מידע לפי גיל
מדריך להתפתחות הראייה אצל תינוקות: מהם שלבי ההתפתחות הצפויים החל מרגע הלידה ועד לגיל 5–6, מה תפקיד ההורים בפיתוח יכולות הראייה וההתבוננות של ילדיהם, ומתי יש לפנות לרופא עיניים לילדים.
0-6 שבועות |
התפתחות צפויה
- רגיש לעוצמות אור שונות.
- החל מגיל 4 שבועות מסוגל לעקוב בעיניו עד לזווית של 45 מעלות בכל צד.
- מבחין בפני אמו ובחפצים משמעותיים ומוכרים.
- מתמקד בראייה בגבול שבין צבעים מנוגדים.
|
תפקיד ההורים
- להתאים את עצמת האור לתגובת התינוק. יש להימנע מחשיפה לאור חזק, מרצד ומסנוור.
- להראות חפצים בעלי צבעים מנוגדים ולהניעם באיטיות כדי לאפשר מעקב אחריהם. יש להחזיק את החפצים במרחק 25-30 סנטימטרים מפני התינוק.
- ליצור קשר עין עם התינוק, לדבר עמו בקול רך ונעים ולחכות בשקט לתגובתו הקולית. בתגובה, להגיב שוב ('ניהול שיחה').
|
6 שבועות עד 3 חודשים |
התפתחות צפויה
- שליטה בראש מאפשרת לתינוק להתמקד בחפצים.
- לקראת גיל 8 שבועות מעדיף להתמקד בעיניו של אדם הנמצא מולו.
- לקראת גיל 10 שבועות מתחיל לפתח ראייה תלת ממדית ויוצר קשר עין.
- עוקב במבט אחרי עצם נע במרחק 25-30 סנטימטרים, עד לזווית של 90 מעלות.
- לקראת גיל 3 חודשים זווית הראייה מתרחבת.
- מסוגל למקד מבט בעצם במרחק עד 30 סנטימטרים.
- מתבונן בידיו תוך כדי ביצוע תנועות עדינות (התפתחות הקשר יד - עין).
|
תפקיד ההורים
- להראות לתינוק צעצוע או תמונות עם צבעים מנוגדים.
- למקם צעצוע או תמונות במרחק 25-30 סנטימטרים, בזווית 90 מעלות מפניו של התינוק.
- להראות תמונת פני אדם.
- להגיש לתינוק צעצועים קרוב ליד, כדי שיושיט את ידיו וינסה לתפוס.
- להניח חפצים בעלי גודל, צורה וצבע שונים במרחק כ- 30 סנטימטרים מפניו של התינוק כדי לעודד אותו להושיט את ידיו.
|
3 עד 6 חודשים |
התפתחות צפויה
- המשך התפתחות הקשר יד- עין ועין - יד.
- לקראת גיל 6 חודשים מסוגל לעקוב ברצף בזווית של עד 180 מעלות, תוך חציית קו האמצע.
- מביט מעלה ומטה.
|
תפקיד ההורים
- לעודד את התינוק להושיט יד לחפץ ולאחוז בו.
|
6 עד 9 חודשים |
התפתחות צפויה
- מתבונן בכל הכיוונים ומסב את ראשו אם מושכים את תשומת ליבו.
- עוקב אחר דמויות נעות כשעיניו נעות בהתאם.
- לקראת גיל 9 חודשים מתחיל לחפש חפץ שיצא מתחום ראייתו.
|
תפקיד ההורים
- חשוב ללוות במלל את מה שהתינוק רואה בסביבתו.
|
9 עד 12 חודשים |
התפתחות צפויה
- מתבונן במשחק של חיות או ילדים ממרחק 4 מטר.
|
תפקיד ההורים
- להסב את תשומת לבו של התינוק לחפצים ולדמויות המרוחקות ממנו.
- ללמד את המושג 'איפה' תוך כדי הצבעה על חפצים מוכרים.
|
12 עד 18 חודשים |
התפתחות צפויה
- נהנה לעקוב אחר חפצים שזורק ומנסה למוצאם.
- מזהה אנשים ומקומות מוכרים ממרחק 6-7 מטרים.
- מצביע על דברים המושכים את תשומת לבו.
- מתחיל לאמוד את גודלו של חפץ על פי מראהו (בעיקר במושגים של גדול וקטן).
- מזהה חפצים קטנים הנמצאים במרחק של עד 3 מטרים.
|
תפקיד ההורים
- לאפשר לזרוק חפצים, לעקוב אחר היעלמותם ולחפש אותם.
- לעודד משחקים שבהם נעלמים חפצים או אנשים (לדוגמה, להתחבא מאחורי וילון).
- להסב את תשומת לבו של הפעוט לחפצים מגוונים בסביבתו.
- להשתמש במושגי יחס כגון קרוב-רחוק, קטן-גדול, מעט-הרבה, מעל- מתחת, על יד- בתוך.
|
60 עד 72 חודשים (5-6 שנים) |
התפתחות צפויה
- מסוגל לעקוב אחר חפץ נע באמצעות תנועות עיניים בלבד, בכל הכיוונים.
|
תפקיד ההורים
|