שומרים על בריאות העיניים

עדכון אחרון 30.12.20

אריאל אשל, M. Sc

הצעד הראשון הוא בדיקת עיניים שגרתית, אחת לשנתיים. אכלו מזונות עשירים בלוטאין, זיאקסנטין, ויטמין A ואומגה 3. הקפידו על שימוש זהיר בעדשות מגע וקראו על מחלות עיניים ועל דרכי המניעה

העין היא  חשוב שמן הראוי לא להזניח את בריאותו. הצעד הראשון היא בדיקת עיניים שגרתית, אחת לשנתיים, ובמצבים רפואיים דוגמת , לחץ דם גבוה או מחלת עיניים, לעיתים תדירות יותר. גם כול שינוי במצב הראייה מחייב בדיקת עיניים.

 

הבדיקה לא רק תבחן את חדות הראייה ואם אתם זקוקים לעדשות חדשות, אלא תאבחן בעיות אם הן קיימות. אבחון בעיות עיניים טרם הופעת סימפטומים יציל במקרים רבים את הראייה ובנוסף יש לזכור שבעיות עיניים יכולות להצביע על בעיות בריאותיות אחרות.

 

ילדים אינם מתלוננים בדרך כלל על בעיות ראייה אולם מפגינים סימנים של בעיית ראייה. סימנים אלו כוללים ישיבה קרובה למסך הטלוויזיה או המחשב, אחיזת ספרים או חומרים המצריכים קריאה קרוב לעיניים, מצמוץ יתר, שפשוף עיניים, עין אחת פונה פנימה או החוצה. גם בעיות בלימודים עלולות לרמז על בעיית ראייה כי הילד לא מצליח לקרוא מהלוח. כול סימן כזה מצריך בדיקה על ידי רופא עיניים.

אורח חיים שמסייע לשמירת בריאות העין

הימנעו מעישון

מעשנים עלולים ללקות יותר משאר האוכלוסייה במחלות עיניים דוגמת  וניוון מרכז הראייה ולכן מומלץ להפסיק לעשן. בנוסף, צריכת אלכוהול כבדה קשורה לסיכון מוגבר ללקות בגיל מוקדם יחסית בניוון מרכז הראייה ().

הצטיידו במשקפי שמש

אין להביט ישירות בשמש, גם בעת ליקוי חמה. הבטה ישירה בשמש עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך ולהוביל לעיוורון וככלל חשיפת העיניים לאור השמש מגבירה סיכון לקטרקט. הפיתרון הוא בעיקר שימוש במשקפי שמש בעלות עדשות כהות עם סינון קרניים אולטרסגוליות (גם לילדים).

שמרו על ניקיון העין

יש להקפיד על הסרת איפור עיניים (מסקרה, עיפרון עיניים) לפני השינה ואין להביא במגע עם העין עצמה קרם עיניים קוסמטי (מריחה רק מתחת לעיניים ועל העפעפיים).

בצעו פעילות גופנית

פעילות גופנית מפחיתה סיכון לבעיות עיניים הנובעות מלחץ דם גבוה.

שמרו על העיניים ממסך המחשב

על 'נעילת' שרירי העיניים שמעתם? לאחר שעתיים של עבודה מול מסך תנו לעיניים לנוח במשך 15 דקות על ידי הסטת המבט מהמסך ובהייה לכיוון אחר. מומלץ להשתמש במשקפיים מיוחדים לעבודה מול מסך. עצות נוספות תמצאו בכתבה 'העיניים שלכם ומסך המחשב'>

מה לאכול כדי לשמור על בריאות העין?

תזונה עשירה בפירות ובירקות תשמור על בריאות העין בכלל ועל  בפרט. מסתבר שבריאות העין אינה קשורה רק לוויטמין מסוים אלא למגוון גורמים תזונתיים. מדובר בוויטמין A, C ו- E, בחומצות שומן אומגה 3 מסוג DHA ובשני חומרים נוספים הקרויים לוטאין וזיאקסנטין.

 

לוטאין וזיאקסנטין הם קרוטנואידים (צבענים טבעיים) הנגזרים מהאוכל שאנו אוכלים, שיש להם תפקיד חשוב בשמירת בריאות העין, כיוון שהם בעלי יכולת סינון של האור הכחול המזיק שעלול לפגוע בתאים בעין. היחס בין לוטאין לזיאקסנטין אמור להיות 5 לוטאין על 1 זיאקסנטין.

 

הלוטאין הוא פיגמנט צהוב , שנמצא בחלמון ביצים ובעלים של צמחים כהי עלים דוגמת תרד (מכיל גם זיאקסנטין). חומר זה מהווה מרכיב חשוב של המקולה, נקודה צהובה בקוטר של כ-5 מילימטרים הנמצאת על הרטינה (רשתית העין). באופן טבעי, עם עליית הגיל, יורדת כמות הפיגמנטים במקולה, דבר הגורם לפגיעה בראייה ולמספר מחלות עיניים.

 

צריכת כמויות נאותות של לוטאין וויטמין A עשויה להאט היחלשות ראייה הקשורה למחלות עיניים. מחקר מדעי מבוקר הראה שצריכה יומית של 12 מיליגרם לוטאין ו- 15,000 יחידות בינלאומיות של ויטמין A שימרה את הראייה. ויטמין A נמצא בגזר, בטטות, חלמון ביצים, שמן דגים וכבד.

 

מחקר אחר שפורסם ב- 2009 במגזין British journal of nutrition המחיש שלוטאין עשוי להגן מפגיעה בעין הנובעת מעבודה רבת שעות מול מסכי מחשב. חוקרים גם מצאו כי שילוב של לוטאין, זיאקסנטין ומיצוי ענבי שועל (דומדמנית שחורה) עשוי להטיב  או חולשת עיניים הנובעת בין היתר מעבודה רבת שעות מול מחשב.

 

לוטאין וזיאקסנטין עשויים להיטיב מצבים של קטקרט וניוון מרכז הראייה ברשתית (מחלה המהווה סיבה שכיחה לאובדן חדות הראייה לאחר גיל 50).

 

מסתבר שחומצות שומן אומגה 3 מסוג DHA מהוות מרכיב מבני ותפקודי חשוב בפוטו- של רשתית העין. המקור להן הוא דגים, ביצים מועשרות באומגה 3 או כמוסות. תזונה עשירה באומגה 3 מסוג DHA עשויה לסייע במניעה ובהפחתת הניוון של מרכז הראייה ובנוסף מחקרים מראים שאומגה 3 ואומגה 6 קשורים להפחתת תופעות של יובש בעין.

משתמשים בעדשות מגע?

שימוש בעדשות מגע, קשות או רכות, מגביר את הסיכון ללקות בדלקות עיניים. לא ידוע על קשר בין הרכבת עדשות מגע לבין התפתחות של . כאשר משתמשים בעדשות המיועדות לשימוש חוזר (להבדיל מחד פעמיות המיועדות לשימוש חד-יומי) אזי יש להקפיד על חיטוין מייד לאחר הסרתן מהעין, כאמצעי המונע התפתחות  עליהן.

 

אין להשתמש שנית בתמיסת חיטוי בה נעשה כבר שימוש. יש לשטוף היטב את תיבת ההשריה והחיטוי של העדשות לאחר כול שימוש, ליבשה היטב ולהשאירה פתוחה.

 

יש להקפיד על הסרת עדשות מגע טרם שינה, אלא אם מדובר בעדשות "קבועות" שנאמר במפורש שניתן לישון איתן. במקרה זה חשוב לבצע הסרה וניקוי תקופתי על פי ההוראות של היצרן.

 

עדשות חד פעמיות, כשמן כן הן. לאחר ההסרה אין להשתמש בהן שנית.

 

אם אתם חשים בעין יובש, , תחושת אי נוחות או ראייה מעורפלת, יש לרחוץ ידיים ולהסיר מיידית את העדשות. אם התייבשו העדשות (הרכות) בעין ו'נדבקו' לעין (בדרך כלל כתוצאה משינה עם עדשות שלא נועדו לכך) יש להזליף לעין תמיסת השרייה של עדשות (או סליין) ורק לאחר השבת הלחות לעדשות להסירן בעדינות. הסרה אגרסיבית של עדשות שהתייבשו ונדבקו לעין עלולה לגרום לשרטת על .

 

אין לשחות בבריכה או בים עם עדשות מגע ללא משקפי שחייה.

 

עדשות מגע

פגיעות בעיניים

פגיעות בעיניים הן הגורם העיקרי לעיוורון. לפני כל מגע עם העין הפגועה יש להקפיד לשטוף היטב את הידיים. במקרה של צריבה הנובעת ממגע עין עם חומר כימי (דטרגנט בו עושים שימוש במשק הבית, איפור או קרם קוסמטי שחדר לעין), הקפידו לשטוף אותה עם הרבה מים, ועדיף עם תמיסת שטיפה של עדשות מגע (דומות בהרכבן ). במידת הצורך פנו לבדיקה על ידי רופא עיניים.

מחלות עיניים

בקבוצות הסיכון העיקריות לפתח מחלות עיניים נמצאים אנשים מעל גיל 60, אנשים הלוקים במוגבלות למידה, כאלו שיש להם היסטוריה של מחלות עיניים במשפחה ואנשים הלוקים בסוכרת.

רטינופתיה סוכרתית

רטינופתיה סוכרתית, מהסיבות הנפוצות לעיוורון, היא מצב שבו קיימת הפרעה במבנה התקין של כלי דם הקטנים (Capillaries) המזינים את רשתית העין. רשתית העין נמצאת בחלק האחורי של העין והיא אחראית לקליטת קרני האור.

 

המחלה נגרמת כתוצאה ממחלת הסוכרת. היא עלולה להיגרם כתוצאה מכל סוגי הסוכרת, וכאשר אין מטפלים בה עלולה להביא לעיוורון. חשוב לערוך בדיקות עיניים שגרתיות, כי אם מאבחנים את צמיחת כלי הדם החדשים בשלב מוקדם, ניתן לטפל בהם ביעילות ולפזר אותם לקצוות החיצוניים של הרשתית בעזרת יצירת מספר כוויות לייזר.

 

בדיקת עיניים

קטרקט וקטרקט בילדות

קטרקט היא מחלה שבה מתפתחת עכירות של עדשת העין. במצב תקין עדשות העין צלולות ומאפשרות לאור לעבור ללא הפרעה לרשתית שבאחורי גלגל העין. מעבר בלתי מופרע של האור הוא תנאי הכרחי לקבלת תמונה ברורה ומדויקת.

 

עכירות בעדשת העין משבשת את מעבר האור ופוגמת בראיה. בשלבים המוקדמים של קטרקט ניתן לשפר את הראיה בעזרת משקפיים או בעזרת שימוש בתאורה הולמת לשם קריאה. אמצעים אלו יעזור לזמן קצר בלבד כי כאשר הקטרקט מתקדם הדרך היחידה לטפל בו היא ניתוח.

גלאוקומה

גלאוקומה היא משפחה של מחלות הפוגעות בראיה. היא מכונה גם ברקית או יתר לחץ תוך עיני.כאדם אחד מכל 50 אנשים מעל גיל 40 לוקה בה. הסיכון לגלאוקומה עולה עם הגיל ולכן חשוב לערוך בדיקות עיניים שגרתיות.

 

במקרים רבים גלאוקומה פוגעת בשתי העיניים, בדרך כלל בדרגות משתנות. עין אחת יכולה לפתח גלאוקומה מהר יותר מהשנייה. כאשר לא מטפלים בגלאוקומה היא עלולה לגרום לעיוורון, אך אבחון וטיפול מוקדם בגלאוקומה עשוי למנוע את הנזק לראיה. לפיכך חשוב מאוד להיבדק באופן שגרתי על-ידי רופא עיניים כדי לאבחן ולטפל בבעיות כמו גלאוקומה מוקדם ככל האפשר.

 

לא ידוע על קשר בין הרכבת עדשות מגע לבין התפתחות של גלאוקומה. הגורמים הידועים כמגביר סיכון לפתח גלאוקומה הם גורמים  (מוצא אתני וסיפור משפחתי), קוצר ראיה ומחלת הסוכרת.

היפרתיירואידיזם, מחלת גרייבס ובעיות בעיניים

היפרתיירואידיזם, , הידועה גם כתירוטוקסיקוזיס היא מחלה שבה נוצרת כמות מוגברת של הורמוני . אחת הסיבות להיפרתיירואידיזם היא מחלת גרייבס. במחלת גרייבס, בנוסף לפגיעה בבלוטת התריס, יש גם פגיעה בעיניים. תופעה זו נקראת אופתלמופתיה על שם גרייבס - Grave's ophthalmopathy. פגיעה זו גורמת לקושי בהפעלת שרירי העיניים ומקשה על תיאום ותנועות העיניים.