0-6 שבועות |
התפתחות צפויה
- ממקד מעקב עיניים אחר האם ואחר חפצים נעים.
- בוכה בתגובה לאי נוחות.
- נרגע בעקבות מגע של אמו ואביו ונהנה מאמבט ומטיפול גופני.
- קיימת תגובה תחושתית גסה בעקבות גירוי בגוף (לדוגמה, דגדוג או ליטוף) אך אינו מסוגל להבחין במקום המגע על פני גופו.
|
תפקיד ההורים
- לאפשר מגע רך ונעים.
- להרבות לחבק ולשאת בתנוחת כירבול או ערסול.
- לארגן בבית סביבת משחק מתאימה. רצוי להניח משטח מרופד על הרצפה (מזרון או שטיח עבה).
- להחזיק את התינוק תוך תמיכה בראשו.
- לקרב משחק כגון פעמון, רעשן, או ספר תמונות לפניו של התינוק, בטווח ראייתו, כדי לגרות את מערכותיו התחושתיות.
- רצוי להימנע מעודף גירויים.
|
6 שבועות עד 3 חודשים |
התפתחות צפויה
- זמן התגובה לגירויים מתקצר.
- כפות הידיים מאוגרפות ונפתחות בתגובה למגע.
- לקראת גיל 3 חודשים מסוגל לאחוז צעצוע במשך מספר דקות.
|
תפקיד ההורים
- להניח בכף ידו צעצועים מפיקי צליל בעלי מרקם, גודל, וצורה מגוונים.
|
3 עד 6 חודשים |
התפתחות צפויה
- נהנה מאמבט ומטיפול גופני .
- התינוק מושיט יד למשחק, מחזיק ומכניס לפיו.
- התינוק מנענע חפץ על מנת להפיק ממנו צליל, תחילה באופן מקרי ובהמשך בצורה מכוונת.
- נהנה ממגע עם מרקמים שונים אך נרתע ממרקמים שאינם נעימים (לדוגמא, דשא).
- לאחר גיל 5 חודשים, מעביר חפץ מיד ליד.
|
תפקיד ההורים
- בזמן הרחצה, להציע לתינוק צעצועים שצפים באמבט.
- יש לשחק עם התינוק במשחקים שמפעילים ומערבים את חושיו, כגון רעשן או פעמון.
- לחשוף את התינוק לחומרים במגוון מרקמים.
|
6 עד 9 חודשים |
התפתחות צפויה
- סקרן, מתעניין במשחק, חוקר אותו ומראה לסובבים.
- לקראת גיל 9-8 חודשים, מסוגל לחפש צעצוע שנעלם או שיצא מטווח ראייתו.
- מביא הכל לפיו.
- לקראת גיל 9 חודשים, שומט חפץ מידיו בכוונה תחילה.
- מחזיק חפץ אחד בכל יד ומתייחס לשניהם בצורה מכוונת.
- מקיש קובייה בקובייה.
|
תפקיד ההורים
- אם עדיין אינו יושב בעצמו, יש להושיב את התינוק בין רגליו של מבוגר (לתמיכה).
- לתת לו קופסא שיוכל להוציא מתוכה חפצים דוגמת קוביות (ובהמשך, אף להכניס חזרה).
- להצביע ולגעת בחפץ תוך אמירת שם החפץ.
- להחביא חפצים או להפיל קוביה ולחפש ביחד.
- לשחק ב- 'קוקו', 'מחא כפיים' וללמד את התינוק לנופף לשלום.
|
9 עד 12 חודשים |
התפתחות צפויה
- מכניס חפצים לפה.
- דופק עם חפץ על שולחן ומוציא חפצים מקופסא.
- מוצא צעצוע מוסתר.
- משליך צעצוע למרחק, עוקב אחריו ונהנה מצליל החבטה.
- מנסה להפיק צלילים מכל חפץ, מקיש צעצוע בצעצוע.
- מתחיל להתייחס לזולת בזמן משחק.
- מפיל חפץ על מנת שירימו עבורו.
- משחרר חפץ על מנת לקחת אחר
|
תפקיד ההורים
- לאפשר לו להכניס חפצים לפה תוך כדי השגחה מתמדת.
- עודד משחק בצעצועים מגוונים שמפיקים צלילים שונים.
- לשחק משחקי 'קוקו'.
- לכסות צעצוע ולאפשר לו לגלותו.
- ליזום משחק משותף הורה-ילד הן בבית והן מחוץ לבית.
- לאפשר משחק בכלי מטבח בלתי שבירים כגון סירים, מכסים או כפות.
- לעודד משחקי חצר, דשא וחול תוך כדי השגחה.
|
12 עד 18 חודשים |
התפתחות צפויה
- מתחיל להניח קובייה על קובייה.
- מכניס פחות חפצים לפיו ומשחק יותר בידיו.
- מכניס חפצים לתוך קופסאות שפתחן הולך וצר.
- מחקה משחק לאחר הדגמה (לדוגמה, השחלת טבעות על מגדל).
- נהנה ממשחקים המשמיעים צלילים שונים ומגוונים.
- כשנשאל, נותן צעצוע למבוגר.
- מפגין חיבה לחפץ מוכר (למשל, לדובי אהוב).
- נהנה ממשחק דמיוני (לדוגמה, האכלת בובה).
- משחק בכדורים בגדלים ובצבעים שונים.
- מגלגל כדור קטן לעבר ההורה.
- נהנה מדפדוף בספר, זיהוי תמונות ואמירת שם החפץ בתמונה.
- מזהה מגע באיבר גוף מסוים, ומגיב בהתאם.
|
תפקיד ההורים
- לעודד משחק בקוביות בגדלים שונים.
- לאפשר משחק בקופסאות בעלי פתחים בגדלים שונים לצורך הוצאתם והכנסתם של חפצים.
- לעודד משחק דמיוני בעזרת חפצים כגון בובה, כלי בית, או עגלת משחק.
- לאפשר משחק בכדור, גלגול, דחיפה והרמה.
- לאפשר משחקים הדורשים הפעלה דוגמת לחיצה על כפתור או משיכת חוט.
- לספר סיפור, להצביע על פרטים ולבקש מהפעוט להצביע עליהם גם כן.
- תוך כדי מגע, לכנות בשם את האיבר בו נוגעים.
|
18 עד 24 חודשים |
התפתחות צפויה
- מפסיק להכניס צעצועים לפיו.
- מפסיק להשליך חפצים על הרצפה למעט כשהוא כועס.
- מחקה פעולות מבוגר (מאכיל בובה, קורא ספר, מטאטא עם מטאטא קטן, מנגב שולחן עם מטלית).
- יודע להעסיק את עצמו לבד אך עדיין זקוק לגילויי חיבה, לתשומת לב ולחיזוק חיובי ממבוגר בתגובה למעשיו.
- משחק במחבואים ומתעניין במשחקי יצירה ובניה.
- נהנה מצפייה בתכניות טלוויזיה קצרות לילדים (במשך 5-15 דקות).
- מקשיב לחרוזי שירה ואוהב כאשר שרים לו.
- נהנה ממשחקי חצר (מגלשה, נדנדה, משחקי חול ומים).
|
תפקיד ההורים
- לעודד משחק דמיוני כגון: האכלת בובה, השכבתה לישון.
- לשתף את הילד בעבודות הבית כגון: טאטוא ריצפה, עבודה בבצק.
- לאפשר לילד לשחק לבד תוך השגחה.
- לשחק עם הילד ב- 'מחבואים'.
- לאפשר בחירה בין שני משחקים.
- לאפשר משחקי יצירה ובניה בבית ובחוץ ולהשתמש באביזרים כגון קופסאות, בקבוקי פלסטיק, אטבי כביסה, מגדל כוסות, קוביות ופאזלים של 2-3 חלקים.
- להקפיד לבחור תכניות טלוויזיה מתאימות תוך הגבלת זמן הצפייה.
- לעודד משחק בחול ומים, כף ודלי, או צבעי אצבעות.
|
24 עד 36 חודשים (2-3 שנים) |
התפתחות צפויה
- סקרן ופעיל מאד.
- אינו מודע לסכנות.
- עקשן ודווקאי.
- בעת המשחק מדבר אל עצמו ונואם נאומים ארוכים. חלק מדברי הפעוט אינו מובן לאחרים.
- משחק על יד ילדים אחרים אך לפעמים משחק גם איתם במשחקים של 'תן וקח', 'מחבואים' ו- 'תופסת', מבלי לציית לכללי המשחק.
- מתעניין במשחקי בניה ויצירה.
- יכולת הריכוז וההקשבה מתארכים.
- לקראת גיל 3 שנים משתכללת יכולת החיקוי תוך כדי משחק.
- משחק במשחק דמיוני.
- אוהב לשחק בחברת ילדים בני גילו ונוטה להשתעמם לבדו. משתף מבוגרים במשחק.
מתחיל להתחלק בצעצועים השייכים לו ולציית לחוקי המשחק.
- מזהה וממיין חפצים לפי צבע.
- אוהב משחקי חצר, משחקי חול ומשחקי מים.
|
תפקיד ההורים
- לאפשר מרחב משחק בטוח.
- לעודד משחק משותף עם ילדים באותה קבוצת גיל.
- לשחק עם הפעוט ב- 'מחבואים', 'תופסת', משחקי כדור ומשחקי בניה ויצירה.
- לאפשר לפעוט לבחור סיפור או שיר שהוא אוהב. להקריא לו, לשתף אותו בחריזה ולהמחיז את הסיפור עמו ביחד.
- לקראת גיל 3 שנים לשחק עם הפעוט משחקי מיון לפי צבע, צורה, חומר, גודל וכמות.
- לעודד משחק דמיוני עם כלי מטבח קטנים או תחפושת.
- לספק פאזלים של צורות פשוטות (עד 6 חלקים).
- לצאת לפעילות בחצר ולטיולים קצרים.
|
36 עד 48 חודשים (3-4 שנים) |
התפתחות צפויה
- אוהב לעזור בעבודות הבית.
- לאחר משחק עוזר בארגון החדר וסידור כל חפץ במקומו.
- נהנה ממשחקי רצפה (קוביות גדולות, רכבת, משחק עם ארגזים וקופסאות כמעין בית).
- מצטרף למשחקי 'כאילו'.
- מקבל על עצמו תפקיד בתוך משחק מתוכנן ומובנה עם קבוצות ילדים.
- עשוי להעדיף חבר מסוים.
- מבין שצריך להתחלק במשחקים.
- מתייחס בהבנה ובהתאמה לילדים קטנים ממנו..
|
תפקיד ההורים
- לשחק עם הילד ולשתפו בעבודות הבית והגינה.
- לבקש מהילד לסדר ולארגן את החדר לאחר ששיחק.
- לעודד משחקי בניה והרכבה מגוונים ומשחקי זיכרון.
- לאפשר וליזום משחק בחברת ילדים (כולל משחק ב- 'תור').
- לצאת לפעילויות בטבע לרבות איסוף עלים, משחק בשלוליות או ביקור בגן החיות.
- להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב. לוודא התאמה לגיל הילד.
|
48 עד 60 חודשים (4-5 שנים) |
התפתחות צפויה
- משחק במשחקי דמיון וחיקוי.
- מבטא את רגשותיו באמצעות תיאטרון בובות והמצאת סיפורים.
- משחק במשחקי הרכבה. מרכיב פאזל של 10 חלקים ויותר ובונה ומרכיב מבנים מורכבים (מלגו או מקוביות).
- גוזר וצובע במסגרת של קוים וגבולות.
- בוחר את חבריו. חברות חשובה עבורו והוא הולך אחרי המנהיג.
- משחק במשחק קבוצתי מתוכנן. קיימת העדפה ל- 2-5 ילדים למשחק.
- בשעת משחק, מגן על ילדים קטנים ממנו.
- יוזם וממציא משחקים לבד ובשיתוף תוך שימוש בחוקים ובכללים.
- תחרות מהווה גורם מאתגר עבורו.
- מעוניין לסיים משימות שהחל בהן.
- נהנה להשתתף במשחקי תנועה בשילוב ריצה, קפיצה ודילוגים.
- משחק עם כדורים בגדלים שונים באמצעות ידיו, רגליו וראשו.
- מסוגל לצפות בתכנית טלוויזיה מתחילתה ועד סופה..
|
תפקיד ההורים
- לנהוג בעקביות לגבי איסורים. חשוב להקפיד על תיאום בין שני ההורים.
- לשחק יחד עם הילד.
- לעודד משחקי דמיון ותיאטרון בובות. רצוי ליצור בבית פינת תחפושות.
- לעודד ביקור משותף עם הילד בהצגות ילדים.
- לשיר לילד ואתו וללמדו שירים.
- להקשיב לסיפוריו של הילד ולספר לו סיפורים מספרים או מהדמיון.
- לבקר עם הילד בספריה, להשתתף בשעת סיפור ולהחליף ספרים.
- להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב. לוודא התאמה לגיל הילד.
|
60 עד 72 חודשים (5-6 שנים) |
התפתחות צפויה
- משחק במשחקי דמיון וחיקוי.
- מבטא את רגשותיו באמצעות תיאטרון בובות.
- ממציא סיפורים ואוהב להאזין כשמספרים לו סיפור.
- משחק במשחקי הרכבה ומסוגל להרכיב פאזל של 15 חלקים ואף יותר.
- משחק במשחקי הרכבה מורכבים.
- גוזר וצובע בתוך גבולות מוגדרים.
- משחק עם כדורים בגדלים שונים כשהוא מפעיל את ידיו ורגליו הן לחוד והן ביחד.
- משחק במשחקי מחשב.
- משתתף במשחקי תנועה שכוללים ריצה, קפיצה ודילוגים, עם וללא ליווי מוסיקלי.
- צופה בתוכנית טלוויזיה מתאימה מתחילתה ועד סופה.
- משחק במשחק קבוצתי מתוכנן. קיימת העדפה למשחק עם 2-5 ילדים. תוך כדי משחק, מגן על ילדים קטנים ממנו.
- יוזם וממציא משחקים לבד ובשיתוף אחרים.
- הולך אחרי מנהיג חברתי.
- מאותגר על ידי פעילות תחרותית.
|
- לעודד משחק משותף של הורים וילדים.
- לעודד משחקי דמיון והמחזה באמצעות תאטרון בובות.
- לחשוף את הילד למשחקים שונים ומגוונים.
- ליצור בבית פינת תחפושות.
- לשיר לילד ואתו. ללמד את הילד שירים חדשים.
- להקשיב לסיפוריו של הילד, להקריא לו ספרים ולספר לו סיפורים. ניתן לשלב השמעה מקלטות שמע או מ- DVD.
- לבקר עם הילד בספריה, להשתתף בשעת סיפור ולהחליף ספרים.
- להגביל את הזמן המותר לצפייה בתכניות טלוויזיה ולמשחקי מחשב. לוודא התאמה לגיל הילד.
- לבקר עם הילד בהצגות ילדים מתאימות.
|