
תפקיד ההורים
להסב את תשומת לבו של הפעוט לחפצים מגוונים בסביבתו
התפתחות צפויה
מתחיל לאמוד את גודלו של חפץ על פי מראהו
(בעיקר במושגים של גדול וקטן)
תפקיד ההורים
להשתמש במושגי יחס כגון קרוב-רחוק, קטן-גדול, מעט-הרבה, מעל- מתחת, על יד-בתוך
התפתחות צפויה
מזהה חפצים קטנים הנמצאים במרחק של עד 3 מ'
תפקיד ההורים
60 עד 72 חודשים (6-5 שנים)
התפתחות צפויה |
תפקיד ההורים |
---|---|
מסוגל לעקוב אחר חפץ נע באמצעות תנועות עיניים בלבד, בכל הכיוונים |
התפתחות צפויה
מסוגל לעקוב אחר חפץ נע באמצעות תנועות עיניים בלבד, בכל הכיוונים
תפקיד ההורים